Quo vadis, FPS ?

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o polskch konstrukcjach tramwajów...
Lopez

Post autor: Lopez »

123N to z całą pewnością tylko krótka seria, która po wykonaniu (odwołaniu?) zamówienia dla Warszawy więcej się nigdzie nie pokaże. No bo kto miałby to jeszcze kupić? :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Lopez pisze:123N to z całą pewnością tylko krótka seria, która po wykonaniu (odwołaniu?) zamówienia dla Warszawy więcej się nigdzie nie pokaże. No bo kto miałby to jeszcze kupić? :)
Wiesz, wbrew pozorom 123N wcale nie jest takim złym tramwajem. Jechałem tym wehikułem i naprawdę zły nie jest. Jego poważną wadą jest wysoka podłoga. Co już oczywiście tutaj pisaliśmy wspólnie - więc tylko powtarzam. ;)

Nie mniej jednak Polska to jednak nie są Niemcy czy inna Francja. Tutaj przewoźnicy tramwajowi jakoś nie grzeszą ani perspektywicznym, inteligentnym rozwojem swojego taboru, ani zasobami finansowymi. Jestem pewny, że za jakiś czas może się pojawić kolejny - po TW i MPK Wrocław - przewoźnik, który rozpisze przetarg na tramwaje... wysokopodłogowe :retard:

Pozytywnym wyjątkiem w tej dziedzinie jest - póki co - Kraków oraz Łódź. Był także Poznań, ale póki co nie kupują niskopodłogowych tramwajów, tylko remontują 105-tki oraz szukają używanych wagonów niemieckich. :)

A zatem szansa, na znalezienie klientów na 123N, zawsze jest... pod warunkiem terminowej dostawy... :chytry:

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

J-31 pisze:Jestem pewny, że za jakiś czas może się pojawić kolejny - po TW i MPK Wrocław - przewoźnik, który rozpisze przetarg na tramwaje... wysokopodłogowe
MZK Szczecin albo Tramwaje Śląskie? Innego takiego nie widzę w Polsce.
J-31 pisze:Tutaj przewoźnicy tramwajowi jakoś nie grzeszą ani perspektywicznym, inteligentnym rozwojem swojego taboru, ani zasobami finansowymi.
Nie generalizujmy, to nie początek lat 90. Powoli się to już zmieniło na plus, takie miasta jak Elbląg to najlepszy dowód na to.
J-31 pisze:A zatem szansa, na znalezienie klientów na 123N, zawsze jest... pod warunkiem terminowej dostawy...
Pozwolę sobie w to wątpić. Myślę, że FPS "rzucił się z motyką na Słońce". Mogli pójść w innym kierunku np. modernizacja wagonów 105Na i dostosowywanie ich do produkowanych we własnym zakresie doczepek niskopodłogowych. Oczywiście zakres modernizacji - poza wymianą przełożenia przekładni głównych - wedle życzeń klienta (wymiana przekładni niestety powoduje zmniejszenie prędkości maksymalnej do 55km/h, ale nie wymaga wymiany silników). Doświadczenie w produkcji doczepek tej klasy mają. Do tego nie trzeba wielkiej filozofii, najlepszy dowód to małe czeskie doczepki VV60LF.

Lopez

Post autor: Lopez »

J-31 pisze:Jego poważną wadą jest wysoka podłoga.
To jest wada absolutnie dyskwalifikująca :) To już znacznie lepszym wyjściem od zakupu nowego wysokopodłogowca za parę milionów jest ściągnięcie używańców z Niemiec albo modernizaja 105 :D
W pozostałym zakresie zgadam się w 100% z kol. TLG.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

Lopez pisze:To już znacznie lepszym wyjściem od zakupu nowego wysokopodłogowca za parę milionów jest ściągnięcie używańców z Niemiec
Z czego wiele jest już niskopodłogowych czyli oszczędność podwójna (cena i niska podłoga).
Lopez pisze:albo modernizaja 105
Skoro dało się zrobić niskopdłogową Tatrę to po wymianie silników i odpowiednim wydłużeniu da się zrobić niskopodłogową 105-tkę.

ppln

Post autor: ppln »

ep40 pisze:to po wymianie silników i odpowiednim wydłużeniu da się zrobić niskopodłogową 105-tkę.
Niekoniecznie - konstrukcja może nie wytrzymać. W końcu już jedna taka jeździ po Poznaniu (#400 bodaj) i nikt się nie kwapi by robić następne

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

ep40 pisze:Skoro dało się zrobić niskopdłogową Tatrę to po wymianie silników i odpowiednim wydłużeniu da się zrobić niskopodłogową 105-tkę.
Nie da się zastosować tego w wagonie generacji 105N.
ppln pisze:W końcu już jedna taka jeździ po Poznaniu (#400 bodaj) i nikt się nie kwapi by robić następne
Za miękka konstrukcja i stosunkowo wysokie nakłady pracy oraz finansowe.

Lopez

Post autor: Lopez »

To zostaje opcja z wagonem doczepnym i nie ma problemu.

Awatar użytkownika
Jacbull
Posty: 127
Rejestracja: 2006-11-19, 20:54
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Jacbull »

Z tatrą to jepiej nic nie kombinować, bo i tak się psuje.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Z tatrą to jepiej nic nie kombinować, bo i tak się psuje.
Koledze ep40 chodziło o Tatrę T3R.EV (Vario LF), nie RT6N

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

TLG pisze:MZK Szczecin albo Tramwaje Śląskie? Innego takiego nie widzę w Polsce.
A Bydź, Toruń, Grudziądz, Częstochowa? Skąd wiesz, co im strzeli?
Takie małe pytanko odnośnie doczepek — dlaczego nie można zrobić doczepki czynnej niskopodłogowej?

Awatar użytkownika
Jacbull
Posty: 127
Rejestracja: 2006-11-19, 20:54
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Jacbull »

Ups... :o:. Przepraszam, pomyłki się zdarzają... :D

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

plocmaster pisze:A Bydź,
A jak myślisz? Czy mając PESE i 121N zamówią wagony HF? Ja myślę, że to raczej mało prawdopodobne.
plocmaster pisze:Toruń
Z tego, co wiem to też była w Toruniu mowa o zakupie w ciągu najbliższych lat kilku wagonów niskopodłogowych.
Z resztą ani Toruń ano Bydgoszcz nie pasują mi jakoś do zakupu takich wagonów, a zwłaszcza z FPS.
plocmaster pisze:Częstochowa
Przy budowie nowej linii także była mowa o zakupie niskiej podłogi.
plocmaster pisze:Takie małe pytanko odnośnie doczepek — dlaczego nie można zrobić doczepki czynnej niskopodłogowej?
Oczywiście, na pewno to jest do zrobienia, wózek silnikowy jest wózek silnikowy (pod warunkiem, że cały ten zespół jezdny będzie obrotowy oparty na czopie skrętu). Podobny pomysł przewinął się już kiedyś w Warszawie, ale chyba można o tym mówić w kontekście anegdoty niż realnego rozwiązania.
FPS, który ma już wózek napędowy do 118N mógłby to rozważyć. Pytanie czy znajdą się na to nabywcy.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

TLG pisze:Czy mając PESE i 121N
O, w MZK są jakieś 121N? :mruga:

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

plocmaster pisze:O, w MZK są jakieś 121N?
Wiesz, co mam na myśli.
Wystarczy przypomnieć sobie szum medialny podczas pierwszych testów 121N na bydgoskich torach.

bystrzak2000

Post autor: bystrzak2000 »

No ale Bydgoszcz może sobie sprawić też wysoką Pesę. Jedną już mają, tyle że prawie cały czas stoi zepsuta w zajezdni ;)

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

bystrzak2000 pisze:No ale Bydgoszcz może sobie sprawić też wysoką Pesę.
Tego też sobie nie wyobrażam. Wysokopodłogowa 805NM to był przecież bardziej eksperyment niż zakup. Jeśli chodzi o Bydgoszcz to jednak nie bardzo widzę dalsze zakupy 805NM
bystrzak2000 pisze:Jedną już mają, tyle że prawie cały czas stoi zepsuta w zajezdni
Choćby dlatego.

ppln

Post autor: ppln »

Poza tym ZTCW 805NM to tylko modernizacja, nie nowy wagon

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Poza tym ZTCW 805NM to tylko modernizacja, nie nowy wagon
Trudno powiedzieć na ile, bo ze starej 805Na została właściwie tylko belka grzbietowa z belkami poprzecznymi. Cała reszta: konstrukcja pudła w nowej technologii, wózki, energoelektronika są nowe.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Trudno powiedzieć na ile, bo ze starej 805Na została właściwie tylko belka grzbietowa z belkami poprzecznymi.
To nie prościej byłoby zrobić wszystko od nowa?… Jak już wózki nowe…

ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor produkcji krajowej”