Konstal 13N

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o polskch konstrukcjach tramwajów...
Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

PAFAWAG pisze:wycie 13N
Spowodowane jest jakimś wałem.
PAFAWAG pisze:Podobnie wyją 102Na
Dotychczas słyszałem że właśnie 102Na są cichsze.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

PAFAWAG pisze:Może wycie 13N ma jakiś związek z rozrusznikiem bębnowym, albo innym niż 105N współczynnikiem CX, powodowanym przez zaokrąglone nadwozie? :diabeł:
Zostało to już - zdaje się nawet w tym temacie - wyjaśnione. Zatem zachęcam, do dokładnego przejrzenia tematu od początku ;)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

ep40 pisze:Spowodowane jest jakimś wałem.
Przetwornicą dwustopniową (chyba, napruty jestem), 105N ma dwustopniową.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

plocmaster pisze:Przetwornicą dwustopniową (chyba, napruty jestem), 105N ma dwustopniową
Nie przetwornicą tylko przekładnią dwustopniową 105N ma zwykłą jednostopniową przekładnie kątową.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

TLG pisze:przekładnią dwustopniową
Jak mają stare Tatry? Czy to od nich wzięła się ta przekładnia czy to patent Belgów którzy dostarczyli aparaturę elektryczną.
PAFAWAG pisze:Podobnie wyją 102Na, ale też nie wiem, dlaczego.
ep40 pisze:Dotychczas słyszałem że właśnie 102Na są cichsze.
Gdyż tak jak
TLG pisze:105N ma zwykłą jednostopniową przekładnie kątową.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

102Na mają tę samą przekładnie to 13N

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

TLG pisze:102Na mają tę samą przekładnie to 13N
To w końcu 102Na też wyją czy nie? Osobiście nie sprawdziłem tego, ale na różnych filmikach 102Na porusza się cicho.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

ep40 pisze:To w końcu 102Na też wyją czy nie? Osobiście nie sprawdziłem tego, ale na różnych filmikach 102Na porusza się cicho.
Cicho porusza się 803N. Mam nawet wrażenie, że gdyby 803N otrzymał przetwornicę statyczną poruszałby się niewiele głośniej niż wagony GT6. 102N czy Na wyją nieznacznie ciszej, ale jednak wyją, do tego dochodzi szum wydawany przez wózek toczny.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Pamiętacie te kwadratowe reflektory, które Tramwaje Warszawskie obecnie montuje w remontowanych wagonach typu 105Na ?

:strzałka: galeria/details.php?image_id=15243

Otóż dzisiaj, przechodząc przez torowisko na Marszałkowskiej, mijałem stojący skład 13N, w którym wiodący wagon - #230 zamiast okrągłego reflektora miał ... kwadratowy. :retard:

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

J-31 pisze:Otóż dzisiaj, przechodząc przez torowisko na Marszałkowskiej, mijałem stojący skład 13N, w którym wiodący wagon - #230 zamiast okrągłego reflektora miał ... kwadratowy.
Nic nowego. Jeżdżą tak już dawna. Powoli zaczynają przypominać belgijski pierwowzór. Chociaż moim zdaniem jak już się robi zmiany to powinny otrzymywać dwa reflektory.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

ep40 pisze:
TLG pisze:102Na mają tę samą przekładnie to 13N
To w końcu 102Na też wyją czy nie? Osobiście nie sprawdziłem tego, ale na różnych filmikach 102Na porusza się cicho.
Wyją i te, co mają przetwornicę statyczną, jak i te, które mają wirującą. Oczywiście chodzi mi tu o rozruch, a nie o hałas wentylatorów.

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee »

Kędzior pisze:
ep40 pisze: To w końcu 102Na też wyją czy nie? Osobiście nie sprawdziłem tego, ale na różnych filmikach 102Na porusza się cicho.
Wyją i te, co mają przetwornicę statyczną, jak i te, które mają wirującą. Oczywiście chodzi mi tu o rozruch, a nie o hałas wentylatorów.
13N mają te same przekładnie co 102N i 102Na, tak więc na 100% wyją przy rozruchu i hamowaniu. No chyba, że będzie to 13N (lub 102Na - dwie takie były w GOP'ie) z wózkami od 105Na...

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Coffee pisze:No chyba, że będzie to 13N (lub 102Na - dwie takie były w GOP'ie) z wózkami od 105Na...
W latach 80 prowadzono próby z takimi wózkami w 13N, ale źle się sprawowały.

mkm101

Post autor: mkm101 »

Pod koniec września 1959r., czyli 50 lat temu do Warszawy dotarł prototypowy wagon 13N. Potem przybyło jeszcze 839 dalszych wagonów tego typu, dzięki czemu na dlugo wrosły w warszawski krajobraz. Co ciekawe 50-latek nadal jeździ liniowo (choć już z numerem 753").

Trochę więcej - http://tramwar.republika.pl/tw13n.html oraz http://tramwar.republika.pl/tw13modyf.html

alojz
Posty: 368
Rejestracja: 2010-09-25, 22:43
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: alojz »


XboXC

Post autor: XboXC »

13N, 15N, 102N, 102Na, 102Nd, 102NaW, 803N oraz 802N mają wszystkie te wozy te same przekładnie. Jedyną różnicą jest sama rama wózka.
13N tak jak 102Na, 102Nd i 102N jest na 1435mm
803N, 802N, 102NaW to odpowiedniki 1000mm wagonów 102N/Na/Nd
15N to prototyp wagonu 102Na, różniący się paroma szczegółami, ale nie wózkami napędnymi.

Różnica w hałasie tych przekładni jest prawdopodobnie spowodowana ich zużyciem. Wiadomo, że w warszawie jezdzi sie w systemie "dwójkowym". 0 jest albo 1, wiec przekładnie są dość mocno eksploatowane.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

XboXC pisze:15N to prototyp wagonu 102Na, różniący się paroma szczegółami
Nie wiem, czy zupełnie inny układ rozruchowy to jest taki szczegół.

XboXC

Post autor: XboXC »

No slyszalem ze rozni sie nastawnikiem - 15N ma rozruch bezposredni jak w Nce, ale w temacie jest mowa o wyciu czyli przekładniach, a to było w nim takie same.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

XboXC pisze:No slyszalem ze rozni sie nastawnikiem - 15N ma rozruch bezposredni jak w Nce
Dokładnie tak, posiadał nastawnik T401 umieszczony centralnie w pulpicie, uruchamiany kierownicą od Stara.
XboXC pisze:mowa o wyciu czyli przekładniach, a to było w nim takie same.
Tego nie wiemy, poza paroma zdjęciami nie znam żadnego nagrania z tym wagonem.

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2832
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Post autor: Marcin N »

XboXC pisze:13N, 15N, 102N, 102Na, 102Nd, 102NaW, 803N oraz 802N mają wszystkie te wozy te same przekładnie.
W GOP swego czasu eksploatowano także 13NS+13NSD #123+124 do tego cztery sztuki stycznikowych 13N i jedną sztukę 14N.
XboXC pisze:15N to prototyp wagonu 102Na, różniący się paroma szczegółami, ale nie wózkami napędnymi.
Różnił się głównie konstrukcją przegubu, 15N nie miał "kapliczki" jak 102jka tylko opończę wykonaną z brezentu.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor produkcji krajowej”