Alstom-Konstal 116 N/Na/Nd, NGd99 -"Citadis 100"

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o polskch konstrukcjach tramwajów...
Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Peter pisze:Na koniec postu mam jeszcze pytanie do J-31 :-P : Jakie wady techniczne zauważyłeś jako mieszkaniec Warszawy i użytkownik wagonów serii 116Na ?
Chciałbym je porównać z wagonami 116Nd :)
Ja jako pasażer ? Ok

Wady:
1. Zbyt wysoka różnica wysokości podłogi,

2. brak porządnego nawiewu części pasażerskiej wagonu, w wagonie jest duszno,

3. Musiało być również zbyt duszno w kabinie motorniczego, skoro TW zdecydowały się na klimatyzację - ale tylko dla motorniczych,

4. brak piasecznic, powoduje bardzo często poślizg


Póki co więcej grzechów nie pamiętam.

Co do widocznych zalet - co prawda nie Pytałeś o to, ale cóż wypiszę:

- dobre wykorzystanie wnętrza, szerokie przejścia, pojedyncze fotele, rozsądnie rozstawione, w wagonie, nawet w tłoku można poruszać się wygodnie

- dobrze rozstawione poręcze i uchwyty, nawet stojąc po środku pudła wagonu jest się czego przytrzymać, a jednocześnie nie uderza się o to głową (przynajmniej ja, ale ja jestem niski),

- fotele, wyglądają dziwnie, ale są wygodne,

- praca wagonu: elektryka, toczenie kół :strzałka: wagon porusza się cicho i jest naprawdę przyjemnie; zdarzają się jednak częste przypadki nie równo utoczonych kół...

- dobrze rozmieszczone głośniki powodują, że zapowiedzi przystanku słychać bardzo dobrze i wyraźnie w każdym miejscu; niestety niektóre głośniki ulegają uszkodzeniom i czasami niewiele słychać, ale to wina przewoźnika, a nie producenta wagonu,

- dobrze rozmieszczona elektroniczna informacja pasażerska, nie trzeba biegać po całym wagonie, aby się czegoś dowiedzieć...

I to chyba było by wszystko...

Peter

Post autor: Peter »

Dzięki za te spostrzeżenia, bo nie jechałem 116Na, tylko go widziałem. Wiadomo, że to nie jest to samo :)

Dodam też swoje spostrzeżenia jako użytkownika 116Nd (następcy 116Na) kończącego tą serię.

Wady:

1. Tak jak już wspominałem - fatalne siedzenia półtoraki umieszczone nad skrajnymi wózkami. Jak siądzie ktoś większych gabarytów to już nie siądziesz, albo będziesz bez przerwy spadać.

2. W zasadzie do pkt. 1 - wąskie przejścia w rejonach wózków skrajnych, spowodawane wstawieniem po obu stronach półtoraków.

3. Najprawdopodobniej wadliwie skonstruowane zawieszenie wózków środkowych, które po pewnym okresie eksploatacji traci swoją elastyczność i zaczynają wózki trzaskać. Siedząc w środkowym członie można wtedy lekko ogłuchnąć.

4. Mało poręczy, często nie ma się czego chwycić.

5. Poręcze poziome z uchwytami na ręce są umieszczone za wysoko, przez co mogą się ich złapać tylko ludzie wyżsi.

6. Duże panele z kasownikami, śmietniczkami i przyciskami do otwierania drzwi - zajmują za wiele miejsca przy drzwiach i powodują często zbyt duży tłok, przez co nie można wejść do wagonu.

7. Mała wydajność klimatyzacji.

8. Zbyt wysoko położone uchwyty otwierania okien uchylnych.

9. Nadal jest jeden stopień przy pierwszych i ostatnich drzwiach.

Zalety :

1. Dobre przyspieszenie.

2. Cicha praca wózków napędnych.

3. Klimatyzacja w członach skrajnych (choć mało wydajna) i w kabinie motorniczego.

4. Klapa wywietrznikowa otwieralna w członie środkowym (o czym mało u nas ludzi wie).

5. Dobre rozstawienie głośników "zapowiadacza przystanków".

6. Tablice informacji pasażerskiej.

7. Wagony są wyposażone w piasecznice.

8. Platforma dla niepełnosprawnych przy drugich drzwiach, wysuwana automatycznie po naciśnięciu czerwonego guzika.

9. Hamulce szynowe są w każdym wózku.

10. Lusterka po dwóch stronach kabiny motorniczego i po jego lewicy okienko przesuwne.

11. Roleta w kabinie motorniczego.

To na razie tyle :D

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

To dziwne, wychodzi na to, że producent - czyli "Alstom-Konstal", poprawił pewne mankamenty, znane z warszawskich 116-stek. Jednak pewne elementy - albo tak zostały zamówione - nie zostały poprawnie przemyślane. np. półtorakowe fotele.. Powtarzam - Ale może takie było zamówienie ? ;)

Damhan

Post autor: Damhan »

J-31 pisze:To dziwne, wychodzi na to, że producent - czyli "Alstom-Konstal", poprawił pewne mankamenty, znane z warszawskich 116-stek. Jednak pewne elementy - albo tak zostały zamówione - nie zostały poprawnie przemyślane. np. półtorakowe fotele.. Powtarzam - Ale może takie było zamówienie ? :wink:
A w gdańskich nie ma półtoraków. :)

voy

Post autor: voy »

Są za to pojedyncze poukładane w różne strony, że wygląda to fatalnie.

Damhan

Post autor: Damhan »

voy pisze:Są za to pojedyncze poukładane w różne strony, że wygląda to fatalnie.
Ano są poukładane w różne strony, ale tak źle to nie wygląda.

voy

Post autor: voy »

Oczywiście, że wygląda okropnie i nieestetycznie. Można było siedzenia normalnie poukładać ale po co? lepiej zrobić jakieś wydziwienie i ustawić siedzenia w bezsensowny układ.

Peter

Post autor: Peter »

Układ siedzeń oczywiście można poprawić, ale TŚ nie mają na to pieniędzy.

Maciek-krakow

Post autor: Maciek-krakow »

Jeżeli chcecie poznać budowe wagonu serii 116Na/1 to zapraszam - wiecie gdzie...
Wczoraj skonczyłem robić dokładny opis stoszesnastek. Liczę na Wasze opinie i uwagi...

Pozdrawiam

Czy nie masz w komputerze polskich znaków? -Damhan

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

Hmm dobre miejsce na ten post :?:

http://phototrans.eu/14,418822,0,Alstom_116Nd_807.html
Pierwszy Karlik po remoncie. Ciekawe czy jest tak dobry jak kwota za którą go wyremontowano.
Jeszcze zdjęcie od tyłu:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... 4f11c.html

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2832
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Post autor: Marcin N »

Dziś po ponad 8 miesiącach postoju wyjechał wkońcu 116Nd #807 po remoncie wykonanym w ZUR Chorzów.

Poniżej zamieszczam dwa zdjęcia autorstwa Łukasza Chrzana z forum.tramwaje.slask.pl

http://www.forum.tramwaje.slask.pl/gale ... GP8067.JPG

http://www.forum.tramwaje.slask.pl/gale ... GP8068.JPG

Lopez

Post autor: Lopez »

Jak się nie ma co się lubi (w sensie dostaw nowego taboru), trzeba lubić co się ma ;)

siekierowy

Post autor: siekierowy »

Możesz napisać jaki mniej więcej był zakres tego remontu?

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2832
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Post autor: Marcin N »

siekierowy pisze:Możesz napisać jaki mniej więcej był zakres tego remontu?
Hm, odświeżenie wnętrza i wyglądu zewnętrznego, regeneracja wózków i chyba naprawa uszkodzonych przegubów. Wiem tylko że szyby pozostawiono stare porysowane.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Lopez pisze:Jak się nie ma co się lubi (w sensie dostaw nowego taboru), trzeba lubić co się ma
Przynajmniej wygląda nieźle.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Czy takie teraz będzie malowanie tramwajów TŚ? Nawet mi się podoba.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Chyba tak. A przynajmniej mam nadzieję, bo ten Karlik wygląda naprawdę fajnie w tym schemacie malowania. O wiele lepiej niż jako "szarak" ;)

siekierowy

Post autor: siekierowy »

Bardzo ciekawa cena za taki "remont". Coś tu śmierdzi przekrętem na kilometr.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

siekierowy pisze:Bardzo ciekawa cena za taki "remont". Coś tu śmierdzi przekrętem na kilometr.
Dobra, ale nie wiem jak Ty. Ja nadal nie wiem jaki był rzeczywisty zakres remontu. Wiem tylko o pomalowaniu, pudła, odświerzeniu wnętrza. Remoncie wózków oraz przegubów. Nie wiem jak bardzo były zniszczone wózki i przeguby ;)

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2832
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Post autor: Marcin N »

plocmaster pisze:Czy takie teraz będzie malowanie tramwajów TŚ? Nawet mi się podoba.
Tak, teraz karliki mają być tak malowane. W ZUR stoi już kolejny wagon #808.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor produkcji krajowej”