H9-15

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Autosan...
Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

H9-15

Post autor: ep40 » 2006-10-04, 16:32

Znalazłem w internecie Autosana H9 w nietypowej wersji 15.
Co o nim sądzicie?
Jak dla mnie, jest to pierwowzór Trampa II (bardziej niż h9.21 i h9.20).
http://www.palexkm.xis.katowice.pl/gal/h915-03.html
http://www.palexkm.xis.katowice.pl/gal/h915-02.html
http://www.palexkm.xis.katowice.pl/gal/h915-01.html

Bartek

Post autor: Bartek » 2006-10-04, 17:48

W naszym MKS było ich cztery, miały numery od 59 do 62. Były wykorzystywane do wycieczek pracowniczych i wynajmów. Znany równiez pod nazwą H9-03.

http://transport.asi.pwr.wroc.pl/autobu ... ticket=198
Ostatnio zmieniony 2006-10-04, 17:52 przez Bartek, łącznie zmieniany 1 raz.

Adrian_

Post autor: Adrian_ » 2006-10-04, 18:10

ep40 pisze:Jak dla mnie, jest to pierwowzór Trampa II (bardziej niż h9.21 i h9.20).
A właśnie, ze jest na odwrót. Ten autobus jest pierwowzorem późniejszych Autosanów H9-21. Kiedy produkowano H9-15 nikt jeszcze nie myslał o tego typu konstrukcjach, jak Tramp. Można by nawet zaryzykowac stwierdzenie, iż Tramp powstał w wyniku przekształceń modelu H9-21. Nawet niektóre z H9-35 z drwiami klamkowymi z przodu i z tyłu nieco przypominają H9-15. A co do kwestii technicznej to Autosan H9-15 i H9-03 bardzo sie między sobą różniły. Autosan H9-03 był wersją międzymiastowa z podstawowym wyposażeniem. Natomiast H9-15 był typowym autobusem turystycznym. Posiadał m.in. radio, głośniki, mikrofon i inne nietypowe bajery, jak na lata 80-te. Jedyne, co łączyło H9-03 i H9-15 to wspólny, sanocki rodowód, taka sama konstrukcja oraz silnik typu 6c107 eksploatowany również w turystycznym Autosanie H9-04. Silnik ten był jednak dosyć słaby. Miał niecałe 140KM, sam zaś autobus osiągał maksymalnie jedynie 90km/h. Autosan H9-15 był wersją przeznaczoną dla PKS-ów. Posiadał mniej komfortowe fotele pasażerskie. Podobnie jak model H9-01, H9-02, H9-03 oraz H9-04 Autosan H9-15 był produkowany w latach 1969-1980.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28859
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2006-10-05, 08:51

Wielkie dzięki Adrian. Masz pochwałę. To jest cenny post, bo wiemy na temat historii H9-15 trochę więcej. :P
Obrazek

Adrian_

Post autor: Adrian_ » 2006-10-05, 14:49

J-31 pisze:Wielkie dzięki Adrian. Masz pochwałę. To jest cenny post, bo wiemy na temat historii H9-15 trochę więcej.
Proszę bardzo, jeśli chodzi o Autosany to jestem do Waszej dyspozycji ;). A za pochwałe jeszcze raz dziękuję :).

Dziwny

Post autor: Dziwny » 2006-10-05, 15:10

Adrian_ pisze:
ep40 pisze:Jak dla mnie, jest to pierwowzór Trampa II (bardziej niż h9.21 i h9.20).
A właśnie, ze jest na odwrót.
Na odwrót czyli, że Tramp jest pierwowzorem H9-15 ? Bezsens :/

Adrian_

Post autor: Adrian_ » 2006-10-05, 15:16

Dziwny pisze:Na odwrót czyli, że Tramp jest pierwowzorem H9-15 ? Bezsens
Nie. Konkretniej chodziło mi o to, że H9-15 jest pierwowzorem H9-21. Zresztą nie mieszajmy w to Trampów, bo ich produkcja rozpoczęła się w 2001 roku, czyli w 20 lat po zakończeniu produkcji H9-15 :/.

No to tak ciężko było napisać to o co Ci chodzi a nie jakieś bzdury ? -mod. Dziwny[/scroll]
Ostatnio zmieniony 2006-10-05, 15:20 przez Adrian_, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 » 2006-10-06, 00:24

Autosanów było bardzo wiele wersji, kiedyś powstały prototypowe 11 i 12 metrowe Autosany H11 i H12.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio » 2011-04-22, 00:05

Takie pytanie mam, bo TWB wprowadziło mi mętlik w głowie. Czy H9-15 występowały z tymi dodatkowymi świetlikami?
Tory na tiry!

Awatar użytkownika
zanzar
Ekspert
Ekspert
Posty: 245
Rejestracja: 2008-01-26, 22:51
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Post autor: zanzar » 2011-04-22, 14:56

Co rozumiesz przez dodatkowe świetliki - miały szybki w dachu, jeśli o to biega :)

Szybek pozbawione były dopiero modele H9-20 i H9-21. H9-35 do roku 1978 też miały szybki w krawędzi dachu.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio » 2011-04-22, 15:11

zanzar pisze:Co rozumiesz przez dodatkowe świetliki - miały szybki w dachu, jeśli o to biega :)
A czy może chodzić o jakieś inne świetliki? Tak, o to się rozchodzi. A czy można z zewnątrz po czymś odróżnić H9-15 od 03?
Tory na tiry!

Awatar użytkownika
Matlik
Posty: 612
Rejestracja: 2008-01-23, 23:02
Lokalizacja: Krynica-Zdrój

Post autor: Matlik » 2011-04-22, 15:47

Najlepiej zajrzeć do środka - jeśli są dziury na głośniki w suficie i podłokietniki przy fotelach to jest to H9-15.

Awatar użytkownika
zanzar
Ekspert
Ekspert
Posty: 245
Rejestracja: 2008-01-26, 22:51
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Post autor: zanzar » 2011-04-22, 16:21

Różnią się (albo raczej różniły bo remonty mogły to zmienić) siedzeniami - w H9-15 siedzenia są wyższe a H9-03 to jakby wersja lokalna - siedzenia niższe i chyba ze skaju. O ile się nie mylę różnią się także układem siedzeń - jeden ma wszystkie fotele przodem do kierunku jazdy a drugi za kierowcą nad osią przednią 2 fotele są tyłem i z tyłu nad tylną osią też siedzenia są obrócone - ale akurat to chyba najłatwiej zmienić i mówiąc szczerze nie wiem który model miał oryginalnie jaki układ foteli.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio » 2011-04-22, 20:48

Na razie nie mam możliwości by zajrzeć do środka i dlatego liczyłem an to, że będą jakieś zewnętrzne różnice. No wiadomo - oprócz znaczka.

A czy generalnie oprócz tej H09/15 którą wziął Autosan do renowacji zajmuje się ktoś w Polsce przywróceniem do ruchu takiego zabytku czy jeszcze :?:
Tory na tiry!

Michał_Mielec

Post autor: Michał_Mielec » 2011-04-28, 00:25

Z zewnątrz nie ma absolutnie żadnej różnicy pomiędzy poszczególnymi podtypami. Różniły się one jedynie wyposażeniem dodatkowym, rozplanowaniem wnętrza (rodzaj i układ foteli) oraz zastosowanym silnikiem (359 lub 6C107).

Co do renowacji, to w ubiegłym roku na jednym z forów modelarskich pewien człowiek, kierowca autobusu ze Świerklańca napomknął coś tam, że remontuje w garażu Autosana H9-15. Ile w tym prawdy nie mam pojęcia.

Ciekawostką jest natomiast, że najpopularniejszymi modelami z całej serii "krótkich" H9 były H9-01 i H9-03 i tych właśnie wozów najwięcej produkowano. W mieleckim PKS te dwa podtypy stanowiły trzon taboru a drugiej połowie lat 70. H9-15 były natomiast ledwo pojedynczymi egzemplarzami. To samo w MKS Mielec, gdzie eksploatowano 2 szt. H9-01 i 2 szt. H9-03. H9-15 był najlepiej wyposażonym z całej serii i stąd zapewne jego stosunkowo niewielkie ilości trafiły do PKS-ów i wszelkich MPK-ów w tamtych czasach.

ODPOWIEDZ