Generacje

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach...
Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio » 2008-08-12, 19:09

Nadwozie jest generalnie podobne - przód zwłaszcza. Do tego silnik Mana. Osobiście uważam, że konstruktorzy Jelcza czerpali garściami z NLa.
Tory na tiry!

ppln

Post autor: ppln » 2008-08-13, 10:05

To chyba dobrze, zresztą Jelcz nie skonstruował całkiem samodzielnie chyba żadnego autobusu (ogórek - Skoda RTO, PR-ki i następcy - Berliet, 122MB - O405N)

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio » 2008-08-13, 11:10

ppln pisze:To chyba dobrze)
Może dobrze tylko co im z tego wyszło :?: Wymienione przez Ciebie modele były licencyjne, a Vecto jest efektem zapatrzenia się na zachodni produkt. Tyle, że z jakością Jelcza, bo oprócz silnika wszystko jest polskie.
plocmaster pisze:Taka przejściówka między 2. a 3. generacją
Zasadniczo jest to przejściówka pomiędzy pierwszą, a drugą generacją. Tylko potocznie mówi się inaczej ;)

ppln

Post autor: ppln » 2008-08-13, 12:05

Amalio pisze:Tyle, że z jakością Jelcza, bo oprócz silnika wszystko jest polskie.
Jechałeś 122MB? Lepszy od gniota (nowocześniejszy), ale trzeszczy paskudnie nawet na niewielkich wybojach (w oryginalnych jest lepiej).
Więc nawet licencyjne jelcze są wykonane ze słynną jelczańską jakością ;)

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio » 2008-08-13, 12:41

Założeń konstrukcyjnych nie zmienisz, więc O405N i tak pozostanie O405N i bedzie lepszy od konstrukcji Jelcza.
Tory na tiry!

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9997
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2008-08-13, 19:45

Amalio pisze:Zasadniczo jest to przejściówka pomiędzy pierwszą, a drugą generacją. Tylko potocznie mówi się inaczej
Tak jest wg systemu numeracji MAN-a.
Amalio pisze:O405N i tak pozostanie O405N i bedzie lepszy od konstrukcji Jelcza.
M122MB to właściwie konstrukcja Mercedesa, Jelcz tam wiele raczej nie zmienił.
ObrazekObrazek

ppln

Post autor: ppln » 2008-08-13, 19:48

plocmaster pisze:Jelcz tam wiele raczej nie zmienił.
Zmian jest minimalnie - inne sterowanie drzwiami i rozmieszczenie okien. To co woła o pomstę do nieba to fatalna, tragiczna i beznadziejna (krócej - jelczańska) jakość wykonania. Pierwsza klasa :/

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio » 2008-08-13, 19:57

plocmaster pisze:Tak jest wg systemu numeracji MAN-a.
Nie zmienia to faktu, że Nlxx2 jest pierwszym niskopodłogowcem ;) Po za tym nie ma Manów oznaczonych jedynką na końcu.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4238
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek » 2012-03-04, 14:19

Coś tak odnoszę wrażenie, że rozwój III generacji autobusów miejskich (licząc, że I to autobusy wysokopodłogowe, II generacja - częściowo niskopodłogowe (nie mylić z niskowejściowymi) dawno zatrzymał się w miejscu.
Ostatnio zmieniony 2012-03-04, 21:04 przez Przemek, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio » 2012-03-04, 14:33

Niskowejściowe autobusy nie są drugą generacją autobusów miejskich. Jest to produkt równoległy, a nawet późniejszy od autobusów niskopodłogowych.
Tory na tiry!

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4238
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek » 2012-03-04, 14:41

Dobra, może inaczej - częściowo niskopodłogowe o bezstopniowym wnętrzu, jak MAN NGxx2, Jelcz M181 od roku 2000.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio » 2012-03-04, 14:47

To się nazywa 90%LF(obecnie, kiedyś to było traktowane po prostu jako LF).

A tak w ogóle no to co byś chciał żeby było dalej rozwijane :?: Ja już to mówiłem nie raz - to już jest koniec rozwoju autobusów miejskich. teraz będzie można jedynie podziwiać rozwój ich odpowiedników BRT.
Tory na tiry!

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4238
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek » 2012-03-04, 14:57

Amalio pisze:To się nazywa 90%LF
Nie spotkałem się jeszcze z tym określeniem.
A tak w ogóle no to co byś chciał żeby było dalej rozwijane :?:
Nieszczęsna ilość siedzeń dostępna z poziomu niskiej podłogi. Choćby na przykładzie nowych Solarisów dla MPK Kraków, parę postów wyżej.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9997
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2012-03-04, 17:38

Kędzior pisze:MAN NGxx2, Jelcz M181
Nietrafiony przykład, bo NGxx2 ma oś portalową, a odkurzacz zwykłą. Jest też z tyłu znacznie wyższy.
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio » 2012-03-04, 18:37

Z definicji to żaden M181 nie jest autobusem niskopodłogowym.
Tory na tiry!

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4238
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek » 2012-03-04, 20:40

Tak też myślałem, że wszystko trzeba rozdrobnić i nie podawać żadnych modeli autobusów, bo komuś nie pasuje definicja z podanym przykładem autobusu.

Powtórzę więc, bardziej łopatologicznie:

- I generacja autobusów: równa podłoga na całej długości, co najmniej jeden stopień we wszystkich drzwiach, brak stopni pośrednich w środku
- II generacja autobusów: niska podłoga w dwóch drzwiach, w 3 i 4 co najmniej jeden stopień, w środku brak stopni
- III generacja autobusów: niska podłoga na całej długości, brak stopni

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio » 2012-03-04, 21:43

Tyle, że przy tym wszystkim należy odseparować od tej całej sprawy Jelcza. Jak już wspomniałem wedle definicji żaden M181 nie jest autobusem niskopodłogowym, bo zgodnie z definicją jest to pojazd który ma maksymalnie jeden stopień w ostatnich drzwiach. A produkty Jelcza to takie dzieło przypadku. W latach 90tych stworzono M121 który miał być autobusem niskopodłogowym. Z powodu starszej technologii wyszło im coś co potem odkryto jako LE. Zaś w 181 chciano mieć równą podłogę, ale tył pozostał wysoki. Więc to i tak nie jest LF.
Pomimo wprowadzenia już ponad dekadę temu autobusów z równą podłogą, to po dziś dzień w ofercie przynajmniej Mercedesa pozostają pojazdy ze stopniem w ostatnich drzwiach. Stąd podział na 100%LF i 90%LF.

Generalnie bierze się to stąd, że schodek nie był tylko i wyłącznie dziełem braku odpowiedniej technologii, a faktem, że większość sprzedawanych w Niemczech autobusów to pojazdy bez tylnych drzwi.
Tory na tiry!

spex

Post autor: spex » 2012-12-06, 00:29

Nie jestem pewien, ale swego czasu była jakaś polska norma, która definiowała pojazd niskopodłogowy jako pojazd który posiada niską podłogę do II drzwi.

Awatar użytkownika
K4016td
Posty: 461
Rejestracja: 2011-06-01, 18:33
Lokalizacja: Kierownik Zamieszania
Kontakt:

Post autor: K4016td » 2012-12-06, 00:45

Nadal obowiązuje polska norma że pojazd musi mieć 40 lub 60% niskiej podłogi żeby być autobusem niskopodłogowym ;)

Awatar użytkownika
Jack the Ripper
Posty: 1037
Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
Lokalizacja: Radom - Lublin
Kontakt:

Post autor: Jack the Ripper » 2012-12-06, 18:43

To 30 % gwoli ścisłości.

ODPOWIEDZ