Stan sanockich Autosanów a.d. 2006

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Autosan...
Adrian_

Stan sanockich Autosanów a.d. 2006

Post autor: Adrian_ »

Oto kolejny temat, który (mam nadzieję) przybliży Wam sytuację taborową w tym, jakże małym mieście. Co prawda takie bilanse taborowe przeprowadza sie zwykle przy podsumowaniu roku, ale postanowiłem złamać tą regułę i opisać ostatnie 8 miesięcy i to, co wówczas działo sie z sanockim taborem. Otóż sytuacja taborowa MKS-u Sanok wygląda nastepująco:
Stan taboru: 25
Sprawnych autobusów: 24
Niesprawnych autobusów: na dzień dzisiejszy 1
Wykorzystanie taboru: w zależności od pory dnia, rano i w godzinach przedpołudniowych niskie
Na dzień dzisiejszy najgorszymi Autosanami wśród H9-35 są wozy o nr. taborowych 224 i 230. Obydwa te wozy mają problemy z kratownicami, w dodatku w 230 silnik wydaje nieco głośniejsze niż standardowe odgłosy. W wozie 224 farba zaczyna odpadać płatami, ale już niedługo najprawdopodobniej ten wóz trafi na modernizację do Autosanu. Aktualnie niesprawnym wozem jest Autosan A1010M z automatyczną skrzynią biegów o nr. taborowym 231. Najprawdopodobniej autobus ten ma uszkodzoną skrzynie biegów i od kilkunastu dni nie pojawia sie na mieście. Bardzo prawdopodobne, ze MKS zechce przebudować w nim skrzynię na manualną (takie samo rozwiązanie zostało użyte przy modernizacji Mediuma 229)
Wśród pozostałych autobusów wszystkie są sprawne, aczkolwiek w H9-35 po modernizacji zaczynają udzielać się jej efekty. M.in. w wozie 222 w czasie jazdy tłucze przednia szyba, w 227 trzeszczy tył. Obecnie najnowszą modernizacją jest Autosan H9-35 o nr. tab. 225, który wyróżnia się wśród innych wozów nie tylko stanem ogólnym, ale też siedzeniami Astromala zamontowanymi w czasie remontu. Oprócz tego 99,9 % autobusów ma malowanie zakładowe z wyjątkiem automata 231, który ma zielone malowanie i 238, który jest okryty resztkami reklamy Alberta. Gdybyście mieli jakieś pytania dotyczące obecnej sytuacji taborowej MKS Sanok mogę udzielić odpowiedzi :).

ppln

Post autor: ppln »

Adrian_ pisze:takie samo rozwiązanie zostało użyte przy modernizacji Mediuma 229)
Bardzo przepraszam ale czy zubożenie pojazdu przez wywalenie zeń dobrej automatycznej skrzyni biegów i zastąpienie jej niewygodnym manualem, zwłaszcza, że zdaje się być w dość dobrym stanie.

I dlaczego w Gorzowie w 20-letnim Mercedesie 305 wymieniono za 11 tys automatyczną skrzynię biegów i była to naprawa przekraczająca wartość wozu, a tutaj w dużo młodszym wozie wymienia się skrzynię na manualną. I mi nie mów, że wasi kierowcy nie umieją jeździć na automacie bo ja dziwnym trafem bez żadnego problemu ruszyłem 405N-ką. Czy macie kierowców idiotów (w co wątpię), którzy nie umieją zapamiętać, że po odpaleniu silnika trzymając wciśnięty hamulec trzeba wcisnąć D, zwolnić ręczny i nacisnąć na gaz.

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

ppln pisze:I mi nie mów, że wasi kierowcy nie umieją jeździć na automacie
Może i nasi kierowcy umią jeździć automatami, ale Autosan sprzedał MKS-owi tylko te 2 automaty. Gdyby było ich więcej i były dostępne dla wszystkich kierowców to moze by nauczyli się obsługiwac skrzynie ZF, ale MKS przypisał do tych 2 wozów kierowców, których wysłał na szkolenie (prawde powiedziawszy nie wiem, gdzie ono sie odbywało), które miało ich nauczyć obsługi tejze skrzyni. Poza tym nasi kierowcy nie są przyzwyczajeni do automatów i dlatego są z nimi takie problemy w MKS-ie. Zresztą naucz jakiegoś kierowcę obługi takiego autobusu, gdy w Autosanie od początku sprowadzano autobusu z manualnymi skrzyniami biegów. Zresztą gdyby sanoccy mechanicy również byli przeszkoleni w zakresie naprawy takiej skrzyni to również nie byłoby problemu. Tymczasem nasi mechanicy nie wykazują niestety, by wiedzieli, jak naprawia się ZF-a. Skoro tak, to zastanawia mnie po jaki czort montowano w Mediumach tego typu skrzynie?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Po prostu — w niewielkim, prowincjonalnym zakładzie komunikacyjnym jest sobie autobus z automatem i ponad 20 autobusów z manualami. Kierowcy nie bardzo umieją sobie poradzić ze złowieszczym panelem z przyciskami od skrzyni, co zresztą nie dziwi. Na skutek złej eksploatacji i zapewne serwisowania skrzynia zaczęła popadać w ruinę, toteż planuje się wymienić ją na manualną, z którą już nikt problemów mieć nie będzie. I o co tu się kłócić?
Adrian_ pisze:Skoro tak, to zastanawia mnie po jaki czort montowano w Mediumach tego typu skrzynie?
Chcieli dobrze, wyszło jak zwykle.

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

Jednak nie wierzyłem w sanockich mechaników. Dzisiaj na placu zajezdni MKS Sanok stał Autosan A1010M o nr. taborowym 231. Nadal posiada zielony lakier, a dodatkowo wg. informacji z różnych źródeł nadal posiada 4-biegową skrzynie ZF. Czyli jak się okazuje nawet w tak małym mieście, jak Sanok znają sie na konserwacji automatów. Dodatkowo wydaje mi się, ze ten autobus był chyba lakierowany, ale tego nie jestem na 100% pewien, gdyż kąt padania słońca mógł nieco podkreślić zielony kolor. Skrzynia biegów została naprawiona i już niebawem autobus ten wróci do służby liniowej.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

A czy oprócz skrzyni biegów i nowego lakieru coś jeszcze wyremontowano w 231 ? ;)

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

J-31 pisze:A czy oprócz skrzyni biegów i nowego lakieru coś jeszcze wyremontowano w 231 ?
Niestety nie. Wnętrze pozostało tak samo. Nie wiem natomiast, jak jest z silnikiem. Teoretycznie powinien być ten sam, aczkolwiek MKS mógł w czasie remontu coś poprawiać itd. Jeśli uda mi sie jeszcze wejść na zajezdnie MKS i obejrzeć ten wóz "od środka" to zdam dokładniejsza relację :).

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Podejrzewam, że po prostu oszczędzano na remoncie. A może ten autobus nie był w tak złym stanie jeszcze. :chytry:
Adrian_ pisze:Jeśli uda mi sie jeszcze wejść na zajezdnie MKS i obejrzeć ten wóz "od środka" to zdam dokładniejsza relację
Ok. Będę wdzięczny ;)

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

Jak już wcześniej pisałem miałem za zadanie dowiedzieć się, co konkretnie dzieje się z jedynym Autosanem A1010M z automatyczną skrzynią biegów. Fakt faktem, autobus ten przeszedł remont, ale z braku czasu nie dowiedziałem się niczego konkretnego. Natomiast warto odnotować fakt, iż po przejściowych problemach ze skrzynią biegów Autosan ten powrócił od wczoraj na trase. Dzisiaj standardowo już wykonywał szczytowe kursy linii 5 oraz zjazdowy kurs linii 17 :).

ODPOWIEDZ

Wróć do „Autosan”