Konstal 105N/105Na

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o polskch konstrukcjach tramwajów...
Inspektor

Konstal 105N/105Na

Post autor: Inspektor » 2005-01-05, 23:25

Niby bardzo podobne do siebie tramwaje,a jednak czymś się róznią.We Wroclawiu jeżdzą oba typy.Chcialbym tutaj zapytać was o różnicę między nimi i jak je rozpoznać który jest który,albowiem nigdy nie mogłem ich rozróżnić.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28829
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2005-01-06, 12:30

Jeśli chodzi o zewnętrzne różnice między 105N i 105Na to obecnie nie znajdziesz praktycznie żadnych różnic.
Natomiast na początku eksploatacji wagony 105N z pierwszych dostaw miały małe szybki na przedzie pudła tuż pod oknami kabiny motorniczego oraz małe szybki nad każdym wejściem. Potem zrezygnowano z tego pomysłu, a kolejne 105Na już ich nie miały.
Dodatkowo 105 N nie miały pionowej szafy za plecami motorniczego, takowa pojawiła się już w 105Na...

Dzisiaj po wielu remontach i modernizacjach przeprowadzanych przez przewoźników zewnętrznie nie Odróżnisz tych wagonów.

Natomiast poważniejsze zmiany są w środku, niemal, pod podłogą:
105 N - układ elektryczny tramwaju został przeniesiony bez większych zmian z 13N. Zastosowano rozrząd samoczynny z rozrusznikiem komutatorowym i przetwornicę 600V/40V prądu stałego, współpracującą z baterią akumulatorów...

105Na - (od 1979 r.) posiadają przełączalny układ rozruchu, zmniejszający zużycie energii elektrycznej.
Dla porównania średnia wartość prądu pobierana do rozruchu wagonu 105Na podobno wynosi 420A, natomiast w przypadku 105N wynosiła 480A.

Powyższe informacje pochodzą z miesięcznika "Świat Kolei"... :)
Obrazek

Inspektor

Post autor: Inspektor » 2005-01-06, 17:12

Dzieki :) To faktycznie się tych różnic chyba już nie dopatrzę...

Poznaniak

Post autor: Poznaniak » 2005-01-06, 17:36

J-31 pisze: Natomiast na początku eksploatacji wagony 105N z pierwszych dostaw miały małe szybki na przedzie pudła tuż pod oknami kabiny motorniczego oraz małe szybki nad każdym wejściem.
Na szczęscie w Poznaniu jest jeszcze taki 105N. I te szybki są jeszcze przy kabinie.

J-31 pisze:dodatkow 105N nie miały pionowej szafy za plecami motorniczego, takowa pojawiła się już w 105Na...
I poziomej szafki na koncu wagonu


dodam jeszcze, ze przeważneie wagony 105N kursuja w składach na dwóch pantografach.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28829
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2005-01-07, 12:50

O Inspektorze, to może być wskazówka dla Ciebie. Przecież we Wrocławiu 105-tki jeżdżą w składach z podniesionym jednym pantografem. Zatem, Przyjrzyj się - może gdzieś Znajdziej skład z podniesionymi wszystkimi pantografami... ;)

W Szczecinie też można znaleźć oryginalny skład typu 105N :)

Poznaniak

Post autor: Poznaniak » 2005-01-07, 15:13

¯e jetsem dobry to pomoge :
wagony 105N we Wrocławiu: 2218, 2239, 2290, 2426. Nie jesten pewien czy nie został juz przerobione na kartofle, lub czy nie są w trakcie. Drugi wagon w skąłdzie to 105na i nie jeżdza na dwóch patykach.

Inspektor

Post autor: Inspektor » 2005-01-07, 18:15

Dziekuję bardzo :) A więc polowanie na 105N rozpoczęte :)

Poznaniak

Post autor: Poznaniak » 2005-01-07, 18:18

Inspektor pisze:Dziekuję bardzo :) A więc polowanie na 105N rozpoczęte :)
No to miłego polowania :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28829
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2005-01-10, 13:38

Powodzenia Inspektorze. Jak "upolujesz" coś, to Daj znać... :)
Obrazek

Inspektor

Post autor: Inspektor » 2005-01-10, 18:32

Jak najbardziej :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28829
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2005-01-13, 11:59

No i jak "polowanie" ? ;)
Obrazek

Inspektor

Post autor: Inspektor » 2005-01-13, 12:02

Oj nie najlepiej.Praktycznie cały czas teraz jeżdzę liniami autobusowymi...

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28829
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2005-01-13, 12:08

Ok. Dzięki. No to czekam dalej... :)
Obrazek

szubak

Post autor: szubak » 2005-01-13, 16:04

Poznaniak pisze:
J-31 pisze: Natomiast na początku eksploatacji wagony 105N z pierwszych dostaw miały małe szybki na przedzie pudła tuż pod oknami kabiny motorniczego oraz małe szybki nad każdym wejściem.
Na szczęscie w Poznaniu jest jeszcze taki 105N. I te szybki są jeszcze przy kabinie.

J-31 pisze:dodatkow 105N nie miały pionowej szafy za plecami motorniczego, takowa pojawiła się już w 105Na...
I poziomej szafki na koncu wagonu


dodam jeszcze, ze przeważneie wagony 105N kursuja w składach na dwóch pantografach.
Szafka z tylu wagonu to pulpit manewrowy i jesli dobrze mi sie wydaje to sa w nia wyposazone 105Na ale dopiero po jakis naprawach, fabrycznie nie montowano tego.


W GOPie spotkac mozna rozne cudenka. Na Zawodziu stoi np taka 105N. Niestety nie posiada juz malych szybek w kabinie motorniczego. Rowniez liniowo jezdza rozmaite 105N bez zadnych powazniejszych przerobek wewnatrz, takie jak przyjechaly z fabryki.

Obrazek
Obrazek

Wiśnia

Post autor: Wiśnia » 2005-01-13, 23:04

Skąd ja znam te zdjęcia... ;)

Poznaniak

Post autor: Poznaniak » 2005-01-13, 23:22

1) No możliwie, ze w 105Na tych "skrzynek" z tyłu fabrycznie nie montowano (nie mam pełnych informacji), ale przynajmniej w Poznnaiu we wszystkich 105Na są, a w doczepach (105NaD) dodatkowo jeszcze długa skrzynka z przodu

2) No wiadomo, ze w GOPie różne dziwne rzeczy jeżdza ;-)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28829
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2005-01-14, 11:14

Niezłe zdjęcia. Ale czy, <b>napewno</b> te zdjęcia pochodzą z GOP-u ?
Obrazek

Wiśnia

Post autor: Wiśnia » 2005-01-14, 13:04

Tak, z zajezdni ZK-5 Zawodzie. Chyba nawet byłem przy robieniu tych fotek.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28829
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2005-01-14, 13:19

Extra dzięki. :)
Obrazek

Poznaniak

Post autor: Poznaniak » 2005-01-14, 15:23

J-31 pisze:Niezłe zdjęcia. Ale czy, <b>napewno</b> te zdjęcia pochodzą z GOP-u ?
A czemu takie wątpliwosci ?

ODPOWIEDZ