[Relacja] Etanolowa Scania CN270UB E-95

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Scania...
Krzysiek

Post autor: Krzysiek »

J-31 pisze:A swoją drogą. Wychodzi na to, że przy zakupie autobusów - MZA - preferuje chyba producentów, których nazwy zaczynają się na literkę "S"
I wszystko na to wskazuje że nadal tak będzie, niezależnie czy to będzie Solaris, Solbus, czy Scania.
Hmm , możesz mi podać innych producentów autobusów na etanol, bo ja coś nie mogę znaleźć?
I wiadomo nawet gdzie nowe etanole zostaną rozlokowane, będzie to zajezdnia Redutowa, podobno prezes obiecał to kierowcą na spotkaniu.
Lopez pisze:Na razie silniki na odpowiednim poziomie efektywności ma w Europie tylko Scania, więc wybór napędu oznacza jednocześnie wybór marki. Ciężko mi tylko uwierzyć, że CNG nie jest tańsze.
Może jednak finalnie będą to wozy na LNG - jeszcze tańsze paliwo od CNG i nawet producent jest na"S" ;)
A tu bardzie szczegółowa relacja, co powiedział Magierski.
Prezes MZA pochwalił się dziś zamierzeniami na przyszły rok. MZA zakłada na 2009r. zakup 160 autobusów w tym 75 przegubowców, reszta to 12m i midi. Spośród nich 100 szt. ma spełniać normy Euro5, pozostałe mają być napędzane bioetanolem. To oznacza dalsze kasacje - na koniec przyszłego roku ma być na stanie o około 100 autobusów mniej niż obecnie.
Biorąc pod uwagę że autobusy na E95 (bioetanol) ma w swej ofercie podobno (nie łapać za słowa, gumowe koła to nie moja dziedzina) tylko Scania to może być ciekawie. MZA rozważało także opcje paliwa estrowego, pojazdów hybrydowych oraz CNG ale uznało że z uwagi na stałe ceny, dobre parametry eksploatacyjne i niewielkie tylko odmienności w obsłudze pojazdów (w porównaniu do silników Diesla) E95 będzie najlepszym rozwiązaniem.
Pieniążki mają pochodzić z kredytów (pod umowę wieloletnią) oraz ze sprzedaży placu przy Szulborskiej.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Wow. No to plany MZA są piękne. Co by nie kupili trzymam kciuki za ich realizację. Mam cichą nadzieję, że nie skończy się na obietnicach prezesa Magierskiego :)
Krzysiek pisze:I wiadomo nawet gdzie nowe etanole zostaną rozlokowane, będzie to zajezdnia Redutowa, podobno prezes obiecał to kierowcą na spotkaniu.
Skoro to obiecał kierowcom, z Redutowej, to ciekawy jestem co będzie obiecywał kierowcom z innych zajezdni :mruga:

Krzysiek

Post autor: Krzysiek »

J-31 pisze:Skoro to obiecał kierowcom, z Redutowej, to ciekawy jestem co będzie obiecywał kierowcom z innych zajezdni
Na razie nic, obiecane to było w ramach ogłoszenia, że nie będzie likwidacji zajezdni Redutowa. Przy okazji pracownicy poznali plany co do zajezdnii.
Część planów, czyli dostawa nowych wozów w 2008 na Redutową,została już zrealizowana.

maly_miki

Post autor: maly_miki »

Zarówno L- jak i C- NG mają (w porównaniu z etanolem) dość poważną wadę - pozyskiwanie paliwa. Być może dlatego Wa-wa idzie w tym kierunku?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Obawiam się, że to może być ten sam kierunek co dotychczas, czyli naobiecywać i na tym poprzestać

maly_miki

Post autor: maly_miki »

czyli naobiecywać i na tym poprzestać
aaaa - tak - to też jest rozwiązanie.... :D

Lopez

Post autor: Lopez »

maly_miki pisze:Zarówno L- jak i C- NG mają (w porównaniu z etanolem) dość poważną wadę - pozyskiwanie paliwa.
Tzn.? Nie rozumiem, co masz na myśli bo gaz można uzyskać np. ze śmieci. A alkohol produkuje się póki co w dużej mierze z jadalnych roślin a więc kosztem upraw.

Awatar użytkownika
M_Szymkowiak
Posty: 1535
Rejestracja: 2005-01-21, 18:56
Lokalizacja: Kraków - Prądnik Cz.
Kontakt:

Post autor: M_Szymkowiak »

Ja myślę, że odpowiedź na to pytanie już Znasz. Bowiem 100 sztuk Scanii już od dawna jeździ po Warszawie.
To nie znaczy że te 60 będzie udane... Ta testowa Scania była niezbyt dobrze wykonana...

maly_miki

Post autor: maly_miki »

Lopez pisze:
maly_miki pisze:Zarówno L- jak i C- NG mają (w porównaniu z etanolem) dość poważną wadę - pozyskiwanie paliwa.
Tzn.? Nie rozumiem, co masz na myśli bo gaz można uzyskać np. ze śmieci. A alkohol produkuje się póki co w dużej mierze z jadalnych roślin a więc kosztem upraw.
No, może nie do końca się precyzyjnie wyraziłem. W przypadku gazu problemem jest nie tyle samo pozyskiwanie, bo gaz ziemny jest wykorzystywany (i wydobywany) przemysłowo od wielu, wielu lat, co jego przystosowanie do napędu pojazdów. Do CNG potrzebna jest stacja sprężarkowa (i tankowanie pojazdu jest dość długie), do LNG stacja skraplania. Niestety obie instalacje muszą być w zasadzie w miejscu eksploatacji pojazdów - czyli np. w zajezdniach. I stąd ta cała trudność (i kosztowność przedsięwzięcia).
Z etanolem jest sprawa duuużo prostsza. Gorzelni jest od groma, a i transport zwykłymi cysternami nie jest problemem. Na zajezdni nie potrzeba specjalnych urządzeń.

Co do samego pozyskiwania paliwa to etanol też wydaje się nieco prostszą sprawą. Do celów przemysłowych gaz można tylko wydobywać. Temat pozyskiwania ze śmieci to (jak na razie) można między bajki włożyć - są to pojedyncze przypadki nie mające znaczenia globalnego. Pomyślmy ile gazu jest potrzebne, żeby zasilić np. autobusy w Wa-wie..... Temat etanolu to co innego. Jego ilość jest właściwie tylko funkcją ilości gorzelni, które go produkują. U nas w kraju nieużytków do obsadzenia surowcem do produkcji etanolu jest taka, że tym bym się w ogóle nie przejmował.

Bartek

Post autor: Bartek »

maly_miki pisze:(i tankowanie pojazdu jest dość długie)
15 minut to nie jest w cale tak strasznie długo.

Lopez

Post autor: Lopez »

maly_miki pisze:Gorzelni jest od groma, a i transport zwykłymi cysternami nie jest problemem. Na zajezdni nie potrzeba specjalnych urządzeń.
Czyli co - biorze się flaszkę i wlewa do baku? Nic bardziej błędnego. Stacja CNG faktycznie jest sporym nakłądem, LNG nieco mniejszym, ale bioetanol też potrzebuje specjalnej instalacji, a przynajmniej odpowiednią cysternę z możliwością bezpośredniego tankowania.
Nie jest też tak, że alkohol do pojazdów można dostać w każdej gorzelni. Może kiedyś tak będzie, ale na dziś sprowadza się paliwo ze Szwecji.

maly_miki

Post autor: maly_miki »

Lopez pisze:LNG nieco mniejszym,
Nie znam dokładnych kosztów, ale do LNG trzeba i sprężyć i mocno ochłodzić, więc może być droższe. Ale nie o to chodzi w naszej dyskusji.
Stawiam po prostu tezę, że z punktu widzenia użytkownika pojazdów etanol jest rozwiązaniem dużo łatwiejszym do implementacji. I tyle.

Lopez

Post autor: Lopez »

maly_miki pisze:Stawiam po prostu tezę, że z punktu widzenia użytkownika pojazdów etanol jest rozwiązaniem dużo łatwiejszym do implementacji. I tyle.
Nie powiedział bym, ale EOT. Temat o alternatywnych rodzajach napędu znajduje się w dziale techniki i tam możemy ten temat ciągnąć.
Dla mnie poważnym problemem jest tu monopol Scanii. Może jak się to zmieni to nabiorę cieplejszych uczuć do żulo-napędu.

maly_miki

Post autor: maly_miki »

Lopez pisze:Może jak się to zmieni to nabiorę cieplejszych uczuć do żulo-napędu.
aaaa. To rozmawiamy o prywatnych preferencjach..... No to ja zdecydowanie wolę etanol.... :chytry:

a tak na poważnie, to też jestem zwolennikiem gazu. Starałem się tylko w miarę obiektywnie dociec jakie mogą być pobudki przewoźników przy wyborze takiego lub innego rozwiązania.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Mnie tylko zastanawia, czy opcja zakupu etanolowych Scanii to kolejna obietnica bez pokrycia, czy rzeczywiście coś takiego się pojawi... cóż, poczekamy zapewne parę miesięcy - a sprawa na pewno się wyjaśni :mruga:

Mike

Post autor: Mike »

W przyszłym roku Scania zamierza zaprezentować autobus z napędem hybrydowym zasilany etanolem.

Lopez

Post autor: Lopez »

Skąd ta informacja?
Szczerze mówiąc to sądzę, że jeśli taki autobus powstanie to będzie kosztował co najmniej 2,5x tyle co normalny autobus, a więc pewnie tylko najwięksi ekscentrycy będą się na niego decydować.
A swoją drogą - po co napęd hybrydowy, skoro już sam żul jest ponoć super-ekologiczny i -ekonomiczny?

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

Lopez pisze: A swoją drogą - po co napęd hybrydowy, skoro już sam żul jest ponoć super-ekologiczny i -ekonomiczny?
¯eby był hiper ekologiczny :?:
Co do ceny, to zależy jeszcze na czym zabudują ten napęd:
Scania

To na tym potomku DABa testują obecnie układy hybrydowe, więc i możliwe, że elektro żula na tym zbudują.

Lopez

Post autor: Lopez »

Cóż - doświadczenie uczy, że ten kto dziś pakuje kasę w badania, jutro będzie dwa kroki przed konkurencją. Niech więc sobie pracują, ale co do efektów to czarno widzę...
Amalio pisze:To na tym potomku DABa
Co by nie powiedzieć: fajny :) (jak na scanię)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Scania”