FPS 123N -"Cegłobulwy"

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o polskch konstrukcjach tramwajów...
Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2007-04-04, 18:33

Lopez pisze:Bez przesady - żaden lokalny polityk nie byłby aż tak głupi, mam nadzieję, przynajmniej w Poznaniu.
Z ostatnich wypowiedzi przedstawicieli MPK Poznań wynika, że nie mają najmniejszego zamiaru kupować "kaczora".
J-31 pisze:Tzn. oddają 123N producentowi, a Cegielski oddaje pieniądze TW, a w zamian za to TW rozpisuje kolejny przetarg. Oznacza, to, że mieszkańcy Warszawy będą musieli poczekać na nowe tramwaje kolejne kilka lat.
Chciałbym trochę naprostować: wcale nie kilka lat. Przy dużym zamówieniu liczba 15 dodatkowych wagonów nie oznacza oczekiwania na nie kilku lat.
J-31 pisze:Tutaj jedynym błędem było tylko to, że TW w ogóle zdecydowały się na zakup wagonów wysokopodłogowych.
Ten zakup to konsekwencja błędów popełnionych jeszcze przy tworzeniu spółki Tramwaje Warszawskie i nie zapewnienie jej przez miasto środków na zakupy taboru (podobno cały szmal na komunikację topiono wówczas w metrze) ani możliwości podpisania umowy długoterminowej (jako gwarancję dla banku, który miałby Tramwajom udzielić kredytu).
Problem zakupów w ostatnich latach tramwajów 105N2k/2000 też wynika z pewnych czynników. TW miało kupić inne tramwaje, jednak producent zaproponował zbyt wysoką cenę.
Problem kupowania taboru z własnych środków właśnie ma szansę się skończyć wraz z podpisaniem umowy długoterminowej z ZTMem. Natomaist miasto chce dokapitalizować poprzez dodatkowe zakupy. Bo sytuacja jest trochę kuriozalna, by najbogatsze miasto w Polsce nie otrzymywało dostaw nowego taboru

Lopez

Post autor: Lopez » 2007-04-04, 18:40

TLG pisze:Bo sytuacja jest trochę kuriozalna, by najbogatsze miasto w Polsce nie otrzymywało dostaw nowego taboru
To fakt - jest trochę kuriozalnie. Może jednak trzeba było kupić mniej tramwajów, ale niskopodłogowych. I tak wszystkie 105 nie znikną z dnia na dzień.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2007-04-04, 18:42

Lopez pisze:Może jednak trzeba było kupić mniej tramwajów, ale niskopodłogowych.
Ano właśnie nie można było, bo nikt dwa lata temu nie sprzedałby tramwaju nawet częściowo niskopodłogowego za 3,8 - 4mln zł.

Lopez

Post autor: Lopez » 2007-04-04, 18:51

TLG pisze:
Lopez pisze:Może jednak trzeba było kupić mniej tramwajów, ale niskopodłogowych.
Ano właśnie nie można było, bo nikt dwa lata temu nie sprzedałby tramwaju nawet częściowo niskopodłogowego za 3,8 - 4mln zł.
Jasna sprawa. Mam na myśli, że skoro TW szło na zakupy ze 120 mln (zgadza się?) to może powinno zaplanować zakup 20 tramwajów "na już", a resztę zakupów odłożyć na później. To jest oczywiście spychanie problemu, ale nie można zjeść ciastka i mieć ciastka.

faja_k
Posty: 6026
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k » 2007-04-04, 23:19

Lopez pisze:Bez przesady - żaden lokalny polityk nie byłby aż tak głupi, mam nadzieję, przynajmniej w Poznaniu. Zawsze uważałem, że tam jednak ludzie myślą trzeźwo.
W lokalnych mediach jest nagonka na to, by następne tramwaje kupić od FPS - bo "trzeba wspierać lokalny rynek" i "tramwaje kupowane od zagranicznych firm jeżdżące po Poznaniu psują się na potęgę". ¯eby była jasność - Combino są oczywiście najmniej awaryjnymi tramwajami w Poznaniu, a najbardziej RT6N1, składane częściowo w FPS. Ale w mediach wiedzą lepiej...

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2007-04-04, 23:54

KKS pisze:W lokalnych mediach jest nagonka na to, by następne tramwaje kupić od FPS - bo "trzeba wspierać lokalny rynek"
Nie porównałbym tego ani do nagonki ani do nacisku. Media się fascynują takimi rzeczami, ale jest to krótkotrwałe. Media łatwo oszukać, urzędników i przedstawicieli samorządów trochę trudniej. Pan Pohl być może myśli, że jak rzuci mediom ochłap w postaci szkieletu 118N to nikt nie zapyta o blisko roczne opóźnienie w realizacji kontraktu dla Warszawy. Ale urzędnicy o tym o tym wiedzą i tu pan Pohl może mieć nieco większy problem z odstawieniem szopki pt. "FPS jako najlepszy producent taboru w Polsce". Przypomina mi się konferencja Polskich Autobusów jakoś z zeszłego roku, na któej PA próbowało udowodnić, ze jest liderem rynku i tylko czasem ewentualnie Solaris ich prześciga.

Lopez

Post autor: Lopez » 2007-04-05, 11:47

Jak wygląda sytuacja z dostawami 123N? Ile dokładnie wynosi opóźnienie?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29026
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2007-04-05, 11:55

Lopez pisze:Jak wygląda sytuacja z dostawami 123N? Ile dokładnie wynosi opóźnienie?
Pierwszy skład miał trafić do Warszawy w październiku zeszłego roku. A dalej to nie wiem, ale można mówić o kilku miesiącach opóźnienia. Ponieważ drugi skład też miał już dawno temu być, a jest dopiero jeden wagon :]

faja_k
Posty: 6026
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k » 2007-04-05, 14:11

TLG pisze:Media łatwo oszukać, urzędników i przedstawicieli samorządów trochę trudniej.
Jeżeli ludzie - wyborcy - zaczną naciskać na to, by ratować podupadającą fabrykę, to urzędnicy mogą się ugiąć... Jedyną szansę dla Poznania widzę w PESIE, bo przecież nie kupią "psujących się na potęgę zachodnich tramwajów" :confused:

Lopez

Post autor: Lopez » 2007-04-05, 18:12

KKS pisze:Jeżeli ludzie - wyborcy - zaczną naciskać na to, by ratować podupadającą fabrykę, to urzędnicy mogą się ugiąć... Jedyną szansę dla Poznania widzę w PESIE, bo przecież nie kupią "psujących się na potęgę zachodnich tramwajów"
"Ludek ciemny" nie jest aż tak głupi - trochę wiary w ludzi :) Macie chyba teraz w Poznaniu nienajgorszą ekipę, a dodatkowo zawsze jest proste wytłumaczenie - nie ma kasy na badziew.

faja_k
Posty: 6026
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k » 2007-04-05, 19:12

Chodzi mi właśnie o to przekonywanie przez prasę, o to, że prasa jest dla ludzi autorytetem i jak napiszą, że zachodnie tramwaje się psują, to trzeba brać nasze... I dlatego jedynym ratunkiem jest PESA. Jest to moim zdaniem dobry tramwaj no i ciężko będzie FPS-owi wytoczyć jakiś argument przeciwko zakupowi tych tramwajów.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9998
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2007-04-05, 19:31

KKS pisze:ciężko będzie FPS-owi wytoczyć jakiś argument przeciwko zakupowi tych tramwajów.
Nie wystarczy argument, że PESA jest bydgoska, a FPS poznański?

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2007-04-05, 19:45

KKS pisze:Jeżeli ludzie - wyborcy - zaczną naciskać na to, by ratować podupadającą fabrykę, to urzędnicy mogą się ugiąć
A od kiedy naciski wyborców mają decydujący wpływ na wybór producenta? Wyborcy to wiedzą tyle, że chcą niskopodłogowe tramwaje, bo to poziom europejski.
J-31 pisze:Pierwszy skład miał trafić do Warszawy w październiku zeszłego roku.
Ale FPS jeszcze wcześniej deklarował, że jest w stanie dostarczyć wagony wcześniej.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9998
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2007-04-06, 00:28

TLG pisze:A od kiedy naciski wyborców mają decydujący wpływ na wybór producenta? Wyborcy to wiedzą tyle, że chcą niskopodłogowe tramwaje, bo to poziom europejski.
Ale jak gazety zrobią wielką bryndzę, że nie popiera się lokalnego przemysłu (który 15 wagonów potrafi robić 5 lat) tylko kupuje przebrzydłe, bydgoskie PESy (a coś z zachodu — nie daj boże) to ludzie mogą zacząć kwękać. Ale jak władze miejskie są dobre, to nie będzie tak źle.
Grunt, żeby MPK wreszcie kupiło jakieś porządne niskacze ;)

faja_k
Posty: 6026
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k » 2007-04-06, 00:43

plocmaster pisze:Nie wystarczy argument, że PESA jest bydgoska, a FPS poznański?
Oba są jednak mimo wszytko Polskie, nie "zachodnie".
TLG pisze:A od kiedy naciski wyborców mają decydujący wpływ na wybór producenta?
A mają, bo między rozstrzygnięciem przetargu a dostarczeniem wagonów będą zapewne wybory, a wyborcy zapamiętają sobie, co obecne władze zrobiły.
Grunt, żeby MPK wreszcie kupiło jakieś porządne niskacze
A Combino niby złe jest?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9998
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2007-04-06, 01:29

KKS pisze:A Combino niby złe jest?
A alugripy? ;) To metafora taka była…

faja_k
Posty: 6026
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k » 2007-04-06, 01:48

Alugripy już są wymienione na sprawne, jeszcze bodajże ostatnie dwa tramwaje muszą przyjechać. A należą do najmniej awaryjnych i zapewniają największy komfort... Wprawdzie ludzie narzekają, że są ciasne, ale jaki nowy niskopodłogowy tramwaj nie będzie ciasny? Chyba tylko kit z FPS :mruga:

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2007-04-06, 20:54

KKS pisze:A mają, bo między rozstrzygnięciem przetargu a dostarczeniem wagonów będą zapewne wybory, a wyborcy zapamiętają sobie, co obecne władze zrobiły.
Troszkę to naiwne myślenie i się z nim nie zgadzam.
KKS pisze:A należą do najmniej awaryjnych i zapewniają największy komfort... Wprawdzie ludzie narzekają, że są ciasne, ale jaki nowy niskopodłogowy tramwaj nie będzie ciasny?
Tego się nie da uniknąć. Jednak ile razy jadę Combino wydaje mi się, że jednak to nie jest synonim najwyższej jakości. IMHO Cityrunner wygrywa z Combino jeśli chodzi o jakość.

faja_k
Posty: 6026
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k » 2007-04-06, 23:36

Troszkę to naiwne myślenie i się z nim nie zgadzam.
Troszkę się doczepię może, ale nie chcę nikogo obrazić... ¯e w Warszawie o wyborcach myśli się na pół roku przed wyborami i może z miesiąc po to nie znaczy, że w innych częściach kraju też tak jest :mruga:
TLG pisze:IMHO Cityrunner wygrywa z Combino jeśli chodzi o jakość.
No ale to też "zachód"...

ppln

Post autor: ppln » 2007-04-06, 23:45

TLG pisze:IMHO Cityrunner wygrywa z Combino jeśli chodzi o jakość.
Ale tylko na dobrych torach, na niektórych odcinkach zdecydowanie wygrywa 805N-ka ;)

Co nie zmienia faktu, że Cityrunner to najwyższa światowa klasa i jeśli PESA przekopiuje od niego dobre rozwiązania to to będzie tramwaj-hit :)

ODPOWIEDZ