"Ciepły guzik"

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach...
Stefko

"Ciepły guzik"

Post autor: Stefko »

Czyli otwieranie drzwi w autobusie przez pasażerów(jak w tramwajach) :)
Czy takie coś na sens, czy się sprawdzi? Proszę o Wasze opinie.

muszyx
Posty: 255
Rejestracja: 2005-05-07, 15:28
Lokalizacja: Myśliwiecka 3/5/7

Post autor: muszyx »

W Olsztynie 5 Manów NG272 (1050-1054) ma "ciepłe guziki". A co to użyteczności tegoż rozwiązania to powiem, że trzeba jakiegoś "otwieracza" zatrudnić. Mimo, iż minęło kilka miesięcy od ich zakupu, to pasażerowie, mieszkańcy powinni zdążyć nauczyć się otwierania drzwi. A do tego napis "UWAGA! DRZWI AUTOMATYCZNE! Aby wejść, wciśnij guzik" widoczny bardzo dobrze. :)

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

Wiem, że to może nieco lamerskie pytanie, ale co tak właściwie rozumie się pod pojęciem "ciepły guzik"? bo przyznam, iż wiem tylko tyle, że "ciepły guzik" stosowany jest przeważnie w nowszych autobusach. Czy to może jest przycisk przy drzwiach, po przyciśnięciu którego (i zapaleniu się lampki) otworzą się drzwi? bo jeśli tak, to kiedyś spotkałem się z tym podkarpackich SA103 kursujących przez Sanok :).

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Ciepły guzik:
- od zewnątrz: przycisk jest podświetlany, naciśniesz — drzwi się otworzą
- od wewnątrz: naciśniesz przycisk od CG — to samo

rzelfix

Post autor: rzelfix »

W rzeczywistości to jest on ciepły, ponieważ w niektórych pojazdach w skutek podświetlenia nagrzewa się. Nie wiem tylko dlaczego stosuje się (w większości) go tylko przy ostatnich drzwiach? :/

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

rzelfix pisze:Nie wiem tylko dlaczego stosuje się (w większości) go tylko przy ostatnich drzwiach?
Nie wszędzie "ciepły guzik" stosuje się tylko z tyłu autobusu. Z tego, co wiem w niektórych autobusach tego typu przicsk znaujduje się również przy pierwszych drzwiach [choć w przypadku otwierania przednich drzwi przez kierowcę nie jest to zbyt dobre rozwiązanie] (i to niekoniecznie w szynobusach).
plocmaster pisze:Ciepły guzik:
- od zewnątrz: przycisk jest podświetlany, naciśniesz — drzwi się otworzą
- od wewnątrz: naciśniesz przycisk od CG — to samo
Dzięki za wyjaśnienie. I pomyśleć, że z ciepłego guzika skorzystałem już ok. 50 razy nieświadom tego, co to jest :mruga:.

rzelfix

Post autor: rzelfix »

Adrian_ pisze:
rzelfix pisze:Nie wiem tylko dlaczego stosuje się (w większości) go tylko przy ostatnich drzwiach?
Nie wszędzie "ciepły guzik" stosuje się tylko z tyłu autobusu. Z tego, co wiem w niektórych autobusach tego typu przicsk znaujduje się również przy pierwszych drzwiach [choć w przypadku otwierania przednich drzwi przez kierowcę nie jest to zbyt dobre rozwiązanie] (i to niekoniecznie w szynobusach).
Wiem i stąd w nawiasie "w większości"!

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Adrian_ pisze:Wiem, że to może nieco lamerskie pytanie, ale co tak właściwie rozumie się pod pojęciem "ciepły guzik"?
W Warszawie rozumuje się w taki sposób: "prowadzący nie otwiera drzwi pojazdu na każdym przystanku, a więc nie wychładza wnętrza. A to z kolei powoduje, że chcąc wejść, naciskasz przycisk do wnętrza nagrzanego pojazdu". "Ciepły przycisk" to skrót myślowy. Przynamniej oczywiście w Warszawie...
Adrian_ pisze:bo przyznam, iż wiem tylko tyle, że "ciepły guzik" stosowany jest przeważnie w nowszych autobusach
W Warszawie taką akcję stosuje się głównie w tramwajach (od nich się zaczęło) w okresie od późnej jesieni do wczesnego lata. Czyli kiedy temperatura spada poniżej zera lub w okolice 0 st C.

A jak to się zaczęło ? Otóż przystanki tramwajowe w Warszawie są, w większości, przed skrzyżowaniami. Motorniczny podjeżdża na przystanek, otwiera drzwi i czeka na sygnał "wolna droga". Często jednak zdarza się, że trwa to bardzo długo. Nawet półtora cyklu. W tym czasie przez szeroko otwarte drzwi, wiatr wdmuchuje zimne, mroźne powietrze wprost do wnętrza pojazdu. No i jakiś pasażer po prostu pomyślał, że warto to zmienić i od tego się zaczęło... ;)

Mimo tego, że część naszych autobusów posiadała już od dawna takie przyciski, to dopiero od zeszłego roku ZTM wpadł na to by akcję rozszerzyć na autobusy.
Adrian_ pisze:Nie wszędzie "ciepły guzik" stosuje się tylko z tyłu autobusu. Z tego, co wiem w niektórych autobusach tego typu przicsk znaujduje się również przy pierwszych drzwiach
To zależy od pojazdu. W Warszawie tylko najnowsze SU 18 III mają przyciski CG (zarówno na zewnątrz jak i w środku) w pierwszych drzwiach. Jak jest u Lion's-ach - nie pamiętam. Pozostałe autobusy posiadają je tylko w środkowych i ostatnich drzwiach ;)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

J-31 pisze:W Warszawie taką akcję stosuje się głównie w tramwajach (od nich się zaczęło) w okresie od późnej jesieni do wczesnego lata.
A dużo tramwajów chociaż to ma?

Dawcio

Post autor: Dawcio »

W Pile tylko 2 autobusy posiadają CG. Są nimi Neoplany N4016td: 375 i 376. Działa to na takiej zasadzie, że jak kierowca podjedzie na przystanek, to wciśnie przycisk (tzw. zezwalacz) i wtedy pasażerowie mogą sobie sami otworzyć drzwi. Jeżeli zaś wszyscy już wsiedli, to drzwi zamykają się automatycznie (po chyba ok. 5 sek.). Przód jest całkowicie sterowany przez kierowcę- tylko on może je otworzyć i zamknąć. Oprócz tego pasażerowie mogą samemu również otwierać drzwi w pozostałych Neoplanach i Solarisach, z tym, że nie stosuje się tego. Kierowcy nie wciskają przycisku odpowiedzialnego za otwieranie drzwi przez pasażerów i otwierają (zamykają) je sami.

Pozdrawiam.

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

Dziękuję Wam za pomoc i objaśnienie mi, co to jest tzw. "CG". W Sanoku żaden z pojazdów nie posiada tego typu urządzenia. POsiadają je jedynie 2 szynobusy, które przejeżdżają przez Sanok. Są to SA103-001 i SA103-002, czyli obydwa szynobusy produkcji PESY :) (w SA109 wyprodukowanych przez Kolzam nie zauważyłem tego typu urządzeń). W SA103 działa to na tej zasadzie, że gdy szynobus zatrzymuje się na peronie, bądź też stoi na stacji początkowej wówczas podróżnemu podchodzącemu do szynobusu podświetla się na zielono CG (podświetla się dwukrotnie dlatego, iż obwódka przycisku również jest podświetlana). Wtedy podróżny wciskając ten przycisk może wejść do szynobusu. W podkarpackich szynobusach drzwi otwierają się w 2 do 3 sekund po wciśnięciu przycisku :).

[ Komentarz dodany przez: Hannibal: 2006-11-19, 19:28 ]
Nie schodzimy z tematu ;) Temat dotyczy CG tylko w autobusach.

ppln

Post autor: ppln »

W Łodzi CG jest bardzo chętnie stosowany. A teraz krótki wykazik taboru je posiadający:

-Solarisy U12 (wszystkie drzwi)
-MANy NL223 (jw.)
-Volva (jw.)
-Gnioty05 i 06 (jw.)
-Koziołki (jw.)
-Odqrzacze (jw., nikt z tego nie korzysta)
-Citara krótkie (2 i 3 drzwi wyłącznie otwierane przez CG)
-405N (2 i 3 drzwi, w 2 drzwiach aktywny w zależności od ustawienia (tylko CG, tylko otwieranie przez drivera bądź też tylko przez pasażerów; raz zdarzył się wóz z obydwoma możliwościami, ale była to modyfikacja elektryki)
-405GN (3 i 4 drzwi, nikt z tego nie korzysta bo z boku jest otwieranie konkretnych drzwi)
-Citaro G (2, 3 i 4 drzwi, driver może kontrolować wszystkie drzwi)

A które nie mają:
-Ikarusy
-Gnioty stare
-Odqrzacz #1791 (ten z PRkowym przodem)
-stare Jelcze (migi i 120M)

A kierowcy korzystają z tego bardzo często pomijając wozy obok których to napisałem.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

ppln pisze:-Citara krótkie (2 i 3 drzwi wyłącznie otwierane przez CG)
I jak kierowca chce je otworzyć, a nie ma nikogo kto mógłby mu w tym pomóc, musi włączać CG i iść nacisnąć odpowiedni przycisk? :shocked:

ppln

Post autor: ppln »

plocmaster pisze:I jak kierowca chce je otworzyć, a nie ma nikogo kto mógłby mu w tym pomóc, musi włączać CG i iść nacisnąć odpowiedni przycisk? :shocked:
Przecie mohery umieją puknąć przycisk. A kierowca i tak wysiada pierwszymi. A jeśli musi sprawdzić działanie drzwi to tak, musi je sobie sam otworzyć. A i tak gdyby się zepsuły to kierowca by otrzymał stosowną informację na wyświetlaczu

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

ppln pisze:Odqrzacze (jw., nikt z tego nie korzysta)
Czym podyktowane jest to, że w Waszych odkurzaczach nikt nie korzysta z CG? :shocked:? przecież zamontowano je chyba z myślą o pasażerach, a nie po to, by oni z nich nie korzystali ;).

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Adrian_ pisze:Czym podyktowane jest to, że w Waszych odkurzaczach nikt nie korzysta z CG? :shocked: ?
Kierowca otwiera drzwi swoim przyciskiem.

ppln

Post autor: ppln »

Konkretniej kierowca ma z boku świetny przycisk rodem z Ikarusa służący do otwierania i zamykania drzwi 2-4 i drugi do drzwi pierwszych. Nikomu się nie chce naciskać topornego klawisza od CG, czekać aż pasażerowie z trudem rąbną w zewnętrzne CG (a to wcale takie łatwe jak w normalnych autobusach z płytkami dotykowymi/zwykłymi przyciskami nie jest), zamykać po kolei wszystkich drzwi topornymi przyciskami (rzadko kiedy tłum otworzy wszystkie drzwi niezbędne do użycia zbiorczego) i modlić się żeby nikt nie włączył wewnątrz CG kiedy drzwi są już zamknięte (a jak wiadomo (albo i nie) w odqrzaczach nie ma przystankowego; w nowych gniotach CG wyłącza się zaraz po zamknięciu drzwi, tutaj trzyma kilka sekund)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

plocmaster pisze:
J-31 pisze:W Warszawie taką akcję stosuje się głównie w tramwajach (od nich się zaczęło) w okresie od późnej jesieni do wczesnego lata.
A dużo tramwajów chociaż to ma?
Tak. Każdego roku coraz więcej... :D

....Wracamy do tematu. :P
Nie wiem jak w Waszych miastach, ale w Warszawie akcja "ciepły guzik" działa różnie. Zdarza się, że kierowcy nie stosują się do niej i otwierają drzwi sami. Zdarza się również, że kierowcy korzystają z CG w każdych warunkach. Nawet wtedy, gdy autobus jest makabrycznie zatłoczony. ;)

Sami pasażerowie - w Warszawie już się chyba nauczyli. Wiele osób naciska przyciski CG nie zależnie od sytuacji. Robią to odruchowo. Oczywiście nadal pojawiają się "wyjątki" :mruga:

Największy problem z CG mieli kierowcy warszawskich SU 18 III. W okresie największych upałów wprowadzono nakaz korzystania z CG, tak aby nie nagrzewać schłodzonego pojazdu (klimatyzacja). No i przez krótką chwilę korzystali. Jednakże było tyle awantur (ludzie nie potrafią czytać informacji i nalepek na drzwiach), że zaczęli sami otwierać drzwi. :]

Stefko

Post autor: Stefko »

We Wrocku zdaje sie ze są w niektorych autobusach, ale kierowcy otwierają z kabiny :) Bo babcie jadace dwa przystanki do kosciola same na nacisna, drzwi maja sie same otworzyc :)

Turbo94

Post autor: Turbo94 »

Stefko pisze:We Wrocku zdaje sie ze są w niektorych autobusach, ale kierowcy otwierają z kabiny :) Bo babcie jadace dwa przystanki do kosciola same na nacisna, drzwi maja sie same otworzyc :)
U nas jeszcze są na pewno w 8501 i raczej 8600, nie wiem jak, ale 8046 też je posiada... I tak nie działają. :D

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o autobusach”