Quo vadis, FPS ?
Wiesz, wbrew pozorom 123N wcale nie jest takim złym tramwajem. Jechałem tym wehikułem i naprawdę zły nie jest. Jego poważną wadą jest wysoka podłoga. Co już oczywiście tutaj pisaliśmy wspólnie - więc tylko powtarzam.Lopez pisze:123N to z całą pewnością tylko krótka seria, która po wykonaniu (odwołaniu?) zamówienia dla Warszawy więcej się nigdzie nie pokaże. No bo kto miałby to jeszcze kupić?
Nie mniej jednak Polska to jednak nie są Niemcy czy inna Francja. Tutaj przewoźnicy tramwajowi jakoś nie grzeszą ani perspektywicznym, inteligentnym rozwojem swojego taboru, ani zasobami finansowymi. Jestem pewny, że za jakiś czas może się pojawić kolejny - po TW i MPK Wrocław - przewoźnik, który rozpisze przetarg na tramwaje... wysokopodłogowe
Pozytywnym wyjątkiem w tej dziedzinie jest - póki co - Kraków oraz Łódź. Był także Poznań, ale póki co nie kupują niskopodłogowych tramwajów, tylko remontują 105-tki oraz szukają używanych wagonów niemieckich.
A zatem szansa, na znalezienie klientów na 123N, zawsze jest... pod warunkiem terminowej dostawy...
MZK Szczecin albo Tramwaje Śląskie? Innego takiego nie widzę w Polsce.J-31 pisze:Jestem pewny, że za jakiś czas może się pojawić kolejny - po TW i MPK Wrocław - przewoźnik, który rozpisze przetarg na tramwaje... wysokopodłogowe
Nie generalizujmy, to nie początek lat 90. Powoli się to już zmieniło na plus, takie miasta jak Elbląg to najlepszy dowód na to.J-31 pisze:Tutaj przewoźnicy tramwajowi jakoś nie grzeszą ani perspektywicznym, inteligentnym rozwojem swojego taboru, ani zasobami finansowymi.
Pozwolę sobie w to wątpić. Myślę, że FPS "rzucił się z motyką na Słońce". Mogli pójść w innym kierunku np. modernizacja wagonów 105Na i dostosowywanie ich do produkowanych we własnym zakresie doczepek niskopodłogowych. Oczywiście zakres modernizacji - poza wymianą przełożenia przekładni głównych - wedle życzeń klienta (wymiana przekładni niestety powoduje zmniejszenie prędkości maksymalnej do 55km/h, ale nie wymaga wymiany silników). Doświadczenie w produkcji doczepek tej klasy mają. Do tego nie trzeba wielkiej filozofii, najlepszy dowód to małe czeskie doczepki VV60LF.J-31 pisze:A zatem szansa, na znalezienie klientów na 123N, zawsze jest... pod warunkiem terminowej dostawy...
Z czego wiele jest już niskopodłogowych czyli oszczędność podwójna (cena i niska podłoga).Lopez pisze:To już znacznie lepszym wyjściem od zakupu nowego wysokopodłogowca za parę milionów jest ściągnięcie używańców z Niemiec
Skoro dało się zrobić niskopdłogową Tatrę to po wymianie silników i odpowiednim wydłużeniu da się zrobić niskopodłogową 105-tkę.Lopez pisze:albo modernizaja 105
Nie da się zastosować tego w wagonie generacji 105N.ep40 pisze:Skoro dało się zrobić niskopdłogową Tatrę to po wymianie silników i odpowiednim wydłużeniu da się zrobić niskopodłogową 105-tkę.
Za miękka konstrukcja i stosunkowo wysokie nakłady pracy oraz finansowe.ppln pisze:W końcu już jedna taka jeździ po Poznaniu (#400 bodaj) i nikt się nie kwapi by robić następne
A jak myślisz? Czy mając PESE i 121N zamówią wagony HF? Ja myślę, że to raczej mało prawdopodobne.plocmaster pisze:A Bydź,
Z tego, co wiem to też była w Toruniu mowa o zakupie w ciągu najbliższych lat kilku wagonów niskopodłogowych.plocmaster pisze:Toruń
Z resztą ani Toruń ano Bydgoszcz nie pasują mi jakoś do zakupu takich wagonów, a zwłaszcza z FPS.
Przy budowie nowej linii także była mowa o zakupie niskiej podłogi.plocmaster pisze:Częstochowa
Oczywiście, na pewno to jest do zrobienia, wózek silnikowy jest wózek silnikowy (pod warunkiem, że cały ten zespół jezdny będzie obrotowy oparty na czopie skrętu). Podobny pomysł przewinął się już kiedyś w Warszawie, ale chyba można o tym mówić w kontekście anegdoty niż realnego rozwiązania.plocmaster pisze:Takie małe pytanko odnośnie doczepek — dlaczego nie można zrobić doczepki czynnej niskopodłogowej?
FPS, który ma już wózek napędowy do 118N mógłby to rozważyć. Pytanie czy znajdą się na to nabywcy.
Tego też sobie nie wyobrażam. Wysokopodłogowa 805NM to był przecież bardziej eksperyment niż zakup. Jeśli chodzi o Bydgoszcz to jednak nie bardzo widzę dalsze zakupy 805NMbystrzak2000 pisze:No ale Bydgoszcz może sobie sprawić też wysoką Pesę.
Choćby dlatego.bystrzak2000 pisze:Jedną już mają, tyle że prawie cały czas stoi zepsuta w zajezdni