Wyświetlacze w autobusach

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach...
Peter

Post autor: Peter »

OK. Tylko jak dokładnie wygląda ta oprawka ?

#169 (dla porównania)
dzień
http://ams1.lo3.wroc.pl/tomek/autobusy. ... 4&nr=69945
noc
http://ams1.lo3.wroc.pl/tomek/autobusy. ... 4&nr=62370

#148
dzień
http://ams1.lo3.wroc.pl/tomek/autobusy. ... 4&nr=29829
noc
http://ams1.lo3.wroc.pl/tomek/autobusy. ... 4&nr=29825 ( to rzeczywiście tak wygląda i nie jest to wina aparatu )

Co może dawać taki efekt :?:
Ostatnio zmieniony 2005-12-12, 21:44 przez Peter, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

Peter pisze:o ile wiem, to jeszcze nie ma na razie w produkcji świecących na niebiesko diod. Mogą mieć jedynie niebieskie obudowy, a to chyba różnica.
:shocked: Ooo bracie, mamy tyły ;)
Diody (LED) z niebieskim widmem światła - podobnie jak białe są produkowane już od lat. I nie są to niebieskie obudowy a właśnie niebiesko świecące. Obudowy barwione odchodzą już raczej do lamusa - stosuje się je tylko w diodach standardowych (do kilkuset mCd) LED super- lub hiperjasne (kilka tys. mCd) są wyposażane wyłącznie w obudowy przeźroczyste - bezbarwne. Co do zużycia prądu to produkuje się zarówno diody ze standardowym poborem prądu (In=10-20mA) jak i niskoprądowe (np. In=2.8mA). Jedynym problemem może być spadek napięcia na konkretnym typie (barwie) diod. Dla barwy czerwonej wynosi on 1,6 - 2,0V dla żółtych i zielonych 2,0 - 2,8V a dla niebieskich i białych 2,8 - 3,2V.
Jeszcze kilka lat temu ceny diod niebieskich oraz białych były horrendalnie wysokie (w detalu dochodziły nawet do 25PLN/szt.), obecnie ceny praktycznie nie odbiegają od pozostałych barw. Jasność świecenia to również nie problem - przykładowo LED o jasności 5200mCd spokojnie jest wykorzystywana jako światła pozycyjne :)

Peter

Post autor: Peter »

A to szczerze mówiąc nie wiedziałem, że jednak są niebiesko świecące. :shocked:
Zjawisko świecenia na niebiesko odkryto przecież dość niedawno ( i to byli chyba nawet Polacy ) :?:

No dobra, ale w przypadku tego #148, to chyba nie są jednak niebieskie diody i trudno to nazwać zresztą diodami. ;)
To jest raczej matryca. Bardzo mnie ciekawi dokładny sposób podświetlania tego.

Masz jakiś inny przykład ?

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

W przypadku #148 to jest przecież standardowy bydgoski Pixel - klapkowy, zielony. Podświetlenie jest realizowane za pomocą niebieskich (nie ultrafioletowych, jak wczesniej napisał Aleksej) świetlówek.

Jakie konkretnie przykłady masz na myśli :?:

Peter

Post autor: Peter »

Dzięki. :)
u2w pisze:Jakie konkretnie przykłady masz na myśli :?:
Takich niebiesko świecących diod w wyświetlaczach (nie niebieskich). :-P

P.S.
Ty jesteś elektronikiem z zawodu, czy to jest Twoje hobby ? Bardzo dokładnie mi opisałeś parametry tych diod. Naprawdę extra. ;)
Ja swego czasu bardzo się interesowałem może nie tyle elektroniką, jak elektrotechniką. :)

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

Jeśli w nie-niebieskim wyświetlaczu będą niebieskie diody, to on już nie będzie nie-niebieski :rotfl:
A na serio, to w wyświetlaczach KM jeszcze się z czymś takim nie spotkałem. Sądzę, że jedną z przyczyn jest jednak to, że są one nadal nieco droższe. Za to jest wiele innych dziedzin, gdzie się niebieskie i białe diody stosuje - chociażby komórki. W pojazdach KM też nie trzeba za bardzo szukać: np. przednie światła obrysowe (gabaryty) w Solarisach.

Peter pisze:Ty jesteś elektronikiem z zawodu, czy to jest Twoje hobby ?
Zawód: nie; praca: tak (też ;) ); hobby: tak.

56247

Post autor: 56247 »

Tomaszekkk pisze:Pamiętam, że kiedyś odkurzacze jeździły z niebieskim podświetleniem. Może nadal jeżdżą, po prostu dawno nie widziałem. I muszę powiedzieć, że wyglądały fatalnie. Jak było ciemno, padał śnieg i jeszcze ten paskudny zaparowany panel, to nic nie było widać.

Dlaczego niebieskie diody zjadają więcej prądu?
...NIE. Wozy z display'ami podświetlanymi niebieskim światłem,JUż OD DAWNA W WARSZAWIE NIE JEżDżą.Gdzieś od połowy 2002 roku.

_Tomasz

Post autor: _Tomasz »

No to miałem rację :) A co się stało, że zdjęli te niebieskopodobne coś?

56247

Post autor: 56247 »

Tomaszekkk pisze:No to miałem rację :) A co się stało, że zdjęli te niebieskopodobne coś?
...dlatego zdjeli to "niebieskopodobne coś" ponieważ założono we wszystkich niskopokładowych wozach z MZA,display'e firmy R&G,które są podświetlane białą świetlówką.

Robson

Post autor: Robson »

Też słyszałem o takiej nazwie jak "pixel light" czyli każdy piksel podświetlany jest osobną diodą. Jest to w dzień jak zwykły pixel a w nocy za to ładnie równomiernie oświetlone. Ile w tym prawdy jest to nie wiem bo to tylko zasłyszane.

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

Gdyńskie trolejbusy są wyposażone m.in. i w taką wersję wyświetlaczy (u nas tylko Pixel). Więc potwierdzam - jest to prawda :)
Na dowód zdjęcia z TWB:
#3354
#3038
#3040

_Tomasz

Post autor: _Tomasz »

No to co wg. Was jest lepsze:
to, co widzimy np. w nowych SU18 z Warszawy (diodowe pomarańczowe), czy to, co zaprezentował nasz szanowny kolega u2w (coś tam pixel....)

Robson

Post autor: Robson »

Ja sądze że pixel light, ponieważ nie pobiera w dzień prawie w ogóle prądu a w nocy równomiernie oświetlone. Np w Gorzowie jedna Solarka dostała w 2003 czy 2004 diodę to już powoli właściwości się pogarszają i nieświecą równomiernie.

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

Każdy z systemów ma jakieś wady. W Gdyni jak dotąd nie zaobserwowałem pogorszenia świecenia w diodówkach (w sumie są stosowane od niedawna - gdzieś 2003/4). Natomiast w pixel-light pozostaje wada zwykłych mozaik czyli "piegi".

Robson

Post autor: Robson »

"piegi" czyli nie wszystkie pixele się obracają?? Najlepiej uderzyć ręką w obudowę pixela i wskakują na odpowiednie ułożenie. Najgorzej gdy jest skrajnie zimno i skrajnie ciepło wtedy nie zawsze wskakują na odpowiednie miejsce.

ikarus5326

Post autor: ikarus5326 »

Sądzę, że aby sprawdzić jakby się sprawdzały niebieskie wyświetlacze, trzeba by było to zobaczyć na żywo. A poza tym miałem na myśli nieco bardzie niebieski a nie błękitny... Proszę więc kol.Plocmastera o wersję z ciemniejszym niebieskim w ramach jego możliwości...

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

Robson pisze:Najlepiej uderzyć ręką w obudowę pixela i...
...masowa absencja kierowców. Powód: stłuczony nadgarstek :rotfl:

Robson

Post autor: Robson »

W Solarisach jest zawsze tak że nie_wadomo czy odpowiednio złapie retarder i ciśniesz hamulec a tu po chwili dopiero chamuje i wszyscy na szybę lecą. Później ludzie się burzą że kierowca źle jeździ.

Ja mam takie pytanie czy na wyświetlaczach R&G lub Pixela można programować obrazki ??

_Tomasz

Post autor: _Tomasz »

Chyba można. Ostatnio widziałem bezpłatny autobus z obrazkiem M1

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

Robson pisze:Ja mam takie pytanie czy na wyświetlaczach R&G lub Pixela można programować obrazki ??
Teoretycznie tak.
ikarus5326 pisze:...miałem na myśli nieco bardzie niebieski a nie błękitny... Proszę więc kol.Plocmastera o wersję z ciemniejszym niebieskim w ramach jego możliwości...
A ja mogę :?: ;) Wykorzystując fotki kol. Arthisa oraz DAB-a z naszego Albumu (mam nadzieję, ze nie będą mi mieć tego za złe) zrobiłem cosik takiego:
Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony 2005-12-14, 23:18 przez u2w, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o autobusach”