Konstal 105N/105Na

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o polskch konstrukcjach tramwajów...
Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

http://www.rynek-kolejowy.pl/28475/Wars ... odarze.htm
Warszawskie 105N w Pawłodarze?

Ostatnio informowaliśmy o modernizacji, której Tramwaje Warszawskie bedą poddawać tramwaje 105N. Nie wszystkie tramwaje tego typu pozostaną w Warszawie po dostawie ostatnich Swingów Pesy. Część może pojechać aż do Kazachstanu.


Pierwszego września Tramwaje Warszawskie podpisały list intencyjny z SPK Pawłodar S.A w sprawie sprzedaży używanych tramwajów 105N. Wyprodukowany przez chorzowski Konstal wagon to najczęściej spotykany typ tramwaju w Warszawie - jest ich prawie pół tysiąca, w sumie w dziesięciu wersjach.

- Nie możemy mówić na razie o żadnej umowie - zastrzega rzecznik Tramwajów Warszawskich Michał Powałka. Miejska spółka wciąż czeka na odpowiedź z Pawłodaru po przedstawieniu swojej propozycji. - Sądzę że analizują oni teraz koszt dostosowania tramwajów typu 105N do swoich torowisk - podsuwa rzecznik.

W Pawłodarze obowiązuje rosyjski rozstaw szyn - 1524 mm. 101 ze 115 kursujących tam wagonów tramwajowych to typ KTM-5 z fabryki im. Kirowa w Ust'-Katawiu. Ich konstrukcja pochodzi z lat 60-tych ubiegłego wieku.

Jeśli Tramwajom Warszawskim uda się sprzedać 105N do Pawłodaru, być może nie będą to jedyne tramwaje z Polski w tym mieście. Bydgoska Pesa podpisała bowiem z SKP Pavlodar memorandum na dostawę dwóch tramwajów i stworzenie montowni pojazdów w Pawłodarze. Docelowo miasto zainteresowane jest nabyciem kolejnych 83 pojazdów. Będą to niskopodłogowe tramwaje z rodziny „Twist” dostosowane do potrzeb kazachskiego odbiorcy. Modernizacją tras tramwajowych zajmie się inna polska firma - Tines.
A to ci niespodzianka ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Prawdę powiedziawszy to jakoś za bardzo nie chce mi się wierzyć w sprzedaż warszawskich 105-tek do Kazachstanu. Tak więc na razie potraktujmy tą informację z lekkim przymrużeniem oka. ;)

A jeśli się okaże, że jednak firma w Pawłodarze faktycznie odkupi jakieś wagony - to wtedy będzie o czym gadać :cool:

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Po co mieliby kupować rozklekotane stopiątki? Nie sądzę aby taki krok odmłodził ich tabor. Lepiej poszukać czegoś u naszych zachodnich sąsiadów. ;)

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

¯eby nie było, że sugeruję zakup 13N, ale chciałbym zwrócić uwagę na pewien fakt, że wiele trzynastek przeżyło stopiatki gdyż te po prostu się rozsypały. Poza tym, skąd wezmą szerokotorowe wózki? Przeszczep z KTMów?

ppln

Post autor: ppln »

Zawsze ktoś im może te szerokotorowe wózki może zrobić na podstawie projektu. Jeśli pudło nie będzie problemem (a raczej nie będzie) to to nie powinna być jakaś wielka modyfikacja

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

ep40 pisze:Poza tym, skąd wezmą szerokotorowe wózki?
Wystarczy wymiana osi.
ep40 pisze:¯eby nie było, że sugeruję zakup 13N, ale chciałbym zwrócić uwagę na pewien fakt, że wiele trzynastek przeżyło stopiatki gdyż te po prostu się rozsypały.
To był raczej wynik zaniedbania taboru w ogóle. Po prostu bardziej trafiło to w stopiątki niż w kabany.
OPi pisze:Lepiej poszukać czegoś u naszych zachodnich sąsiadów.
Też bym Kazachom bardziej radził takie rozwiązanie. Mińsk wszak sprowadził swego czasu trochę Deuwagów i przerobił na tor szeroki. Choćby hanowerskie Tw2000 (którymi z resztą interesowała się przecież Warszawa ze względu na dwukierunkowość)

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

TLG pisze:którymi z resztą interesowała się przecież Warszawa ze względu na dwukierunkowość
TW interesowało się jakimiś używkami? Ja zawsze sądziłem, że Warszawa to tylko patrzy na nowe pojazdy. :) Choć w zasadzie nie wiem czemu tak jest, może że wizytówka państwa, czy co i głupio sprowadzać tam używki? :D

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

OPi pisze:TW interesowało się jakimiś używkami? Ja zawsze sądziłem, że Warszawa to tylko patrzy na nowe pojazdy.
A to nie od dzisiaj wiadomo. Były nawet w kilku miastach komisje, które oglądały ewentualne nabytki, jednak z różnych względów pomysły zarzucono.
OPi pisze:Choć w zasadzie nie wiem czemu tak jest, może że wizytówka państwa, czy co i głupio sprowadzać tam używki?
To nie o to chodzi. Chodziło wyłącznie o tabor dwukierunkowy ze względu na skalę zamknięć, związanych z budową II linii metra. Nie miały one służyć do wymiany zużytego taboru.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

TLG pisze:Chodziło wyłącznie o tabor dwukierunkowy ze względu na skalę zamknięć, związanych z budową II linii metra. Nie miały one służyć do wymiany zużytego taboru.
Chociaż jedni mądrzy.

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2832
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Post autor: Marcin N »

Oby ta transakcja doszła do skutku i nie skończyło się tak jak z Elbląskimi 805Na które miały iść do Kaliningradu.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Pewnie i tak się spóźniłem, bo być może część z Was - zarejestrowanych na TWB - już o tym wie, ale przynajmniej dla tych co jeszcze nie widzieli...

... Tramwaje Warszawskie postanowiły przebudować jeden ze swoich wagonów, Konstal 105Na, #1006, na pojazd "historyczny" - ale nie sugerowałbym się tym określeniem

:strzałka: http://phototrans.pl/14,553331,0,Konsta ... _1006.html

W środku ustawiono elektryczne pianino (tak przynajmniej podają dziennikarze GW), można na nim grać na postoju. Pojazd ma być atrakcją w czasie tegorocznej Nocy Muzeów ;)

Wagon posiada klimę :cool:

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Faktycznie, wygląda jak historyczny. Współczuję oglądającym to na żywo :P

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

KKS pisze:Faktycznie, wygląda jak historyczny.
Z naciskiem na PRAWIE, co robi wielką różnicę ;) Ja tam twierdzę, że w środku jest nawet całkiem przytulny :D

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

Mam pytanie do kogoś obeznanego w historii, otóż doskonale znane są podmianki w PRLu wózków w 13N z oryginalnych na takie jak w 105N/105Na. Lecz zastanawia mnie czy były też podmianki w drugą stronę, tzn. czy były kiedyś stopiątki tymczasowo z wózkami od 13N/102N/102Na?

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Mam pytanie do kogoś obeznanego w historii, otóż doskonale znane są podmianki w PRLu wózków w 13N z oryginalnych na takie jak w 105N/105Na. Lecz zastanawia mnie czy były też podmianki w drugą stronę, tzn. czy były kiedyś stopiątki tymczasowo z wózkami od 13N/102N/102Na?
Nigdy o czymś takim nie słyszałem.

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee »

W GOP-ie był 105N, który posiadał wózki od 102Na.

Awatar użytkownika
Piotrek_2274
Posty: 700
Rejestracja: 2005-09-03, 13:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotrek_2274 »

A wiadomo coś więcej na ten temat? W sumie ciekawe jak to funkcjonowało bo wózki od 13N/102N są chyba niższe niż od 105N.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

Tu w komentarzach znalazłem wzmiankę, że coś takiego było w Szczecinie:
http://phototrans.pl/14,136527,0,Konsta ... _1400.html

A jak sprawa tego, że wózki od 13N/102N/102Na są niższe wyglądała w takich stopiątkach to też mnie ciekawi, faktycznie by się przydała wypowiedź kogoś bardziej obeznanego w temacie.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor produkcji krajowej”