Autobus 20- i 24-metrowy a sprawa Polska

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach...
Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Autobus 20- i 24-metrowy a sprawa Polska

Post autor: pmaster »

A nie lepiej rozwijać transport szynowy, mogący przewieźć naraz o wiele więcej osób niż autobus, niż kupować coraz dłuższe autobusy?
Magierze lęgną się w móżdżku jakieś chore wizje superdługich autobusów wożących ludzi zamiast tramwajów, a wy to łykacie jak gęś fasolę…

Posty wydzielone z tematu: "U20 i U24 - domniemania". Mod. J-31 ;)

ppln

Post autor: ppln »

Właściwie to skoro mają dość kierowców, a linia jest typu punkt-punkt to niech sobie sprawią specjalnie do tego celu z 15 405GN2 (np. takich jak łódzkie, ekstra są!) i niech podjeżdżają po 2 wozy.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

ppln pisze:Właściwie to skoro mają dość kierowców
Bo pocięli kursy. Pan prezes chyba tęskni do Płocka.
a linia jest typu punkt-punkt to niech sobie sprawią specjalnie do tego celu z 15 405GN2 (np. takich jak łódzkie, ekstra są!) i niech podjeżdżają po 2 wozy.
Mimo wszystko sugerowałbym budowę linii tramwajowej. To naprawdę nie jest potok na autobusy.

Mibars

Post autor: Mibars »

Nie uważam, by długie autobusy były bezpośrednim zastępstwem dla tramwajów.

Solaris ma zamiar stworzyć taki autobus, bo jest na niego popyt, a skoro jest popyt, tzn, że są chętni, by go kupić. I to raczej od strony kupującego rozważałbym sensowność takich molochów na kołach.

Inną sprawą jest to, że jest olbrzymia przepaść między tworzeniem nowych linii autobusowych, a tramwajowych... Po pierwsze na tramwaj musi być w ogóle miejsce...

Czyli w skrócie: Dobrze, że Solaris odpowiada na zapotrzebowanie rynku, bo w ten sposób ma szansę pozyskac wiecej środków. ¬le zaś, że stojące w korkach autobusy są uważane jako zastępstwo dla tramwajów.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

Mibars pisze:prawdopodobnie najbardziej opłacalnym rozwiązaniem byłoby zaprojektowanie ich pod konkretne miasto i konkretną infrastrukturę.
To wtedy te autobusy by były niewyobrażalnie drogie. Po za tym czy wyobrażasz sobie w XXI wiecznej Warszawie infrastrukturę drogową z połowy XX wieku :?: Pewnie nie, bo to co by się działo nie byłoby do opisania słowami. I tak jest z nowymi autobusami. One stanowią przyszłość i ogólnie rzecz biorąc miasto ( gdyż chodzi nie tylko o drogi ) trzeba przebudować pod kątem nowoczesnych środków transportu. Tak było gdy budowano metro, tak było jak powstawała zelektryfikowana sieć tramwajowa i tak powinno być teraz tym bardziej, że nie trzeba Phileasa czy Capacity, bo obecnie eksploatowane autobusy powinny mieć dogodniejsze warunki do poruszania się.
ppln pisze: niech podjeżdżają po 2 wozy.
Tylko gorzej jak tych kierowców znów zabraknie.

plocmaster pisze:Mimo wszystko sugerowałbym budowę linii tramwajowej. To naprawdę nie jest potok na autobusy.
Chcieć to jedno, a móc to drugie. Nie przesądzam zakończenia, ale i tak znamy mentalność polskich władz.
Jakby co to ja jestem za wprowadzaniem takich dużych autobusów do komunikacji. Tak jak słusznie Mibars zauważył na trama musi być miejsce którego nie zawsze jest pod dostatkiem.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Mibars pisze:Nie uważam, by długie autobusy były bezpośrednim zastępstwem dla tramwajów.
O to mi właśnie chodzi.
Mibars pisze:Solaris ma zamiar stworzyć taki autobus, bo jest na niego popyt, a skoro jest popyt, tzn, że są chętni, by go kupić.
Ale czy naprawdę przewoźnicy europejscy zaczynają się interesować takimi długimi wozami, czy to tylko MZA chce — a może nie chce — kupić parę? Jeśli to pierwsze, to nie sprawy.
Mibars pisze:Inną sprawą jest to, że jest olbrzymia przepaść między tworzeniem nowych linii autobusowych, a tramwajowych... Po pierwsze na tramwaj musi być w ogóle miejsce...
Jeśli chodzi o Tarchomin, to jest.
Amalio pisze:To wtedy te autobusy by były niewyobrażalnie drogie.
Właśnie, autobus to nie tramwaj.
Amalio pisze:tak jest z nowymi autobusami. One stanowią przyszłość
Chyba raczej KM ogólnie, a nie autobusy
Amalio pisze:Tylko gorzej jak tych kierowców znów zabraknie.
Potnie się kursy znowu. W Płocku tak może być, to czemu w Warszawie miałoby tak nie być?
Amalio pisze:Chcieć to jedno, a móc to drugie. Nie przesądzam zakończenia, ale i tak znamy mentalność polskich władz.
Jeśli chodzi o to, o co mi chodziło (czyli ten nieszczęsny Tarchomin) to akurat te tramwaje kiedyś powstaną.
Amalio pisze:Jakby co to ja jestem za wprowadzaniem takich dużych autobusów do komunikacji. Tak jak słusznie Mibars zauważył na trama musi być miejsce którego nie zawsze jest pod dostatkiem.
Jakieś miejsce zawsze się znajdzie.
Ta cała dyskusja kojarzy mi się z początkami deskorolek na polskim rynku. Nie wiem, czemu.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

plocmaster pisze:czy naprawdę przewoźnicy europejscy zaczynają się interesować takimi długimi wozami, czy to tylko MZA chce — a może nie chce — kupić parę? Jeśli to pierwsze, to nie sprawy.
Tu chodzi o coś trochę innego. Biorąc pod uwagę zapotrzebowanie można powiedzieć, że rynek autobusów 20, 24 i 26 jest nasycony producentami. Nie ma za bardzo miejsca na Solarisa i nie chce się on pewnie sparzyć jak z piętrusem. Nagle okazało się, że na Polskim rynku również jest zapotrzebowanie ( albo jak na razie zainteresowanie ) na mega autobusy ( testy LightTrama w Krakowie ) i ono stale rośnie ( fakt dokonany - testy CapaCity w Warszawie ). Dla Polaków te super autobusy są drogie i Solaris chce zapewne im zaoferowac to samo, tyle że za trochę mniejsze pieniądze.
plocmaster pisze:Chyba raczej KM ogólnie, a nie autobusy
No KM ogólnie ma przyszłość. Ale to jest temat o autobusach, rozmawiamy o autobusach i na nie też jest miejsce w przyszłości.
plocmaster pisze:akurat te tramwaje kiedyś powstaną.
No właśnie - kiedyś. A problem mamy dzisiaj.
plocmaster pisze:Jakieś miejsce zawsze się znajdzie.
Miejsce nie ma być jakieś tylko ma być na tramwaj. I mówiąc już tak ogólnie to żeby tramwaj zastąpił autobus musiałby jechać taką samą lub zbliżona trasą co autobus, a nie masz gwarancji, że całej długości trasy to miejsce się znajdzie.

ppln

Post autor: ppln »

Tramwaj - świetny pomysł. Tylko jest jedno ale - budowa linii tramwajowej trwa dość długo i jest droga (czyt. potrzeba środków unijnych). Autobusy z Niemiec są tanie i są natychmiast. Więc można posłużyć się ex-niemieckimi autobusami w dobrym stanie i w tym czasie zadbać o linię tramwajową.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

A można gdzieś kupić używanego 20-metrowca, czy też dwuprzeguba?

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

KKS pisze:A można gdzieś kupić używanego 20-metrowca, czy też dwuprzeguba?
Jeździ taki po Warszawie ;)
Pomijając testowce to nie. Dziesięć używanych ( rocznik 1986 albo '89 ) 24 metrowców z Francji podobno trafiło do Rosji zaś najstarsze obecnie eksploatowane wozy mają sześć lat.

Podi

Post autor: Podi »

Ciekawe, czy Transregion patriotycznie kupiłby choć jedno Doublino... Pewnie ich na to nie stać, zwłaszcza, że prawdopodobnie stracili sporo klientów po tym, jak wyrzucili im linię do Kaponiery, no i jak zaczął jeździć Warbus zamiast MPK
Tak między nami, to nie wiedzie im się zbyt dobrze. ;p

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Amalio pisze:Tu chodzi o coś trochę innego. Biorąc pod uwagę zapotrzebowanie można powiedzieć, że rynek autobusów 20, 24 i 26 jest nasycony producentami
Wszystko jasne — ten cały boom na długasy to efekt chorych wizji wiadomej osoby i niezdrowego podniecenia niektórych MKMów, i nie wiadomo, czy ktoś będzie to kupował. Zapewne nie.
Amalio pisze:i nie chce się on pewnie sparzyć jak z piętrusem.
To był tylko projekt na przegrany przezeń przetarg berliński.
Amalio pisze:Nagle okazało się, że na Polskim rynku również jest zapotrzebowanie ( albo jak na razie zainteresowanie )
Wg mnie zdecydowanie zainteresowanie. I nie wiadomo, czy coś z tego w ogóle wyniknie.
Amalio pisze:ziesięć używanych ( rocznik 1986 albo '89 ) 24 metrowców z Francji podobno trafiło do Rosji
Co to za model?
A tak w ogóle to skoro za granicą jakoś sobie radzą bez longerów, to u nas też damy sobie radę…

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

plocmaster pisze:To był tylko projekt
U20 to też ma byc na razie tylko projekt. Ale jeśli do czasu opracowania modelu ktoś jednak kupi jakiś długaśny autobus to projekt na papierze przerodzi się w jeżdżący autobus.
]
plocmaster pisze:Co to za model?
Heuliez GX237 z budą od Peery:
http://www.tinyurl.pl?Gzf0EQMR
Pierwszy 24 metrowiec który sprzedał się w nakładzie większym niż jedna sztuka.
plocmaster pisze:A tak <b>w ogóle</b> to skoro za granicą jakoś sobie radzą bez longerów
Jak na razie osiem miast sobie nie poradziło. Z czego sześć z tych miast znajduje się w krajach bogatszych i lepiej rozwiniętych od nas: w jednym jeździ metro, a w dwóch innych są tramwaje i pomimo tego zdecydowano się wprowadzić "longery".

Filip7370

Post autor: Filip7370 »

Panowie, może obserwując zabawę w SimCity 4 Ruch Hour zaobserwowałem ciekawą konkluzję. Miasta rosną i to szybko, szczególnie na zachodzie, linie BRT, które są domeną miast ubogich staną się z czasem normą bo nie wszędzie dotrze i nie wszędzie jest potrzebny tram, a gdzie ludzie nie mogą wejść do przeguba (18m). Dziś to widać, autobusy 18,75m to już norma na zachodzie, a i u nas ich tylko patrzeć. Capa City i LC GXL to przyszłość tak jak wyginięcie MIDI-ków pon. 8m Ludzi na święcie przybywa i także przybywa ich w miastach, a przecież będą podróżowali.

ppln

Post autor: ppln »

To w takim przypadku przed poważną rozbudową miasta można pomyśleć o linii metra, ewentualnie właśnie o linii tramwajowej (najdłuższy tramwaj na świecie ma 40 m, najdłuższy autobus 26 m, chyba widać różnicę, w dodatku tramwaj na wydzielonym torowisku ma wiele zalet w porównaniu do autobusu). Wydaje mi się, że przy odpowiednim planowaniu można nawet zrezygnować z przegubowców na rzecz autobusów 12/10 m.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Filip7370 pisze:może obserwując zabawę w SimCity 4 Ruch Hour zaobserwowałem ciekawą konkluzję.
Więc uważasz, że SimCity to dokładne odzwierciedlenie świata rzeczywistego?
Filip7370 pisze:linie BRT, które są domeną miast ubogich staną się z czasem normą
To chyba zajmie dość dużo czasu.
Filip7370 pisze:bo nie wszędzie dotrze
Wszędzie, to wszystko kwestia tego, ile można zabrać blachosmrodom, by dać tramwajom. No i, jak ppln napisał, należy też odpowiednio planować miasta, by było miejsce na tramwaj
Filip7370 pisze:nie wszędzie jest potrzebny tram
Jeśli ludzie nie mieszczą się w autobusach, to chyba jednak jest potrzebny? A może wystarczy poprawić częstotliwość i/lub zwiększyć średnią prędkość autobusu?
Filip7370 pisze:Dziś to widać, autobusy 18,75m to już norma na zachodzie
Taak, a ile ich konkretnie jeździ? Troszeczkę tu i tam? Chyba dopiero całkiem niedawno producenci autobusów zaczęli prezentować przedłużone ich wersje, i raczej nikt się na nie nie rzucił.
Filip7370 pisze:tak jak wyginięcie MIDI-ków pon. 8m
Srali muchy, będzie wiosna. Chore wizjonerstwo nie poparte faktami. A niby czemu miałyby wyginąć?
ppln pisze:Wydaje mi się, że przy odpowiednim planowaniu można nawet zrezygnować z przegubowców na rzecz autobusów 12/10 m.
No bez przesady, chyba że chcesz mieć komunikacyjną Wspólnotę Niepodłegych Państw…

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

ppln pisze:najdłuższy tramwaj na świecie ma 40 m
54 metry.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

Filip7370 pisze:wyginięcie MIDI-ków pon. 8m
Jak slusznie zauwazyłeś - ludzi przybywa, miasta się rozrastają. Polega to na tym, że powstają na obrzeżach tak zwane przedmieścia w postaci małych bloków bądź domków jednorodzinnych - szeregowców. A jeszcze dalej za takimi osiedlami są wsie które są włączane w granice administracyjne miasta. Przy odrobinie dobrej woli te kilkanaście/kilkadziesiąt rodzin dostaje linię autobusową dzięki której mogą dostać się do jakiegoś centrum przesiadkowego ( czy po prostu ważniejszego przystanku ) skąd pojadą dalej. Nie licz na to, że będzie dla nich jeździł jakiś wielki autobus. Druga sprawa to stare czy wręcz zabytkowe części miasta z wąskimi uliczkami - nie da rady puścić tam duży autobus.
ppln pisze:(najdłuższy tramwaj na świecie ma 40 m, najdłuższy autobus 26 m, chyba widać różnicę,
Zwłaszcza w cenie.
ppln pisze:(najdłuższy tramwaj na świecie ma 40 m
Skoro jesteś taki do przodu na zasadzie - " po co 26 metrowy autobus skoro można puścić tramwaj" to ja się pytam po co wprowadzać 40 metrowy czy dłuższy tramwaj skoro mozna pomyśleć o budowie kolejnej linii metra :?:
ppln pisze:Wydaje mi się, że przy odpowiednim planowaniu można nawet zrezygnować z przegubowców na rzecz autobusów 12/10 m.
Owszem. Tylko po co :?:
plocmaster pisze:Jeśli ludzie nie mieszczą się w autobusach, to chyba jednak jest potrzebny?
Nie. To czas ich wepchnąć w większy autobus.
plocmaster pisze:No bez przesady, chyba że chcesz mieć komunikacyjną Wspólnotę Niepodłegych Państw…
Myślę, że przekonamy się za kilka miesięcy jak to działa, bo wszystko wskazuje na to, że w Rybniku uruchomią swoje "metro".

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Amalio pisze:Nie. To czas ich wepchnąć w większy autobus.
Myślenie niczym z lat 60., tylko, że wówczas nic dobrego z tego nie wyszło.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

plocmaster pisze:
Amalio pisze:Nie. To czas ich wepchnąć w większy autobus.
Myślenie niczym z lat 60., tylko, że wówczas nic dobrego z tego nie wyszło.
Wtedy nie mieli do dyspozycji takich autobusów jak my obecnie. Po za tym trzeba jeszcze sensownie ułożyć rozkład.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o autobusach”