[Relacja] Etanolowa Scania CN270UB E-95

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Scania...
Filip7370

Post autor: Filip7370 » 2008-08-12, 12:28

Nie wiem czy ktoś na to zwrócił uwagę że nikt w PL nie ma jeszcze stacji etanolowych (przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej). I tu moim zdanie wyższość ma Hybryda, bo tak naprawdę nie potrzebuje żadnych dodatkowych kosztów związanych z infrastrukturą. Jeśli chodzi o wymianę i konserwację akumulatorów to tak jak większość użytkowników SU18H wynajęła firmy świadczące takie usługi.

Daniel

Post autor: Daniel » 2008-08-12, 14:03

plocmaster pisze:A ile kosztuje paliwo? Pewnie coś koło 2zł/l? Jeśli tak, to IMHO ten interes się opłaca
Ale weź pod uwagę, że słupskie Omni na etanol pożerają 77l paliwa na 100 km.

pesa120n

Post autor: pesa120n » 2008-08-12, 15:31

Czyli wychodzi na 0, albo jeszcze bardziej nieopłacalne to wychodzi.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9997
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2008-08-12, 18:35

Filip7370 pisze:Nie wiem czy ktoś na to zwrócił uwagę że nikt w PL nie ma jeszcze stacji etanolowych (przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej).
Jak kupują gazowce, to zazwyczaj od razu robią stację, to z etanolowcami może być tak samo.
ObrazekObrazek

Filip7370

Post autor: Filip7370 » 2008-08-12, 19:11

No właśnie nie do końca bo to zazwyczaj było odwrotnie. W Rzeszowie najpierw PGNiG walnął stację MPK a dopiero potem kupiono/zmodernizowano gazowce.

Chmurek

...

Post autor: Chmurek » 2008-09-21, 08:37

Z tego co mi wiadomo, ta Scania została odkupiona przez MZK Słupsk i niedługo ją dostaniemy. :)

Filip7370

Post autor: Filip7370 » 2008-09-22, 10:06

Szkoda że za wyjątkiem napędu nie jest w jakimś stopniu odmienna.

Krzysiek

Post autor: Krzysiek » 2008-12-12, 13:05

Według planów ogłoszonych ostatnio, MZA w roku 2009 mają kupić wozy na Etanol w ilości 60 sztuk[ poza tym 100 z Euro 5]. Wozy hybrydowe i na CNG okazały się nieopłacalne, do zakupu.
Jak myślicie jak będą się spisywać nowe scanie? :nuts: :retard:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28882
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2008-12-12, 13:10

....O ile to będą Scanie. Bo może znajdzie się jakiś inny producent :mruga:
Krzysiek pisze:Jak myślicie jak będą się spisywać nowe scanie?
Ja myślę, że odpowiedź na to pytanie już Znasz. Bowiem 100 sztuk Scanii już od dawna jeździ po Warszawie. I mnie osobiście się one podobają. Bardzo ładnie się spisują w warszawskich warunkach :)

A swoją drogą. Wychodzi na to, że przy zakupie autobusów - MZA - preferuje chyba producentów, których nazwy zaczynają się na literkę "S" :retard:
Obrazek

Lopez

Post autor: Lopez » 2008-12-12, 13:19

Na razie silniki na odpowiednim poziomie efektywności ma w Europie tylko Scania, więc wybór napędu oznacza jednocześnie wybór marki. Ciężko mi tylko uwierzyć, że CNG nie jest tańsze.
Może jednak finalnie będą to wozy na LNG - jeszcze tańsze paliwo od CNG i nawet producent jest na"S" ;)

Krzysiek

Post autor: Krzysiek » 2008-12-12, 13:21

J-31 pisze:A swoją drogą. Wychodzi na to, że przy zakupie autobusów - MZA - preferuje chyba producentów, których nazwy zaczynają się na literkę "S"
I wszystko na to wskazuje że nadal tak będzie, niezależnie czy to będzie Solaris, Solbus, czy Scania.
Hmm , możesz mi podać innych producentów autobusów na etanol, bo ja coś nie mogę znaleźć?
I wiadomo nawet gdzie nowe etanole zostaną rozlokowane, będzie to zajezdnia Redutowa, podobno prezes obiecał to kierowcą na spotkaniu.
Lopez pisze:Na razie silniki na odpowiednim poziomie efektywności ma w Europie tylko Scania, więc wybór napędu oznacza jednocześnie wybór marki. Ciężko mi tylko uwierzyć, że CNG nie jest tańsze.
Może jednak finalnie będą to wozy na LNG - jeszcze tańsze paliwo od CNG i nawet producent jest na"S" ;)
A tu bardzie szczegółowa relacja, co powiedział Magierski.
Prezes MZA pochwalił się dziś zamierzeniami na przyszły rok. MZA zakłada na 2009r. zakup 160 autobusów w tym 75 przegubowców, reszta to 12m i midi. Spośród nich 100 szt. ma spełniać normy Euro5, pozostałe mają być napędzane bioetanolem. To oznacza dalsze kasacje - na koniec przyszłego roku ma być na stanie o około 100 autobusów mniej niż obecnie.
Biorąc pod uwagę że autobusy na E95 (bioetanol) ma w swej ofercie podobno (nie łapać za słowa, gumowe koła to nie moja dziedzina) tylko Scania to może być ciekawie. MZA rozważało także opcje paliwa estrowego, pojazdów hybrydowych oraz CNG ale uznało że z uwagi na stałe ceny, dobre parametry eksploatacyjne i niewielkie tylko odmienności w obsłudze pojazdów (w porównaniu do silników Diesla) E95 będzie najlepszym rozwiązaniem.
Pieniążki mają pochodzić z kredytów (pod umowę wieloletnią) oraz ze sprzedaży placu przy Szulborskiej.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28882
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2008-12-12, 13:47

Wow. No to plany MZA są piękne. Co by nie kupili trzymam kciuki za ich realizację. Mam cichą nadzieję, że nie skończy się na obietnicach prezesa Magierskiego :)
Krzysiek pisze:I wiadomo nawet gdzie nowe etanole zostaną rozlokowane, będzie to zajezdnia Redutowa, podobno prezes obiecał to kierowcą na spotkaniu.
Skoro to obiecał kierowcom, z Redutowej, to ciekawy jestem co będzie obiecywał kierowcom z innych zajezdni :mruga:
Obrazek

Krzysiek

Post autor: Krzysiek » 2008-12-12, 14:02

J-31 pisze:Skoro to obiecał kierowcom, z Redutowej, to ciekawy jestem co będzie obiecywał kierowcom z innych zajezdni
Na razie nic, obiecane to było w ramach ogłoszenia, że nie będzie likwidacji zajezdni Redutowa. Przy okazji pracownicy poznali plany co do zajezdnii.
Część planów, czyli dostawa nowych wozów w 2008 na Redutową,została już zrealizowana.

maly_miki

Post autor: maly_miki » 2008-12-12, 17:33

Zarówno L- jak i C- NG mają (w porównaniu z etanolem) dość poważną wadę - pozyskiwanie paliwa. Być może dlatego Wa-wa idzie w tym kierunku?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9997
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2008-12-12, 20:00

Obawiam się, że to może być ten sam kierunek co dotychczas, czyli naobiecywać i na tym poprzestać
ObrazekObrazek

maly_miki

Post autor: maly_miki » 2008-12-12, 20:51

czyli naobiecywać i na tym poprzestać
aaaa - tak - to też jest rozwiązanie.... :D

Lopez

Post autor: Lopez » 2008-12-14, 13:17

maly_miki pisze:Zarówno L- jak i C- NG mają (w porównaniu z etanolem) dość poważną wadę - pozyskiwanie paliwa.
Tzn.? Nie rozumiem, co masz na myśli bo gaz można uzyskać np. ze śmieci. A alkohol produkuje się póki co w dużej mierze z jadalnych roślin a więc kosztem upraw.

Awatar użytkownika
M_Szymkowiak
Posty: 1535
Rejestracja: 2005-01-21, 18:56
Lokalizacja: Kraków - Prądnik Cz.
Kontakt:

Post autor: M_Szymkowiak » 2008-12-14, 21:02

Ja myślę, że odpowiedź na to pytanie już Znasz. Bowiem 100 sztuk Scanii już od dawna jeździ po Warszawie.
To nie znaczy że te 60 będzie udane... Ta testowa Scania była niezbyt dobrze wykonana...
T'estimo Barça!

maly_miki

Post autor: maly_miki » 2008-12-15, 08:55

Lopez pisze:
maly_miki pisze:Zarówno L- jak i C- NG mają (w porównaniu z etanolem) dość poważną wadę - pozyskiwanie paliwa.
Tzn.? Nie rozumiem, co masz na myśli bo gaz można uzyskać np. ze śmieci. A alkohol produkuje się póki co w dużej mierze z jadalnych roślin a więc kosztem upraw.
No, może nie do końca się precyzyjnie wyraziłem. W przypadku gazu problemem jest nie tyle samo pozyskiwanie, bo gaz ziemny jest wykorzystywany (i wydobywany) przemysłowo od wielu, wielu lat, co jego przystosowanie do napędu pojazdów. Do CNG potrzebna jest stacja sprężarkowa (i tankowanie pojazdu jest dość długie), do LNG stacja skraplania. Niestety obie instalacje muszą być w zasadzie w miejscu eksploatacji pojazdów - czyli np. w zajezdniach. I stąd ta cała trudność (i kosztowność przedsięwzięcia).
Z etanolem jest sprawa duuużo prostsza. Gorzelni jest od groma, a i transport zwykłymi cysternami nie jest problemem. Na zajezdni nie potrzeba specjalnych urządzeń.

Co do samego pozyskiwania paliwa to etanol też wydaje się nieco prostszą sprawą. Do celów przemysłowych gaz można tylko wydobywać. Temat pozyskiwania ze śmieci to (jak na razie) można między bajki włożyć - są to pojedyncze przypadki nie mające znaczenia globalnego. Pomyślmy ile gazu jest potrzebne, żeby zasilić np. autobusy w Wa-wie..... Temat etanolu to co innego. Jego ilość jest właściwie tylko funkcją ilości gorzelni, które go produkują. U nas w kraju nieużytków do obsadzenia surowcem do produkcji etanolu jest taka, że tym bym się w ogóle nie przejmował.

Bartek

Post autor: Bartek » 2008-12-15, 10:05

maly_miki pisze:(i tankowanie pojazdu jest dość długie)
15 minut to nie jest w cale tak strasznie długo.

ODPOWIEDZ