Modertrans - Poznań

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o polskch konstrukcjach tramwajów...
faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Moderus Beta na testach w Łodzi. Nic więcej nie wiem, jest tylko enigmatyczne zdjęcie na PGK: http://galeriapgk.com/galeria/lodz/moderus-beta-w-lodzi

ppln

Post autor: ppln »

Nawet już jeździł pierwsze kilka godzin z pasażerami

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Oo poznański tramwaj na wąskotorowych wózkach. :) Ile trwa taka operacja wymiany wózków w tramwaju?

Awatar użytkownika
Skoda 16T
Posty: 1136
Rejestracja: 2008-05-06, 13:38
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Skoda 16T »

OPi pisze:(...) Ile trwa taka operacja wymiany wózków w tramwaju?
Obrazek

Wedle komentarzy pod zdjęciem ...
lukasz (*.icpnet.pl) (2012-05-11 18:00:47) pisze:Według moich informacji zajęło przystosowanie im 2 dni.
... 2 dni. Ciekawe, gdzie podział się okrągły wyświetlacz :?:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Ciekawy jestem, czyżby łódzkie MPK było zainteresowane zakupem tramwajów tego typu ? ;)

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Jak wynika z artykułu:
http://www.rynek-kolejowy.pl/32741/Mode ... _Lodzi.htm
chcą sobie sami wyprodukować.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Przyznam szczerze, że przez chwilę mi taka myśl nawet przeszła - ale po chwili zastanowiłem się, czy MPK rzeczywiście jest przygotowane na to by sobie samemu wyprodukować takie wagony... bo i z czego ? ze starych 805-tek ? No, dobra, ale nawe jeśli skasują jakieś składy by przebudować je na takie trójczłonowce, to i tak może im zabraknąć taboru.

Jedno jest pewne. W Łodzi i okolicach jest sporo linii, na których takie "trójczłonowce" znakomicie by się sprzydały. Przede wszystkim to na liniach podmiejskich aż się prosi o wykorzystanie.

Zresztą nie wiem czemu MPK testuje Moderusa... wszak mają GT8N ;)

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Należy zauważyć, że ostatnie modernizacje MPK są dużo dalej posunięte niż wcześniejsze: obejmują likwidację jednej pary drzwi i zabudowę okien wklejanych.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

MPK Łódź przecież od dawna marzyło o budowie własnych tramwajów.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

pmaster pisze:MPK Łódź przecież od dawna marzyło o budowie własnych tramwajów.
Akurat koncepcje z połowy lat 90. 805NF czyli tego wagonu z wiszącym środkowym członem powstała w niemieckiej firmie MGB Mittenwalder Geratebau. Jednak MPK Łódź faktycznie jest bardzo ambitne, o czym świadczą zamówienia z innych miast na remont infrastruktury.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

J-31 pisze: bo i z czego ? ze starych 805-tek ?
Bety są budowane od zera, niektóre egzemplarze mają jakieś regenerowane części od starych stopiątek, ale ogólnie są budowane od zera w całości.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

KKS pisze:Bety są budowane od zera, niektóre egzemplarze mają jakieś regenerowane części od starych stopiątek, ale ogólnie są budowane od zera w całości.
Ok. Może MPK chce pójść za przykładem Modertransu i budować w taki sam sposób własne wagony, wg. własnego projektu ;)

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

J-31 pisze: Może MPK chce pójść za przykładem Modertransu i budować w taki sam sposób własne wagony, wg. własnego projektu
Z tym, że raczej wątpię we własną produkcję wózka (koszt projektu, budowy i koniecznego wyposażenia, a później homologacji i badań wytrzymałości są niemałe). Typowałbym wózki z Modertransu oraz korzystanie z innych podwykonawców, np. Autosanu. W końcu gdzie narodził się prototypowy Tramino?

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Poznań: ©koda kupi Modertrans? Negocjacje trwają

Dwie firmy są zainteresowane kupnem Modertransu. Z informacji "Głosu" wynika, że największe szanse na jego przejęcie ma spółka ©koda. Wkrótce rozpoczną się negocjacje. Ile MPK może zarobić na tej transakcji? Dzisiaj trudno przewidzieć.

http://www.gloswielkopolski.pl/artykul/ ... ,t,sa.html

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

Ale nie tylko dla Poznania pracowała firma Modertrans. Modernizowane przez niego tramwaje jeżdżą dzisiaj w innych miastach: Gdańsku, Wrocławiu, Łodzi i Szczecinie.
Ktoś tu się zagalopował "lekko". Modertrans co najwyżej wyprodukował wózki, które stosuje Protram w swoich tramwajach typu 204WrAs i 205WrAs ;)

ppln

Post autor: ppln »

No w Łodzi jedyny wagon z Modertransu jeździł miesiąc na testach i na pewno nie dzisiaj ;) .

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Odświeżam temat - Modertrans Poznań - bo jest ku temu okazja. Otóż jak wiadomo Modertrans specjalizuje się w ciekawych modernizacjach wagonów typu Konstal 105Na.

Miałem okazję wielokrotnie przejechać się poznańskimi Moderusami Alpha... a teraz śląskim Konstalem 105N-AC. Śląska modernizacja zrobiła na mnie bardzo pozytywne wrażenie.

No, ale najpierw małe porównanie - zdjęcia ogólne przedziału pasażerskiego

Oto poznański Moderus
:strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=24043

A to już śląski 105N-AC
:strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=28057

Od razu wpada nam w oko kilka różnic

1. drugi wagon w składzie w śląskich wagonach ma kabinę motorniczego, umożliwia to rozłączenie składów - solówki na sieci górnośląskiej są często spotykane... w Poznaniu ich brak

2. nie ma dodatkowej rzeźni w środkowej części 105N-AC... Tramwaje Śląskie nie praktykują takiego rozwiązania z Konstalach. Tymczasem w poznańskich zarówno Moderusach jak i Konstalach - jest to standard... który ostatnio również zagościł w warszawskich "akwariach", a to dzięki "Hipolitom" ;)

3. Tramwaje Śląskie zamówiły zupełnie inny typ foteli, bodajże chyba Kiel - o ile się nie mylę ;)

W przeciwieństwie do "poznańskich" są o wiele bardziej wygodniejsze i praktyczniejsze (szczególnie uchwyty na oparciach).

A skoro już piszę o fotelach, to tak wygląda tapicerka w śląskich 105N-AC

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/836/moderus3.jpg/

Przyznam szczerze, że wybrano bardzo ładny wzór, również kolor tapicerki jest przyjemny ;)

To tyle co dzieli, a co łączy poznańskie Moderusy od sląskich ?

1. takie same szyby przy drzwiach - tak samo rozwiązane

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/818/moderus4.jpg/

2. Boczna tablica elektroniczna

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/703/moderus7.jpg/

... jest tak samo mocowana jak w poznańskich. Rzekłbym, że to patent "poznański" ;)

3. krój czcionki... poznański

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/18/moderus2.jpg/

Oni to chyba naklejają w Poznaniu ;)

Co dalej ? Obudowa maszyn drzwiowych w śląskim 105N-AC, jest wg. całkiem fajna i dodaje klimatu

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/854/moderus6.jpg/

Kabina motorniczego... niestety nie udało mi się ustalić, czy sterowanie wagonem jest poprzez zadajnik ręczny, czy po staremu - czyli pedały w podłodze :]

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/829/moderus1.jpg/

Bardzo ładny pulpit. Czegoś takiego dawno nie widziałem.

Jeszcze rzut oka na tył Konstala 105N-AC

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/11/moderus5.jpg/
:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/543/moderus9.jpg/

Jedno co mnie wkurza w śląskim Moderusie, to te małe tabliczki z numerem linii. Co zresztą widać na dwóch powyższych zdięciach. One są mało widoczne. No, ale widać TŚ uznały, że tak jest OK.

Generalnie śląskie Moderusy zrobiły na mnie przyjemne wrażenie. Wg. mnie jest to bardzo udana modernizacja, a jednocześnie nie zapomniano o śląskich realiach. Oczywiście tego ostatniego zdania nie Oceniajcie negatywnie. ;)

ppln

Post autor: ppln »

J-31 pisze: Kabina motorniczego... niestety nie udało mi się ustalić, czy sterowanie wagonem jest poprzez zadajnik ręczny, czy po staremu - czyli pedały w podłodze
Na pewno dżojstikiem. To ma napęd chopperowy (łódzkiego Woltana) i sterowanie na 100% ręczne.

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2832
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Post autor: Marcin N »

J-31 pisze:A skoro już piszę o fotelach, to tak wygląda tapicerka w śląskich 105N-AC
Nawet jakiś konkurs był jak pamiętam na wzór tej tapicerki, ostatecznie ten wzór wygrał.
J-31 pisze:Kabina motorniczego... niestety nie udało mi się ustalić, czy sterowanie wagonem jest poprzez zadajnik ręczny, czy po staremu - czyli pedały w podłodze
Pedałów nigdzie na podłodzę tutaj nie widzę, więc ewidentnie dżojstik. Tak jak napisał ppln, jeśli to ma napęd Woltana to na 100% jest to ręczny zadajnik tak jak w starszych 'żelazkach'

Awatar użytkownika
Rumpel
Posty: 643
Rejestracja: 2010-12-31, 01:02
Lokalizacja: Czeladź Scorpio: 379 619km

Post autor: Rumpel »

To są Astromale ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor produkcji krajowej”