112

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Scania...
Adrian_

Post autor: Adrian_ » 2006-07-11, 23:59

Jeśli chodzi o Scanie z rodziny 112 to na Podkarpaciu 3 sztuki Scanii CR112 eksploatuje MZK Przemyśl. Na początku mieli oni 4 sztuki tego typu wozów, ale po dosyć groźnym wypadku wozu 389 został skasowany w kilka miesięcy po zakupie. Wozy te posiadaja 6-biegową manulną skrzynię biegów. Nie podobają mi się zbytnio, gdyż są wysokopodłogowe (w MZK P-śl mało który autobus jest niskaczem) i w dodatku mają już trochę lat za sobą. Poza tym Scanie CR112 z MZK Przemyśl posiadają pierwsze drzwi otwierane normalnie, zaś 2 i 3 para drzwi jest odskokowa. Oprócz tego zauważyłem ostatnio, że w przemyskich Scaniach cały czas paruje tylna szyba. Nie wiem, czy ma to jakiś zwiazek z pogodą, czy też jest to zależne od pracy silnika.

Mercury

Post autor: Mercury » 2006-07-12, 00:15

Chodzi o temperature zapewne...w Słupskich tez szyby parowaly to wywalili podwojne, wstawili pojedyncze, bo az woda sie tam zbierala.

notabene, w Słupsku Scania BR112 Wiima #782 przechodzi remont kapitalny - dla wtajemniczonych o wiele lepszy niz 784 czy 783. I straci oryginalne malowanie z Jonkoping...zostanie tylko 780...

Adrian_

Post autor: Adrian_ » 2006-07-12, 01:14

Nie wiem, czy przemyskie Scanie posiadają szyby podwójne, ale na tym zdjęciu: http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-15952.html jest idealnie odzwierciedlona sytuacja, którą opisałem. Tutaj w zasadzie widać tylko to, ze szyby zaparowane są z tłu pojazud, ale kiedyś widziałem w wozie 387 szyby, które były zaparowane na całej długości pojazdu. A tak wyglądają przemyskie Scanie:
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-39144.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-39145.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-15952.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-15951.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-15950.html
Prawda, ze wygladają troche trupiasto? :mruga: :mruga: i pomyśleć, ze są to jedne z najbardziej nowoczesnych autobusów w Przemyślu. A tak BTW: co będzie remontowane/odnawiane w Waszej BR112?

Mercury

Post autor: Mercury » 2006-07-12, 01:42

Z tego co widac to jest to samo co u nas - skrapla sie powietrze i szyby paruja od srodka.

Co do naszej Beerki to nie wiem dokladnie - wczoraj kolega byl na bazie i widzial, jak stoi calkowiccie rozebrana bez blach, doslownie kratownica) na hali. Zanosi sie na powazny remont - on ma jakies zdjecia tego cuda, wiec jak mi podesle i uzyskam zgode na umieszczenie, to sami zobaczycie...


A tak wogole to biedni jestescie - u nas w Słupsku nastapil przelom i we wszystkich Beerkach zamontowano 3 pary uchylanych okien! Normalnie rewelka - da sie tym w lato jezdzic. Ten sam zabieg czekal N113CLL Lahti....

Adrian_

Post autor: Adrian_ » 2006-07-12, 13:03

Myślę, ze to po prostu zależy od przewoźnika, jakie wstawi okna. W tych przemyskich skupiono sie raczej na innych rzecz, np. na wymianie silników, robieniu blacharek itd. Poza tym Przemyśl nabył te Scanie w 2002r., jako używki z Danii, albo któregoś z osciennych państw, więc u poprzedniego przewoźnika także te Scanie jeździły z tego typu oknami. W ogóle Scanie CR112 z MZK Przemyśl to dziadostwa. Zamiast w miare porzadnych wyświetlaczy wożą w sobie segmentówki Pixela,. których swego czasu MZK otrzymało aż nadmiar. Oprócz tego wozy te są (z winy przewoźnika oczywiście) straszliwie zaniedbane, co sprawia, że można odczuć wrażenie, iż te Scanie są dużo starsze niż w rzeczywistości. Ale najprawdopodobniej od września nie będzie MZK, toteż Scanie trafią albo do PKS-u, gdzie obsługa techniczna zajmie sie nimi dokładniej, albo na złomowisko. Poza tym w Scanii o nr. 387 w lutym br. spaliły się 2 silniki :!: . Pierwszy spalił sie od przegrzania, drugi zaś był trefny i został sprowadzony w ramach wymiany części. W dodatku był źle zamontowany i wybuchł. Na szczęście autobus cudem udało się odratować i dzisiaj jeździ po ulicach Przemyśla z 3-cim w swoim życiu silnikiem (trzecim oczywiście w tej firmie, bowiem nie wiem, czy poprzedni właściciel wymieniał kiedykolwiek silnik w tej Scanii).

Mercury

Post autor: Mercury » 2006-07-12, 14:12

Taki shit sobie wzieliscie....

Nasze Scanie BR112 Wiima pochodza z Finlandii, wczesniej jezdzily w miescie Jonkoping - 780 i 782 posiadaja jeszcze oryginalne malowanie z Finlandii. Rocznik autobusu - 1980. Nigdy nie mialy remontu kapitalnego, silniki fabryczne, jedyna ich wada, to ze sa to 2 biegowe automaty (tylko 2 biegowe). Miekkie siedzenia, szyby fabrycznie podwojne, jednak zdemontowane przez MZK Słupsk i wstawione 3 uchylane okna od tego lata. Doskonale zawieszenie, nic nie stuka nic nie wali. Tablice - stare tasmociagi z Finlandii.

Takze wozy nie do zdarcia - pojezdza jeszcze pewnie do 30, tymbardziej, ze 783 i 784 mialy drobne remonty (lifting) a 782 przechodzi NG. Po 26 latach eksploatacji pierwszy remont....

Awatar użytkownika
M_Szymkowiak
Posty: 1535
Rejestracja: 2005-01-21, 18:56
Lokalizacja: Kraków - Prądnik Cz.
Kontakt:

Post autor: M_Szymkowiak » 2006-07-13, 14:27

Adrian_ pisze:Oprócz tego wozy te są (z winy przewoźnika oczywiście) straszliwie zaniedbane, co sprawia, że można odczuć wrażenie, iż te Scanie są dużo starsze niż w rzeczywistości.
Ty chyba nie widziałeś ALB przewoźnika CB z krakowa...

Mercury

Post autor: Mercury » 2006-07-13, 14:54

Oprócz tego wozy te są (z winy przewoźnika oczywiście) straszliwie zaniedbane, co sprawia, że można odczuć wrażenie, iż te Scanie są dużo starsze niż w rzeczywistości.

Ja odpowiem tak - jezeli przewoznik odpowiedzialny, to o nie dba, bo to naprawde porzadne wozy.... Widac u was jest inaczej...

Adrian_

Post autor: Adrian_ » 2006-07-13, 15:35

Akuratnie przemyskie MZK jest bardzo biedne i we wszystkim szukają oszczędności (także w częściach do autobusów), wiec nic dziwnego, że ich autobusy mają tyle stłuczek, czy też pożarów. Jesli chodzi o pożar silników w Scanii o nr. 387 to podejrzewam, ze było to zaniedbanie zarówno kierowcy, jak i obsługi technicznej, gdyż obsługa techniczna mogła nie zauważyć tego problemu z przegrzewającym sie silnikiem, albo zauwazyli, tylko nie wiedzieli, jak ten problem rozwiązać, a kierowca albo przeoczył to przegrzewanie (w co wątpię, bowiem wszystkie szyby były zaparowane nawet w upalny dzień), albo nic sobie z tego nie robił. Z tego, co wiem po pierwszym pożarze był wymieniany cały tył, a po drugim sprowadzili sobie skądś pudło od Scanii CR112 i załozyli od nowa. Naprawde szkoda mi tych Scanii, gdyż to jedne z porządniejszych wozów tego przewoźnika. Mam tylko nadzieję, ze po ewentualnym upadku MZK nie trafią na złomowisko, ale raczej wszystko na to wskazuje, bo nie sądzę, by PKS chciał je wziąć do obsługi linii miejskich.

Awatar użytkownika
M_Szymkowiak
Posty: 1535
Rejestracja: 2005-01-21, 18:56
Lokalizacja: Kraków - Prądnik Cz.
Kontakt:

Post autor: M_Szymkowiak » 2006-07-15, 09:49

A jakie one mają skrzynie?

Adrian_

Post autor: Adrian_ » 2006-07-15, 13:04

Wszystkie są w najuboższej wersji. Zostały zakupione wraz z 6-biegowymi lewarami. Chociaz nie wiem, czy nie budowano CR112 z automatem, bowiem podejrzewam, ze poprzedni właściciel mógł coś zmienić. Ale nie wiem, jakie ma przełożenia, chociaz wątpię, by miały turystyczne skrzynie biegów.

Awatar użytkownika
M_Szymkowiak
Posty: 1535
Rejestracja: 2005-01-21, 18:56
Lokalizacja: Kraków - Prądnik Cz.
Kontakt:

Post autor: M_Szymkowiak » 2006-07-15, 13:26

chyba nie ma automatów w CR112 ...

Adrian_

Post autor: Adrian_ » 2006-10-18, 18:52

I jak sie okazuje 3 ostatnie Scanie CR112 w MZK Przemyśl, jak i na Podkarpaciu są kasowane :(. Oto zdjęcie dokumentujące jedną ze Scanii o nr. taborowym 386: http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-118820.html
Jeśli wejdziecie w historię tych wozów w MZK Przemyśl dostrzeżecie też, że taka sama Scania o nr. taborowym 388 również jest kasowana :(. Niestety, nie wiem, czy 387 również skasują, ale pewnie tak. Scanie te zostały zakupione przez MZK Przemyśl w 1993 roku. Posiadały 6-biegowe skrzynie mechaniczne. Służyły w MZK przez 13 lat :(. Szkoda, bo w ten sposób nie będzie już ani jednej miejskiej Scanii na Podkarpaciu :(. Przemyskie Scanie dobiły najprawdopodobniej ostatnie zakupy używek :(.

Mercury

Post autor: Mercury » 2006-10-18, 19:00

Za to Slupskie BR112 Wiima mają sie jak najlepiej. 783 i 784 po liftingu jeżdza codziennie. 782 ma teraz podobny remont do 783 i 784 - niedługo pojawi sie na ulicach w nowych barwach firmowych. 780 jezdzi w malowaniu Jonkoping i wszyscy mają nadzieje, ze zostanie w nich az po grób :D

Adrian_

Post autor: Adrian_ » 2006-10-18, 19:28

Mercury pisze:Za to Slupskie BR112 Wiima mają sie jak najlepiej. 783 i 784 po liftingu jeżdza codziennie. 782 ma teraz podobny remont do 783 i 784 - niedługo pojawi sie na ulicach w nowych barwach firmowych. 780 jezdzi w malowaniu Jonkoping i wszyscy mają nadzieje, ze zostanie w nich az po grób
Tyle tylko, że słupskie Scanie są nieco starsze i MZK o nie dba (albo nie ma ich czym zastąpić). Tutaj sytuacja była taka, iż MZK Przemyśl dążyło zapewne do unifikacji taboru, a że Scanii było najmniej i zapewne z racji tego były drogie w utrzymaniu, toteż postanowiono je skasować. Ale nie martw się, za parę lat słupskie Scanie 112 również zostaną skasowane, albo sprzedane gdzieś indziej, bo prawie 30-letnie wozy jednak zaniżają trochę średnią wieku taboru, a oprócz tego za parę lat mogą zmienić sie pod względem stanu technicznego ;).

Mercury

Post autor: Mercury » 2006-10-18, 20:41

no wiesz.....nie ma czym zastapić.... Daje sobie reke obciąć, że po przyjściu 10 nowych autobusow na grudzien 2006 żadna Wiima nie pojdzie do kasacji... Te autobusy to naprawde perfekcja. Lepsze od Scanii OmniCity, bo nic w nich nie trzeszczy (do Jelcza nawet nie porownuje). A pojeżdzą jeszcze dobra 5-6 lat...

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29031
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2006-10-19, 09:05

Adrian_ pisze:Tutaj sytuacja była taka, iż MZK Przemyśl dążyło zapewne do unifikacji taboru, a że Scanii było najmniej i zapewne z racji tego były drogie w utrzymaniu, toteż postanowiono je skasować
No i sam Widzisz. Autobusy były pewnie w złym stanie. MZK o nie, nie zadbało, naprawy były kosztowne a firma ma pustą kasę. A po za tym kupują, kolejne "używki" zatem pozbywają się "staruszków". Szkoda, ale cóż takie jest ....MZK Przemyśl :(

Adrian_

Post autor: Adrian_ » 2006-10-19, 15:06

J-31 pisze:MZK o nie, nie zadbało,
¯ałuję tylko, że MZK nie zadbało o te autobusy tak, jak dba o 20-letnie Ikarusy i niewiele młodsze M11. Przecież te autobusy w MZK Przemyśl jeżdżą bez zarzutu, nawet mają robione coraz częściej remonty itd. Skoro tak chucha się i dmucha na starsze autobusy to dlaczego nie można było pochuchać tak na te Scanie? ale oczywiście wszystkiemu winna jest droga eksploatacja. A szkoda, bo tym samym Scanie znikną z Podkarpacia (chyba, że MZK zachowa jeszcze 1 tego typu autobus).
J-31 pisze:A po za tym kupują, kolejne "używki" zatem pozbywają się "staruszków". Szkoda, ale cóż takie jest ....MZK Przemyśl
Owszem, ale te używki również są trochę niepraktyczne dla pasażerów. Są to pojazdy średniopodłogowe, co już dla samych osób niepełnosprawnych sprawia ogromne problemy. Ale cóż, skoro przewoźnik ten nie ma pieniędzy na coś fabrycznie nowego to niech ratuje się dalej używkami. A po tych Scaniach pozostaną jedynie zdjęcia i rysunki na Twojej stronie J-31 :(.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29031
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2006-10-19, 15:08

Adrian_ pisze:A po tych Scaniach pozostaną jedynie zdjęcia i rysunki na Twojej stronie J-31
I to jest właśnie główny cel moich rysunków ;)

ŁK-MZK

Post autor: ŁK-MZK » 2008-09-28, 18:36

Adrian_ pisze:Wozy te posiadaja 6-biegową manulną skrzynię biegów.
Wszedłem po 2 latach na ten temat i widzę nieścisłości. Scanie posiadały automatyczne skrzynie biegów. Nie mam pojęcia kiedy zostały przerobione, ale od momentu przybycia do Przemyślu były już to automaty.
Adrian_ pisze:Jeśli wejdziecie w historię tych wozów w MZK Przemyśl dostrzeżecie też, że taka sama Scania o nr. taborowym 388 również jest kasowana .
Jeździ ten autobus do tej pory. Owszem sprawiał wrażenie kasowanego, ale nie miał nic wyciągniete, w przeciwieństwie do #386, które po pewnym czasie miało ściągniete zawieszenie i wyciągniete szyby.
Część części z #387 zostało przeniesione do #388, które miało lepszy stan techniczny i w ten sposób wyjechał na trasę. Niestety kierowcy narzekali zawsze na hamulce w Scanii, że nie są zbyt mocne.

ODPOWIEDZ