Mój kolejny cel wczorajszej wizyty w Krakowie. Rotax/MPK EU8N.
Wagony, z których wywodzi się ta konstrukcja opisałem Wam już w poście wyżej - w czasie mojej krakowskiej wizyty w zeszłym roku
A teraz sam wagon... zrobił na mnie ogromne wrażenie. Oczywiscie pozytywne. Jedyna wada EU8N to wysokie, strome schody, ale jak zauważyłem mieszkańcy Krakowa jakoś na to nie narzekają i sobie radzą
Przede wszystkim dla mnie EU8N to tramwaj z duszą. Stale coś w nim dzwoni, brzęczy, stale elektronika przed czymś ostrzega, informuje:
- zamknięcie drzwi - brzęczyk
- odjazd wagonu - w ostatnich drzwiach dzwonek elektroniczny (chyba)
- następny przystanek - kolejny dźwięk
I tak wkółko. W tym wagonie nie można się nudzić, ale największe wrażenie EU8N zrobił na mnie na nowej linii na Mały Płaszów. W Centrum powolne, ospałe i spokojne... na nowym, wydzielonym torowisku: szybkie ciche i wygodne
To jest w ogóle ciekawe, w EU8N nie słychać żadnego napędu, jedynie szum kół
Wnętrze
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26952
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26946
Środkowy człon, on również jest stosunkowo obszerny, mam wrażenie, że ten człon lepiej wykorzystano niż w Protramie...
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26947
Dla porównania jeszcze raz "niskopodłogowy" człon w 405N-Kr
http://imageshack.us/photo/my-images/32/protram6.jpg/
W Protramie zamontowano poręcze. W EU8N jest wolna przestrzeń
A to wejście do środkowego członu. Nie trzeba jakoś specjalnie podności nogi do góry - oczywiście pod warunkiem, że wchodzimy z wysokiego peronu, a nie z poziomu ulicy
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26949
W ostatnich drzwiach można znaleźć dodatkową poręcz, jest ona pomocna przy wsiadaniu do wagonu
http://imageshack.us/photo/my-images/521/eu8n4.jpg/
Jeszcze na moment wnętrze wagonu. Dwie ławy, jedna w pierwszym, druga w trzecim członie - mieszkańcy Krakowa bardzo je polubili, chętni z tego korzystają
http://imageshack.us/photo/my-images/407/eu8n3.jpg/
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26952
A jeśli ktoś chce odrobinę dyskrecji z dziewczyną, to może wybrać sobie tylny zwis wagonu
http://imageshack.us/photo/my-images/213/eu8n1.jpg/
Trzeba jednak uważać, bo te dwa fotele stoją na niewielkim stopniu
Informacja pasażerska, kasowniki oraz biletomaty
Jest typowa dla zachodnich używanych, w Krakowie, wagonów.
http://imageshack.us/photo/my-images/716/eu8n2.jpg/
Nie ma żadnej wizualizacji, są tylko nazwy trzech najbliższych przystanków i kierunek jazdy. Dodatkowo nad drzwiami wisi niewielka dytka z "termometrem", czyli cała trasa i przystanki
W EU8N zainstalowano stare kasowniki R&G
http://imageshack.us/photo/my-images/407/eu8n7.jpg/
oraz stare biletomaty (są nowsze, ale o tym w innym temacie)
http://imageshack.us/photo/my-images/547/eu8n6.jpg/
Drzwi, posiadają fotokomórkę i zamykają się automatycznie same - motorniczy też je może zamknąć. Natomiast ciekawostka polega na tym, że w przypadku gdy na przystanku jest duża wymiana pasażerska i wchodzi dużo osób, elektronika co jakiś czas ostrzega przed zamknięcie drzwi (dźwiękowo), ale drzwi się nie zamykają.
A zatem nie ma możliwości przytrzaśnięcia kogoś, ale...
...jedyny przypadek to gdy motorniczy zamyka drzwi - wtedy lepiej nie próbować się z drzwiami. One po prostu się zamkną, razem z ręką i koniec.
Skrzydła dzwi poruszają się w miarę cicho i szybko
I jeszcze jedna uwaga odnośnie samodzielnego zamykania się drzwi. Mam wrażenie, że wszyscy w Krakowie rozumieją, że drzwi nie zamyka motorniczy, ale zamykają się same. I zauważyłem, że gdy drzwi się zamknęły, przed nosem dobiegającej osoby, to żaden z napotkanych ludzi nie walił pięścią po drzwiach, tylko spokojnie nacisnął sobie przycisk - i w efekcie otworzył drzwi.
W Warszawie zaraz by był krzyk, wyzwiska pod kątem motorniczego i tym podobne
I na koniec pytanie do kolegów z Krakow. Do czego służy to urządzenie ? Można je spotkać w pierwszym i trzecim członie EU8N
http://imageshack.us/photo/my-images/717/eu8n100.jpg/