No właśnie KKS w maju napisał o Becie, więc chciałbym trochę przedłużyć ten wątek. Ponieważ Moderus Beta był jednym z moich celów w czasie poznańskiej wizyty w ostatni piątek
Poznański Moderus Beta był w moim przypadku kolejnym wagonem wysokopodłogowym z niskowejściowym członem, którego miałem okazję gruntownie sobie obejrzeć.
Miałem okazję porównać ten wagon z tramwajami:
1. Protram 205WrAS (MPK Wrocław)
2. Protram 405N-Kr (MPK Kraków)
2. Rotax EU8N (MPK Kraków
Szczególnie dla tych wszystkich wagonów zainteresował mnie niskopodłogowy człon
O okazuje się, że w Moderusie Beta środkowy człon to spora pusta - nie przegrodzona przestrzeń, która może być dowolnie wykorzystana
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=28852
Dodatkowo MPK zamówiło sobie rozkładane fotele - mogą one być wykorzystane do siedzenia, a mogą równie dobrze być oparciem pleców, dla osób stojących.
Dla porównania Protram 205WrAs MPK Poznań
http://imageshack.us/f/856/a1nd.jpg/
Tutaj środkowy człon jest przegrodzony, a dodatkowo jego powierzchnię ograniczyły fotele stałe. W Moderusie tego nie ma.
http://imageshack.us/f/15/jvo8.jpg/
Zaplanowano dwa miejsc dla wózków inwalidzkich. W Moderusie miejsce na wózek jest tylko jedno (zabezpieczone)
http://imageshack.us/f/138/0ueo.jpg/
Co ciekawe, identyczne rozwiązanie Protram przyjął w krakowskim 405N-Kr
http://imageshack.us/f/407/szmc.jpg/
Tyle, że w 405N-Kr, dodatkowo jedno z miejsc zostało ograniczonych przez widoczny biletomat, widoczny na zdjęciu - to jeszcze bardziej ograniczyło miejsce dla pasażerów
Przeciwieństwem dla Protramu 205WrAs jest krakowski Rotax EU8N. Tu środkowy człon jest dosyć pojemny i również zabezpieczono jedno miejsce dla wózka inwalidzkiego
http://imageshack.us/f/571/me96.jpg/
W poznańskim Moderusie Beta schody łączące środkowe człon zainstalowano z boku
http://imageshack.us/photo/my-images/560/4z91.jpg/
Z jednej strony mamy więc gotowe miejsce dla wózka... a z drugiej, pustą, nie wykorzystaną przestrzeń
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=28852
Protram umiejscowił schody po środku, dzięki czemu po bokach można było ulokować fotele
W przeciwieństwie do 205WrAs, poznańska Beta posiada aż trzy rzeźnie (Protram ma tylko jedną w środkowym członie).
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=28851
Jednakże wszystkie trzy posiadają składane fotele zainstalowane poprzecznie do kierunku jazdy.
Dla porównania ostatni człon we wrocławskim Protramie 205WrAs
http://imageshack.us/f/10/90zq.jpg/
Moderus zainstalował SIP we wszystkich trzech członach - po środku tablica diodowa informująca o kolejnych przystankach, oraz trzy boczne tablice elektroniczne.
W środkowym członie zainstalowano ją dosyć nietypowo, bo nad drzwiami
http://imageshack.us/f/194/327d.jpg/
Natomiast to co mnie zaintrygowało, to sufit w Becie, a konkretnie kratki wentylacyjne, wzdłuż całego wagonu
http://imageshack.us/photo/my-images/577/dp32.jpg/
Czyżby to była klima ? Bo raczej nie nawiew, sprawdzałem nic nie wiało w czasie jazdy
Trzeba przyznać, że poznański Moderus Beta zrobił na mnie bardzo sympatyczne wrażenie i mam nadzieję, że w przyszłości w Poznaniu będzie więcej tych wagonów - choćby w zamian za staruszki Duewagi GT8.