Konstal 13N
Cicho porusza się 803N. Mam nawet wrażenie, że gdyby 803N otrzymał przetwornicę statyczną poruszałby się niewiele głośniej niż wagony GT6. 102N czy Na wyją nieznacznie ciszej, ale jednak wyją, do tego dochodzi szum wydawany przez wózek toczny.ep40 pisze:To w końcu 102Na też wyją czy nie? Osobiście nie sprawdziłem tego, ale na różnych filmikach 102Na porusza się cicho.
Pamiętacie te kwadratowe reflektory, które Tramwaje Warszawskie obecnie montuje w remontowanych wagonach typu 105Na ?
galeria/details.php?image_id=15243
Otóż dzisiaj, przechodząc przez torowisko na Marszałkowskiej, mijałem stojący skład 13N, w którym wiodący wagon - #230 zamiast okrągłego reflektora miał ... kwadratowy.
galeria/details.php?image_id=15243
Otóż dzisiaj, przechodząc przez torowisko na Marszałkowskiej, mijałem stojący skład 13N, w którym wiodący wagon - #230 zamiast okrągłego reflektora miał ... kwadratowy.
Nic nowego. Jeżdżą tak już dawna. Powoli zaczynają przypominać belgijski pierwowzór. Chociaż moim zdaniem jak już się robi zmiany to powinny otrzymywać dwa reflektory.J-31 pisze:Otóż dzisiaj, przechodząc przez torowisko na Marszałkowskiej, mijałem stojący skład 13N, w którym wiodący wagon - #230 zamiast okrągłego reflektora miał ... kwadratowy.
Wyją i te, co mają przetwornicę statyczną, jak i te, które mają wirującą. Oczywiście chodzi mi tu o rozruch, a nie o hałas wentylatorów.ep40 pisze:To w końcu 102Na też wyją czy nie? Osobiście nie sprawdziłem tego, ale na różnych filmikach 102Na porusza się cicho.TLG pisze:102Na mają tę samą przekładnie to 13N
13N mają te same przekładnie co 102N i 102Na, tak więc na 100% wyją przy rozruchu i hamowaniu. No chyba, że będzie to 13N (lub 102Na - dwie takie były w GOP'ie) z wózkami od 105Na...Kędzior pisze:Wyją i te, co mają przetwornicę statyczną, jak i te, które mają wirującą. Oczywiście chodzi mi tu o rozruch, a nie o hałas wentylatorów.ep40 pisze: To w końcu 102Na też wyją czy nie? Osobiście nie sprawdziłem tego, ale na różnych filmikach 102Na porusza się cicho.
Pod koniec września 1959r., czyli 50 lat temu do Warszawy dotarł prototypowy wagon 13N. Potem przybyło jeszcze 839 dalszych wagonów tego typu, dzięki czemu na dlugo wrosły w warszawski krajobraz. Co ciekawe 50-latek nadal jeździ liniowo (choć już z numerem 753").
Trochę więcej - http://tramwar.republika.pl/tw13n.html oraz http://tramwar.republika.pl/tw13modyf.html
Trochę więcej - http://tramwar.republika.pl/tw13n.html oraz http://tramwar.republika.pl/tw13modyf.html
13N, 15N, 102N, 102Na, 102Nd, 102NaW, 803N oraz 802N mają wszystkie te wozy te same przekładnie. Jedyną różnicą jest sama rama wózka.
13N tak jak 102Na, 102Nd i 102N jest na 1435mm
803N, 802N, 102NaW to odpowiedniki 1000mm wagonów 102N/Na/Nd
15N to prototyp wagonu 102Na, różniący się paroma szczegółami, ale nie wózkami napędnymi.
Różnica w hałasie tych przekładni jest prawdopodobnie spowodowana ich zużyciem. Wiadomo, że w warszawie jezdzi sie w systemie "dwójkowym". 0 jest albo 1, wiec przekładnie są dość mocno eksploatowane.
13N tak jak 102Na, 102Nd i 102N jest na 1435mm
803N, 802N, 102NaW to odpowiedniki 1000mm wagonów 102N/Na/Nd
15N to prototyp wagonu 102Na, różniący się paroma szczegółami, ale nie wózkami napędnymi.
Różnica w hałasie tych przekładni jest prawdopodobnie spowodowana ich zużyciem. Wiadomo, że w warszawie jezdzi sie w systemie "dwójkowym". 0 jest albo 1, wiec przekładnie są dość mocno eksploatowane.
Dokładnie tak, posiadał nastawnik T401 umieszczony centralnie w pulpicie, uruchamiany kierownicą od Stara.XboXC pisze:No slyszalem ze rozni sie nastawnikiem - 15N ma rozruch bezposredni jak w Nce
Tego nie wiemy, poza paroma zdjęciami nie znam żadnego nagrania z tym wagonem.XboXC pisze:mowa o wyciu czyli przekładniach, a to było w nim takie same.
W GOP swego czasu eksploatowano także 13NS+13NSD #123+124 do tego cztery sztuki stycznikowych 13N i jedną sztukę 14N.XboXC pisze:13N, 15N, 102N, 102Na, 102Nd, 102NaW, 803N oraz 802N mają wszystkie te wozy te same przekładnie.
Różnił się głównie konstrukcją przegubu, 15N nie miał "kapliczki" jak 102jka tylko opończę wykonaną z brezentu.XboXC pisze:15N to prototyp wagonu 102Na, różniący się paroma szczegółami, ale nie wózkami napędnymi.
ZTM w Warszawie zapowiedział, że w sylwestra po 53 latach eksploatacji, po raz ostatni liniowo na trasy wyjadą wagony 13N. Oficjalne pożegnanie 5 stycznia.
A tak BTW czy to prawda, że jedną z tych czternastu jeszcze jeżdżących parówek jest najstarsza, która zapoczątkowała eksploatację tych wagonów w stolicy?Aktualnie wciąż jeździ jeszcze siedem składów parówek z zajezdni ¯oliborz. Wszystkie, wraz z jednym odstawionym składem na terenie zajezdni Mokotów, będzie można ujrzeć po raz ostatni w ruchu liniowym w sylwestra. Tramwaje Warszawskie wspólnie z Zarządem Transportu Miejskiego organizują w nocy z 31 grudnia na 1 stycznia specjalną linię okolicznościową „13N” łączącą pętle Piaski i Metro Wilanowska przez Broniewskiego, al. Jana Pawła II, Chałubińskiego, al. Niepodległości, Nowowiejską i Puławską. Linia ta, obsługiwana w całości przez parówki, będzie funkcjonować od godz. 19:00 do godz. 3:00 z częstotliwością co 15 minut. Trasa będzie służyć też osobom bawiącym się na miejskim sylwestrze, który odbywa się na pl. Konstytucji. W tramwajach obowiązywać będzie normalna taryfa ZTM.
Wysłużone tramwaje 13N są zastępowane od 2,5 roku przez Swingi 120Na, wyprodukowane przez Pesę. Jednak z uwagi na swoją długą karierę na warszawskich torach, wielu mieszkańców ma duży sentyment do tych starych tramwajów. Oficjalne pożegnanie zaplanowano 5 stycznia 2013 r. – Tramwaje te kursowały po stolicy przez ponad pół wieku dlatego zasługują na specjalne pożegnanie. O szczegółach uroczystości poinformujemy Państwa po Nowym Roku – informuje Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.