voy pisze: to jest francuska konstrukcja a nie polska. W Polsce tylko to montują (o jakości montażu lepiej nie wspominać). Ale trzeba przyznać, że nie są to tramwaje brzydkie.
Citadis 100 Gdańsk to jest niemalże ta sama konstrukcja, co 116Nd, więc również tak samo ciasna. Różni się kilkoma szczegółami we wnętrzu tylko...
Tutaj błąd ponieważ jest to konstrukcja polska poniżej szczegóły:
1. Linia zewnętrzna.
Ściany przednia i tylna zaprojektowane zostały przez firmę NCART z Warszawy. Zastosowano panoramiczną, owalną szybę o dużej powierzchni, która jest wklejana w konstrukcję ściany. Boczne szyby w kabinie motorniczego są asymetryczne - dolna linia prawej szyby jest obniżona, co zdecydowanie poprawia widoczność. Dzięki wąskim słupkom wszystkie szyby kabiny tworzą jednolitą całość. Owalne kształty konsekwentnie zastosowano w pozostałych elementach stylistycznych takich, jak obudowy reflektorów, zderzaki, pokrywy sprzęgów i wysięgniki lusterek. Ściany boczne wyposażone zostały w okna osadzane w specjalnych ramach aluminiowych. Zastosowano cztery pary dwuskrzydłowych drzwi o prześwicie 1300 mm - pierwsze skrzydło pierwszych drzwi jest niezależnym wejściem do kabiny motorniczego, a w drugich drzwiach zamontowano sterowaną przez motorniczego platformę ułatwiającą wejście do wagonu osobom na wózkach inwalidzkich. Tablice kierunkowe (przednia, dwie boczne oraz tylna) stanowią wyświetlacze matrycowe. 73% powierzchni wagonu stanowi strefa niskiej podłogi o wysokości 340 mm nad głowką szyny. Pozostała część podłogi ma wysokość tylko 590 mm, dzięki mniejszej wysokości wózków napędowych.
2. Wnętrze.
Zastosowano siedzenia tapicerowane poznańskiej firmy STER, które mocowane są do ścian bocznych (poza siedzeniami umieszczonymi na skrzyniach z aparaturą i na podestach). Dzięki zastosowaniu siedzeń typu "matka z dzieckiem" uzyskano dość szerokie przejście między siedzeniami, wynoszące 850 mm. W okolicy drzwi umieszczono wielofunkcyjne kolumny, które wyposażono w (od góry) głośnik akustycznej informacji pasażerskiej, hamulec bezpieczeństwa i przycisk alarmowy, przycisk otwierania drzwi, kasownik elektroniczny firmy R&G Mielec oraz zamykaną śmietniczkę. Ponadto przedział pasażerski wyposażony jest w centralny tunel oświetlenia i ogrzewanie nawiewne. Na przeciwko drugich drzwi zamontowano dwa stanowiska do mocowania wózków inwalidzkich wyposażone w deskę oporową i bezwładnościowy pas bezpieczeństwa. Zawieszone są również dwa wyświetlacze diodowe informujące o kierunku jazdy i nazwie następnego przystanku.
3. Kabina motorniczego.
Pulpit sterowniczy zaprojektowany został przez firmę NCART. Deska rozdzielcza wykonana jest z tworzyw sztucznych wysokiej jakości. Wyposażona jest w tachograf firmy MESIT oraz komputer podkładowy informujący za pomocą układu 40 diod LED i dwuwierszowego wyświetlacza LCD o stanie podstawowych podzespołów. Kontroli i przełączniki zgrupowano po obu stronach tachografu, a te najczęściej używane zlokalizowano w bezpośrednim sąsiedztwie oparcia dla prawej ręki motorniczego. W deskę rozdzielczą wkomponowano również autokomputer SRG-3000 firmy R&G, kasę fiskalną wraz z drukarką biletów R&G oraz radiotelefon firmy Ericsson. Po lewej stronie fotela umieszczony jest ręczny zadajnik jazdy z wbudowanym czuwakiem (drugi czuwak, w formie tradycyjnego pedału, znajduje się na podłodze) oraz przycisk awaryjny. Kabina posiada własny agregat klimatyzacyjny.
4. Układ elektryczny i pozostałe elementy.
Wagon napędzany jest czterema asynchronicznymi silnikami na prąd zmienny, chłodzonymi powietrzem. Układ sterowania zbudowany jest na elementach półprzewodnikowych IGBT i umożliwia odzysk energii podczas hamowania. Zamiana prądu stałego na prąd zmienny następuje w falowniku ONIX 800 firmy Alstom. Cała aparatura umieszczona jest na dachu wagonu. Wagon posiada trzy wózki produkcji LHB - dwa skrajne są napędowe, a środkowy jest toczny. Każdy wózek wyposażony jest w hamulce tarczowe i szynowe. Pobór energii z sieci górnej następuje za pomocą pantografu jednoramiennego.