Konstal 102N/102Na/803N i in

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o polskch konstrukcjach tramwajów...
Hussar

Post autor: Hussar » 2009-07-25, 19:51

jeszcze parę pięknych 803 z Łodzi ;p

http://www.phototrans.eu/14,260341,0,Ko ... 3N_37.html

http://www.phototrans.eu/14,66485,0,Kon ... 3N_37.html

http://www.phototrans.eu/14,141371,0,Ko ... 3N_37.html



Niemniej trzeba być zdolnym, żeby po modernizacji tramwaj wyglądał A¯ TAK źle. Ładny w gruncie rzeczy tramwaj jakim jest 803N przerobiono na takie paskudztwo. Najfajniejsza jest ta blacha falista nad tablicą... wygląda jakby to sklepał jakiś kowal na zapadłej ukraińskiej wsi...

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28891
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2009-07-25, 20:30

Pocieszę Cię Hussar, te tramwaje są w tak złym stanie, że obawiam się, iż długo to one nie pojeżdżą... chociaż jakoś tam się trzymają kupy ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2009-07-25, 21:38

Panowie, zważcie, że te remonty były wykonywane w zajezdni na Helenówku w warunkach niemal polowych. To, co dało się z tym zrobić to zrobiono, jeżeli ktoś się spodziewał cudów po takim remoncie - no cóż - spotka go rozczarowanie.
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

Awatar użytkownika
Mrozard
Moderator
Moderator
Posty: 1563
Rejestracja: 2009-06-18, 10:17
Lokalizacja: co

Post autor: Mrozard » 2009-07-25, 21:51

One mi KTMy przypominają :P

Hussar

Post autor: Hussar » 2009-07-25, 22:16

TLG pisze:Panowie, zważcie, że te remonty były wykonywane w zajezdni na Helenówku w warunkach niemal polowych. To, co dało się z tym zrobić to zrobiono, jeżeli ktoś się spodziewał cudów po takim remoncie - no cóż - spotka go rozczarowanie.

Hmmm czyli aż tak bardzo nie przestrzeliłem z tym ukraińskim kowalem...

Jeśli nie było warunków to trzeba było poprzestać na wnętrzu, nie brać się za zmianę designu i pozostawić oryginalny wygląd. Nikt się nie spodziewa cudów ale przynajmniej tego, żeby tramwaj nie wyglądał gorzej niż przedtem a takie paskudztwo to ewenement.
Ostatnio zmieniony 2009-07-25, 22:21 przez Hussar, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee » 2009-07-25, 22:16

Hussar pisze:jeszcze parę pięknych 803 z Łodzi ;p

http://www.phototrans.eu/14,260341,0,Ko ... 3N_37.html

http://www.phototrans.eu/14,66485,0,Kon ... 3N_37.html

http://www.phototrans.eu/14,141371,0,Ko ... 3N_37.html



Niemniej trzeba być zdolnym, żeby po modernizacji tramwaj wyglądał A¯ TAK źle. Ładny w gruncie rzeczy tramwaj jakim jest 803N przerobiono na takie paskudztwo. Najfajniejsza jest ta blacha falista nad tablicą... wygląda jakby to sklepał jakiś kowal na zapadłej ukraińskiej wsi...
Jak byłem mniejszy, to wydawało mis się, że budują to na bazie pudła GT6M (gdzieś podobne jeździły - na wzór tych GT8NF z Grazu, tylko GT6 i wąskotorowe) i podwozia 102Na... :P Wszystko się zmieniło, jak pięknego dnia pojechałem do łodzi i zobaczyłem, jak zrywają z 803N poszycie i dospawowywują jej tył zrobiony z kilku pospawanych ze sobą kątowników...
22 Borek Fałęcki - Zakopiańska, Kapelanka, Dietla, Starowiśla, Hala Targowa, Rondo Grzegórzeckie, Dąbie, M1, Pl. Centralny, Kombinat, Mrozowa - Walcownia

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9997
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2009-07-25, 23:05

Hussar pisze:Jeśli nie było warunków to trzeba było poprzestać na wnętrzu, nie brać się za zmianę designu i pozostawić oryginalny wygląd
Może przód był np. tak skorodowany, że trzeba było zrobić nowy?
ObrazekObrazek

Hussar

Post autor: Hussar » 2009-07-25, 23:11

Może.
Ale to chyba lepiej byłoby odkupić przód z jakiegoś kasowanego Konstala 102 lub 13N albo wykonać identyczny. Albo dokonać tych napraw w normalnych warunkach zamiast próbować oszczędzić parę zł (bo i tak wielkich oszczędności z tego pewnie nie było).

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9997
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2009-07-26, 00:42

Hussar pisze:Ale to chyba lepiej byłoby odkupić przód z jakiegoś kasowanego Konstala 102 lub 13N
W dobrym stanie
Hussar pisze:albo wykonać identyczny
Za dużo roboty
Hussar pisze:próbować oszczędzić parę zł (bo i tak wielkich oszczędności z tego pewnie nie było).
Pewnie nie mieli wyjścia
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2009-07-26, 09:14

Coffee pisze:dospawowywują jej tył zrobiony z kilku pospawanych ze sobą kątowników...
Oj, tutaj chyba stosują jednak profile zamknięte.
Hussar pisze:Hmmm czyli aż tak bardzo nie przestrzeliłem z tym ukraińskim kowalem...
Wiesz, biorąc pod uwagę, że w Warszawie konstrukcje stopiątek prostowano za pomocą dwóch Starów... :D
Hussar pisze:Albo dokonać tych napraw w normalnych warunkach zamiast próbować oszczędzić parę zł
W sumie trochę szkoda, ale takie to były czasy, że nikt o tym nie myślał w ten sposób (koniec lat 90 nie uchodzi u mnie za czas dobry dla tramwajów). Natomiast przytoczę przykład Filadelfii, gdzie z powodu braku taboru powyciągano z krzaków wagony PCC, do których zamontowano zestawy falowników i silników asynchronicznych zostawiając nieruszoną "skorupę".
http://images.nycsubway.org/i37000/img_37467.jpg
http://images.nycsubway.org/i37000/img_37466.jpg
http://images.nycsubway.org/i37000/img_37445.jpg
http://images.nycsubway.org/i38000/img_38674.jpg
I kto by pomyślał...?
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee » 2009-07-26, 09:34

TLG pisze:
Coffee pisze:dospawowywują jej tył zrobiony z kilku pospawanych ze sobą kątowników...
Oj, tutaj chyba stosują jednak profile zamknięte.
Aha. Nie widziałem, z czego oni to robią, tak więc nie trafiłem.

Co do samego oszczędzania, gdyby choć trochę się do tego przyłożyć, mogło coś z tego wyjść. Sam fakt takie przeróbki skłania mnie do stwierdzenia, że chcieli upodobnić 803N do 805N, tylko czy im się to opłacało?

[ Dodano: 26 Lip 2009 08:37 ]
A z ciekawostek Krakowskich:
102N już nie stacjonuje w zajezdni Nowa Huta. Wagon wraz z zabytkami dwuosiowymi stacjonuje w Muzeum Inżynierii Miejskiej.

I z placu postojowego znikł 102NaD. Prawdopodobnie jest przygotowywany pod remont.
22 Borek Fałęcki - Zakopiańska, Kapelanka, Dietla, Starowiśla, Hala Targowa, Rondo Grzegórzeckie, Dąbie, M1, Pl. Centralny, Kombinat, Mrozowa - Walcownia

Hussar

Post autor: Hussar » 2009-07-27, 00:19

plocmaster pisze:
Hussar pisze:próbować oszczędzić parę zł (bo i tak wielkich oszczędności z tego pewnie nie było).
Pewnie nie mieli wyjścia

Jakoś nie chce mi się wierzyć, żeby firmy kupującej Cityrunnery i PESY 122N nie było stać na remont tramwaju wartego kilkadziesiąt tysięcy złotych...


co do przodu - kiedyś słyszałem, że były robione z tworzyw sztucznych. To prawda? Bo wtedy problem korozji by ich rzecz jasna nie dotyczył.


Jeśli faktycznie natomiast ta "modernizacja" była powodowana chęcią upodobnienia do 805 to efekt jest wybitnie żenujący...

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9997
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2009-07-27, 01:10

Hussar pisze:Jakoś nie chce mi się wierzyć, żeby firmy kupującej Cityrunnery i PESY 122N nie było stać na remont tramwaju wartego kilkadziesiąt tysięcy złotych...
To inna firma :D
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28891
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2009-07-27, 12:02

Hussar pisze:Jakoś nie chce mi się wierzyć, żeby firmy kupującej Cityrunnery i PESY 122N nie było stać na remont tramwaju wartego kilkadziesiąt tysięcy złotych...
Hussar - przewoźnicy Ci się pomylili. Te zmodernizowane 803N eksploatuje Międzygminna Komunikacja Tramwajowa z zajezdnią na Helenówku. Natomiast Cityrunnery i PESY 122N należą do MPK :chytry:
Hussar pisze:co do przodu - kiedyś słyszałem, że były robione z tworzyw sztucznych. To prawda? Bo wtedy problem korozji by ich rzecz jasna nie dotyczył.
Chyba jednak nie. Bo z tego co widziałem to jednak pojawia się na nich korozja ;)
Obrazek

Lopez

Post autor: Lopez » 2009-07-27, 12:04

Pytanie, czy jest u nich aż tak źle, czy po prostu te 803 padły ofiarą bezmyślności połączonej z absolutnym brakiem zmysłu estetycznego?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28891
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2009-07-27, 12:08

Lopez pisze:Pytanie, czy jest u nich aż tak źle, czy po prostu te 803 padły ofiarą bezmyślności połączonej z absolutnym brakiem zmysłu estetycznego?
Nie to po prostu bieda. Ich zajezdnia w Helenówku wygląda jeszcze gorzej niż tramwaje. Ich po prostu nie stać na nic lepszego. Pewnie dlatego stopniowo będą rezygnować z 803N na rzecz sprowadzanych "używek" ;)
Obrazek

ppln

Post autor: ppln » 2009-07-27, 12:51

J-31 pisze:Ich po prostu nie stać na nic lepszego. Pewnie dlatego stopniowo będą rezygnować z 803N na rzecz sprowadzanych "używek"
Trochę sobie zaprzeczasz. Mimo sędziwego wieku ex-niemieckie GT6 i GT8 biją na głowę 803-ki (do tego kilka GT8 ma wstawiony niskopodłogowy człon), więc stopniowa kasacja 803N jest dla pasażerów korzystna.
A ZTCW to ta modernizacja, jak źle by nie wyglądała, znacznie poprawiła m. in. awaryjność wagonów (przez przeniesienie oporów na dach, może do tego potrzebne było nowe wzmocnione pudło)

Hussar

Post autor: Hussar » 2009-07-27, 15:17

prawdę mówiąc nie wygląda zbyt mocarnie ani solidnie...

ppln

Post autor: ppln » 2009-07-27, 20:21

Cóż, podejrzewam że przy tak mizernych możliwościach warsztatu bez potrzeby nikt by się w podmianę pudła nie bawił.

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG » 2009-08-02, 23:52

ppln pisze:A ZTCW to ta modernizacja, jak źle by nie wyglądała, znacznie poprawiła m. in. awaryjność wagonów (przez przeniesienie oporów na dach, może do tego potrzebne było nowe wzmocnione pudło)
Dodatkowo ułatwiono sobie możliwość ewentualnej naprawy poszycia po wypadku - nie trzeba cudować z blachą, by zrobiła się okrągła, wystarczy wspawać prosty arkusz.

BTW mnie się ta kanciasta stylizacja podoba. Owszem, charakterystyczny, bulasty kształt generacji 102N nie ma sobie równych, ale takie "ukwadracenie" 803N wg mnie nieźle je odświeżyło (bo, trzeba niestety to przyznać, przez te 30 lat eksploatacji "buły" zrobiły się już trochę archaiczne...). Parówkowy design najlepiej wygląda przy pełnym ofartuszeniu i historycznym malowaniu, co dzisiaj (przynajmniej po części) jest atutem tylko 102NaW #28 (dobrze to zrobiono w Filadelfii, jak pokazał TLG - PCC nie są zbytnio upstrzone nie wiadomo jakimi reklamami, dodatkowo umiejętnie upchnięto im na dachy falowniki, nie psując ogólnego wrażenia) - reklamy wyraźnie nie służą takiej stylizacji.
ppln pisze:Cóż, podejrzewam że przy tak mizernych możliwościach warsztatu bez potrzeby nikt by się w podmianę pudła nie bawił.
No bo i po co, skoro nawet wyremontowane 803N pożyją najwyżej 10 lat dłużej?... Już teraz przecież kasuje się te wagony w wersji kanciastej, a jak dołożyć do tego jeszcze sprowadzanie gieteszóstek z RNV...

BTW ostatni niezmodernizowany liniowy 803N nadal jest w ruchu?

ODPOWIEDZ