[Relacja] Etanolowa Scania CN270UB E-95
Nie wiem czy ktoś na to zwrócił uwagę że nikt w PL nie ma jeszcze stacji etanolowych (przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej). I tu moim zdanie wyższość ma Hybryda, bo tak naprawdę nie potrzebuje żadnych dodatkowych kosztów związanych z infrastrukturą. Jeśli chodzi o wymianę i konserwację akumulatorów to tak jak większość użytkowników SU18H wynajęła firmy świadczące takie usługi.
....O ile to będą Scanie. Bo może znajdzie się jakiś inny producent
A swoją drogą. Wychodzi na to, że przy zakupie autobusów - MZA - preferuje chyba producentów, których nazwy zaczynają się na literkę "S"
Ja myślę, że odpowiedź na to pytanie już Znasz. Bowiem 100 sztuk Scanii już od dawna jeździ po Warszawie. I mnie osobiście się one podobają. Bardzo ładnie się spisują w warszawskich warunkachKrzysiek pisze:Jak myślicie jak będą się spisywać nowe scanie?
A swoją drogą. Wychodzi na to, że przy zakupie autobusów - MZA - preferuje chyba producentów, których nazwy zaczynają się na literkę "S"
I wszystko na to wskazuje że nadal tak będzie, niezależnie czy to będzie Solaris, Solbus, czy Scania.J-31 pisze:A swoją drogą. Wychodzi na to, że przy zakupie autobusów - MZA - preferuje chyba producentów, których nazwy zaczynają się na literkę "S"
Hmm , możesz mi podać innych producentów autobusów na etanol, bo ja coś nie mogę znaleźć?
I wiadomo nawet gdzie nowe etanole zostaną rozlokowane, będzie to zajezdnia Redutowa, podobno prezes obiecał to kierowcą na spotkaniu.
A tu bardzie szczegółowa relacja, co powiedział Magierski.Lopez pisze:Na razie silniki na odpowiednim poziomie efektywności ma w Europie tylko Scania, więc wybór napędu oznacza jednocześnie wybór marki. Ciężko mi tylko uwierzyć, że CNG nie jest tańsze.
Może jednak finalnie będą to wozy na LNG - jeszcze tańsze paliwo od CNG i nawet producent jest na"S"
Prezes MZA pochwalił się dziś zamierzeniami na przyszły rok. MZA zakłada na 2009r. zakup 160 autobusów w tym 75 przegubowców, reszta to 12m i midi. Spośród nich 100 szt. ma spełniać normy Euro5, pozostałe mają być napędzane bioetanolem. To oznacza dalsze kasacje - na koniec przyszłego roku ma być na stanie o około 100 autobusów mniej niż obecnie.
Biorąc pod uwagę że autobusy na E95 (bioetanol) ma w swej ofercie podobno (nie łapać za słowa, gumowe koła to nie moja dziedzina) tylko Scania to może być ciekawie. MZA rozważało także opcje paliwa estrowego, pojazdów hybrydowych oraz CNG ale uznało że z uwagi na stałe ceny, dobre parametry eksploatacyjne i niewielkie tylko odmienności w obsłudze pojazdów (w porównaniu do silników Diesla) E95 będzie najlepszym rozwiązaniem.
Pieniążki mają pochodzić z kredytów (pod umowę wieloletnią) oraz ze sprzedaży placu przy Szulborskiej.
Wow. No to plany MZA są piękne. Co by nie kupili trzymam kciuki za ich realizację. Mam cichą nadzieję, że nie skończy się na obietnicach prezesa Magierskiego
Skoro to obiecał kierowcom, z Redutowej, to ciekawy jestem co będzie obiecywał kierowcom z innych zajezdniKrzysiek pisze:I wiadomo nawet gdzie nowe etanole zostaną rozlokowane, będzie to zajezdnia Redutowa, podobno prezes obiecał to kierowcą na spotkaniu.
Na razie nic, obiecane to było w ramach ogłoszenia, że nie będzie likwidacji zajezdni Redutowa. Przy okazji pracownicy poznali plany co do zajezdnii.J-31 pisze:Skoro to obiecał kierowcom, z Redutowej, to ciekawy jestem co będzie obiecywał kierowcom z innych zajezdni
Część planów, czyli dostawa nowych wozów w 2008 na Redutową,została już zrealizowana.
- M_Szymkowiak
- Posty: 1535
- Rejestracja: 2005-01-21, 18:56
- Lokalizacja: Kraków - Prądnik Cz.
- Kontakt:
No, może nie do końca się precyzyjnie wyraziłem. W przypadku gazu problemem jest nie tyle samo pozyskiwanie, bo gaz ziemny jest wykorzystywany (i wydobywany) przemysłowo od wielu, wielu lat, co jego przystosowanie do napędu pojazdów. Do CNG potrzebna jest stacja sprężarkowa (i tankowanie pojazdu jest dość długie), do LNG stacja skraplania. Niestety obie instalacje muszą być w zasadzie w miejscu eksploatacji pojazdów - czyli np. w zajezdniach. I stąd ta cała trudność (i kosztowność przedsięwzięcia).Lopez pisze:Tzn.? Nie rozumiem, co masz na myśli bo gaz można uzyskać np. ze śmieci. A alkohol produkuje się póki co w dużej mierze z jadalnych roślin a więc kosztem upraw.maly_miki pisze:Zarówno L- jak i C- NG mają (w porównaniu z etanolem) dość poważną wadę - pozyskiwanie paliwa.
Z etanolem jest sprawa duuużo prostsza. Gorzelni jest od groma, a i transport zwykłymi cysternami nie jest problemem. Na zajezdni nie potrzeba specjalnych urządzeń.
Co do samego pozyskiwania paliwa to etanol też wydaje się nieco prostszą sprawą. Do celów przemysłowych gaz można tylko wydobywać. Temat pozyskiwania ze śmieci to (jak na razie) można między bajki włożyć - są to pojedyncze przypadki nie mające znaczenia globalnego. Pomyślmy ile gazu jest potrzebne, żeby zasilić np. autobusy w Wa-wie..... Temat etanolu to co innego. Jego ilość jest właściwie tylko funkcją ilości gorzelni, które go produkują. U nas w kraju nieużytków do obsadzenia surowcem do produkcji etanolu jest taka, że tym bym się w ogóle nie przejmował.