Solaris Tramino

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o polskch konstrukcjach tramwajów...
Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi » 2011-08-24, 12:13

J-31 pisze:Domyślam się, że firma wynajęła tą halę wyłącznie na czas montażu Tramino dla Poznania
Tak, dokładnie. Pudła do Solarisów Tramino robią w hali Solarisa w Środzie, i przywożą do wynajętej hali specjalnie na potrzeby kontraktu z Poznaniem, gdzie robiony jest ostateczny montaż. Było w ŚK. :mruga:

Mi osobiście Tramino podoba się z zewnątrz, jednak w środku wydaje się takie chłodne. Za dużo białego i szarego. ;) Mogli ściany wyłożyć czymś bardziej zielonkawym, albo chociaż zrobić kolorowe poręcze, to już by dużo dało. ;)

Awatar użytkownika
Szymon
Posty: 356
Rejestracja: 2007-10-24, 13:20
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: Szymon » 2011-08-24, 14:35

A powiedz J-31, jak oceniasz Tramino względem Swingów? :)

ppln

Post autor: ppln » 2011-08-24, 21:37

To pomijając koszt lawety i względy formalno-prawne, mogli zamówić montaż w MPK Łódź, jak prototypu. Ale w sumie fajnie, że nie mają stałego punktu montażu bo jest opcja, że jeśli ewentualny przyszły przetarg w Łodzi wygra Solaris (ot choćby za dodatkowe punkty za zlecenie montażu w MPK i czas dostawy), wagony mogą być składane na miejscu (i Tramwajowa ma połączenie z łódzkimi torami ;) )

faja_k
Posty: 6028
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k » 2011-08-24, 22:04

Solaris długo analizował, gdzie bardziej im się opłaca składać Tramino, była nawet opcja, że składać będzie FPS i przez długi czas wydawało się, że jest to pewne. Poza tym coś mi świta, że docelowo tramwaje mają być montowane w Bolechowie i w tym celu Solaris rozbudowuje swoją fabrykę.
Mój poprzedni nick to KKS. Ponieważ wszystkie nicki, które sugerowałem były według administracji za długie postanowiłem użyć krótkiego nicka na cześć naszego moderatora z Dolnego Śląska.

Podi

Post autor: Podi » 2011-08-24, 22:17

Hmm nie tyle w Bolechowie, co w samej Murowanej Goślinie- jest tam budowana fabryka dla pojazdów stricte szynowych.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2011-08-25, 02:49

J-31 pisze:Dodatkowo tuż nad wejściem jest lampka z opisem "drzwi uszkodzone"
Powinna jeszcze być ,,Sygnalizacja awarii drzwi uszkodzona"
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28859
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2011-08-25, 13:47

A powiedz J-31, jak oceniasz Tramino względem Swingów? :)
No i tu mi Nabiłeś ćwieka. No, ale można się nieco pokusić o małe porównanie ;)

1. Jeśli chodzi o elektronikę, to miałem wrażenie, że Tramino jest jakby nieco cichsze od Swinga. Zarówno przy rozruchu wagonu jak i hamowaniu

2. Zawieszenie jest podobne w obu wagonach, ale duże znaczenie na komfort jazdy ma też jakość torowisk. Ja przejechałem się tym wagonem od ul. Grunwaldzkiej do Ronda Śródka i jak napisałem wczoraj na Grunwaldzkiej torowisko jest w złym stanie technicznym (dobrze, że zostanie poddane remontowi). Natomiast tam, gdzie było równo Tramino poruszał się dosyć cicho i przyjemnie.

Oba wagony mają tendencję do kołysania się na nierównościach ;)

3. Układ foteli... każdy przewoźnik ustala to indywidualnie z producentem, ale w członach gdzie znajdują się wózki, to już producenci samodzielnie opracowują zabudowę wózków. I muszę przyznać, że jednak w Tramino - Solaris - zrobił to lepiej niż PESA w Swingach. Te fotele ustawione pod kątem w Swingu, wbrew pozorom nie są najlepszym pomysłem.

Z jakiegoś powodu PESA znacznie odsunęła te fotele od okna... A Solaris jak widać znalazł inne rozwiązanie. Dzięki temu fotele stoją równolegle do przejścia. A jednocześnie samo przejście jest jako tako szerokie - na tyle na ile się dało

4. Biel w Tramino - jej jest dużo, ale nie za dużo. Podoba mi się ta kolorystyka. To może będzie się mniej brudziło niż w Swingach. A już na pewno dobrym pomysłem jest ten kolorowy (szary i zielony) sufit. Jak wynika z naszych doświadczeń z PES¡ 120N - jasny sufit po kilku latach eksploatacji będzie się brudził, Z tymże PESA popełniła tutaj pewien błąd, bo w suficie znajdują się kratki od klimatyzacji... W Tramino takich kratek nie ma. Zielony segment sufitu jest pełny. Nadmuch powietrza podawany jest w inny sposób

5. Podoba mi się jeszcze jedna rzecz. W prawie każdym poznańskim wagonie tramwajowym w środku są te same przyciski do otwierania drzwi (CG)

W Tramino też je zainstalowano. W przypadku aktywacji, te przyciski pulsują zielonym światełkiem, zachęcając do naciśnięcia. Można je spotkać w Siemensach, w Konstalach, Moderusach oraz Tatrach. Zdaje się, że chyba tylko Duewagi się wyłamują z tej tradycji ;)

I z tego co widzę, ludzie bez oporów z tego korzystają. ;)

Spotkałem się tylko z jedną sytuacją, gdzie na pętli pani nie potrafiła otworzyć sobie drzwi od zewnątrz - albo zbyt słabo naciskała przycisk, albo nie ten przycisk co trzeba (bo były dwa: CG i dla niepełnosprawnego)

Mam taką cichą nadzieję, że Solaris znajdzie w Polsce więcej klientów na Tramino, bo sam tramwaj jest naprawdę świetny :)

Trudno mi jednoznacznie ocenić który wagon jest lepszy - Tramino, czy Swing. Oba są wbrew pozorom zbliżone do siebie. ;)

Wydaje mi się, że to zweryfikuje życie. O ile w Warszawie 120N oraz Swingi są bardzo chwalone, o tyle w Gdańsku już nie za bardzo.

A jak za kilka lat będą oceniane Tramino, przez mechaników oraz motorniczych - na to musimy poczekać ;)
Obrazek

faja_k
Posty: 6028
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k » 2011-08-25, 14:06

J-31 pisze: 5. Podoba mi się jeszcze jedna rzecz. W prawie każdym poznańskim wagonie tramwajowym w środku są te same przyciski do otwierania drzwi (CG)

W Tramino też je zainstalowano. W przypadku aktywacji, te przyciski pulsują zielonym światełkiem, zachęcając do naciśnięcia. Można je spotkać w Siemensach, w Konstalach, Moderusach oraz Tatrach. Zdaje się, że chyba tylko Duewagi się wyłamują z tej tradycji
W Tatrach są na drzwiach i są inne. Ogólnie to nawet jak kierowcy sami otwierają wszystkie to pasażerowie odruchowo wciskają przyciski od drzwi - weszło to w nawyk. W Duewagach owszem przyciski są inne, ale mamy tam dużą lampkę, która też zapala się w momencie aktywacji. Wspominałeś o tym, że przyciski są na poręczach, a nie na drzwiach - tak, jest tak we wszystkich pojazdach oprócz Tatr. Nawet w autobusach.

Mam do Ciebie pytanie, bo jeszcze poznańskim Tramino nie jechałem - czy wzorem autobusów przy każdym zamknięciu drzwi pani radosnym głosem z głośników oznajmia, że "uwaga, drzwi się zamykają"? Strasznie to irytujące, przypomina mi się zawsze, jak użytkownicy z innych miast opowiadali o tym, że dźwięki przy zamykaniu drzwi irytują kierowców, taki komunikat musi irytować jeszcze bardziej.
Mój poprzedni nick to KKS. Ponieważ wszystkie nicki, które sugerowałem były według administracji za długie postanowiłem użyć krótkiego nicka na cześć naszego moderatora z Dolnego Śląska.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28859
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2011-08-25, 14:25

KKS pisze:Mam do Ciebie pytanie, bo jeszcze poznańskim Tramino nie jechałem - czy wzorem autobusów przy każdym zamknięciu drzwi pani radosnym głosem z głośników oznajmia, że "uwaga, drzwi się zamykają"?
Faktycznie spotkałem się z tym w jednym z najnowszych poznańskich SU18 III. Natomiast w w Tramino nie ma takiego ostrzeżenia głosowego. Jest tylko typowy elektroniczny sygnał, połączony z czerwonymi lampkami na suficie - które pulsują w trakcie zamykania się drzwi ;)
Obrazek

faja_k
Posty: 6028
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k » 2011-08-25, 14:38

Dobrze, że chociaż w tramwajach sobie oszczędzili.
Mój poprzedni nick to KKS. Ponieważ wszystkie nicki, które sugerowałem były według administracji za długie postanowiłem użyć krótkiego nicka na cześć naszego moderatora z Dolnego Śląska.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi » 2011-08-25, 16:16

J-31 pisze:Te fotele ustawione pod kątem w Swingu, wbrew pozorom nie są najlepszym pomysłem
Kiedyś broniłeś tego rozwiązania, gdy ja na nie narzekałem. ;)
J-31 pisze:Z jakiegoś powodu PESA znacznie odsunęła te fotele od okna
Niektórzy to chwalą, ze można tam położyć jakiś plecak, czy inny bagaż.
J-31 pisze:Tramino, czy Swing
Wizualnie na pewno Tramino, jednak w środku jak oglądam te zdjęcia, to jednak będę się upierał, że wygląda zimno. ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28859
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2011-08-25, 17:48

OPi pisze:Niektórzy to chwalą, ze można tam położyć jakiś plecak, czy inny bagaż.
To prawda, można tam położyć bagaż. W Tramino, może być z tym problem. Coś za coś ;)

Z tymi fotelami w Swingu da się jakoś żyć. Ja się po prostu do nich przyzwyczaiłem - ale miło mi się zrobiło na sercu jak zobaczyłem środkowy człon w Tramino. Wydaje mi się, że to jednak jest nieco lepszy pomysł.

Dodatkowo jakoś tak wydaje mi się, że ta duża tylna szyba w Tramino to też jest fajny pomysł. W Swingu jest ona bardziej zabudowana. O ustawieniu foteli w ostatnim członie nie dyskutuję - bo to jest już kwestia zamówienia ;)

Wspomniane dźwięki z zamykania drzwi - w obu Solarisach (Urbino i Tramino) - prześlę w niedzielę lub w poniedziałek. Po prostu teraz siedzę na polu obok kukurydzy ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi » 2011-08-25, 17:53

J-31 pisze:duża tylna szyba w Tramino to też jest fajny pomysł. W Swingu jest ona bardziej zabudowana
Też nad tym ubolewam, bo nie można sobie popatrzeć do tyłu podczas jazdy. :D W 120N było OK. W ogóle mi się wydaje, że PESA obmyśliła trochę nietrafiony design dla Swingów, w szczególności z tyłu. No i Tramino nie ma skosów. ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28859
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2011-08-25, 18:00

Tak, ale nie chciałbym tutaj wpadać w jakąś ostrą krytykę Swingów. Szczególnie, że Swingi mi się również podobają. Również co do designu nie mam większych uwag - po prostu mi odpowiada ;)

Po prostu oba tramwaje są ciekawe i mogą ze sobą konkurować na rynku - my możemy tylko opisać co widzimy, co nam się podoba lub nie. Ale tak naprawdę kilkuletnia, liniowa obsługa tych wagonów wykaże, który jest lepszy, trwalszy i mniej kłopotliwy dla obsługi technicznej ;)
Obrazek

Bartek Wilczek

Post autor: Bartek Wilczek » 2011-08-26, 22:50

Dziś zadebiutowało już drugie Tramino #516 na linii 16

chudy5d

Post autor: chudy5d » 2011-08-27, 01:19

A wiesz może, ile jest sztuk już w Poznaniu?

Awatar użytkownika
Szymon
Posty: 356
Rejestracja: 2007-10-24, 13:20
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: Szymon » 2011-08-27, 15:24

Dziękuję J-31 za wyczerpującą odpowiedź :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28859
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2011-08-27, 17:29

chudy5d pisze:A wiesz może, ile jest sztuk już w Poznaniu?
Wraz z testerem - powinny być aktualnie 3 sztuki i wszystkie w ruchu ;)
Obrazek

chudy5d

Post autor: chudy5d » 2011-08-27, 20:10

Akurat pytanie bardziej kierowałem do Bartka, ale jeżeli też wiesz... Dzięki.
Poza tym dzisiaj czytałem w gazecie, że jakieś Tramino nawaliło wczoraj o 16:07... chyba chodzi o #516.

Bartek Wilczek

Post autor: Bartek Wilczek » 2011-08-28, 19:16

No nawaliło znowu coś jakimiś drzwiami, ale po niecałych dwóch godzinach już jeździło. A ponoć w nowym tygodniu mają przyjechać kolejne dwa.

ODPOWIEDZ