A1010M CNG

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Autosan...

Montaż instalacji CNG w Mediumach jest:

Głupotą
14
56%
Sposobem na ulepszenie konstrukcji Mediumów
11
44%
 
Liczba głosów: 25

Adrian_

A1010M CNG

Post autor: Adrian_ » 2006-08-31, 12:30

Oto kolejny temat dotyczący pojazdów sanockiej komunikacji miejskiej, a konkretnie gazowych Mediumów. MKS Sanok posiada 2 sztuki tego typu autobusów. Posiadają numery 240 i 243 i są napędzane sprężonym gazem CNG. Autobusy te przyszły do MKS-u w dwóch różnych okresach. Wóz 240 trafił do nas w 2003 roku. Przedtem był prezentowany m.in. na Wystawie Komunikacji Miejskiej w Łodzi w 2001 roku. Autobus ten już od początku wyróżniał sie w sanockim MKS-ie nie tyle instalacją CNG, co bileterką w kabinie kierowcy, co było wówczas nowością w sanockich autobusach. Oprócz tego wóz 240 charakteryzowało dosyć mocne przyspieszenie w trakcie jazdy. Wóz 243 przeszyeł do MKS-u w czerwcu 2005r. i jest na dzień dzisiejszy najmłodszym sanockim pojazdem km. Wśród sanockich autobusów wyróżnia go pływający wyświetlacz R & G, a także ulepszony silnik Renault. W przypadku sanockich Mediumów zastosowano instalację CNG, którą zamontowano w Autosanie. Można było co prawda zainstalować butle z gazem CNG na dachu, ale konstrukcja Mediumów nie pozwala na tego typu eksperymenty, gdyż butla zbyt mocno obciążyła by dach i spowodowała problemy w eksploatacji. Tak było np. w Inowrocławiu, gdzie do niedawna jeździły 3 sztuki gazowych Mediumów z butlami na dachu. Niestety, butle w inowrocławskich mediumach stanowiły zbyt mocne obciążenie wskutek czego autobusy te częściej stały w zajezdni, niż jeździły po mieście. Autobusy te zostały jednak wysłane do Autosanu w celu usunięcia butli CNG z dachu i przywróceni Mediumów do wersji normalnej, dzięki czemu tego typu autobusy nadal jeżdżą po Inowrocławiu i nie mają już tak długich przestojów, jak dotychczas.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29331
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2006-08-31, 12:35

Czyli rozumiem, że sanockie A1010M mają butle pod podłogą

A jak z silnikiem - czy jest głośny, czy jest mocny ? Czy ma kopa ?

Adrian_

Post autor: Adrian_ » 2006-08-31, 12:49

J-31 pisze:sanockie A1010M mają butle pod podłogą
Owszem. Zresztą jak już pisałem zamontowanie butli CNG na dachu Mediuma jest konstrukcyjnie niemożliwe, gdyż jest to spore obciążenie dla konstrukcji autobusu. Co prawda inowrocławskie Mediumy zostały odratowane, ale zapewne teraz są jeszcze bardziej dobite, jak były wcześniej
J-31 pisze:A jak z silnikiem - czy jest głośny, czy jest mocny ? Czy ma kopa ?
Silnik jest głośny, gdyż w gazowych Mediumach stosowano silniki Renault, czyli takie, jak w zwykłych A1010M. Ale zapewniam cie, zę jest w miarę znośny. Co do mocy tego silnika to na pewno są trochę mocniejsze od standardowych Mediumów, bowiem inaczej nie miały by tego kopa. Kopa ma jedynie wóz 240, który jest całkiem szybkim wozem i w zasadzie jest to jedyny wóz w MKS-ie (nie licząc automata), który potrafi wjechać na pełnej prędkości w zatoczkę ;). W przeciwieństwie do 240 wóz 243 ślimaczy sie na drodze i to mocno. Ale 240 jechałem kilka razy więcej, jak 243, wiec trudno mi jednoznacznie stwierdzić, jaki jest 243 :).

james206

Post autor: james206 » 2006-08-31, 23:16

Adrian, a mógłbyś nam wrzucić jakieś linki do fotek tych A1010M :?: Szczerze mówiąc nigdy nie widziałem Mediuma w wersji CNG i trochę mnie to ciekawi... :smile: A propos - nie wiesz czy wszystkie w/w wozy tego modelu miały montowane silnik Renault - czy te z katowickiego PKSu również (#101,#102) :?: :)

Adrian_

Post autor: Adrian_ » 2006-08-31, 23:31

PszonaR pisze:Adrian, a mógłbyś nam wrzucić jakieś linki do fotek tych A1010M
Prosze bardzo:
sanocki 240:
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-55129.html (wóz ten na stałe robi jedyny kurs w dni nauki szkolnej na linii 38, zaś w szczycie popołudniowym jeźdiz na linii 13 i kończy pracę o 16, chociaz w soboty także jeździ, najczęściej jako weselne wynajem)
i 243: galeria/details.php?image_id=2435
W Mediumach montowano tylko i wyłącznie silniki Renault.

james206

Post autor: james206 » 2006-09-02, 01:44

Dzięki Adrian, należy Ci się pochwała. :D Ile w takich butlach mieści się docelowo gazu :?: Ten #240 ma fajne malowanie.

Adrian_

Post autor: Adrian_ » 2006-09-02, 01:50

PszonaR pisze:Ile w takich butlach mieści się docelowo gazu
A tego niestety nie wiem, ale zapewne trochę mniej, jak w butli umieszczonej na dachu takiego autobusu. Zresztą zapewniam cię, ze nasi mechanicy tak sprytnie zamontowali instalację CNG w tych Mediumach, ze ciężko jest je odróżnić od zwykłych A1010M
PszonaR pisze:Ten #240 ma fajne malowanie.
Ten wóz ma takie malowanie od 2001r. Dodam jeszcze tylko, że zanim zmieniono mu numer na 240 do listopada 2003 roku posiadał numer taborowy 007, więc nie trudno sie domyślić, czemu jest "inny" od pozostałych xD.

maciek88

A1010M

Post autor: maciek88 » 2007-07-13, 19:57

W Świnoujściu mamy na bazie "KA" tylko trzy A1010M wszystkie są na paliwo a nie na gaz.
U nas by się A1010M na gaz nie sprawdziły bo nie ma tak długich tras kursowania autobusów miejskich.

dj_rychu

Re: A1010M

Post autor: dj_rychu » 2007-11-12, 21:19

maciek88 pisze:W Świnoujściu mamy na bazie "KA" tylko trzy A1010M wszystkie są na paliwo a nie na gaz.
U nas by się A1010M na gaz nie sprawdziły bo nie ma tak długich tras kursowania autobusów miejskich.
Mamy 4 Autosany #1, #2, #7 i #11 :}

ODPOWIEDZ

Wróć do „Autosan”