Prawo jazdy na autobus przegubowy
Napisałem w tej sprawie meila do WORDu.
Także potwierdza się, że wystarczy kat. D.Kerownik Działu Egzaminowania w odpowiedzi pisze: Zgodnie z art. 88.2.7 prawa o ruchu drogowym kategoria "D" prawa jazdy uprawnia do kierowania autobusem. Art. 2 prawa o ruchu drogowym nie wyłącza autobusu przegubowego z definicji autobusu zawartej w punkcie 41. W odniesieniu do tych zapisów autobus przegubowy traktowany jest jako jeden pojazd do przewozu więcej niż 9 osób, do którego kierowania wystarcza posiadanie kategorii prawa jazdy "D".
No dobrze, ale nikt nigdzie Ci nie napisze, że na SUV potrzebna jest inna kategoria, a jeśli Przejrzysz ten temat, to Zauważysz, że np. w KM Płock Sp. z o.o wymaga się kategorii D+E. Słusznie, czy nie słusznie - to już wyjaśniliśmyAmalio pisze:A wielki SUV też nie prowadzi się jak maluch i na jedno i na drugie jest kategoria B.
Różne autobusy się różnie prowadzi, inaczej jeździ się Ikarusem 280 i Jelczem M181MB.J-31 pisze:Tylko mi nie Pisz, że autobus 18 metrowy w prowadzeniu jest dokładnie taki sam jak autobus 12 metrowy
Dla mnie osobne prawo jazdy na przegubowca to kretynizm kompletny. Może jeszcze osobna kategoria na autobusy różnych długości?
A jeśli jeszcze robione jest na zestawie typu Autosan H9-21 + przyczepa do przewozu trzody chlewnej — dramat w jednym akcie…
Dla mnie w sumie też to dziwne. Tak jak pisałem wcześniej autobus to autobus. Nie ma jakiegoś rozróżnienia, jak w przypadku samochodów ciężarowych i osobowych. Jest autobus i tyle. Przyczepa to przyczepa, a przegubowiec nie ma doczepianej przyczepy. Tak jak jest Autosan H6 np na miejskich liniach i porównać go z Manem Lion's City na przykład to nie ma porównania. Ogromna różnica.
Według przepisów autobus przegubowy nie jest pojazdem członowym. ¯adna sekcja nie może funkcjonować jako oddzielny pojazd, więc doczepa nie jest przyczepą, fachowo sekcja B nazywa się doczepą, specjalnie żeby ją odróżnić od przyczepy. Poza tym sekcja A i B mają jedną rejestrację, więc tworzą jeden pojazd. Na taki autobus wystarczy kat.D. Istnieją wewnętrzne przepisy zakładowe o oddzielne przeszkolenia na przegubowce. Firmy chętnie widzą kierowców z kat.D+E, bo taki kierowca wie o co chodzi pojazdem przegubowym. Nie można zrobić kat.D+E w ośrodku szkolenia, robi się kat.C+E i potem robiąc D, kat.E automatycznie obejmuje wszystkie kategorie. Jazda ciągnikiem siodłowym z naczepą jest podobna do jazdy przegubowcem z nieskrętną tylną osią (np.SU18), bo Ikarus 280 to już trochę inna bajka. Dlatego w ogłoszeniach o pracę firm komunikacyjnych wymagają kat.D i często mile widziana kat.D+E, ale nie jest to wymagane do prowadzenia autobusu przegubowego.