FPS 123N -"Cegłobulwy"

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o polskch konstrukcjach tramwajów...
Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28960
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

FPS 123N -"Cegłobulwy"

Post autor: J-31 » 2006-08-09, 08:52

Szanowne koleżanki i koledzy, a także czytelnicy. Na przekór sezonu ogórkowego, zakładam nowy temat - tym razem tramajowy temat :P

W dzisiejszej gazecie przeczytałem artykuł o nowych wagonach wysokopodłogowych, które są w fazie produkcji przez Zakłady Cegielskiego w Poznaniu. Wagony typu 123N są konstrukcyjnie zbliżone do popularnych 105-tek. Będą trzy wejściowe (tak jak 105N2k). Mają nowocześnie wyglądać. I podobno spodobają się warszawiakom... :mruga:

Kabina motorniczego będzie podobno przeszklona i na pewno klimatyzowana. ;)

Pierwszy wagon - wg. autora artykułu w GW - ma być testowany już niebawem w Poznaniu. Na przełomie sierpnia i września. Pierwsze wagony mają dotrzeć do Warszawy w październiku. Całość - czyli 30 wagonów - ma trafić do końca czerwca 2007 roku. :)

A oto link do artykułu :strzałka: http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,34862,3537711.html

Zapraszam do dyskusji :)
Obrazek

Turbo94

Post autor: Turbo94 » 2006-08-09, 10:15

A po co im wysokopodłogowy tramwaj? Chcą obniżyć koszty? :wow: :nuts:

Bartej10

Post autor: Bartej10 » 2006-08-09, 10:22

Moim zdaniem wysokopodłogowe są o wiele lepsze od niskopodłogowych, a ten zapowiada się całkiem dobrze. :shocked:

[ Dodano: 2006-08-09, 10:26 ]
PS: Warszawa ma bardzo dużo starych tramwajów, ale jak to napisali w tym artykule że są do tyłu, a moim zdaniem do przodu bo coś robią, może stare tramwaje są na coś im przydatne?

aleksej

Post autor: aleksej » 2006-08-09, 10:38

Moim zdaniem wysokopodłogowe są o wiele lepsze od niskopodłogowych
ROTFL. Jakos niegdy mnie nie przekonasz ze 805tka jest lepsza od Cityrunnera, jedyny wagon wysokopodlogowy ktory chociaz troszke zblizal sie do Cityrunnera to M8S z Essen.

Aleksej

kombino

Post autor: kombino » 2006-08-09, 10:45

Beznadzieja-w dobie możliwości uzyskania 85% zwrotu z unii zakup tych tramów to farsa..

chudy5d

Post autor: chudy5d » 2006-08-09, 11:19

W Poznaniu :?: Ciekawy jestem na jakich liniach będą jeździły i czy w ogóle MPK Poznań je kupi, choć to mało prawdopodobne, bo oni wolą zainwestować w niskopodłogowe tramwaje, więc zakup tych wagonów jest mało prawdopodobny.
Cytat:
Moim zdaniem wysokopodłogowe są o wiele lepsze od niskopodłogowych


ROTFL. Jakos niegdy mnie nie przekonasz ze 805tka jest lepsza od Cityrunnera, jedyny wagon wysokopodlogowy ktory chociaz troszke zblizal sie do Cityrunnera to M8S z Essen.

Aleksej
Nieksopodłogwoe znacznie lepsze, a dla mnie to już na pewno, bo mam rocznego brata co jeździ w wózku i mi się go do wagonu wnosić nie chcę.... :D

Michał

Post autor: Michał » 2006-08-09, 11:57

Skandal. Jak można w 2006 roku produkować 105-tki i to jeszcze dla Warszawy. Nie wiedziałem, że TW są aż tak zacofane.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28960
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2006-08-09, 12:14

Tramwaje były już zamówione w zeszłym roku. Nie było innego wyjścia - to się nazywa "bieda z nędzą". ;)

Oczywiście z opinią o tym wagonie na razie się wstrzymuję, poczekam, aż toto przyjedzie do Warszawy. :mruga:
chudy5d pisze:Ciekawy jestem na jakich liniach będą jeździły
Będzie testowany, ale nie sądzę, by obsługiwał jakąś linię :retard:
Obrazek

kombino

Post autor: kombino » 2006-08-09, 12:47

J-31 pisze: to się nazywa "bieda z nędzą". ;)
To się nazywa głupota :wall: Można przecież kupić część niskich,cześć używanych,albo zmodernizować 105Na-taniej wyjdzie :/

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28960
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2006-08-09, 13:19

105Na już są modernizowane, a TW potrzebują fabrycznie nowych wagonów "na gwałt". Wysokopodłogowe tramwaje mogą powstać szybciej i są tańsze. :mruga:
Obrazek

marekJG

Post autor: marekJG » 2006-08-09, 14:08

Nie ma co się dziwić. ta konstrukcja jest przestarzała ale skoro jest na nią popyt to dlaczego jej nie produkować. osobiście jak na zmodernizowaną 105 mi się podoba. Dobrym rozwiązaniem są klejone szyby. mimo to uważam iż odbiorcą tego typu pojazdów powinny być biedniejsze miasta np Grudziądz a nie stolica. nie wiem dlaczego mniejszy Poznań kupuje niskacze a Warszawa nie ma pieniędzy na takie pojazdy. Ale jak napisane jest w przytoczonym artykule do miasta dotrą w następnej turze niskopodłogowe wozy z Pesy, więc 30 123N można chyba przeboleć.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28960
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2006-08-09, 14:13

Ja też tak myślę, że jakoś przebolejemy te 30 szt. :D

Nie wiem, czy Popatrzyliście na tą fotkę, zawartą w artykule, ale mam przedziwne wrażenie, że 123N będzie podobny chyba do wrocławskiego 204Wr. Jak Myślicie ? ;)
Obrazek

olo

Post autor: olo » 2006-08-09, 14:38

Troche jest podobny do 204WrAs.

Adrian_

Post autor: Adrian_ » 2006-08-09, 14:40

Z tego, co pamiętam TW miały zamówić tramwaje wyprodukowane przez Pesę, ale w sumie może to i lepiej, że zamówią produkty Cegielskiego, przynajmniej fabryka ta będzie miała jakieś dodatkowe zamówienia. Co do podobieństwa do wrocławskiego 204WrAs to faktycznie, ten tramwaj jest podobny do wagonów Protramu, ale bardziej przypomina mi 805-tkę przerobioną w Pesie dla MZK Bydgoszcz (zwłaszcza z przodu). Zastanawia mnie natomiast inny fakt. Skoro w tym artykule jest napisane, że 123N będą poruszać się szybciej i płynniej od "stopiątek" to jakie wózki zastosuje sie w tych wagonach? czy będą to jakieś nowe wózki, czy też będą wstawione od 105Na?

OZZY

Post autor: OZZY » 2006-08-09, 15:41

A co to za różnica jakie wózki będzie miał ten tramwaj? Czy to od wózków zależą takie właściwości jak przyspeiszenie? Np. Łodzkie 805N Elin (niby gruntowna modernizacja ale oryginalne części możnaby policzyć na jdnej ręce drwala alkoholika) mają typowe wózki dla modernizowanych 805Na ale posiadają zupełnie nowe silniki trakcyjne zasilane prądem zmiennym (AFAIK 400V). Tak więc zalety "nowej" konstrukcji rodem z fabryki Cegielskiego bedą polegały na zastosowaniu innego rodzaju osprzętu elektrycznego. Może GTO jak w Warszawskich 105N2k/2000 albo IGBT jak w Łódzkich Elinach? Kto wie.....

Grzesiek

Post autor: Grzesiek » 2006-08-09, 15:44

Adrian_ pisze:Z tego, co pamiętam TW miały zamówić tramwaje wyprodukowane przez Pesę, ale w sumie może to i lepiej, że zamówią produkty Cegielskiego, przynajmniej fabryka ta będzie miała jakieś dodatkowe zamówienia. Co do podobieństwa do wrocławskiego 204WrAs to faktycznie, ten tramwaj jest podobny do wagonów Protramu, ale bardziej przypomina mi 805-tkę przerobioną w Pesie dla MZK Bydgoszcz (zwłaszcza z przodu). Zastanawia mnie natomiast inny fakt. Skoro w tym artykule jest napisane, że 123N będą poruszać się szybciej i płynniej od "stopiątek" to jakie wózki zastosuje sie w tych wagonach? czy będą to jakieś nowe wózki, czy też będą wstawione od 105Na?
OZZY pisze:Może GTO jak w Warszawskich 105N2k/2000 albo IGBT jak w Łódzkich Elinach? Kto wie.....
TW zamówiło tramwaje w PESIE Bydgoszcz - 15 niskopodłogowych 120N. Te od Cegielskiego to już dawno zamówione były... Co do szybkości - myślę, że mogą zastosować nowe wózki, ale szybkość tramwa zależy od napędu. A ten będzie taki sam (IDENTYCZNY) jak w składzie 105Nzmod. (ex. 105Nb) 1390+1386... Zresztą, typów wózków w TW jest wiele, np. 2NNa, czy 2NNf
mkm101 - na WAWKOMIE pisze:Aparatura IEL/Woltan oparta o GTO. Minimalnie różniąca się (opornikami hamowania)
ale identyczna pod względem sterowania jak w 105N2k i bulwach, a całkiem identyczna jak w 1390+1386.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2006-08-16, 18:50

Tramwaje 120N zostały zamówione zgodnie z założeniami programu przebudowy trasy tramwajowej Banacha-Gocław, finansowanego z pieniędzy unijnych. Tramwaje 123N zostały zamówione znacznie wcześniej, zanim PESA zaoferowała tanie wagony niskopodłogowe. Te tramwaje są zakupione ze środków przedsiębiorstwa. Dodatkowo było to okupione "drogą przez męke" w sądzie (wyniki były zaskarżane przez przegranych oferentów), toteż nawet gdyby zarząd zmienił zdanie, to nie miał jak się wycofać. Rzucenie "niech sobie Warszawa kupuje" wynika z nieznajomosci funkcjonowania Tramwajów Warszawskich.
Miło, ze ktoś tu czyta Wawkom.

[ Dodano: 2006-08-16, 18:52 ]
Turbo94 pisze:A po co im wysokopodłogowy tramwaj? Chcą obniżyć koszty?
A po co Wrocławiowi wysokopodłogowy tramwaj? Zapewne po to, zeby jeździł.
Nietylko Warszawa kupuje takie tramwaje. Rónież Szczecin o ile dobrze pamiętam bierze takie wagony.
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

Robson

Post autor: Robson » 2006-08-16, 18:56

A ja nie mam zdania. Wysokopodłogowce są znacznie trwalsze. Juz wady nie dotyczą tylko Combino a także Bombardziery. Za to przy niskopodłogowcach wymiana pasażerska jest szybsza i bardziej płynna.
Co do wózków to co za różnica jakie. Wszystko zależy od silników, elektryki jak i elekroniki. W pojazdach 204Wras są zmodernizowane wózki od 105Na i jakoś to funkcjonuje.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2006-08-16, 19:06

Nie generujmy kolejnej dyskusji o "du*pie maryni i Huzarze" bo to do niczego nie prowadzi. Nie da się racjonalnie porównać składu dwóch wagonów czteroosionych HF do 5-członowego wozu LF. Warszawa kupiła takie tramwaje. Trudno. To był taki moment, kiedy nie było mowy o zakupach lepszego taboru. Natomiast jeżeli ktoś chce wydawać opinie, to niech ją uzasadni. Z tego, co tu widze, to pojęcie nt. Tramwajów Warszawskich jest niewielkie.
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

szubak

Post autor: szubak » 2006-08-19, 00:04

Robson pisze:Wysokopodłogowce są znacznie trwalsze. Juz wady nie dotyczą tylko Combino a także Bombardziery.
Z tym ze roznica jest taka, ze kiedy w pierwszych Bombardierach na zachodzie wykryto wadliwe czopy skretu, w Krakowie jeszcze w tym samym tygodniu chyba pojawili sie przedstawiciele producenta aby skontrolowac nasze tramy. Stanelo na tym, iz mimo ze zadnych wad jak na razie nie wykryto, to jednak w obawie iz moga sie one ujawnic podczas pozniejszej eksploatacji producent na swoj koszt wymieni czesci w naszych tramach. W porownaniu z przepychankami ktore toczylo MPK Poznan z Siemensem widac pewna roznice....

ODPOWIEDZ