Autosan - autobusy niewprowadzone do produkcji seryjnej.

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Autosan...
voy

Autosan - autobusy niewprowadzone do produkcji seryjnej.

Post autor: voy »

Tych autobusów Autosan nigdy niewprowadził do produkcji seryjnej:

Autosan A613MN

Obrazek

Jest to krótki autobus miejski o układzie drzwi 1-2-0 na podwoziu Csepel o 46 miejscach w tym 16 siedzących. Autobus posiada most napędowy Raba, 4-cylnidrowy silnik Cummins serii B (3,9 litra/136 KM), mechaniczną skrzynię biegów o 6-biegach firmy ZF.
Do produkcji seryjnej nie wszedł najprawdopodobniej przez problem z dostępnością podwozi Csepel.



Autosan A0808MN

Obrazek

Autobus jest kontynuacją 8 metrowego Autosana A613MN, posiada już podwozie polskiej produkcji, osie także. Zmieniono wygląd przedniej ściany (moim zdaniem na brzydszy), silnik Cummins EURO3 o mocy 149 KM. Autobus jest niskowejściowy, w obydwu drzwiach nie ma stopni wejściowych. Autosan nie wprowadził tego autobusu do produkcji seryjnej ze względu na postanowienia Polskich Autobusów - Autosan produkuje autobusy międzymiastowe, turystyczne a Jelcz miejskie. Dlatego też wkrótce model zostanie wprowadzony do produkcji seryjnej jako Jelcz M083I. Autobus zostanie wydłużony o pół metra aby można było zainstalować w autobusie automatyczną skrzynię i retarder, a pojemność wzrośnie do 52 osób. Autobus będzie posiadać silnik Iveco F4AE0482C*C.


Autosan A844MN 'Stokrotka'

Obrazek
Obrazek

Jedyny autobus niskopodłogowy Autosana. Jest to konstrukcja 12 metrowa, posiada silnik 7 litrowy silnik MAN w wieżowej zabudowie. Pojazd nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej ze względu na to, że Autosan wchodzi w skład Polskich Autobusów a to spowodowało, że Autosan musiał skończyć z produkcją autobusów miejskich, dlatego jest to jedyny egzemplarz, który po testach w całym kraju został zakupiony przez MPK Rzeszów. Projekt jednak nie został wykorzystany ze względu na to, że Jelcz posiadał nowocześniejszy autobus niskopodłogowy - M125. Autobus jest ponoć bardzo ekonomiczny. Składa się na to bardzo dobre dopasowanie napędu, pojemności i mocy silnika, przełożeń skrzyni biegów. Jak widać na zdjęciach autobus to żadna rewelacja. Wnętrze wygląda zupełnie inaczej niż w innych niskopodłogowych autobusach. Staroświeckie łączenie poręczy z tanich produkcji Jelcza, okleina wnętrza nie pokazują jego nowoczesności. Jednak wnętrze przez użycie takich materiałów jest bardziej funkcjonalne. Dużym plusem jest zastosowanie otwieranych okien co w lecie zapewni wydajny przewiew i nie będzie zbyt gorąco. Niestety widać, że jak na polskie warunki Stokrotka ma stanowczo za mało poręczy. Autobus bardziej nadaje się na linie podmiejskie o mniejszej częstotliwości. Mimo iż mieszkam w mieście w którym jeździ ten unikat to o wrażeniach z jazdy nie mogę powiedzieć nic, bo autobusem jechałem raptem dwa razy - raz na testach, drugi raz gdzieś na wiosnę tego roku.


A teraz trochę historii :D

Autosan H10-30

Obrazek

Autobus powstał mniej więcej przed 1990 rokiem. Nie wszedł jednak do produkcji seryjnej ponieważ wkrótce zmieniły się czasy, zaczęto masowo ściągać zza granicy autobusy używane, poza tym prawdopodobnie autobus był już przestarzały.

Hannibal

Post autor: Hannibal »

Ciekawe modele , Autosan "Stokrotka" bardzo ciekawie wyglada rowniez podoba mi sie Autosan A613MN , Wedlug mnie idealny na linie o malej frekfencji ;) Ale ciekawie czemu Autosan ich nie wprowadzil do seryjnej produkcji ? Ten H 10 to nawet dobrze , ze go nie wprowadzili . ;) Ale pozostałe mogli :cool:

Maciek

Post autor: Maciek »

Fajne, patrzcie na przeróbki H9:

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Inspektor

Post autor: Inspektor »

Hmm,te przeróbki wg.,mnie to czyjaś bardzo bujna wyobraźnia...i jeszcze wszystki w tym samym miejscu... :D Pewnie było tak:jedne zjeżdzały następne wjeżdzały na miejsce poprzedniej a ktoś im fotki tam robił... :lol:

voy

Post autor: voy »

mac pisze:Ale ciekawie czemu Autosan ich nie wprowadzil do seryjnej produkcji ?
Przecież pisałem wyżej! :P
A613MN - problem z dostępnością podwozia
A0808MN, A844MN - przez ustalenia Polskich Autobusów która firma ma jakie autobusy produkować.

Maciek

Post autor: Maciek »

zjeżdzały następne wjeżdzały na miejsce poprzedniej
O ile silnik miały :lol:

wocash

Post autor: wocash »

Ale ta stokrotka to nic innego jak przerobiony A1010M. Jest nieco dłuższy i niższy. Nawet boazerie ma taką samą. W Szczecinie jeżdżą 2 takie Autosany (A1010M) i należą do PKS Gryfice.

Off topic post nr 600

voy

Post autor: voy »

Jechałem dzisiaj Stokrotką :P
Autobus okazał się tandetny - drzwi wołają o pomstę do nieba, tłuką na wybojach, poręcze skrzypią, hamulce piszczą...
Ale przynajmniej autobus jest cichy i nie wibruje prawie w ogóle. Zawieszenie może być, ale przy byle nierównościach odzywają się poszczególne części wnętrza autobusu. Szafa spora ale w innych autobusach też jest duża.

Wiśnia

Post autor: Wiśnia »

voy pisze:Jechałem dzisiaj Stokrotką :P
Autobus okazał się tandetny - drzwi wołają o pomstę do nieba, tłuką na wybojach, poręcze skrzypią, hamulce piszczą...
Ale przynajmniej autobus jest cichy i nie wibruje prawie w ogóle. Zawieszenie może być, ale przy byle nierównościach odzywają się poszczególne części wnętrza autobusu. Szafa spora ale w innych autobusach też jest duża.
Deskę ma taką jak w H10?

voy

Post autor: voy »

Nie przyglądałem się zbytnio ale nie wyglądała ona na miarę XXI wieku :P

Hannibal

Post autor: Hannibal »

"Stokrotka" na zewnątrz nawet jest ok osobiscie mi sie podoba, środek to faktycznie nie najlepszy. Autosan musi jeszcze duzo w nim pewnie zmeinic . Drzwi zawsze sie przeciez da poprawic :P A voy gdzie jechales tą "Stokrotką" ?

voy

Post autor: voy »

W moim mieście. MPK Rzeszów zakupiło ten autobus. Autosan na pewno w nim już nic nie zmieni bo pojazd nie wszedł do produkcji seryjnej.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Czyli po staremu "Polskie Autobusy" zaplanowały już co kto ma produkować.
Jak pamiętam, to w latach socjalizmu, Autosan też miał się specjalizować w produkcji autobusów międzymiastowych lub małych do komunikacji lokalnej, a Jelcz miał produkować autobusy miejskie (PR 110 i M11). Oczywiście po jakimś czasie przerobiono je też na autobusy międzymiastowe i tak powstał T120 a wcześniej L11... :), nie mniej jednak obie firmy "nie robiły" sobie konkurencji. Miasta chętnie przyjęły PR-ki natomiast zupełnie "nie przyjęła" się miejska wersja Autosana H10 (testowano go nawet w Warszawie w połowie lat 80-tych)...

voy

Post autor: voy »

Cena Stokrotki była baaardzo atrakcyjna, aż dziw bierze że nie sprzedali jej do (podobno biednego) Sanoka, gdzie wyprodukowano autobus. Gdyby bo takich niskich cenach sprzedawano Autosany to firma nie wyrabiałaby się z zamówieniami, choć myślę że jakby autobus wszedł do produkcji seryjnej kosztowałby sporo drożej.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Tak to wygląda dość, dziwnie. Skoro "Stokrotka" była taka tania, to czemu jej nie produkowano na większą skalę :shocked: ?

Adam_Palacz

Post autor: Adam_Palacz »

Bo Jelcza by szlag trafił. :mruga:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Adam_Palacz pisze:Bo Jelcza by szlag trafił. :mruga:
Tak. Ująłeś to właściwie.... :lol: Ale popatrz na to z innej strony. W Rzeszowie nie jeździły by dzisiaj M125 CNG :lol:

Adam_Palacz

Post autor: Adam_Palacz »

Ale byłyby np. Stokrotki CNG! Oczywiście ulepszone, dopracowne odpowiednio... Kto wie, może wyprodukowaliby kiedyś nawet przegubowce...? :D

voy

Post autor: voy »

I za wyjątkowo niską cenę ;) niech konkretna suma za jaką została stokrotka kupiona pozostanie tajemnicą ]:->

ppln

Post autor: ppln »

A może ktoś pokazać zdjęcie pulpitu tego cudu? Na TWB go nie było.

[ Dodano: 2006-02-25, 22:11 ]
A u Meteora hasała na testach czy jako wypożyczona z Rzeszowa, bo zabrakło zwykłych LF-ów?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Autosan”