Dawno tu nikt nic nie pisał, więc ja odkopię sobie ten stary temat... bo ponieważ jest ku temu okazja. A okazja jest dosyć ciekawa...
Otóż, to, że w Warszawie mamy już 29 szt. autobusów elektrycznych (9 Ursusów, bo jeden się spalił w zajezdni i 20 SU12 Electric), to w sumie żadna nowość. To, że czekamy na podpisanie umowy z SB&C na budowę kolejnych 130 szt. SU18 Electric - to też już żadna nowina, ale w międzyczasie zaszły pewne zmiany.
1. Po pierwsze primo KM Łomianki zakupiło i właśnie certyfikuje pierwszego z dwóch SU12 Electric (IV generacja po liftingu). Ciekawostką tych autobusów jest to, że mogą one być ładowane tylko na zajezdni, nie mają pantografów na dachu do ładowania z ładowarek kolumnowych. To był pomysł zamawiającego, zupełnie nie zrozumiały. Podejrzewam, że szybko doinstalują to urządzenie
Obydwa autobusy mają pojawiać się na linia ZTM-u, a więc m.in. 110, 150, 250 i 750. Znając możliwości techniczne tych autobusów, będą to pewnie pojedyncze kursy, z koniecznością powrotu do zajezdni na ładowanie.
Więcej info na temat łomiankowskich elektryków, w linku poniższym
http://www.infobus.pl/km-lomianki-z-ele ... 15950.html
2. To jednak nie koniec, bo oto właśnie mamy swoistą ciekawostkę - otóż władze gminy Konstancina Jeziornej zażyczyły sobie modyfikacji linii autobusowej nr. 251, która miałaby łączyć pętlę przy ul. WIlanowskiej w Konstancinie (aktualnie autobusy docierają do CH Stara Papiernia) z węzłem przesiadkowym w Warszawie - zlokalizowanym przy stacji metra Kabaty. I co najważniejsze, władze Konstancina chcą aby tą linię obsługiwały ... autobusy elektryczne. Ma to zachęcić mieszkańców Konstancina do porzucenia samochodów na rzecz komunikacji miejskiej.
W tym celu władze Konstancina, na własny koszt, wybudowały ... ładowarkę kolumnową. Ciekawostka polega na tym że z tej ładowarki mogą korzystać tylko i wyłącznie - Solarisy Urbino 12 Electric, bo Ursusy nadal mają inną końcówkę
Dodam jeszcze, że na mocy umowy z ZTM-em, gmina Konstancin Jeziorna, znajdują się I-szej strefie stołecznego ZTM-u, więc linia 251 jest de facto linią miejską.
Link do artykułu na lokalnym portalu
http://www.konstancinjeziorna.pl/aktual ... elektrobus
Reasumując. Jest to pierwszy taki przypadek w okolicy Warszawy, aby gmina samodzielnie instalowała ładowarkę kolumnową pod kątem autobusów elektrycznych MZA - tym samym zachęcając MZA do obsługi "swoich" linii przez elektryki.
Najfajniejsze jest to, że MZA, już od kilku lat eksploatuje swoje, własne autobusy elektryczne i na razie jedyna działająca ładowarka kolumnowa stoi - i ładuje tylko Solarisy - na pętli Spartańska. Dwie następne już stoją na pętli Konwiktorska i one nie są podłączone elektrycznie, czyli nie działają. Przetarg na budowę kolejnych już został rozstrzygnięty i za kilkanaście miesięcy powinny pojawiać się następne ładowarki, już pod kątem SU18 Electric. Mimo wszystko budowa oraz uruchomienie tych urządzeń przez stołecznego przewoźnika rodzi się z poważnymi bólami, bo samo urządzenie stawia się szybko, ale potem trzeba czekać nawet pół roku na doprowadzenie przyłącza elektrycznego... tymczasem władze Konstancina Jeziornej po prostu na własny koszt, bardzo szybko wybudowali i uruchomili ładowarkę. I ona już jest testowana przez MZA. Aż normalnie rodzi się pytanie, jak oni to zrobili ?
Cóż, jak było, nie wnikam. Linia 251 "po nowemu", ma być uruchomiona we wrześniu i władzom Konstancina Jeziornej bardzo na tym zależy i wychodzi na to, że rzeczywiście R1 "Woronicza" będzie wypuszczać na tą linię swoje Solarisy.
A MZA ? Jak tak dalej pójdzie, to MZA po prostu zabraknie elektrycznych autobusów do obsługi linii, a przypomnę, że miały one obsługiwać Trakt Królewski
A ja się grzecznie zapytam. Która gmina będzie następna ?