[Warszawa ] Autobusy na gaz ruszą w miasto
[Warszawa ] Autobusy na gaz ruszą w miasto
Za dzisiejszym ¯yciem Warszawy :
Hmm, i co myślicie? Ciekawe czy to kolejne pitu-litu czy też w końcu przestaną gadać i zabiorą się porządnie do roboty. Poprzednio mowa było chyba o gazowych solówkach, nie o przegubach. Jeśli do tego mają być niskopodłogowe to Jelcza możemy wykluczyć ... Czyli co, czyżby 40 nowych Solarisów?Na przełomie stycznia i lutego zostanie ogłoszony przetarg na zakup autobusów na gaz, które są tanie w eksplotacji i ekologiczne.
Gazowców ma być sześćdziesiąt. Czterdzieści zakupionych wozów to nowe przegubowe pojazdy. Dwadzieścia to wozy kilkuletnie, już kursujące po mieście, które przejdą remont i dostaną nową, gazową instalację. Wszystkie zakupione autobusy będą jeździły na gaz ziemny, jaki spala się w domowych kuchenkach.
Dlaczego MZA zdecydowały się na taki zakup? Janusz Bosakirski, dyrektor operacyjny Miejskich Zakładów Autobusowych, twierdzi, że to się po prostu opłaca.
Zwykły autobus zużywa ok. 50 litrów oleju na 100 km, a przegubowiec – 70. Czyli przejechanie 100 km (osiem przejazdów po mieście od pętli do pętli) to wydatek 180 zł lub 252 zł – przy założeniu, że cena litra oleju to 3,60 zł.
Autobus napędzany gazem zużyje od 50 do 80 metrów sześciennych paliwa. 100 km jazdy krótkim gazowcem kosztuje ok. 63 zł, a przegubowym – 100 zł. Nie są to jednak wszystkie zalety nowych autobusów. Okazuje się, że wydzielają on trzykrotnie mniej spalin niż wozy napędzane silnikami dieslowskimi. I właśnie dlatego gazowce trafią na linie biegnące przez Trakt Królewski i centrum stolicy.
Dyrekcja MZA nie obawia się, że w związku z ukraińskim kryzysem paliwowym gaz drastycznie zdrożeje i firma straci. Urzędnicy mówią tak: olej również może drożeć. Poza tym na gaz będziemy mieć tylko 60 z 1454 wszystkich autobusów.
Choć ogłoszenie przetargu tuż tuż, to gazowce wyjadą na ulice dopiero za rok. Powód? Kilkanaście tygodni może trwać wybór producenta. Kilka miesięcy trzeba też na wyprodukowanie autobusów, bo żadna fabryka nie ma ich teraz w ofercie.
Do tej pory w Polsce tylko kilka miast kupiło podobne wozy. Ok. 20 gazowców jeździ po Przemyślu, sześć po Tarnowie, siedem po Rzeszowie, dziesięć po Lublinie. 200 gazowców ma szwedzki Geteborg, 400 Ateny, kilkadziesiąt Florencja, Rzym i inne włoskie miasta.
Na razie "pitu-pitu".
Ceny gazu już poszły w górę. Inwestycja może być nie opłacalna, ponieważ nikt nie potrafi zagwarantować, że ceny gazu będą stale na niskim poziomie. Dzisiaj gaz jest tani, a co będzie za rok, dwa lub trzy.
Pomysł z jednej strony ciekawy, ale z drugiej strony... ja poczekam na "efekty", jeśli w ogóle takie będą...
Jest jeszcze za wcześnie by się zastanawiać czy to będą Jelcze, czy Solarisy
[ Dodano: 2006-01-04, 15:37 ]
A co gorsza, w przypadku gazowców, nie wystarczy kupić autobusy. Trzeba mieć jeszcze infrastrukturę. A to kosztuje....
Ceny gazu już poszły w górę. Inwestycja może być nie opłacalna, ponieważ nikt nie potrafi zagwarantować, że ceny gazu będą stale na niskim poziomie. Dzisiaj gaz jest tani, a co będzie za rok, dwa lub trzy.
Pomysł z jednej strony ciekawy, ale z drugiej strony... ja poczekam na "efekty", jeśli w ogóle takie będą...
Jest jeszcze za wcześnie by się zastanawiać czy to będą Jelcze, czy Solarisy
[ Dodano: 2006-01-04, 15:37 ]
A co gorsza, w przypadku gazowców, nie wystarczy kupić autobusy. Trzeba mieć jeszcze infrastrukturę. A to kosztuje....
A nie macie w Warszawie architektury do gazowców?
Tylko, żeby nie wyszło tak jak w Łodzi, gdzzie były huczne zamiary kupna 100 (a to prawie ćwierć łódzkich autobusów) busów na gaz, a nie dostali środków z UE. Właściwie to smutne, ale być może dzięki temu nie mamy w Łodzi floty 100 vectozłomów, których nie dałoby się skasować przez najbliższe 6 lat . Chociaż być może uniknęliśmy floty SolarisówStrona MPK Łódź pisze: Aby projekt wdrożyć w życie potrzebne są pieniądze nie tylko na tabor. W Polsce jest zaledwie kilkanaście ogólnodostępnych stacji tankowania gazu ziemnego, przy czym najbliższa znajduje się w Warszawie, która również przymierza się do zakupu tego typu pojazdów wykorzystywanych w miejskiej komunikacji. W Łodzi taka stacja miałaby powstać tuż koło zajezdni na Nowych Sadach. Możliwości są, bo przebiega tam gazociąg. O tym, czy ona ostatecznie powstanie zadecydują rozmowy szefów MPK-Łódź Sp. z o. o. z Mazowiecką Spółką Gazownictwa, której przedstawiciele również uczestniczyli w prezentacji.
Re: [Warszawa ] Autobusy na gaz ruszą w miasto
Sratatata. Po Lublinie nie jeździ żaden gazowy autobus, a Rzeszów ma ich aż 12.¯ycie Warszawy pisze:Do tej pory w Polsce tylko kilka miast kupiło podobne wozy. Ok. 20 gazowców jeździ po Przemyślu, sześć po Tarnowie, siedem po Rzeszowie, dziesięć po Lublinie. 200 gazowców ma szwedzki Geteborg, 400 Ateny, kilkadziesiąt Florencja, Rzym i inne włoskie miasta.
Problemem może być też wyższy koszt eksploatacji pojazdów - serwisowanie itp. ale skoro jeżeli coraz więcej miast przechodzi na gaz to znaczy że to się opłaca.Ceny gazu już poszły w górę. Inwestycja może być nie opłacalna, ponieważ nikt nie potrafi zagwarantować, że ceny gazu będą stale na niskim poziomie. Dzisiaj gaz jest tani, a co będzie za rok, dwa lub trzy.
Re: [Warszawa ] Autobusy na gaz ruszą w miasto
Spokojnie, to tylko ¯ycie Warszawy Jak na ich "umiejętności" i tak cały tekst w miarę trzyma się kupyvoy pisze:Sratatata. Po Lublinie nie jeździ żaden gazowy autobus, a Rzeszów ma ich aż 12.¯ycie Warszawy pisze:Do tej pory w Polsce tylko kilka miast kupiło podobne wozy. Ok. 20 gazowców jeździ po Przemyślu, sześć po Tarnowie, siedem po Rzeszowie, dziesięć po Lublinie. 200 gazowców ma szwedzki Geteborg, 400 Ateny, kilkadziesiąt Florencja, Rzym i inne włoskie miasta.
Mówiono o tym również w dzisiejszym Kurierze Warszawskim. Stację paliw ma zbudować za swoje pieniądze PGNiG jeśli MZA zadeklaruje, że stopniowo będzie kupować coraz więcej gazowych autobusów. Gdyby tak się stało to w przyszłości powstałaby zajezdnia tylko dla pojazdów napędzanych CNG. Gadanie gadaniem, plany planami - czekamy na konkrety...
TKW również podało tą informację.Zresztą,to było już znane i planowane dużo wcześniej.Wymienione tu,nowe wozy mają stacjonować w Z.E.A "WORONICZA",tam też ma znajdować stacja tankowania gazu.Pisałem już o tym w lecie tego roku.Przeszukajcie listę wątków lub Archiwum.Sprawa była już tu poruszana,przy okazji testów w MZA,rzeszowskiego Vecta #665.
W Jelczu M121M, to w zasadzie, technicznie jest możliwe, ponieważ ten autobus jest niskowejściowy. Jak by się uprzeć, to miejsce jest. Zresztą w ten sposób mają być przebudowane M181M. Butle mają - podobno - trafić pod podłogę w przyczepie.ppln pisze:To jak umieszczą w niskopodłogowcu lub niskowejściowcu bulte pod podłogą , to wtedy stanie się on wysokopodłogowcem. I po co w takim razie było kupować niskiego.
E tam, kara za grzechy. Raczej nagroda za dobre sprawowanie.ppln pisze: Myślę, że czeka was kara za grzechy w postaci 20 mb złomecto z butlami pod podłogą, wyższych niż IKARUSY! Fajna przepowiednia?
Ja osobiście bardzo lubię Vecto. Bardzo spodobał mi się rzeszowski Vecto CNG i nie miałbym nic przeciwko 40 "Vectusiom" w Warszawie. Jest jednak mały problem - mówi się o 40 przegubowych CNG A "Vectuś" jest solo
mb złomecto czyli conecto. Drogi, turecki wyskopodłogowiec o jakości wykonania identycznej jak (łódzkie, może gdzieś indziej w Polsce sprawują się lepiej) citaro. A to już jest kara za grzechy
PS. Solaris jest w stanie wyprodukować przegubowca CNG? Bo MB na pewno (stare dobre 305G, przedostatnia dobra seria ), a o MANie nic mi nie wiadomo.
PS. Solaris jest w stanie wyprodukować przegubowca CNG? Bo MB na pewno (stare dobre 305G, przedostatnia dobra seria ), a o MANie nic mi nie wiadomo.
Sorry, rzeczywiście Napisałeś "złomecto". A na nie też bym się nie obraził.ppln pisze:mb złomecto czyli conecto
No właśnie MAN jest w stanie wyprodukować i nawet produkuje się NG313 CNG. A ostatnio MAN wyprodukował nawet solowe Lion's City CNG w ilości kilku sztuk.ppln pisze: a o MANie nic mi nie wiadomo
Tak więc, MAN z przegubowcami CNG ma szansę w Warszawie...
Zacytuję za Infobusem wypowiedź jednego z przedstawicieli Solarisa w listopadzie 2005 :ppln pisze:PS. Solaris jest w stanie wyprodukować przegubowca CNG?
A więc widocznie jestGotowy jest już pierwszy egzemplarz modelu Urbino III 12 wyposażony w silnik IVECO Cursor napędzany sprężonym gazem ziemnym. W przyszłym roku 9 sztuk takich autobusów trafi do MPK Rzeszów. W zależności od rynkowego popytu na tego typu konstrukcje wprowadzone zostaną do produkcji kolejne modele w wersji CNG.
I to nawet dość duże...J-31 pisze:Tak więc, MAN z przegubowcami CNG ma szansę w Warszawie...
Pewnie, że oni są w stanie coś takiego wyprodukować i mają w Waszawie jeszcze większe szanse niż MANppln pisze:Solaris jest w stanie wyprodukować przegubowca CNG?
Co do całych planów to mam tylko nadzieje, że nie skończy się na planach... Z niecierpliwością czekam na realizację
I nie tylko Ty. Chyba wszyscy tutaj, w Warszawie, czekamy z niecierpliwością na jakieś widoczne efekty. Na razie operamy się o "bliżej nie określone" plany i pomysły.B.A. Baracus pisze:Co do całych planów to mam tylko nadzieje, że nie skończy się na planach... Z niecierpliwością czekam na realizację