Projekty nowych wagonów tramwajowych

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o polskch konstrukcjach tramwajów...
Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

To jakiś tramwaj dla Chorwacji? I co w nim takiego szczególnego że nie mogą zrobić wersji 1435mm?
Budowę wózka ma taką, a nie inną.

Odnośnie 15T to jest najciekawsze, że wynikało z tego, że pepiki wymyślili niskopodłogowy wózek Jacobsa i miało długie trzy człony oraz ścianę czołową tak jakby zbliżoną do 14T i 16T. Póki co nad projektem pracują, a prototyp chcą mieć gotowy w 2008r. Rzeczywiście - pod względem konstrukcyjnym będzie tam trochę ciekawostek. Podobnież Praga jest zainteresowana bardzo dużym zamówieniem, może właśnie takich Skód.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

TLG pisze:długie trzy człony
To dobrze, bynajmniej dużo pasażerów się zmieści.
TLG pisze:jakby zbliżoną do 14T i 16T
Zbliżona czyli nie taka sama, może na lepsze poprawią.
TLG pisze:wózek Jacobsa
Widać nie znam się na wózkach, co to za wózek i gdzie jego normalna wersja była użytkowana.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

ep40 pisze:Widać nie znam się na wózkach, co to za wózek i gdzie jego normalna wersja była użytkowan
Na przykład Tatra KT8D5. Krótko mówiąc - jest to wózek pod przegubem. Nie wiem jak Czesi to sobie wyobrażają, bo w opisie było o czterech wózkach obrotowych. Tak więc i wózki napędowe będą obrotowe (też ciekawe jak to rozwiążą). Ja jestem bardzo ciekaw Skody 15T.

Do modów: proponuję wydzielić albo przenieś posty nt. Skody 15T

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

plocmaster pisze:Może po prostu ten cały patent wygasł? Ostatecznie 105-tka to ponad 30-letnia konstrukcja, i nie robią jej też od kilku lat.
A te głupie patenty nie są czasem 25 lat ważne?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

A te głupie patenty nie są czasem 25 lat ważne?
1. W 1977 mogłeś już uświadczyć 105-tkę na polskich torowiskach (chyba)
2. Prędzej jakieś 5-10. Albo to jest bardziej zróżnicowane.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Jeśli chodzi o prawa patentowe i 116N to chyba jeszcze parę lat. Czekamy na to, bo części trzeba za gruby szmal kupować w Alstomie, po wygaśnięciu patentu będzie można dorabiać części w warsztatach.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

TLG pisze:Czekamy na to, bo części trzeba za gruby szmal kupować w Alstomie, po wygaśnięciu patentu będzie można dorabiać części w warsztatach.
A co by się stało, gdybyście sobie sami robili części i ich w żaden sposób nie rozprowadzali? :shocked: Chodzi o to, że Alstom nie chce wam dać planów/rysunków/co tam jeszcze może być?

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

plocmaster pisze:A co by się stało, gdybyście sobie sami robili części i ich w żaden sposób nie rozprowadzali?
Przypuszczam, że Alstom by mógł oskarżyć TW o złamanie praw autorskich. Przecież TW mogłoby wyprodukować to także na sprzedaż, bez udziału Alstomu więc mieliby podstawy do oskarżenia przed sądem o odszkodowanie.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

TLG pisze:Przecież TW mogłoby wyprodukować to także na sprzedaż
Ale nie sprzedawałoby pod żadną postacią, więc
TLG pisze:mieliby podstawy do oskarżenia przed sądem o odszkodowanie.
wątpię.
Ale dobra, zostawmy te części w spokoju, bo miało być o 205WrAs a nie częściach do u-bootów :P

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

To tak samo, jak z pirackim softem - jak sobie swojego windowsa skopiujesz, to Ci nic nie zrobią, pod warunkiem, że nie będziesz go używać razem z kopią naraz :P Więc mogą pewnie naprawiać części, a nie robić zupełnie nowe :P

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Prawa do produkcji ma tylko Alstom i zabezpieczył się opatentowaniem ich. I z pewnością dochodziłby w takiej sytuacji swoich praw przed sądem. Patent wygaśnie, będzie można dorabiać części.

ZwierZ

Moderus Gamma

Post autor: ZwierZ »

Moderus Gamma - tramwaj dla Poznania?

Moderus Gamma - tak nazywa się nowy niskopodłogowy tramwaj, który swoją premierę będzie miał w 2009 r. Taki pojazd będzie prawdopodobnie woził poznaniaków, bo wyprodukuje go spółka córka MPK
W ciągu najbliższych kilku lat Poznań planuje zakup aż 50 niskopodłogowych tramwajów. Do walki o część tego tortu włącza się teraz także spółka córka MPK - firma Modertrans Poznań, która dotąd zajmowała się głównie remontami i serwisem pojazdów używanych przez naszego przewoźnika. Ostatnio firma coraz odważniej zabiera się również za produkcję tramwajów. Za kilka tygodni na ulice Poznania wyjedzie wysokopodłogowy tramwaj Moderus Alfa (głęboko zmodernizowany wagon 105N, w którym zmieniono m.in.: czoło, ściany boczne, okna i napęd). Kolejnym krokiem będzie Moderus Gamma - zupełnie nowa niskopodłogowa konstrukcja, której produkcja ruszy na przełomie 2008 i 2009 r. - W 2009 r. planujemy premierę na poznańskich torach - zapowiada Jarosław Bakinowski, dyrektor ds. pojazdów szynowych w Modertrans Poznań.

Przestarzały tabor chcą wymieniać również inne miasta. Nie dziwi więc, że na krajowym rynku tramwajowym panuje w tej chwili spore ożywienie. Obok firm takich jak bydgoska PESA, które sprzedają już swoje modele niskopodłogowych tramwajów, kolejni producenci proponują swoje pojazdy tego typu. A Poznań staje się powoli istnym tramwajowym zagłębiem. Fabryka Pojazdów Szynowych przy Zakładach Cegielskiego walczy już o zamówienia ze swoją Pumą, a Solaris z podpoznańskiego Bolechowa projektuje niskopodłogowego Gekona.

MPK może zamawiać produkcję tramwajów w swojej spółce bez przetargu. Czy to oznacza, że konkurencyjne Puma, czy Gekon stoją w Poznaniu na straconej pozycji? Niekoniecznie. Po pierwsze w przypadku zakupów finansowanych z budżetu miasta lub funduszy unijnych przetarg i tak musi się odbyć. Po drugie sam szef MPK Wojciech Tulibacki zastrzega: - Na pewno nie będziemy kupować niczego w ciemno, a póki co Moderus Gamma istnieje tylko na papierze. Mimo to przynajmniej jeden Moderus Gamma - prototypowy - na pewno pozostanie w barwach MPK i będzie woził poznaniaków.

Czego możemy oczekiwać od nowego tramwaju? W całości niskopodłogowa Gamma będzie się składała z pięciu członów o łącznej długości 29,5 m. - Jeśli jednak kupiec sobie zażyczy, tramwaj może być krótszy - 20-metrowy lub dłuższy - do 32,5 m. Pojazd nie musi być także w pełni niskopodłogowy - zastrzega Bakinowski. Tramwaj o długości 29,5 m pomieści ponad 200 pasażerów. Na dachu nad mocno pochylonym czołem pojazdu zamontowana będzie charakterystyczna dla Poznania okrągła elektroniczna tablica świetlna z numerem.

Na prezentowanej przez nas ilustracji Moderus Gamma pomalowany jest już w barwy poznańskiego MPK. Jest to jednak na razie tylko propozycja producenta. - Dynamiczne kształty na bocznych ścianach mają uatrakcyjnić pojazd. Malowaniem można wiele zdziałać, nie zapominajmy, że tramwaje są dziś wizytówką miasta - tłumaczy dyrektor Bakinowski.
¬ródło: Gazeta Wyborcza Poznań

(wizualka jest w papierowej ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Zaczyna się robić ciekawie. No to teraz pozostaje czekać na prototyp z Modertransu. Aczkolwiek o Moderusie Gamma, już od pewnego czasu wiadomo - że ma być. To się nawet przewijało w postach kolegów z Poznania :)

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Autor artykułu zapomniał o mitycznym PROTRAMIE 206WrAS ;)
Trochę brakuje mi w tym wszystkim wizualizacji Gammy (to próbuję sobie załatwić innymi drogami, no chyba, że któryś z poznańskich kolegów dysponuje skanerem), jednak póki co - jak zwykle z resztą - podchodzę z dużą dozą pragmatyzmu i dystansem do takich projektów. Bo spekulować można dużo, a i tak większość tych spekulacji nie ma później pokrycia w faktach.
O Gammie (wówczas jeszcze nie nazywanej "z imienia" wiadomo już od czasu otwarcia ofert w Bydgoszczy czyli od ponad pół roku). Wynika z tego, że przystępując do przetargu w Bydgoszczy Modertrans zaproponował zupełnie nieprzygotowaną ofertę.
Jeżeli Modertrans ma ambicje to bardzo dobrze. W końcu do przedsiębiorczych świat należy (a poza tym lubię jak coś się dzieje), ale bez zbędnego optymizmu. Mamy w Polsce kolejny mały zakład z ambicjami. Przy czym sąsiednie małe Czechy mają tych zakładów kilka i właściwie każdy z tych zakładów ma w ofercie tramwaj niskopodłogowy. Może więc to się opłaci. Ale raczej jako dostawy dodatkowe. Duże dostawy należą do dużych producentów.

Lopez

Post autor: Lopez »

Również chętnie bym sobie zobaczył tę wizualiuzację.
Producenci taboru niskopodłogowego mnożą nam się jak grzyby po deszczu, ale podejrzewam jednak, że większość z nich będzie jednak żyła raczej z modernizacji i remontów niż sprzedaży nówek.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Swoją drogą to faktycznie zaczyna się robić ciekawie - w Wielkopolsce mamy już trzech potencjalnych producentów, którzy pracują nad prototypami tramwajów niskopodłogowych :)

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Miło że sie pojawiają nowi producenci ale ja nadal bede wspierał patrotycznie naszą bydgoską PESE :) .

ZwierZ

Post autor: ZwierZ »

rano wrzuciłem tylko tekst z intertowej gazety a teraz mając chwilę w pracy przeskaniłem obrazek z papierowej - czarnobiały ale widać jak ma wyglądać:

Obrazek


Pachnie mi tu jakimś Combino, gdzieś chyba jeździ taki z taka zaokrągloną buźką :>



A mój komentarz do tej sporej ilości producentów jak na Polskę (5? - 6? producentów):
Zasłyszałem gdzieś plotkę, że jest sporo taboru do wymiany (ale to wszyscy widzimy) i przewoźnicy z chęcią by wymienili i nawet skombiwaliby jakieś środki ale to byłaby wymiana sporej ilości w bardzo krótkim czasie - nawet z paręset sztuk rocznie. Ale żaden producent się na to nie zgodzi, żeby dostarczyć z 200 sztuk w rok-dwa. Producenci wola mieć ciągłość produkcji (mniej sztuk ale przez wiele lat) niż przez chwilę wykorzystać pełną moc, a w wielu przypadkach inwestować, żeby podołać zamówieniu a potem co ? pustostan ? Rozdrobnienie zamówień zapewni szybkość dostaw.

Jeśli więc mamy taki wysyp naszych konstrukcji to być może jakaś prawda jest w tej plotce. Każdy chce wykroić jakąś cząstkę tego tortu - chociaż te z 20-50 sztuk.
Jeśli tak jest to każdy zgarnie swoją ilość, będzie zadowolony no i przewoźnicy szybciej dostaną nowy tabor.
Inaczej, jeśli ta plotka jest nie prawdziwa i będą okazyjne zamówienia jak do tej pory to raczej w Polsce tyle firm by nie inwestowało, wiedząc, że zadowalającej ilości nie sprzedadzą.
Jeśli będzie jednak mało zamówień to w najgorszej sytuacji będzie Solaris. HCP, Pesa, Moderntrans, Protram - będą mogły pokryc koszty remontami lub dostarczaniem doraźnym (pare sztuk rocznie) nowych tramwajów. Natomiast Solaris nie ma takich mozliwości, będzie musiał odbić sobie w autobusach, ale tam trochę mniejsze pieniądze.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

ZwierZ pisze:rano wrzuciłem tylko tekst z intertowej gazety a teraz mając chwilę w pracy przeskaniłem obrazek z papierowej - czarnobiały ale widać jak ma wyglądać:
Super! Wielkie dzięki Zwierzu!
ZwierZ pisze:Pachnie mi tu jakimś Combino, gdzieś chyba jeździ taki z taka zaokrągloną buźką
Bardziej wygląda na krzyżówkę Eurotrama z Citadisem.
ZwierZ pisze:Zasłyszałem gdzieś plotkę, że jest sporo taboru do wymiany (ale to wszyscy widzimy) i przewoźnicy z chęcią by wymienili i nawet skombiwaliby jakieś środki ale to byłaby wymiana sporej ilości w bardzo krótkim czasie - nawet z paręset sztuk rocznie.
Ja nie neguję tej metody wymiany taboru. jednak wg. mnie jest ona dosyć dyskusyjna. Stąd mój pragmatyzm

ZwierZ

Post autor: ZwierZ »

nie ma za co TLG:

z Combino to człony środkowe i drzwi mi przypomnaiły a buźka rzeczywiście z tego co pisałeś ;)


a z tą wymiana to zaznaczyłem, że to plotka,
wiemy jednak, że tabor trzeba wymienić i to szybko,
wiemy też, że kilku naszych producentów przygotowuje tramwaje, że zagraniczni też są zainteresowani, jeden nawet model pod Polski rynek robi (Bombardier ? naprowadźcie mnie prosze ::>).
Czyli producenci się zbroją i to poważnie.
A chyba nie zbroją się tak tylko na przetargi w Poznaniu i W-wie co da z ok 200 sztuk (chociaż tu już mozna uszczęśliwić z 4 producentów).
Coś czuję, że inne miasta, zwłaszcza z euro 2012 dorzuca <b>conajmniej</b> drugie tyle z dostawą na te Euro, tj. z 500 tramów w 2-3 lata (w następnym roku 2009 wg. mnie posypia się przetargi). W końcu trzeba jakoś wozić tych kibiców, jakoś się pokazać, nie mówiąc o koniecznej bieżącej wymianie.
Jeśli było już na forum o przewidywaniach zamówień to wybaczcie. Sporadycznie tu zaglądam z braku czasu, więc mogłem coś nie wiedzieć ;-)

pozdrawiam.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor produkcji krajowej”