FPS 123N -"Cegłobulwy"

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o polskch konstrukcjach tramwajów...
Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

bystrzak2000 pisze:Czy można wiedzieć kiedy rozstrzygnięto przetarg i jak długo trwa już ta farsa?
W ogóle to był dwa przetargi. Pierwszy wygrała PESA ze swoimi wagonami (mam nawet gdzieś wizualizacje tamtego wagonu, jak znajdę to udostępnię). Jednak został on unieważniony. Drugi przetarg rozpisano w II połowie 2004r., wyniki podano pod koniec stycznia 2005, kontrakt podpisano 29 lipca 2005r.

bystrzak2000

Post autor: bystrzak2000 »

TLG pisze:kontrakt podpisano 29 lipca 2005r.
Czyli pojutrze będzie 20 miesięcy...

Awatar użytkownika
Jacbull
Posty: 127
Rejestracja: 2006-11-19, 20:54
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Jacbull »

OK. W Warszawie jest juz trzeci wagon 123N. Dostał numer 2138. Niestety nie wiem co się dzieje z 2139. Oczywiście w zajezdni Wola.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Jacbull pisze:Niestety nie wiem co się dzieje z 2139. Oczywiście w zajezdni Wola.
Powinien dotrzeć w przyszłym tygodniu. Powinie... :D

Awatar użytkownika
Piotrek_2274
Posty: 700
Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotrek_2274 »

Filip7370 podobno wczoraj widział trzeciego Hipcia na Nowym Bemowie. Ciągnął doczepę do bulwy w stronę Reymonta.

Filip7370

Post autor: Filip7370 »

Może ja powiem, nie ciągnął a raczej holował bo gniazd nie miał złączonych.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

TLG pisze:Powinien dotrzeć w przyszłym tygodniu. Powinie... :D
Jak to "po winie" ? Czyżby miał być w stanie wskazującym ? :diabeł:

A propo. Coś czuję, że będzie kolejna obsuwa w terminie dostaw "Hipolitów". W zeszły piątek strajkowali robotnicy z zakładów Cegielskiego. Był to tylko krótki protest, ale obiecują, że następnym razem będzie to strajk generalny :mruga:

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Nie wiem jak wygląda możliwość zerwania umowy, w swoim czasie się tego dowiem. Sądzę, że TW będzie w takim razie skieruje sprawę do sądu.
J-31 pisze:Jak to "po winie" ?
Miało być "powinien". Niezamierzona literówka. Co w tym takiego śmiesznego?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

TLG pisze:Nie wiem jak wygląda możliwość zerwania umowy, w swoim czasie się tego dowiem. Sądzę, że TW będzie w takim razie skieruje sprawę do sądu.
Ooops. To byłoby nie najlepsze rozwiązanie. Myślisz, że jest to realne ? :|

Lopez

Post autor: Lopez »

J-31 pisze:
TLG pisze:Nie wiem jak wygląda możliwość zerwania umowy, w swoim czasie się tego dowiem. Sądzę, że TW będzie w takim razie skieruje sprawę do sądu.
Ooops. To byłoby nie najlepsze rozwiązanie. Myślisz, że jest to realne ? :|
Można odstąpić od umowy jeśli jedna strona nie wykonała lub wadliwie wykonała swoje świadczenie. Jakieś masakryczne opóźnienie też wchodzi w grę, ale to trzeba ocenić w każdej konkretnej sytuacji. Moze być też zastrzeżone w umowie tzw. umowne prawo odstąpienia.
Skutkiem takiego odstąpienia jest uznanie, że umowy nie było od początku tzn. każda strona oddaje drugiej to co od niej otrzymała - TW tramwaje, a Cegielski kasę. Ciekawe komu byłoby to bardziej na rękę?... :P

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Lopez pisze:Ciekawe komu byłoby to bardziej na rękę?...
TW
J-31 pisze:To byłoby nie najlepsze rozwiązanie.
Czemu? TW pozbyłyby się przestarzałego, wysokopodłogowego złomu

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

J-31 pisze:Myślisz, że jest to realne ?
Od strony prawnej - jak napisał Lopez - pewnie tak. Niewykluczone też, że zarząd weźmie takie rozwiązanie pod uwagę. Przecież już w grudniu była mowa o takim kroku. Wydaje mi się, że Tramwaje jeszcze nie są w tak dramatycznej sytuacji, by nie mogły się do tego posunąć.

Lopez

Post autor: Lopez »

Wracając jeszcze do strony prawnej - wszystko zależy od treści umowy między TW a Cegielskim. Kontrakt na takie grube miliony powinien regulować wszystko, w tym prawo odstąpienia. Ktoś ma dostęp do treści tej umowy?
Sądzę, że FPS po takim finale byłaby na granicy plajty. Po oddaniu kasy zostałyby jej wysokopodłogowe tramwaje, których nikt już nie kupi (może jakieś miasto na Ukrainie?) i rachunki za podzespoły do zapłacenia. Nieciekawa sytuacja. Zawsze mogą też zaproponować TW coś ekstra np. znaczne obniżenie ceny.
W każdym razie Cegielski sam jest sobie winien.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Lopez pisze:których nikt już nie kupi (może jakieś miasto na Ukrainie?)
Na Ukrainie o ile dobrze pamietam nie ma ani jednego miasta z normalnym rozstawem szyn :rotfl:

Lopez

Post autor: Lopez »

Na Ukrainie o ile dobrze pamietam nie ma ani jednego miasta z normalnym rozstawem szyn
Właśnie tego się obawiałem :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

plocmaster pisze:Czemu? TW pozbyłyby się przestarzałego, wysokopodłogowego złomu
Ano temu, że lepsze są już 123N od 13N. Oczywiście fajniej by było gdyby zamiast 123N TW kupiło więcej tramwajów niskopodłogowych, ale w tym momencie - jest to tylko takie moje teoretyczne założenie - jeżeli TW rzeczywiście zdecydowały by się na taki krok.

Tzn. oddają 123N producentowi, a Cegielski oddaje pieniądze TW, a w zamian za to TW rozpisuje kolejny przetarg. Oznacza, to, że mieszkańcy Warszawy będą musieli poczekać na nowe tramwaje kolejne kilka lat. Bo, żaden producent nie byłby wstanie wyprodukować wagonów krócej niż w rok. Czyli pozostajemy na kolejne lata z 13N i to jeszcze pod warunkiem, że procedura przetargowa nie zostanie zaskarżona :mruga:

A zatem wydaje mi się, że warto kontynuować dostawy 123N - pal licho, że są takie brzydkie i że są wysokopodłogowe - ale one są nowe, nowoczesne i ciche. Cichsze niż 13N i niektóre 105Na.

A jednoczesnie TW powinny już teraz pomyśleć o kolejnych tramwajach, tym razem już niskopodłogowych. Czyli w międzyczasie rozpisać przetarg. ;)

Tutaj jedynym błędem było tylko to, że TW w ogóle zdecydowały się na zakup wagonów wysokopodłogowych. :P

Lopez

Post autor: Lopez »

Od momentu złożenia zamówienia potrzeba koło 18 miesięcy na dostawę tramwaju, a do tego dochodzi czas potrzebny na przetarg. Pozostaje jednak pytanie czy Warszawa chce być w 2040 roku ostatnim miastem w Europie, gdzie będą jeździły wysokopodłogowce.
Decyzja o zakupie 123N była błędna. Może jeszcze nie jest zbyt późno na refleksję?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Lopez pisze:Decyzja o zakupie 123N była błędna. Może jeszcze nie jest zbyt późno na refleksję?
Była błędna, ale powtarzam lepiej mieć 123N niż 13N. Ostatecznie 123N można sprzedać do Kra.... do Szczecina :P

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Ja się obawiam bardziej tego, że pod naciskiem "lokalnych patriotów" by uratować "lokalny interes" zmuszony do ich zakupu będzie Poznań :confused:

Lopez

Post autor: Lopez »

KKS pisze:Ja się obawiam bardziej tego, że pod naciskiem "lokalnych patriotów" by uratować "lokalny interes" zmuszony do ich zakupu będzie Poznań
Bez przesady - żaden lokalny polityk nie byłby aż tak głupi, mam nadzieję, przynajmniej w Poznaniu. Zawsze uważałem, że tam jednak ludzie myślą trzeźwo. Zresztą czy Poznań byłoby na to stać?
Jest też oczywiście opcja pośrednia - Warszawa bierze to co dostarczyła FPS do tej pory, za tyle płaci i o reszcie zapominamy. Lepiej jeździć 13N jeszcze parę lat niż wyrzucić w błoto 120 milionów :cool:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor produkcji krajowej”