H9-2x

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Autosan...

Jak Oceniasz Autosana H9-20?

Super
5
13%
Bardzo fajny
7
18%
Fajny
10
25%
Ujdzie w tłumie
8
20%
Beznadziejny
3
8%
Zezłomować
7
18%
 
Liczba głosów: 40

RadziuGW

Post autor: RadziuGW »

kiedys byla taka linia obslugiwana przez PSK Gorzów: Gorzów Wlkp - Gdańsk. Autobus pospieszny, jadacy okolo 7 godzin. Zawsze pokonywalem ta trase pociagiem, ale raz skusilem sie na ten autobus. Stoje na dworcu, i co widzE? H9-21 podjezdza... no po blisko 8 godzinach w nim spedzonych doszedlem do wniosku ze to byl moj 1 i ostatni raz PKSem taki kawal, i chyba eni tlyko ja, bo za pare miesiecy zlikwidowano ten kurs.

Co do autosanow H9-20, sa takowe na stanie MZK Chojnice o ile sie nie myle :)

Kozik

Post autor: Kozik »

Ja na Autosanie H9-21 odbywałem kurs na prawko i jednocześnie na tym samym egzemplarzu zdawałem egzamin. Doskonale wspominam czas spędzony z tym modelem. Rzeczywiście doskonałe zawieszenie - to niepowtarzalne skrzypienie resorów.. Do tego to łagodne pomrukiwanie silnika..
Szczerze mówiąc wolę podróżować Autosanami niż kilkunastoletnimi nabytkami z za zachodniej granicy. Jak za dzieciaka jeździłem na kolonie to do pewnego momentu podróżowało się tylko autosanami, a potem zaczęli nas wozić jakimiś rozsypującymi się Setrami, etc. Teraz już kładzie się większy nacisk na stan techniczny więc już tak się nie praktykuje zachodnich rzęchów, które uciekły spod palnika.
Autosany H9 sprawiają bardzo dobre wrażenie po remontach polegających na wymianie przodu i tyłu. Naprawdę patrząc na takiego wyremontowanego Autosana wcale nie widać tego, ile lat ma ta kontrukcja.. :wink:

RadziuGW

Post autor: RadziuGW »

o dokladnie, ostatnio zaczeli to praktykowac w wielu PKSach, poza tylem i przodem wymieniaja tez szyby boczne, ktore maja wieksza czesc otrwierana, a nie tlyko takei lufciki przez ktore ledwo reke sie wlozy :)

Kozik

Post autor: Kozik »

No i przy okazji autobus jest wydłużany. Za tylnymi drzwiami dodawane jest jeszcze okienko. W zależności od egzemplarza jest ono fikuśnie wyprofilowane lub po prostu prostokątne. Ze względu na zmianę długości nie można wykorzystywać takich autosanów po remoncie do nauki jazdy, gdyż specyfika wykonywania niektórych manewrów na placyku jest całkiem inna. Zwłaszcza biorąc pod uwagę to, że sposób egzminowania wymaga nauki "na pamięć" i "na centymetry". I tu się rysuje pytanie - jakie autobus zastąpi autosana H9 w misji edukowania nowych kierowców? No te służące obecnie niedługo całkowicie skonsumuje korozja.. A w dzisiejszych czasach bardzo trudno będzie narzucić jednolity standard bo jest zbyt duży wybór pojazdów autobusowych..

Awatar użytkownika
Piotrek_2274
Posty: 700
Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotrek_2274 »

Nie on raczej nie jest wydłużany tylko po prostu okienko jest wstawiane tak gdzie jest zazwyczaj blacha.

ppln

Post autor: ppln »

@Kozik: W Łodzi nie ma autosraczy, na zajezdni stoi ładny niebieski L11 i Ikarus 280, ale czy ten drugi jest niebieski to nie wiem). Swego czasu nauczali na Ikarusie 260, który został (i dobrze :) , niech im sie nie śni go skasować bo jest genialny ;) ) przekazany na obsługę liniową (1518, jedyny taki :) ) :)

Gdzieś uczą na Manie N[cośtam]222

Kozik

Post autor: Kozik »

Piotrek_2274 pisze:Nie on raczej nie jest wydłużany tylko po prostu okienko jest wstawiane tak gdzie jest zazwyczaj blacha.
O tym przedłużaniu to akurat nie jest moja własna opinia tylko mojego instruktora nauki jazdy więc może jednak coś w tym jest..

W sumie rzeczywiście widzialem w różnych miastach L11, M11 i Ikarusy na nauce jazdy więc chyba to nie musi być ściśle określony model. Mimo wszystko nigdzie chyba jeszcze do cyklu szkolenia i egzaminowania nie są używane współczesne modele..

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Kozik pisze:I tu się rysuje pytanie - jakie autobus zastąpi autosana H9 w misji edukowania nowych kierowców?
Może nowsza wersja - np. "Tramp" ;)

Kozik

Post autor: Kozik »

W wracając do tematu długości H9tek po NG to nawet jeśli rzeczywista długość się nie zmienia to zobaczcie jaka jest różnica długości międzu miejscem, gdzie zaczyna się krzywizna tylnej klapy a miejscem najbardziej wysuniętym do tyłu. Po NG tył jest całkowicie płaski więc przybył solidny kawał narożnika ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Tak to fakt. H9 po NG zmieniają swój wygląd i pewne parametry. :)

A ja zauważyłem, patrząc na różne H9 po NG u różnych przewoźników, że każda firma remontuje te pojazdy "po swojemu". ;)

Kozik

Post autor: Kozik »

Rzeczywiście zróżnicowanie jest duże. Nawet przyglądając się Autosanom należącym do gorzowskiego pks-u widać wiele różnic. Są różne modele tego doklejanego przodu, różne rozwiązania z tymi tylnymi okienkami po bokach.. Widziałem nawet kiedyś Autosana H9 który miał wklejony nowy przód, nowy tył a poza tym nic nie było tknięte, czyli znacznie skorodowane poszycie na bokach i ogólnie wszystko po staremu..

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

To prawda, ja przez przypadek zwracam uwagę na PKS-owskie H9-20, które pojawiają się w Warszawie i okolicach. No i też znalazłem kilka takich przypadków. ;)

Natomiast wczoraj przypomniał mi się inny przypadek NG Autosana H9-20 :) .

To jest autobus, którego widuję często w Centrum Warszawy przeszedł bardzo ładną NG. Ogólnie odnowiono poszycie pudła pojazdu.

Wygląda jak nowy, ale... Narzekałeś powyżej, że wiele H9 ma po remontach wystający tył. Ten autobus o którym myslę (należy do firmy "Translud"), a którego widziałem wczoraj, ma nie tylko wysunięty tył, ale równie ma dłuższy ... zwis przedni :P . I jest to dosłownie "zwis przedni". :mruga:

Jemu po prostu zainstalowano przednią - wypukłą - ścianę od Autosana H10-12 :nuts: Wygląda makabrycznie. :lol: Jemu, to po prostu wisi. ;)

Kozik

Post autor: Kozik »

Nie jestem ekspertem w numeracji modeli autosana. Masz na myśli przód od Lidera? Też chyba coś takiego widziałem w Gorzowie i moim skromnym gustem nie wyglądało to najgorzej.. W ogóle jak jakiś cudzoziemiec widzi takiego H9 po NG to pewnie nie zdaje sobie sprawę, że ogląda element historii polskiej motoryzacji i ile to już lat i kilometrów przejechało ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Kozik pisze:Nie jestem ekspertem w numeracji modeli autosana. Masz na myśli przód od Lidera?
Sorry, tak oczywiście chodziło o "Lidera" ;)
Kozik pisze: Też chyba coś takiego widziałem w Gorzowie i moim skromnym gustem nie wyglądało to najgorzej.. W ogóle jak jakiś cudzoziemiec widzi takiego H9 po NG to pewnie nie zdaje sobie sprawę, że ogląda element historii polskiej motoryzacji i ile to już lat i kilometrów przejechało ;)
To prawda. I co ciekawe, że niektóre pojazdy wyglądają na naprawdę odnowione. Przynajmniej zewnętrznie wyglądają bardzo ładnie. Szczególnie nowy lakier dodaje im blasku. :)

A tak naprawdę, Kozik Masza rację, to jest już historia naszej motoryzacji. :-P

Kozik

Post autor: Kozik »

Nasz pks ogólnie ma bardzo zadbane pojazdy. Są regularnie malowane i trudno wypatrzyć jakiś skorodowany egzemplarz. Pod wieloma względami autobusy w komunikacji podmiejskiej mają o wiele lżejszy żywot niż w komunikacji miejskiej. W krótszym czasie przejeżdżają większą ilość kilometrów a co za tym idzie szybciej zasługują sobie na malowanie, NG, czy nawet szybciej są wymieniane z czystym sumieniem na nowe. A taki autobus miejski przez całe swe życie tylko gaz i hamulec na zmianę. Zimą konsumuje go sól, latem wóz się przegrzewa. A kilometrów przejażdża tak mało, że zanim zapracuje na remont to już wygląda jak jedno wielkie nieszczęście. Przynajmniej u nas w Gorzowie. Zbawcami naszych autobusów są reklamodawcy, Ci bardziej majętni, którzy fundują remont poszycia i nowy lakier pod reklamę.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

To ja trochę odkopię temat :mruga:
Z tego, co wiem, H9-21 to wersja lokalna, która jeździ w większości PKS-ów, a H9-20 to wersja turystyczna, wyposażona np. w nagłośnienie. Nie posiada ona "miejsc stojących". Ktoś zarzucił tu link do fotki, której niestety już nie ma, ale z opisu mogę się domyślić, że to Autosan H9-20.32, który ma "ogórkowe" drzwi - na środku zamiast z tyłu pojazdu. Znalazłem ostatnio na TWB zdjęcie H9 z otwieranymi prawie całymi oknami. Widziałem już taki kiedyś, ale nie wiedziałem, co to za model, tam był podpisany jako H9-20.29. Znacie jeszcze jakieś "odmiany" H9-20, bądź -21?
RadziuGW pisze:o dokladnie, ostatnio zaczeli to praktykowac w wielu PKSach, poza tylem i przodem wymieniaja tez szyby boczne, ktore maja wieksza czesc otrwierana, a nie tlyko takei lufciki przez ktore ledwo reke sie wlozy
Okna z "większą częścią otwieraną" rzadko są montowane po NG, takie okna były po prostu montowane w H9 po 1996 roku.
A tak w ogóle, to do kiedy produkowano H9?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

A tak w ogóle, to do kiedy produkowano H9?
Ok. 1999 (ale różne wersje rozwojowe dłużej)

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

plocmaster pisze:ale różne wersje rozwojowe dłużej
To znaczy?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

KKS pisze:To znaczy?
Np. gimbusy, czy ten cały A0909L czy jak mu tam (Tramp chyba).

Awatar użytkownika
Michalbc
Posty: 884
Rejestracja: 2008-12-20, 23:31
Lokalizacja: Bolesławiec
Kontakt:

Post autor: Michalbc »

Trochę odkopałem temat :)
http://www.bolec.info/index.php?op=gallery&cat=163 Czy Autosan, w tym wypadku H9-21 jest w oryginalnym malowaniu/schemacie malowania, czy to jest jakieś wymyślone malowanie przez przewoźnika?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Autosan”