Protram 405N-Kr

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o polskch konstrukcjach tramwajów...
szubak

Post autor: szubak »

Tramwaje mają rejestratory jazdy, więc generalnie w tunelu prowadzący raczej jadą te 30 km/h.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Nareszcie miałem okazję poznać osobiście Protrama 405N-Kr. To właśnie specjalnie dla tego wyjątkowego wagonu pojechałem wczoraj do Krakowa. Specjalnie na niego polowałem. Objechałem pół miasta, goniłem go pieszo. Kiedy z zadyszką złapałem go za zderzak, motorniczy ulitował się i mnie wpuścił do środka...

... dobra żartowałem :mruga: , ale tylko częściowo. Faktycznie postanowiłem wczoraj zapolować na ten wagon. Dużo sobie po nim obiecywałem i ... w efekcie jakoś mnie nie zachwycił. No, ale po kolei

Po pierwsze długość wagonu robi ogromne wrażenie. To prawdziwy pociąg tramwajowy. Szczególnie się to odczuwa na ciasnych zakrętach zabytkowego Śródmieścia Krakowa, kiedy to tramwaj się dosłownie wije pomiędzy kamienicami

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/707/protram1.jpg/

Najfajniej jest, jak się siedzi w pierwszym członie, a tramwaj skręca i wtedy wystarczy lekko odwrócić głowę, by zobaczyć tył wagonu, który jeszcze jeszcze nawet nie wjechał na zwrotnicę ;)

Wnętrze wagonu
Jest całkiem praktyczne. O dziwo - jak na krakowskie warunki - MPK nie zdecydowano się jednak na podwójny rząd foteli (jak w niektórych 105-tkach). Fotele są pojedyncze

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/832/protram3.jpg/
:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/838/protram5.jpg/
:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/10/protram9.jpg/

Tył wagonu nie został wykorzystano pod miejsca siedzące. Jest tak jak w Konstalu 105Na ;)

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/267/protram8.jpg/

Skoro wspominam o fotelach - są one wygodne - to warto zajrzeć na ich tył - to jeszcze jeden element, który mi się spodobał w Krakowie. MPK wykorzystało tylne oparcie foteli pod rekalmę. Bardzo ładnie to dopasowano. Z jednej strony wykorzystano przestrzeń, a z drugiej będzie mniejsza okazja do mazania przez młodzież ;)

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/515/protram2.jpg/

Niskopodłogowe człony są dosyć obszerne. Ma to duże znaczenie, ze względu na spore potoki pasażerskie. A zatem ich scenografia jest jak najbardziej przemyślana

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/32/protram6.jpg/

Ciekawostką, która zrobiła na mnie ogromne wrażenie, to ... podświetlane krawędzie stopni wewnętrznych schodów

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/341/protram4.jpg/
:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/687/protram7.jpg/

Z tym rozwiązaniem spotykam się pierwszy raz, na pewno nie mają tego ani GT8S, ani EU8N, a już na pewno nie przypominam sobie tego w znanych mi Protramach 205WrAs ;)

Drzwi - odskokowo przesuwne - otwierają się szybko i sprawnie. Są bardzo szerokie i zapewniają szybką wymianę pasażerską ;)

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/585/protram10.jpg/

Ciekawa jest informacja pasażerska. Boczne tablice elektroniczne są obu stronne. O ile na zewnątrz niczego szczególnego nie ma, o tyle w środku SIP jest dosyć ciekawy.

Na ekranie wewnętrznym pojawia się taki obraz
:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/41/protram11.jpg/

Jak widać obraz składa się z trzech elementów. Najbliższy widok otoczenia pętli (zdjęcie nie zawsze się pojawia), najbliższe przystanki, a obok wycinek mapki, lokalizujące tramwaj.

Zanim spojrzymy na mapkę, to warto dodać, że ta czerwona kulka obraca się. I pomiędzy przystankami wytacza się z "dołka".

Mapka
:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/440/protram12.jpg/
Czerwona kropka pulsuje (dlatego nie widać jej było na poprzedniej fotce) i przesuwa się w miarę ruchu wagonu

===============
Jeśli jeszcze na moment wyjdziemy z wagonu, to warto popatrzeć na wózki. Bardzo łądnie wciśnięto je pod przegub

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/824/protram13.jpg/

Oczywiście w tramwaju aż pachnie nowością. Tyle słów zachwytu. Teraz warto by się tym przejechać - film zmontuję nieco później - natomiast kilka słów opisu.

Na początek, ważne, wagon potrafi być bardzo szybki - szczególnie na równych, prostych, wydzielonych torowiskach. W Centrum jest trochę gorzej i motorniczy pewnie musi nieco więcej uwagi zwracać na tył pojazdu.

Natomiast tramwaj zachowuje się w ruchu jak zwykły Konstal 105Na. Odgłosy są podobne. Czy MPK zechce przebudować kolejne Konstale na Protramy ? Skoro chcą z jakiegoś powodu uciekać od 105-tek, to Protram w tej wersji - z tym napędem - chyba nie będzie dla nich alternatywą.

Cóż, zobaczymy ;)

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee »

J-31 pisze: Czy MPK zechce przebudować kolejne Konstale na Protramy ?
Chce. Ma być ich 25.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

J-31 pisze:Ciekawa jest informacja pasażerska. Boczne tablice elektroniczne są obu stronne. O ile na zewnątrz niczego szczególnego nie ma, o tyle w środku SIP jest dosyć ciekawy.

Na ekranie wewnętrznym pojawia się taki obraz
http://imageshack.us/photo/my-images/41/protram11.jpg/

Jak widać obraz składa się z trzech elementów. Najbliższy widok otoczenia pętli (zdjęcie nie zawsze się pojawia), najbliższe przystanki, a obok wycinek mapki, lokalizujące tramwaj.
¯adna nowość, bo identyczne można od kilku lat spotkać w Gdańsku i jeszcze gdzieś (niech mnie ktoś oświeci)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Coffee pisze:Chce. Ma być ich 25.
Wow. No to ciekawa informacja. Wg. mnie MPK powinno przy okazji tych przebudów zamówić napęd tyrystorowy do tych wagonów, to wtedy mogło by być jeszcze lepiej ;)

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee »

J-31 pisze:Wg. mnie MPK powinno przy okazji tych przebudów zamówić napęd tyrystorowy do tych wagonów, to wtedy mogło by być jeszcze lepiej
Ale po co tyrystorowy, jak mają chopperowy z rozruchem impulsowym?

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Coffee pisze:Ale po co tyrystorowy, jak mają chopperowy z rozruchem impulsowym?
Rozruch chopperowy to właśnie rozruch impulsowy (nazywany też tyrystorowym). Może chodziło Ci o falowniki i silniki asynchroniczne?
J-31 pisze:Wg. mnie MPK powinno przy okazji tych przebudów zamówić napęd tyrystorowy do tych wagonów, to wtedy mogło by być jeszcze lepiej
Bardziej prawdopodobne, że - tak jak prototyp - jednak dostaną silniki asynchroniczne właśnie.

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee »

TLG pisze:(nazywany też tyrystorowym)
Dla mnie tyrystorem to jest 105NT (trochę inny układ), więc wole to nazwać Chopperem. :P
TLG pisze:Może chodziło Ci o falowniki i silniki asynchroniczne?
Tak, zgadza się.
Bardziej prawdopodobne, że - tak jak prototyp - jednak dostaną silniki asynchroniczne właśnie.
Raczej tak zwłaszcza, że w N8S, GT8S (a w zasadzie w tedy N8C i GT8C, bo też mają mieć inną elektrykę) chcieli zmieniać na silniki asynchrioniczne.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Obiecywałem filmy, więc kolejny - będzie trochę dźwięków. Oczywiście Protram 405N-Kr #4001 ;)

:strzałka: http://www.youtube.com/watch?v=hoNAjG_K ... e=youtu.be

Miłego oglądania ;)

Awatar użytkownika
Wojtek-MKM
Posty: 574
Rejestracja: 2010-08-06, 13:41
Lokalizacja: Kraków Czyżyny

Post autor: Wojtek-MKM »

Co do układu foteli to Protram ma za zadanie zmieścić większą liczbę pasażerów niż 3x 105Na przy krótszej długości pociągu. A szczególnie przyda się to na linii "4".

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

I się nawet sprzydaje. Dosyć dobrze to funkcjonuje i tramwaj faktycznie sprawdza się na tej obciążonej linii ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor produkcji krajowej”