Alstom-Konstal Chorzów -ogólna dyskusja
Alstom-Konstal Chorzów -ogólna dyskusja
Prezentuje kilka fotek z mojej wizyty w zakladzie ALSTOM KONSTAL S.A. w Chorzowie
Wejście...
Jedna z hal produkcyjnych
Wycinarka laserowa
Montaż wagonu metra
To tylko kilka zdjęć - pozostałe wraz z opisem u mnie na stronie
Wejście...
Jedna z hal produkcyjnych
Wycinarka laserowa
Montaż wagonu metra
To tylko kilka zdjęć - pozostałe wraz z opisem u mnie na stronie
Całkowita powierzchnia zakładu to 190 000 m2. Powierzchnia produkcyjna to 90 000 m2. Najpierw poznalem profil dzialalnosci koncernu. Otrzymalem mnostwo materialow prezentacyjnych o wiekszosci produktow zwiazanych z transportem szynowym Alstomu. Studiuje na WFP ASP - to kierunek projektowy i w przyszlosci chce projektowac srodki transportowe i infrastrukture dlatego podczas mojej wizyty w Alstomie chcialem ogolnie poznac technologie produkcji i zasady projektowania taboru. w Konstalu nie ma biura projektowego gdyz jest to zaklad wykonawczy to co zaprojektowane jest na zachodzie. Jednak pan ktory mi przyblizal to wszystko przygotowal dla mnie materialy dotyczace etapow projektowania i produkcji taboru... Po czesci prezentacyjnej Pan oprowadzil mnie po halach zakladu.
Wycieczke musze uznac za bardzo udana. Dodatkowo dostalem duzy kalendarz scienny ALSTOM 2005 i podreczny terminarz ALSTOM 2005.
A bedac w Katowicach pofocilem tabor tramwajowy 102 105 i 116Nd
Wycieczke musze uznac za bardzo udana. Dodatkowo dostalem duzy kalendarz scienny ALSTOM 2005 i podreczny terminarz ALSTOM 2005.
A bedac w Katowicach pofocilem tabor tramwajowy 102 105 i 116Nd
W Polsce nie ma jak na razie szans na nic porzadnego bo sa scisle normy i przepisy. Jak za granica firma komunikacyjna zamawia tramwajt to nie sam wagon lecz wagon z cala infrastruktura i tam sobie moga pozwolic na wyszukane ksztalty i rozne szerokosci wieksze niz wg typowych przepisow. Poza tym np. przykladowo gdy miasto Bordeaux zlozylo zamowienie na siec tramwajowa to pierwsze ogloszono przetarg dla designerow dotyczacy bryly i kolorystyki a doopiero potem rozstrzygano wykonawce technicznego ktorym okazal sie ALSTOM. W Polsce jest na odwrot - wyglad i kolor to jest malo wazny dodatek i dlatego mamy to co mamy.
Ale mowie Wam - projektowanie czegos takiego jak tramwaj to duzy wysilek i trzeba miec ogromne doswiadczenie dlatego ja juz teraz zaczalem zbierac potrzebne materialy na ten temat.
Ale mowie Wam - projektowanie czegos takiego jak tramwaj to duzy wysilek i trzeba miec ogromne doswiadczenie dlatego ja juz teraz zaczalem zbierac potrzebne materialy na ten temat.
A może jednak tyrystorowa?Robson pisze:A może tyzystorowa
[ Dodano: 2005-10-02, 20:34 ]
Siedzenia można wymienić....Panewniczanin pisze:Do wad 105-ki można zaliczyć siedzenia, nie bez podstaw nazywane umywalkami.
Haha. Takie siedziska to melodia przeszłości. I są zagrożeniem dla bezpieczeństwa.Panewniczanin pisze:Za to siedziska z 102-ki są wspaniałe, nie siedziałem jeszcze ani w tramwaju, ani w autobusie, ani w trolejbusie na wygodniejszych
Pozwólcie, że zabiorę głos. Stwierdzenie kol. OZZY'ego "tranzystorowa stopiątka" zostało poprawione przeze mnie zamiast oryg. tryzystorowa, czego nie można było przypisać do niczego - wybrałem wariant bardziej logiczny.
Robson pisze:A może tyzystorowa bo tranzystor to taki układ który służy ale chyba nie do czegos innego.
Ja tam się na tramwajach nie znam, ale stosowanie techniki tyrystorowej jest raczej krokiem w tył, nawet przy zastosowaniu tyrystorów GTO, jest to po prostu technologia już w tej chwili przestarzała. W obecnych rozwiązaniach konstrukcyjnych i to zarówno w stosunku do silników trakcyjnych prądu stałego jak i przemiennego stosuje się przekształtniki oparte właśnie na tranzystorach. Są to tzw. tranzystory IGBT.a Damhan pisze:A może jednak tyrystorowa?
Automety są fatalne. Znam je z Gliwickich Ikarusów.
Astromali natomiast jakoś nie kojarzę.
Co do 105-tek to siedzenia są dość dobrze wyprofilowane, tylko że twarde.
Tyrystory są elementami półprzewodnikowymi o działaniu zaworowym. Czyli można sobie sterować napięciem silników trakcyjnych bez potrzeby stosowania oporników (jak jest w rozruszniku).
Dodam jeszcze trochę informacji technicznych. Z tyrystorów buduje się przekształtniki. Ponieważ napięcie wychodzące może być stałe (DC) lub przemienne (AC) (zależy od rodzaju silników trakcyjnych) a napięcie sterujące (wchodzące) też, stąd dzieli się przekształtniki na:
-prostowniki AC-DC
-przekształtniki prądu stałego DC-DC
-falowniki DC-AC
-przekształtniki prądu przemiennego AC-AC
Mówiąc w uproszczeniu tyrystor jest takim kranikiem. Zmieniając niskie napięcie sterujące np. 0-9V możesz zmieniać proporcjonalnie wartość napięcia np.0-600V zasilającego jakieś urządzenia dużej mocy np. silniki elektryczne zmieniając ich obroty.
Pozdrawiam
Astromali natomiast jakoś nie kojarzę.
Co do 105-tek to siedzenia są dość dobrze wyprofilowane, tylko że twarde.
Ja pisałem z myślą o wagonach serii 105N jakie powinny fabrycznie przed laty wychodzić z Konstalu. Wtedy takich technologii jeszcze nie było, były natomiast tyrystory. Po prostu nie ma wtedy potrzeby istnienia rozrusznika i obejścia belki.u2w pisze:Ja tam się na tramwajach nie znam, ale stosowanie techniki tyrystorowej jest raczej krokiem w tył, nawet przy zastosowaniu tyrystorów GTO, jest to po prostu technologia już w tej chwili przestarzała. W obecnych rozwiązaniach konstrukcyjnych i to zarówno w stosunku do silników trakcyjnych prądu stałego jak i przemiennego stosuje się przekształtniki oparte właśnie na tranzystorach. Są to tzw. tranzystory IGBT.
Tyrystory są elementami półprzewodnikowymi o działaniu zaworowym. Czyli można sobie sterować napięciem silników trakcyjnych bez potrzeby stosowania oporników (jak jest w rozruszniku).
Dodam jeszcze trochę informacji technicznych. Z tyrystorów buduje się przekształtniki. Ponieważ napięcie wychodzące może być stałe (DC) lub przemienne (AC) (zależy od rodzaju silników trakcyjnych) a napięcie sterujące (wchodzące) też, stąd dzieli się przekształtniki na:
-prostowniki AC-DC
-przekształtniki prądu stałego DC-DC
-falowniki DC-AC
-przekształtniki prądu przemiennego AC-AC
Mówiąc w uproszczeniu tyrystor jest takim kranikiem. Zmieniając niskie napięcie sterujące np. 0-9V możesz zmieniać proporcjonalnie wartość napięcia np.0-600V zasilającego jakieś urządzenia dużej mocy np. silniki elektryczne zmieniając ich obroty.
Pozdrawiam