FPS 118N -"Puma"

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o polskch konstrukcjach tramwajów...

Co sądzisz o nowym tramwaju z FPS?

Jest to niewątpliwie rewolucja na rynku!
12
19%
"Ceglorz" zostawił konkurencję lata świetlne w tyle!
8
13%
Ta nowa jakość, ech, nie mogę się wręcz doczekać, kiedy się tym przejadę!
28
44%
Aż brak mi słów, tylko piać z zachwytu!
16
25%
 
Liczba głosów: 64

Lopez

Post autor: Lopez »

Nie jest to może konstrukcja idealna i odbiega od oczekiwań, ale każdy prototyp nadaje się do poprawki. Przejścia trochę ciaśniejsze niż w NGT6, ściana czołowa do bani - to najważnejsze mankamenty, ale dajmy jeszcze FPS szansę i zobaczymy co będzie :)

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Ankieta do bani, tak jak i tramwaj, którego dotyczy. Ten wagon nie nadaje się na linie śródmiejskie. Abstrahując od wąskich przejść. Dramatem tego wagonu jest zbyt mała liczba drzwi. Reszta "wyjdzie w praniu" jak sobie pojeździ. O ile pojeździ

filimer

Post autor: filimer »

Można zawsze siedzenie rozmieścić inaczej - to nie jest wielki problem, podobnie z designem całości. Niech pojeździ na testach - może nie będzie aż tak tragicznie, chociaż brak klimatyzacji nie wyjdzie im na zdrowie... I gratuluję nadania ksywy - lodówka jest po prostu perfekcyjna :mruga: , zwłaszcza biorąc pod uwagę wspomniany brak klimatyzacji :diabeł:

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

filimer pisze:Można zawsze siedzenie rozmieścić inaczej
Siedzenia tak, przejścia nad wózkami - niekoniecznie.
filimer pisze:brak klimatyzacji nie wyjdzie im na zdrowie...
Przyznam, że wolę dobrą wentylację naturalną i mechaniczną niż klimatyzacje.
W jednym FPS nie nawalił i muszę im przyznać, że się postarali - powłoki lakiernicze jak zwykle nienaganne. Z resztą cały schemat jest całkiem w porządku.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

To prawda malowanie "Pumy" i mnie się podoba.

Z tej ankiety wybrałem - zresztą zgodnie z prawdą - jedną opcję "nie mogę się doczekać, kiedy się tym przejadę". Po prostu muszę tą lodówkę zobaczyć.

Co do braku klimy, jakoś się o to nie martwię - Zwróćcie uwagę, że tramwaj ma dosyś spore odsuwane okna. A więc ma zapewnioną wentylację naturalną ;)

No i coś na koniec. Pod tym artykułem, pełnym pochwał dla "Pumy"
:strzałka: http://www.tutej.pl/cms.php?i=23578
Najlepszy jest komentarz ~wlany :lol:

pyza

Post autor: pyza »

Bardzo fajny tramwaj szkoda że w nie będzie go w Szczecinie

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Polecam relację i opis na stronie Jacka Karsta http://tramwar4.republika.pl/tw118n.html

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Dzięki TLG za link. Jest świetny. Dużo więcej widać ;)

A zatem - tak a propo wysokiej podłogi. Zwróćcie uwagę na ten stopień. On wcale nie jest wysoki :mruga:

:strzałka: http://tramwar4.republika.pl/118n-4563.html

Mibars

Post autor: Mibars »

Też to zauważyłem i bardzo się ciesze z tego powodu - bo w tych tramwajach, co dotąd były "niskopodłogowe", to gdybym był projektantem, to zastanawiałbym się nad montażem schodów ruchomych :P

Ten schodek jest tak niski, że może dałoby się zastąpić go pochyłą podłogą?
Ostatnio zmieniony 2007-06-13, 00:37 przez Mibars, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Ta różnica poziomów podłogi jest zbliżona do tej w Citadisach 116Nd i NGd99, Skodzie czy Flexity Classic.
Mibars pisze:Ten schodek jest tak niski, że może dałoby się zastąpić go pochyłą podłogą?
Po co?

Lopez

Post autor: Lopez »

TLG pisze: Flexity Classic
W krakowskich NGT6 schodek jest wyższy. I tu plus dla FPS, chociaż o ile pamiętam to zapowiadali tramwaj 100% LF :] Widzę w tym ogólnie więcej plusów niż minusów. Zwraca moją uwagę np. wielkość odsuwanych okien.
Kiedy będzie jeździł po Warszawie?

Mibars

Post autor: Mibars »

TLG pisze:Mibars napisał:
Ten schodek jest tak niski, że może dałoby się zastąpić go pochyłą podłogą?

Po co?

¯eby wygodniej się przechodziło (tzn, by się nie potykać o schodek, gdy będzie ciasno - zawsze to robie w zapchanych Gniotach....), poza tym może mogliby w ten sposob podwyższyć wartość "low floor", a może nawet wpisać, ze to 100% LF, ale ze schodkami z przodu i tyłu - coś jak schodek w Neoplanach z leżącym silnikiem :)

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Mibars pisze:¯eby wygodniej się przechodziło
A co? Podnieść nóżkę to niełaska?
Mibars pisze:może mogliby w ten sposob podwyższyć wartość "low floor", a może nawet wpisać, ze to 100% LF
Tak, będą tam wjeżdżać ludzie na wózkach specjalnie po to, by się zaklinować w przejściu nad wózkiem jezdnym.
Mibars pisze:coś jak schodek w Neoplanach z leżącym silnikiem
Tak, jassssne.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

filimer pisze:zwłaszcza biorąc pod uwagę wspomniany brak klimatyzacji
Jej... Tekst o klimatyzacji był częścią drwiny z układu siedzeń i wąskich przejść, nie wiem, jak będzie dokładnie, ale na 95% FPS zamontuje klimatyzację na życzenie klienta.
filimer pisze:Można zawsze siedzenie rozmieścić inaczej
Nie - zwróć uwagę na wózki. Ponoć ledwo da się tam dwie nogi zmieścić... :nuts:

ZwierZ

Post autor: ZwierZ »

hmmm

to ja trochę pochlebniej napiszę o nowej Pumie (właśnie ją obejrzałem sobie na MTP).

Dobrze, że w końcu FPS zrobił ten tramwaj. Jeszcze z ok 2 lata temu porządkowałem jego dokumentację, bo rok temu miał być zrobiony. Jak widać opóźniło to się. Czemu? Bo to jest firma post-molochowa i własnymi siłami próbuje się trzymać.
Puma jest taka jak widać. Drażni mnie jej promocja pod hasłem, że jest najnowocześniejsza i najlepsza. No ale trzeba na siebie uwagę zwrócić i w sumie to dobry sposób.
A sam tramwaj jest oparty na koncepcji starej sto-piątki - jakby jej niskopodłogowa wersja (Konstal dla W-wy taką zrobił i chyba Protram też na tej koncepcji się oprze). Widać to i na zewnątrz (podcięcia nadwozia i skosy na końcach) i w środku (szafa za kierowcą).
I w sumie o to jeszcze mógłbym się czepić , że nie wymyślono nowych rzeczy tylko rozwinięto to co było od dawna u nas. Ale takie rozwiązanie widocznie było najszybsze i najprostsze w konstruowaniu.
Natomiast reszta już na plus.
Wnętrze ładne.
Schodek na skrajnych członach i to dość niski. W środkowym nieznaczne podwyższenie podłogi (w linii wózków) i to pochyłościami - nie do odczucia, że się wznosi. Szerokie trzy główne wejścia i dwa małe na skrajnych członach. Wg mnie bardzo szybko zapełnią i wyludnią Pumę. Tuż obok wejść szerokich jest mnóstwo miejsca, poczwórne siedzenia zaczynają się trochę dalej. Przeciskanie pomiędzy tymi poczwórnymi może trochę utrudnione ale w końcu kto przeciska się z jednego końca na drugi w tramwaju ?! Przeważnie ludzie zajmują miejsca te najbliżej drzwi co weszli, a dalej idą z konieczności ! Więc jak dla mnie wnętrze dobre jeszcze lepsze niż w dość pojemnej Tatrze (przy tej samej koncepcji trzech członów).
Mam nadzieję, że będzie dobra i się sprzeda. A z czasem zmodernizują ją, też wizualne na atrakcyjniejszy wygląd.

A teraz komenty do Waszych wypowiedzi:
Fps z tego co wiem ma dorzucić do wygranego przetargu na wysokopodłogowce chyba dwie Pumy jako egzemplarze testowe (tak było w umowie, Fps zaproponowało). Więc nie ma co się dziwić, że ma b arwy i kasowniki Warszawskie.
Ktoś chciał wózki pod przegubami i jakieś wzmocnienia podłogi, czy coś. Owszem ale to jest trudniejsze do zaprojektowania (biorąc pod uwagę , że w środkowym członie wózki też ciągną), a miało być ciut prościej, no i lepiej składać przy montażu (czy to w fabryce czy u przewoźnika) - po przegubach łatwiej.
Dlaczego trzy człony ? Bo taką koncepcję wybrał Fps. Inni wybierają pięć członów bo też chcą wejść na rynek krótkich tramwajów. Fps wybrał trzyczłonowy wielko-- pojemny tramwaj, liczy na wielkie miasta i linie o dużym natężeniu ludzi.
Komuś przeszkadzały poczwórne siedzenia ?! Jak tramwaj (autobus) ma złą konfiguracją to z pretensjami do przewoźnika - on zamawia a producent wykonuje. Producent na żądanie może wywalić siedzenia a na podłodze wyłożyć taflę lodową ! W końcu przewoźnik decyduje jak ma wyglądać wnętrze, od konfiguracji po kolor, a nawet może mieć zachciankę innego design-u (oczywiście kwestia też kasy).

Tak w ogóle to przykry jet tytuł artykułu i teksty ironii pod adresem Fps.
Kolejny polski producent wypuszcza produkt a Wy się z niego nabijacie :/
Szkoda.
W końcu mamy zwinąć nasze fabryki i kupować tylko zagraniczne, najlepiej zachodnie ? Albo, żeby oni tu produkowali a my mamy być tylko marionetkami dla nich ?!
Smutne to :./
Polacy narzekają, że niby nic nie mamy, a jak już mamy, się pojawi to z wielkimi żalami , że takie a nie inne .
Fps wypuścił tramwaj - dobry tramwaj. Jak na możliwości Fps i Polski bardzo dobry. Zaraz powiecie, że jest Pesa i ma lepszy ?!
Tak,
ma lepszy z wyglądu na pewno,
i może ogólnie tęż lepszy,
a napiszę, że mnie też Pesa lepiej się widzi,
jednak w Bydgoszczy musieli mieć jakiś zastrzyk kasy, żeby te wszystkie projekty wypuścić. W Fps poza pomysłami niestety kasy brak. A wiem, że maja pomysły, mają projekty w tym m. in. Hipolit - szynobus w przeróżnych konfiguracjach, no ale do realizacji potrzebny jest jeszcze strzał z kasy.
Wracając do tematu - mamy w tej chwili dwa tramwaje.
Pesy i Fps - obydwa fajnie się wypełniają. Pesa bardziej na mniejsze miasta i linie (też kręte), a Fps wielkopojemny na duże linie. . A niedługo moze dojdzie jeszcze Protram (i chyba taki pomiędzy będzie)?
Aby tylko producenci się nie wyniszczali protestami w przetargach tylko umieli jakoś po cichu współgrać. Dla dobra polskiego przemysłu. W końcu tramwaj to spore koszty dla producenta, a my będziemy mieli aż trzy takie pojazdy (a uważam, że nas stać na jeden bardzo dobry tram, albo ze dwa średnie a tu mamy aż trzy).

Trzymam kciuki za Fps, za Pumę.
I za Pese też.
Niech będą dobre i niech jeżdżą też na innych rynkach.

Lopez

Post autor: Lopez »

KKS pisze:Nie - zwróć uwagę na wózki. Ponoć ledwo da się tam dwie nogi zmieścić...
Nie przesadzajmy.
Tramwaj nie jest może super awangardą (a wystarczy spojrzeć tu: ), ale jeszcze będą z niego ludzie ;) Np. siedzenia są spoko. I ostatnie drzwi, podobne do tych w NGT6/2. Ciekawym pomysłem jest zastąpienie lusterek kamerami. Swoją drogą można było dorzucić 10 cm szerokości.
Wnętrze mogłoby być w bardziej zdecydowanej kolorystyce, włącznie z kolorem poręczy.

[ Dodano: 12 Cze 2007 18:08 ]
Dodam jeszcze, że podpisuję się pod opinią kolegi ZwierZa obiema rękami :)

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

ZwierZ pisze:I w sumie o to jeszcze mógłbym się czepić , że nie wymyślono nowych rzeczy tylko rozwinięto to co było od dawna u nas.
To może i lepiej, że taka fabryka, która nie ma właściwie doświadczeń w budowie własnych tramwajów nie proponuje własnych, niestosowanych wcześniej bajerów - w końcu ten tramwaj nie ma konkurować z Combino, tylko ze Skodami i PESA-mi. W wypadku zastosowania nowatorskich rozwiązań istniałoby duże ryzyko, iż spowodowałyby one zwiększoną awaryjność tego cuda, a tego przecież nie chcemy.
ZwierZ pisze:A sam tramwaj jest oparty na koncepcji starej sto-piątki - jakby jej niskopodłogowa wersja (Konstal dla W-wy taką zrobił i chyba Protram też na tej koncepcji się oprze). Widać to i na zewnątrz (podcięcia nadwozia i skosy na końcach) i w środku (szafa za kierowcą).
W sumie to też lepiej, że tramwaj ten też nie jest zbudowany od początku, na 123N też wszyscy narzekali, a jednak na jego awaryjność dziś nikt nie narzeka.
ZwierZ pisze:. Przeciskanie pomiędzy tymi poczwórnymi może trochę utrudnione ale w końcu kto przeciska się z jednego końca na drugi w tramwaju ?!
Gapowicze uciekający przed kanarami :P A tak na poważnie, po co poczwórne siedzenia w tramwaju? Moim zdaniem po to, by ukryć to, że FPS nie dał rady inaczej ułożyć wózków. A owszem, nikt się nie przeciska, ale sporo osób właśnie w takich miejscach stoi. W taki sposób można by oddzielić ten fragment wagonu ściankami z napisem "pierwsza klasa" i wprowadzić droższe bilety na przejazd w tym członie wagonu...
ZwierZ pisze:Dlaczego trzy człony ? Bo taką koncepcję wybrał Fps. Inni wybierają pięć członów bo też chcą wejść na rynek krótkich tramwajów. Fps wybrał trzyczłonowy wielko-- pojemny tramwaj, liczy na wielkie miasta i linie o dużym natężeniu ludzi.
Tej uwagi ze strony MKM-ów właśnie nie rozumiem - przecież Combino Plus 28m też ma trzy człony i jakoś jeździ.
ZwierZ pisze:Komuś przeszkadzały poczwórne siedzenia ?! Jak tramwaj (autobus) ma złą konfiguracją to z pretensjami do przewoźnika - on zamawia a producent wykonuje
Tak, ale wózków już Ci nie przesunie na życzenie.
ZwierZ pisze:Tak w ogóle to przykry jet tytuł artykułu i teksty ironii pod adresem Fps.
Dostosowuję się po prostu do poziomu Pana Prezesa - jego teksty o najnowocześniejszym tramwaju na polskich torach są dla ludzi będących w temacie równie śmieszne. Jakoś PESA nie mówi, że tworzy konkurencję dla Combino. PESA nie mówi, tylko działa. A zauważyłem, ze większość ludzi, którzy tak dużo o swoich "dziełach" potrafią mówić nie potrafi ich dobrze wykonać i próbuje właśnie w ten sposób to sobie zrekompensować. Owszem, dobry marketing to podstawa, ale trzeba też jakąś jakość swoimi produktami prezentować - przecież nie chcesz chyba jechać tramwajem, o którym tylko dobrze mówią? Jak już wspomniałem, podstawą jest dobry marketing, ale dla mnie brakiem profesjonalizmu jest wywieranie presji poprzez media, a zwłaszcza użalanie się, że trzeba fabrykę ratować, bo upadnie... Nie upadnie, bo pewnie FPS dostanie dobre zamówienie z Ukrainy, a poza tym zarząd spółki zapracował sobie na taką sytuację swoim podejściem do rządzenia rodem z poprzedniej epoki...

[ Dodano: 12 Cze 2007 18:14 ]
Lopez pisze:Swoją drogą można było dorzucić 10 cm szerokości.
I tak jest już za szeroki.

filimer

Post autor: filimer »

Ja osobiście nie widziałbym tego modelu w Krakowie w chwili obecnej - musiałby przejść metamorfozę stylistyczną, zwłaszcza jeśli chodzi o przedni człon i światła, dodatkowo przydałaby się klimatyzacja. Poza tym myślę, że na bazie tego projektu można by stworzyć pojazd dla systemów zintegrowanej komunikacji tramwajowej i kolejowej. Generalnie po poprawkach dizajnu widziałbym ten model w Gorzowie Wielkopolskim i Szczecinie (mam cichą nadzieję, że w tych miastach rozpocznie się w przeciągu najbliższych 5-ciu lat budowa nowych linii), a jego następcę w Krakowie ( jak dla mnie Krakowskie bombardiery z przyciemnianymi szybami są nieco klaustrofobiczne, aczkolwiek uważam je za wygodniejsze od Poznańskiego Combino).

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Radzę poczytać komentarze pod tym zdjęciem:
http://pgk.webd.pl/details.php?image_id ... ode=search
A zwłaszcza ten, który obecnie jest ostatni:
Wybrałem się...
dzisiaj na targi i musze powiedziec, że wizualnie na żywo robi dużo większe wrażenie niż na zdjęciach! Niestety, na żywo te przejścia wyglądaja jeszcze gorzej niż na zdjęciach:/ Jednak jeszcze większym mankamentem jest szerokość przejścia pomiędzy kabiną motorniczego i przedziałem pasażerskim:/ Przednimi drzwiami mogą wchodzić chyba tylko dzieci do 12 roku życia:/ Tak jak ktoś już powiedział, konstrukcja jest udana, ale tylko dla mniejszych miast, bo przy dużych potokach pasażerskich tramwaj jest po prostu za ciasny:/

ZwierZ

Post autor: ZwierZ »

te pudła pod siedzeniami to można zwęzic.
Zapewne jakaś aparatura tam się mieści (bo jak widziałem w dokumentacji to wóźki dużo nie zajmują) ale jednak można ją zmieścić w węższym pudle i zrobic wersje z pojedynczymi siedzeniami gdzie w środku będzie więcej dla przejścia ,

Odrobina chęci (wymagań) ze strony zamawiającego i chęci z Fps a może powstac dość ciekawa konfiguracja wnętrza
Ja bym zrobił w środkowym członie pojedyncze po bokach, a podwójne na bokach zostawił tylko w skrajnych, może jeszcze ciut szersze drzwi i nieźle to by wyglądało.
Nie krytykujmy za surowo, zobaczny jak to będzie jeździć.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor produkcji krajowej”