[Warszawa ] Autobusy na gaz ruszą w miasto

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach...
drentwy

[Warszawa ] Autobusy na gaz ruszą w miasto

Post autor: drentwy »

Za dzisiejszym ¯yciem Warszawy :
Na przełomie stycznia i lutego zostanie ogłoszony przetarg na zakup autobusów na gaz, które są tanie w eksplotacji i ekologiczne.

Gazowców ma być sześćdziesiąt. Czterdzieści zakupionych wozów to nowe przegubowe pojazdy. Dwadzieścia to wozy kilkuletnie, już kursujące po mieście, które przejdą remont i dostaną nową, gazową instalację. Wszystkie zakupione autobusy będą jeździły na gaz ziemny, jaki spala się w domowych kuchenkach.

Dlaczego MZA zdecydowały się na taki zakup? Janusz Bosakirski, dyrektor operacyjny Miejskich Zakładów Autobusowych, twierdzi, że to się po prostu opłaca.

Zwykły autobus zużywa ok. 50 litrów oleju na 100 km, a przegubowiec – 70. Czyli przejechanie 100 km (osiem przejazdów po mieście od pętli do pętli) to wydatek 180 zł lub 252 zł – przy założeniu, że cena litra oleju to 3,60 zł.

Autobus napędzany gazem zużyje od 50 do 80 metrów sześciennych paliwa. 100 km jazdy krótkim gazowcem kosztuje ok. 63 zł, a przegubowym – 100 zł. Nie są to jednak wszystkie zalety nowych autobusów. Okazuje się, że wydzielają on trzykrotnie mniej spalin niż wozy napędzane silnikami dieslowskimi. I właśnie dlatego gazowce trafią na linie biegnące przez Trakt Królewski i centrum stolicy.

Dyrekcja MZA nie obawia się, że w związku z ukraińskim kryzysem paliwowym gaz drastycznie zdrożeje i firma straci. Urzędnicy mówią tak: olej również może drożeć. Poza tym na gaz będziemy mieć tylko 60 z 1454 wszystkich autobusów.

Choć ogłoszenie przetargu tuż tuż, to gazowce wyjadą na ulice dopiero za rok. Powód? Kilkanaście tygodni może trwać wybór producenta. Kilka miesięcy trzeba też na wyprodukowanie autobusów, bo żadna fabryka nie ma ich teraz w ofercie.

Do tej pory w Polsce tylko kilka miast kupiło podobne wozy. Ok. 20 gazowców jeździ po Przemyślu, sześć po Tarnowie, siedem po Rzeszowie, dziesięć po Lublinie. 200 gazowców ma szwedzki Geteborg, 400 Ateny, kilkadziesiąt Florencja, Rzym i inne włoskie miasta.
Hmm, i co myślicie? Ciekawe czy to kolejne pitu-litu czy też w końcu przestaną gadać i zabiorą się porządnie do roboty. Poprzednio mowa było chyba o gazowych solówkach, nie o przegubach. Jeśli do tego mają być niskopodłogowe to Jelcza możemy wykluczyć ... Czyli co, czyżby 40 nowych Solarisów?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Na razie "pitu-pitu".

Ceny gazu już poszły w górę. Inwestycja może być nie opłacalna, ponieważ nikt nie potrafi zagwarantować, że ceny gazu będą stale na niskim poziomie. Dzisiaj gaz jest tani, a co będzie za rok, dwa lub trzy. ;)

Pomysł z jednej strony ciekawy, ale z drugiej strony... ja poczekam na "efekty", jeśli w ogóle takie będą... :mruga:

Jest jeszcze za wcześnie by się zastanawiać czy to będą Jelcze, czy Solarisy :]

[ Dodano: 2006-01-04, 15:37 ]
A co gorsza, w przypadku gazowców, nie wystarczy kupić autobusy. Trzeba mieć jeszcze infrastrukturę. A to kosztuje.... ;)

ppln

Post autor: ppln »

A nie macie w Warszawie architektury do gazowców?
Strona MPK Łódź pisze: Aby projekt wdrożyć w życie potrzebne są pieniądze nie tylko na tabor. W Polsce jest zaledwie kilkanaście ogólnodostępnych stacji tankowania gazu ziemnego, przy czym najbliższa znajduje się w Warszawie, która również przymierza się do zakupu tego typu pojazdów wykorzystywanych w miejskiej komunikacji. W Łodzi taka stacja miałaby powstać tuż koło zajezdni na Nowych Sadach. Możliwości są, bo przebiega tam gazociąg. O tym, czy ona ostatecznie powstanie zadecydują rozmowy szefów MPK-Łódź Sp. z o. o. z Mazowiecką Spółką Gazownictwa, której przedstawiciele również uczestniczyli w prezentacji.
Tylko, żeby nie wyszło tak jak w Łodzi, gdzzie były huczne zamiary kupna 100 (a to prawie ćwierć łódzkich autobusów) busów na gaz, a nie dostali środków z UE. Właściwie to smutne, ale być może dzięki temu nie mamy w Łodzi floty 100 vectozłomów, których nie dałoby się skasować przez najbliższe 6 lat :) . Chociaż być może uniknęliśmy floty Solarisów :(

voy

Re: [Warszawa ] Autobusy na gaz ruszą w miasto

Post autor: voy »

¯ycie Warszawy pisze:Do tej pory w Polsce tylko kilka miast kupiło podobne wozy. Ok. 20 gazowców jeździ po Przemyślu, sześć po Tarnowie, siedem po Rzeszowie, dziesięć po Lublinie. 200 gazowców ma szwedzki Geteborg, 400 Ateny, kilkadziesiąt Florencja, Rzym i inne włoskie miasta.
Sratatata. Po Lublinie nie jeździ żaden gazowy autobus, a Rzeszów ma ich aż 12.
Ceny gazu już poszły w górę. Inwestycja może być nie opłacalna, ponieważ nikt nie potrafi zagwarantować, że ceny gazu będą stale na niskim poziomie. Dzisiaj gaz jest tani, a co będzie za rok, dwa lub trzy. ;)
Problemem może być też wyższy koszt eksploatacji pojazdów - serwisowanie itp. ale skoro jeżeli coraz więcej miast przechodzi na gaz to znaczy że to się opłaca.

drentwy

Re: [Warszawa ] Autobusy na gaz ruszą w miasto

Post autor: drentwy »

voy pisze:
¯ycie Warszawy pisze:Do tej pory w Polsce tylko kilka miast kupiło podobne wozy. Ok. 20 gazowców jeździ po Przemyślu, sześć po Tarnowie, siedem po Rzeszowie, dziesięć po Lublinie. 200 gazowców ma szwedzki Geteborg, 400 Ateny, kilkadziesiąt Florencja, Rzym i inne włoskie miasta.
Sratatata. Po Lublinie nie jeździ żaden gazowy autobus, a Rzeszów ma ich aż 12.
Spokojnie, to tylko ¯ycie Warszawy ;) Jak na ich "umiejętności" i tak cały tekst w miarę trzyma się kupy :lol:

Marecki

Post autor: Marecki »

Prasa generalnie często pisze jakieś porąbane rzeczy. Parę lat temu [bodajże w 2002 roku] ¯ nazwali 13 N "Wagon z czubem" :retard: I w ogóle, z tym co onitu napisali to może być tak jak z tym co kiedyś tam napisali o jakimś tam przetargu, którego wcale nie było :P

drentwy

Post autor: drentwy »

Mówiono o tym również w dzisiejszym Kurierze Warszawskim. Stację paliw ma zbudować za swoje pieniądze PGNiG jeśli MZA zadeklaruje, że stopniowo będzie kupować coraz więcej gazowych autobusów. Gdyby tak się stało to w przyszłości powstałaby zajezdnia tylko dla pojazdów napędzanych CNG. Gadanie gadaniem, plany planami - czekamy na konkrety...

56247

Post autor: 56247 »

TKW również podało tą informację.Zresztą,to było już znane i planowane dużo wcześniej.Wymienione tu,nowe wozy mają stacjonować w Z.E.A "WORONICZA",tam też ma znajdować stacja tankowania gazu.Pisałem już o tym w lecie tego roku.Przeszukajcie listę wątków lub Archiwum.Sprawa była już tu poruszana,przy okazji testów w MZA,rzeszowskiego Vecta #665.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Mnie martwi jeden aspekt. Jeszcze w zeszłym roku mówiono i pisano obszernie o 60 szt. autobusów CNG. Teraz MZA chce kupić jedynie 40 szt. To ile ich kupi w rzeczywistości ? :mruga:

voy

Post autor: voy »

Resztę chyba przerobią na CNG. Tak przynajmniej gdzieś słyszałem.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Tak 20 sztuk. I w sumie autobusów CNG miało by być 60 szt. ;)

Aż mnie korci zrobić rysuneczek M121M z przodem od Salusa i z butlami na dachu... :diabeł:

voy

Post autor: voy »

Skąd wiesz, że butle będą na dachu? Może umieszczą je pod podłogą akurat :)

ppln

Post autor: ppln »

To jak umieszczą w niskopodłogowcu lub niskowejściowcu bulte pod podłogą , to wtedy stanie się on wysokopodłogowcem. I po co w takim razie było kupować niskiego. Myślę, że czeka was kara za grzechy w postaci 20 mb złomecto z butlami pod podłogą, wyższych niż IKARUSY! Fajna przepowiednia? ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

ppln pisze:To jak umieszczą w niskopodłogowcu lub niskowejściowcu bulte pod podłogą , to wtedy stanie się on wysokopodłogowcem. I po co w takim razie było kupować niskiego.
W Jelczu M121M, to w zasadzie, technicznie jest możliwe, ponieważ ten autobus jest niskowejściowy. Jak by się uprzeć, to miejsce jest. Zresztą w ten sposób mają być przebudowane M181M. Butle mają - podobno - trafić pod podłogę w przyczepie.
ppln pisze: Myślę, że czeka was kara za grzechy w postaci 20 mb złomecto z butlami pod podłogą, wyższych niż IKARUSY! Fajna przepowiednia? ;)
E tam, kara za grzechy. Raczej nagroda za dobre sprawowanie. :-P

Ja osobiście bardzo lubię Vecto. Bardzo spodobał mi się rzeszowski Vecto CNG i nie miałbym nic przeciwko 40 "Vectusiom" w Warszawie. Jest jednak mały problem - mówi się o 40 przegubowych CNG :mruga: A "Vectuś" jest solo :-P

ppln

Post autor: ppln »

mb złomecto czyli conecto. Drogi, turecki wyskopodłogowiec o jakości wykonania identycznej jak (łódzkie, może gdzieś indziej w Polsce sprawują się lepiej) citaro. A to już jest kara za grzechy :)

PS. Solaris jest w stanie wyprodukować przegubowca CNG? Bo MB na pewno (stare dobre 305G, przedostatnia dobra seria :) ), a o MANie nic mi nie wiadomo.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

ppln pisze:mb złomecto czyli conecto
Sorry, rzeczywiście Napisałeś "złomecto". A na nie też bym się nie obraził. :D
ppln pisze: a o MANie nic mi nie wiadomo
No właśnie MAN jest w stanie wyprodukować i nawet produkuje się NG313 CNG. A ostatnio MAN wyprodukował nawet solowe Lion's City CNG w ilości kilku sztuk.

Tak więc, MAN z przegubowcami CNG ma szansę w Warszawie... ;)

drentwy

Post autor: drentwy »

ppln pisze:PS. Solaris jest w stanie wyprodukować przegubowca CNG?
Zacytuję za Infobusem wypowiedź jednego z przedstawicieli Solarisa w listopadzie 2005 :
Gotowy jest już pierwszy egzemplarz modelu Urbino III 12 wyposażony w silnik IVECO Cursor napędzany sprężonym gazem ziemnym. W przyszłym roku 9 sztuk takich autobusów trafi do MPK Rzeszów. W zależności od rynkowego popytu na tego typu konstrukcje wprowadzone zostaną do produkcji kolejne modele w wersji CNG.
A więc widocznie jest :)

B.A. Baracus

Post autor: B.A. Baracus »

J-31 pisze:Tak więc, MAN z przegubowcami CNG ma szansę w Warszawie...
I to nawet dość duże...
ppln pisze:Solaris jest w stanie wyprodukować przegubowca CNG?
Pewnie, że oni są w stanie coś takiego wyprodukować i mają w Waszawie jeszcze większe szanse niż MAN :P


Co do całych planów to mam tylko nadzieje, że nie skończy się na planach... Z niecierpliwością czekam na realizację :D

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

B.A. Baracus pisze:Co do całych planów to mam tylko nadzieje, że nie skończy się na planach... Z niecierpliwością czekam na realizację :D
I nie tylko Ty. Chyba wszyscy tutaj, w Warszawie, czekamy z niecierpliwością na jakieś widoczne efekty. Na razie operamy się o "bliżej nie określone" plany i pomysły. ;)

56247

Post autor: 56247 »

Procedury przetargowe,są już daleko zaawansowane.Pisałem już o tym parę miesięcy wcześniej.Wiadomo że wozy przyjdą i wiadomo do jakiego zakładu przyjdą.

Abstrachując i nawiązując do innego wątku pt: "13 N"-MZA to nie TW.
MZA ma sprawniejsze,zaradniejsze i logicznie myślące kierownictwo.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o autobusach”