Alstom-Konstal Chorzów -ogólna dyskusja

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o polskch konstrukcjach tramwajów...
Maciek-krakow

Alstom-Konstal Chorzów -ogólna dyskusja

Post autor: Maciek-krakow »

Prezentuje kilka fotek z mojej wizyty w zakladzie ALSTOM KONSTAL S.A. w Chorzowie

Obrazek Wejście...
Obrazek Jedna z hal produkcyjnych
Obrazek Wycinarka laserowa
Obrazek Montaż wagonu metra

To tylko kilka zdjęć - pozostałe wraz z opisem u mnie na stronie

Inspektor

Post autor: Inspektor »

No no, ciesze się że cie tam wpuścili :)

Hannibal

Post autor: Hannibal »

Interesujące zdjęcia :) Mógłbyś opisać przebieg swojej wycieczki po fabryce ? Jaka jest mniej więcej powierzchnia fabryki Alstomu ? ;)

Rafi

Post autor: Rafi »

Bardzo fajne zdjęcia.Czy byłeś tylko w tych miejscach co na zdjęciach ??

Maciek-krakow

Post autor: Maciek-krakow »

Całkowita powierzchnia zakładu to 190 000 m2. Powierzchnia produkcyjna to 90 000 m2. Najpierw poznalem profil dzialalnosci koncernu. Otrzymalem mnostwo materialow prezentacyjnych o wiekszosci produktow zwiazanych z transportem szynowym Alstomu. Studiuje na WFP ASP - to kierunek projektowy i w przyszlosci chce projektowac srodki transportowe i infrastrukture dlatego podczas mojej wizyty w Alstomie chcialem ogolnie poznac technologie produkcji i zasady projektowania taboru. w Konstalu nie ma biura projektowego gdyz jest to zaklad wykonawczy to co zaprojektowane jest na zachodzie. Jednak pan ktory mi przyblizal to wszystko przygotowal dla mnie materialy dotyczace etapow projektowania i produkcji taboru... Po czesci prezentacyjnej Pan oprowadzil mnie po halach zakladu.

Wycieczke musze uznac za bardzo udana. Dodatkowo dostalem duzy kalendarz scienny ALSTOM 2005 i podreczny terminarz ALSTOM 2005.

A bedac w Katowicach pofocilem tabor tramwajowy 102 105 i 116Nd :)

Rafi

Post autor: Rafi »

WOW!Fajnie, ale nie każdemu jest dane odwiedzić fabrykę ALSTOM... Ciekawe przeżycie... Wrażenie robi wielkość powierzchni.Dzięki za informacje.

POZDROWIENIA!

Thomas78

Post autor: Thomas78 »

Maciek-krakow pisze: Studiuje na WFP ASP - to kierunek projektowy i w przyszlosci chce projektowac srodki transportowe
Może w końcu dzięki m.in. Tobie powstanie w Polsce konstukcja tramwajowa na miarę naszych czasów :) Póki co nie mamy czym się pochwalić :(

Maciek-krakow

Post autor: Maciek-krakow »

W Polsce nie ma jak na razie szans na nic porzadnego bo sa scisle normy i przepisy. Jak za granica firma komunikacyjna zamawia tramwajt to nie sam wagon lecz wagon z cala infrastruktura i tam sobie moga pozwolic na wyszukane ksztalty i rozne szerokosci wieksze niz wg typowych przepisow. Poza tym np. przykladowo gdy miasto Bordeaux zlozylo zamowienie na siec tramwajowa to pierwsze ogloszono przetarg dla designerow dotyczacy bryly i kolorystyki a doopiero potem rozstrzygano wykonawce technicznego ktorym okazal sie ALSTOM. W Polsce jest na odwrot - wyglad i kolor to jest malo wazny dodatek i dlatego mamy to co mamy.

Ale mowie Wam - projektowanie czegos takiego jak tramwaj to duzy wysilek i trzeba miec ogromne doswiadczenie dlatego ja juz teraz zaczalem zbierac potrzebne materialy na ten temat.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Extra. Wielkie dzięki. A to miałeś fajną wycieczkę... ;)

PIKeR

Post autor: PIKeR »

Jak to nie mamy się czym pochwalić? A 105 to nie Polski produkt? :shocked:

Peter

Post autor: Peter »

PIKeR pisze:Jak to nie mamy się zym pochwalić? A 105 to nie Polski produkt? :shocked:
105-tkami to moglibyśmy się chwalić gdyby min. miały rozruch tyrystorowy, piasecznice, przetwornice statyczne, lepiej odsprężynowane wózki, były lepiej wykonane. :mruga:
A tak to jeżdżą tylko w Polsce.

Damhan

Post autor: Damhan »

Peter pisze:105-tkami to moglibyśmy się chwalić gdyby min. miały rozruch tyrystorowy, piasecznice, przetwornice statyczne, lepiej odsprężynowane wózki, były lepiej wykonane. :mruga:
A tak to jeżdżą tylko w Polsce.
Jeśli są po modernizacjach to mają rozruch tyrystorowy i przetwornice statyczne. :mruga:

Podi

Post autor: Podi »

Damhan pisze:Jeśli są po modernizacjach to mająi rozruch tyrystorowy i przetwornice statyczne.
No tak,ale to powinno być montowane już w fabryce,a nie podczas modernizacji...

OZZY

Post autor: OZZY »

Rozumiem, gdybyśmy chwalili się w.w. stopiątkami 20-10 lat temu....
Ale w dobie 100% niskopodłogowych tramów typu Flexity Outlook czy inne, chwalenie się nawet tryzystorową stopiątką jest <b>poprostu</b> śmieszne....
Ostatnio zmieniony 2005-10-03, 21:16 przez OZZY, łącznie zmieniany 1 raz.

Robson

Post autor: Robson »

OZZY pisze:chwalenie się nawet tranzystorową stopiątką jest <b>poprostu</b> śmieszne....
A może tyzystorowa bo tranzystor to taki układ który służy ale chyba nie do czegos innego.

Damhan

Post autor: Damhan »

Robson pisze:A może tyzystorowa
A może jednak tyrystorowa? :chytry:

[ Dodano: 2005-10-02, 20:34 ]
Panewniczanin pisze:Do wad 105-ki można zaliczyć siedzenia, nie bez podstaw nazywane umywalkami.
Siedzenia można wymienić....
Panewniczanin pisze:Za to siedziska z 102-ki są wspaniałe, nie siedziałem jeszcze ani w tramwaju, ani w autobusie, ani w trolejbusie na wygodniejszych :P
Haha. Takie siedziska to melodia przeszłości. I są zagrożeniem dla bezpieczeństwa. ;)

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

Pozwólcie, że zabiorę głos. Stwierdzenie kol. OZZY'ego "tranzystorowa stopiątka" zostało poprawione przeze mnie zamiast oryg. tryzystorowa, czego nie można było przypisać do niczego - wybrałem wariant bardziej logiczny.
Robson pisze:A może tyzystorowa bo tranzystor to taki układ który służy ale chyba nie do czegos innego.
a Damhan pisze:A może jednak tyrystorowa?
Ja tam się na tramwajach nie znam, ale stosowanie techniki tyrystorowej jest raczej krokiem w tył, nawet przy zastosowaniu tyrystorów GTO, jest to po prostu technologia już w tej chwili przestarzała. W obecnych rozwiązaniach konstrukcyjnych i to zarówno w stosunku do silników trakcyjnych prądu stałego jak i przemiennego stosuje się przekształtniki oparte właśnie na tranzystorach. Są to tzw. tranzystory IGBT.

Damhan

Post autor: Damhan »

Panewniczanin pisze:Hehe, lepsze strasznie twarde, ale "nofochesne" siedziska firmy Automet :wink:
No, a jak?:wink: A zresztą prawie codziennie jeżdżę na Astromalach i są bardzo wygodne. A te Protramowe to jużw ogóle bardzo fajne.

Peter

Post autor: Peter »

Automety są fatalne. Znam je z Gliwickich Ikarusów. :retard:
Astromali natomiast jakoś nie kojarzę.
Co do 105-tek to siedzenia są dość dobrze wyprofilowane, tylko że twarde. :)
u2w pisze:Ja tam się na tramwajach nie znam, ale stosowanie techniki tyrystorowej jest raczej krokiem w tył, nawet przy zastosowaniu tyrystorów GTO, jest to po prostu technologia już w tej chwili przestarzała. W obecnych rozwiązaniach konstrukcyjnych i to zarówno w stosunku do silników trakcyjnych prądu stałego jak i przemiennego stosuje się przekształtniki oparte właśnie na tranzystorach. Są to tzw. tranzystory IGBT.
Ja pisałem z myślą o wagonach serii 105N jakie powinny fabrycznie przed laty wychodzić z Konstalu. Wtedy takich technologii jeszcze nie było, były natomiast tyrystory. Po prostu nie ma wtedy potrzeby istnienia rozrusznika i obejścia belki. ;)
Tyrystory są elementami półprzewodnikowymi o działaniu zaworowym. Czyli można sobie sterować napięciem silników trakcyjnych bez potrzeby stosowania oporników (jak jest w rozruszniku).
Dodam jeszcze trochę informacji technicznych. Z tyrystorów buduje się przekształtniki. Ponieważ napięcie wychodzące może być stałe (DC) lub przemienne (AC) (zależy od rodzaju silników trakcyjnych) a napięcie sterujące (wchodzące) też, stąd dzieli się przekształtniki na:
-prostowniki AC-DC
-przekształtniki prądu stałego DC-DC
-falowniki DC-AC
-przekształtniki prądu przemiennego AC-AC
Mówiąc w uproszczeniu tyrystor jest takim kranikiem. Zmieniając niskie napięcie sterujące np. 0-9V możesz zmieniać proporcjonalnie wartość napięcia np.0-600V zasilającego jakieś urządzenia dużej mocy np. silniki elektryczne zmieniając ich obroty.
Pozdrawiam :!:

Peter

Post autor: Peter »

Panewniczanin pisze:Raczej na nich siedziałeś :wink: Są w katowickich Vecto, niektórych sosnowieckich Ikarach po NG. Wydaje mi się, że są też w Karlikach, ale to inny typ niż te z w/w autobusów :]
Dzięki. :cool: Teraz to już wiem o które siedzenia chodzi. :idea:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor produkcji krajowej”