FPS 118N -"Puma"
Można zawsze siedzenie rozmieścić inaczej - to nie jest wielki problem, podobnie z designem całości. Niech pojeździ na testach - może nie będzie aż tak tragicznie, chociaż brak klimatyzacji nie wyjdzie im na zdrowie... I gratuluję nadania ksywy - lodówka jest po prostu perfekcyjna , zwłaszcza biorąc pod uwagę wspomniany brak klimatyzacji
Siedzenia tak, przejścia nad wózkami - niekoniecznie.filimer pisze:Można zawsze siedzenie rozmieścić inaczej
Przyznam, że wolę dobrą wentylację naturalną i mechaniczną niż klimatyzacje.filimer pisze:brak klimatyzacji nie wyjdzie im na zdrowie...
W jednym FPS nie nawalił i muszę im przyznać, że się postarali - powłoki lakiernicze jak zwykle nienaganne. Z resztą cały schemat jest całkiem w porządku.
To prawda malowanie "Pumy" i mnie się podoba.
Z tej ankiety wybrałem - zresztą zgodnie z prawdą - jedną opcję "nie mogę się doczekać, kiedy się tym przejadę". Po prostu muszę tą lodówkę zobaczyć.
Co do braku klimy, jakoś się o to nie martwię - Zwróćcie uwagę, że tramwaj ma dosyś spore odsuwane okna. A więc ma zapewnioną wentylację naturalną
No i coś na koniec. Pod tym artykułem, pełnym pochwał dla "Pumy"
http://www.tutej.pl/cms.php?i=23578
Najlepszy jest komentarz ~wlany
Z tej ankiety wybrałem - zresztą zgodnie z prawdą - jedną opcję "nie mogę się doczekać, kiedy się tym przejadę". Po prostu muszę tą lodówkę zobaczyć.
Co do braku klimy, jakoś się o to nie martwię - Zwróćcie uwagę, że tramwaj ma dosyś spore odsuwane okna. A więc ma zapewnioną wentylację naturalną
No i coś na koniec. Pod tym artykułem, pełnym pochwał dla "Pumy"
http://www.tutej.pl/cms.php?i=23578
Najlepszy jest komentarz ~wlany
Polecam relację i opis na stronie Jacka Karsta http://tramwar4.republika.pl/tw118n.html
Dzięki TLG za link. Jest świetny. Dużo więcej widać
A zatem - tak a propo wysokiej podłogi. Zwróćcie uwagę na ten stopień. On wcale nie jest wysoki
http://tramwar4.republika.pl/118n-4563.html
A zatem - tak a propo wysokiej podłogi. Zwróćcie uwagę na ten stopień. On wcale nie jest wysoki
http://tramwar4.republika.pl/118n-4563.html
Też to zauważyłem i bardzo się ciesze z tego powodu - bo w tych tramwajach, co dotąd były "niskopodłogowe", to gdybym był projektantem, to zastanawiałbym się nad montażem schodów ruchomych
Ten schodek jest tak niski, że może dałoby się zastąpić go pochyłą podłogą?
Ten schodek jest tak niski, że może dałoby się zastąpić go pochyłą podłogą?
Ostatnio zmieniony 2007-06-13, 00:37 przez Mibars, łącznie zmieniany 1 raz.
TLG pisze:Mibars napisał:
Ten schodek jest tak niski, że może dałoby się zastąpić go pochyłą podłogą?
Po co?
¯eby wygodniej się przechodziło (tzn, by się nie potykać o schodek, gdy będzie ciasno - zawsze to robie w zapchanych Gniotach....), poza tym może mogliby w ten sposob podwyższyć wartość "low floor", a może nawet wpisać, ze to 100% LF, ale ze schodkami z przodu i tyłu - coś jak schodek w Neoplanach z leżącym silnikiem
A co? Podnieść nóżkę to niełaska?Mibars pisze:¯eby wygodniej się przechodziło
Tak, będą tam wjeżdżać ludzie na wózkach specjalnie po to, by się zaklinować w przejściu nad wózkiem jezdnym.Mibars pisze:może mogliby w ten sposob podwyższyć wartość "low floor", a może nawet wpisać, ze to 100% LF
Tak, jassssne.Mibars pisze:coś jak schodek w Neoplanach z leżącym silnikiem
Jej... Tekst o klimatyzacji był częścią drwiny z układu siedzeń i wąskich przejść, nie wiem, jak będzie dokładnie, ale na 95% FPS zamontuje klimatyzację na życzenie klienta.filimer pisze:zwłaszcza biorąc pod uwagę wspomniany brak klimatyzacji
Nie - zwróć uwagę na wózki. Ponoć ledwo da się tam dwie nogi zmieścić...filimer pisze:Można zawsze siedzenie rozmieścić inaczej
hmmm
to ja trochę pochlebniej napiszę o nowej Pumie (właśnie ją obejrzałem sobie na MTP).
Dobrze, że w końcu FPS zrobił ten tramwaj. Jeszcze z ok 2 lata temu porządkowałem jego dokumentację, bo rok temu miał być zrobiony. Jak widać opóźniło to się. Czemu? Bo to jest firma post-molochowa i własnymi siłami próbuje się trzymać.
Puma jest taka jak widać. Drażni mnie jej promocja pod hasłem, że jest najnowocześniejsza i najlepsza. No ale trzeba na siebie uwagę zwrócić i w sumie to dobry sposób.
A sam tramwaj jest oparty na koncepcji starej sto-piątki - jakby jej niskopodłogowa wersja (Konstal dla W-wy taką zrobił i chyba Protram też na tej koncepcji się oprze). Widać to i na zewnątrz (podcięcia nadwozia i skosy na końcach) i w środku (szafa za kierowcą).
I w sumie o to jeszcze mógłbym się czepić , że nie wymyślono nowych rzeczy tylko rozwinięto to co było od dawna u nas. Ale takie rozwiązanie widocznie było najszybsze i najprostsze w konstruowaniu.
Natomiast reszta już na plus.
Wnętrze ładne.
Schodek na skrajnych członach i to dość niski. W środkowym nieznaczne podwyższenie podłogi (w linii wózków) i to pochyłościami - nie do odczucia, że się wznosi. Szerokie trzy główne wejścia i dwa małe na skrajnych członach. Wg mnie bardzo szybko zapełnią i wyludnią Pumę. Tuż obok wejść szerokich jest mnóstwo miejsca, poczwórne siedzenia zaczynają się trochę dalej. Przeciskanie pomiędzy tymi poczwórnymi może trochę utrudnione ale w końcu kto przeciska się z jednego końca na drugi w tramwaju ?! Przeważnie ludzie zajmują miejsca te najbliżej drzwi co weszli, a dalej idą z konieczności ! Więc jak dla mnie wnętrze dobre jeszcze lepsze niż w dość pojemnej Tatrze (przy tej samej koncepcji trzech członów).
Mam nadzieję, że będzie dobra i się sprzeda. A z czasem zmodernizują ją, też wizualne na atrakcyjniejszy wygląd.
A teraz komenty do Waszych wypowiedzi:
Fps z tego co wiem ma dorzucić do wygranego przetargu na wysokopodłogowce chyba dwie Pumy jako egzemplarze testowe (tak było w umowie, Fps zaproponowało). Więc nie ma co się dziwić, że ma b arwy i kasowniki Warszawskie.
Ktoś chciał wózki pod przegubami i jakieś wzmocnienia podłogi, czy coś. Owszem ale to jest trudniejsze do zaprojektowania (biorąc pod uwagę , że w środkowym członie wózki też ciągną), a miało być ciut prościej, no i lepiej składać przy montażu (czy to w fabryce czy u przewoźnika) - po przegubach łatwiej.
Dlaczego trzy człony ? Bo taką koncepcję wybrał Fps. Inni wybierają pięć członów bo też chcą wejść na rynek krótkich tramwajów. Fps wybrał trzyczłonowy wielko-- pojemny tramwaj, liczy na wielkie miasta i linie o dużym natężeniu ludzi.
Komuś przeszkadzały poczwórne siedzenia ?! Jak tramwaj (autobus) ma złą konfiguracją to z pretensjami do przewoźnika - on zamawia a producent wykonuje. Producent na żądanie może wywalić siedzenia a na podłodze wyłożyć taflę lodową ! W końcu przewoźnik decyduje jak ma wyglądać wnętrze, od konfiguracji po kolor, a nawet może mieć zachciankę innego design-u (oczywiście kwestia też kasy).
Tak w ogóle to przykry jet tytuł artykułu i teksty ironii pod adresem Fps.
Kolejny polski producent wypuszcza produkt a Wy się z niego nabijacie
Szkoda.
W końcu mamy zwinąć nasze fabryki i kupować tylko zagraniczne, najlepiej zachodnie ? Albo, żeby oni tu produkowali a my mamy być tylko marionetkami dla nich ?!
Smutne to :./
Polacy narzekają, że niby nic nie mamy, a jak już mamy, się pojawi to z wielkimi żalami , że takie a nie inne .
Fps wypuścił tramwaj - dobry tramwaj. Jak na możliwości Fps i Polski bardzo dobry. Zaraz powiecie, że jest Pesa i ma lepszy ?!
Tak,
ma lepszy z wyglądu na pewno,
i może ogólnie tęż lepszy,
a napiszę, że mnie też Pesa lepiej się widzi,
jednak w Bydgoszczy musieli mieć jakiś zastrzyk kasy, żeby te wszystkie projekty wypuścić. W Fps poza pomysłami niestety kasy brak. A wiem, że maja pomysły, mają projekty w tym m. in. Hipolit - szynobus w przeróżnych konfiguracjach, no ale do realizacji potrzebny jest jeszcze strzał z kasy.
Wracając do tematu - mamy w tej chwili dwa tramwaje.
Pesy i Fps - obydwa fajnie się wypełniają. Pesa bardziej na mniejsze miasta i linie (też kręte), a Fps wielkopojemny na duże linie. . A niedługo moze dojdzie jeszcze Protram (i chyba taki pomiędzy będzie)?
Aby tylko producenci się nie wyniszczali protestami w przetargach tylko umieli jakoś po cichu współgrać. Dla dobra polskiego przemysłu. W końcu tramwaj to spore koszty dla producenta, a my będziemy mieli aż trzy takie pojazdy (a uważam, że nas stać na jeden bardzo dobry tram, albo ze dwa średnie a tu mamy aż trzy).
Trzymam kciuki za Fps, za Pumę.
I za Pese też.
Niech będą dobre i niech jeżdżą też na innych rynkach.
to ja trochę pochlebniej napiszę o nowej Pumie (właśnie ją obejrzałem sobie na MTP).
Dobrze, że w końcu FPS zrobił ten tramwaj. Jeszcze z ok 2 lata temu porządkowałem jego dokumentację, bo rok temu miał być zrobiony. Jak widać opóźniło to się. Czemu? Bo to jest firma post-molochowa i własnymi siłami próbuje się trzymać.
Puma jest taka jak widać. Drażni mnie jej promocja pod hasłem, że jest najnowocześniejsza i najlepsza. No ale trzeba na siebie uwagę zwrócić i w sumie to dobry sposób.
A sam tramwaj jest oparty na koncepcji starej sto-piątki - jakby jej niskopodłogowa wersja (Konstal dla W-wy taką zrobił i chyba Protram też na tej koncepcji się oprze). Widać to i na zewnątrz (podcięcia nadwozia i skosy na końcach) i w środku (szafa za kierowcą).
I w sumie o to jeszcze mógłbym się czepić , że nie wymyślono nowych rzeczy tylko rozwinięto to co było od dawna u nas. Ale takie rozwiązanie widocznie było najszybsze i najprostsze w konstruowaniu.
Natomiast reszta już na plus.
Wnętrze ładne.
Schodek na skrajnych członach i to dość niski. W środkowym nieznaczne podwyższenie podłogi (w linii wózków) i to pochyłościami - nie do odczucia, że się wznosi. Szerokie trzy główne wejścia i dwa małe na skrajnych członach. Wg mnie bardzo szybko zapełnią i wyludnią Pumę. Tuż obok wejść szerokich jest mnóstwo miejsca, poczwórne siedzenia zaczynają się trochę dalej. Przeciskanie pomiędzy tymi poczwórnymi może trochę utrudnione ale w końcu kto przeciska się z jednego końca na drugi w tramwaju ?! Przeważnie ludzie zajmują miejsca te najbliżej drzwi co weszli, a dalej idą z konieczności ! Więc jak dla mnie wnętrze dobre jeszcze lepsze niż w dość pojemnej Tatrze (przy tej samej koncepcji trzech członów).
Mam nadzieję, że będzie dobra i się sprzeda. A z czasem zmodernizują ją, też wizualne na atrakcyjniejszy wygląd.
A teraz komenty do Waszych wypowiedzi:
Fps z tego co wiem ma dorzucić do wygranego przetargu na wysokopodłogowce chyba dwie Pumy jako egzemplarze testowe (tak było w umowie, Fps zaproponowało). Więc nie ma co się dziwić, że ma b arwy i kasowniki Warszawskie.
Ktoś chciał wózki pod przegubami i jakieś wzmocnienia podłogi, czy coś. Owszem ale to jest trudniejsze do zaprojektowania (biorąc pod uwagę , że w środkowym członie wózki też ciągną), a miało być ciut prościej, no i lepiej składać przy montażu (czy to w fabryce czy u przewoźnika) - po przegubach łatwiej.
Dlaczego trzy człony ? Bo taką koncepcję wybrał Fps. Inni wybierają pięć członów bo też chcą wejść na rynek krótkich tramwajów. Fps wybrał trzyczłonowy wielko-- pojemny tramwaj, liczy na wielkie miasta i linie o dużym natężeniu ludzi.
Komuś przeszkadzały poczwórne siedzenia ?! Jak tramwaj (autobus) ma złą konfiguracją to z pretensjami do przewoźnika - on zamawia a producent wykonuje. Producent na żądanie może wywalić siedzenia a na podłodze wyłożyć taflę lodową ! W końcu przewoźnik decyduje jak ma wyglądać wnętrze, od konfiguracji po kolor, a nawet może mieć zachciankę innego design-u (oczywiście kwestia też kasy).
Tak w ogóle to przykry jet tytuł artykułu i teksty ironii pod adresem Fps.
Kolejny polski producent wypuszcza produkt a Wy się z niego nabijacie
Szkoda.
W końcu mamy zwinąć nasze fabryki i kupować tylko zagraniczne, najlepiej zachodnie ? Albo, żeby oni tu produkowali a my mamy być tylko marionetkami dla nich ?!
Smutne to :./
Polacy narzekają, że niby nic nie mamy, a jak już mamy, się pojawi to z wielkimi żalami , że takie a nie inne .
Fps wypuścił tramwaj - dobry tramwaj. Jak na możliwości Fps i Polski bardzo dobry. Zaraz powiecie, że jest Pesa i ma lepszy ?!
Tak,
ma lepszy z wyglądu na pewno,
i może ogólnie tęż lepszy,
a napiszę, że mnie też Pesa lepiej się widzi,
jednak w Bydgoszczy musieli mieć jakiś zastrzyk kasy, żeby te wszystkie projekty wypuścić. W Fps poza pomysłami niestety kasy brak. A wiem, że maja pomysły, mają projekty w tym m. in. Hipolit - szynobus w przeróżnych konfiguracjach, no ale do realizacji potrzebny jest jeszcze strzał z kasy.
Wracając do tematu - mamy w tej chwili dwa tramwaje.
Pesy i Fps - obydwa fajnie się wypełniają. Pesa bardziej na mniejsze miasta i linie (też kręte), a Fps wielkopojemny na duże linie. . A niedługo moze dojdzie jeszcze Protram (i chyba taki pomiędzy będzie)?
Aby tylko producenci się nie wyniszczali protestami w przetargach tylko umieli jakoś po cichu współgrać. Dla dobra polskiego przemysłu. W końcu tramwaj to spore koszty dla producenta, a my będziemy mieli aż trzy takie pojazdy (a uważam, że nas stać na jeden bardzo dobry tram, albo ze dwa średnie a tu mamy aż trzy).
Trzymam kciuki za Fps, za Pumę.
I za Pese też.
Niech będą dobre i niech jeżdżą też na innych rynkach.
Nie przesadzajmy.KKS pisze:Nie - zwróć uwagę na wózki. Ponoć ledwo da się tam dwie nogi zmieścić...
Tramwaj nie jest może super awangardą (a wystarczy spojrzeć tu: ), ale jeszcze będą z niego ludzie Np. siedzenia są spoko. I ostatnie drzwi, podobne do tych w NGT6/2. Ciekawym pomysłem jest zastąpienie lusterek kamerami. Swoją drogą można było dorzucić 10 cm szerokości.
Wnętrze mogłoby być w bardziej zdecydowanej kolorystyce, włącznie z kolorem poręczy.
[ Dodano: 12 Cze 2007 18:08 ]
Dodam jeszcze, że podpisuję się pod opinią kolegi ZwierZa obiema rękami
To może i lepiej, że taka fabryka, która nie ma właściwie doświadczeń w budowie własnych tramwajów nie proponuje własnych, niestosowanych wcześniej bajerów - w końcu ten tramwaj nie ma konkurować z Combino, tylko ze Skodami i PESA-mi. W wypadku zastosowania nowatorskich rozwiązań istniałoby duże ryzyko, iż spowodowałyby one zwiększoną awaryjność tego cuda, a tego przecież nie chcemy.ZwierZ pisze:I w sumie o to jeszcze mógłbym się czepić , że nie wymyślono nowych rzeczy tylko rozwinięto to co było od dawna u nas.
W sumie to też lepiej, że tramwaj ten też nie jest zbudowany od początku, na 123N też wszyscy narzekali, a jednak na jego awaryjność dziś nikt nie narzeka.ZwierZ pisze:A sam tramwaj jest oparty na koncepcji starej sto-piątki - jakby jej niskopodłogowa wersja (Konstal dla W-wy taką zrobił i chyba Protram też na tej koncepcji się oprze). Widać to i na zewnątrz (podcięcia nadwozia i skosy na końcach) i w środku (szafa za kierowcą).
Gapowicze uciekający przed kanarami A tak na poważnie, po co poczwórne siedzenia w tramwaju? Moim zdaniem po to, by ukryć to, że FPS nie dał rady inaczej ułożyć wózków. A owszem, nikt się nie przeciska, ale sporo osób właśnie w takich miejscach stoi. W taki sposób można by oddzielić ten fragment wagonu ściankami z napisem "pierwsza klasa" i wprowadzić droższe bilety na przejazd w tym członie wagonu...ZwierZ pisze:. Przeciskanie pomiędzy tymi poczwórnymi może trochę utrudnione ale w końcu kto przeciska się z jednego końca na drugi w tramwaju ?!
Tej uwagi ze strony MKM-ów właśnie nie rozumiem - przecież Combino Plus 28m też ma trzy człony i jakoś jeździ.ZwierZ pisze:Dlaczego trzy człony ? Bo taką koncepcję wybrał Fps. Inni wybierają pięć członów bo też chcą wejść na rynek krótkich tramwajów. Fps wybrał trzyczłonowy wielko-- pojemny tramwaj, liczy na wielkie miasta i linie o dużym natężeniu ludzi.
Tak, ale wózków już Ci nie przesunie na życzenie.ZwierZ pisze:Komuś przeszkadzały poczwórne siedzenia ?! Jak tramwaj (autobus) ma złą konfiguracją to z pretensjami do przewoźnika - on zamawia a producent wykonuje
Dostosowuję się po prostu do poziomu Pana Prezesa - jego teksty o najnowocześniejszym tramwaju na polskich torach są dla ludzi będących w temacie równie śmieszne. Jakoś PESA nie mówi, że tworzy konkurencję dla Combino. PESA nie mówi, tylko działa. A zauważyłem, ze większość ludzi, którzy tak dużo o swoich "dziełach" potrafią mówić nie potrafi ich dobrze wykonać i próbuje właśnie w ten sposób to sobie zrekompensować. Owszem, dobry marketing to podstawa, ale trzeba też jakąś jakość swoimi produktami prezentować - przecież nie chcesz chyba jechać tramwajem, o którym tylko dobrze mówią? Jak już wspomniałem, podstawą jest dobry marketing, ale dla mnie brakiem profesjonalizmu jest wywieranie presji poprzez media, a zwłaszcza użalanie się, że trzeba fabrykę ratować, bo upadnie... Nie upadnie, bo pewnie FPS dostanie dobre zamówienie z Ukrainy, a poza tym zarząd spółki zapracował sobie na taką sytuację swoim podejściem do rządzenia rodem z poprzedniej epoki...ZwierZ pisze:Tak w ogóle to przykry jet tytuł artykułu i teksty ironii pod adresem Fps.
[ Dodano: 12 Cze 2007 18:14 ]
I tak jest już za szeroki.Lopez pisze:Swoją drogą można było dorzucić 10 cm szerokości.
Ja osobiście nie widziałbym tego modelu w Krakowie w chwili obecnej - musiałby przejść metamorfozę stylistyczną, zwłaszcza jeśli chodzi o przedni człon i światła, dodatkowo przydałaby się klimatyzacja. Poza tym myślę, że na bazie tego projektu można by stworzyć pojazd dla systemów zintegrowanej komunikacji tramwajowej i kolejowej. Generalnie po poprawkach dizajnu widziałbym ten model w Gorzowie Wielkopolskim i Szczecinie (mam cichą nadzieję, że w tych miastach rozpocznie się w przeciągu najbliższych 5-ciu lat budowa nowych linii), a jego następcę w Krakowie ( jak dla mnie Krakowskie bombardiery z przyciemnianymi szybami są nieco klaustrofobiczne, aczkolwiek uważam je za wygodniejsze od Poznańskiego Combino).
Radzę poczytać komentarze pod tym zdjęciem:
http://pgk.webd.pl/details.php?image_id ... ode=search
A zwłaszcza ten, który obecnie jest ostatni:
http://pgk.webd.pl/details.php?image_id ... ode=search
A zwłaszcza ten, który obecnie jest ostatni:
Wybrałem się...
dzisiaj na targi i musze powiedziec, że wizualnie na żywo robi dużo większe wrażenie niż na zdjęciach! Niestety, na żywo te przejścia wyglądaja jeszcze gorzej niż na zdjęciach:/ Jednak jeszcze większym mankamentem jest szerokość przejścia pomiędzy kabiną motorniczego i przedziałem pasażerskim:/ Przednimi drzwiami mogą wchodzić chyba tylko dzieci do 12 roku życia:/ Tak jak ktoś już powiedział, konstrukcja jest udana, ale tylko dla mniejszych miast, bo przy dużych potokach pasażerskich tramwaj jest po prostu za ciasny:/
te pudła pod siedzeniami to można zwęzic.
Zapewne jakaś aparatura tam się mieści (bo jak widziałem w dokumentacji to wóźki dużo nie zajmują) ale jednak można ją zmieścić w węższym pudle i zrobic wersje z pojedynczymi siedzeniami gdzie w środku będzie więcej dla przejścia ,
Odrobina chęci (wymagań) ze strony zamawiającego i chęci z Fps a może powstac dość ciekawa konfiguracja wnętrza
Ja bym zrobił w środkowym członie pojedyncze po bokach, a podwójne na bokach zostawił tylko w skrajnych, może jeszcze ciut szersze drzwi i nieźle to by wyglądało.
Nie krytykujmy za surowo, zobaczny jak to będzie jeździć.
Zapewne jakaś aparatura tam się mieści (bo jak widziałem w dokumentacji to wóźki dużo nie zajmują) ale jednak można ją zmieścić w węższym pudle i zrobic wersje z pojedynczymi siedzeniami gdzie w środku będzie więcej dla przejścia ,
Odrobina chęci (wymagań) ze strony zamawiającego i chęci z Fps a może powstac dość ciekawa konfiguracja wnętrza
Ja bym zrobił w środkowym członie pojedyncze po bokach, a podwójne na bokach zostawił tylko w skrajnych, może jeszcze ciut szersze drzwi i nieźle to by wyglądało.
Nie krytykujmy za surowo, zobaczny jak to będzie jeździć.