Protram 405N-Kr
Nareszcie miałem okazję poznać osobiście Protrama 405N-Kr. To właśnie specjalnie dla tego wyjątkowego wagonu pojechałem wczoraj do Krakowa. Specjalnie na niego polowałem. Objechałem pół miasta, goniłem go pieszo. Kiedy z zadyszką złapałem go za zderzak, motorniczy ulitował się i mnie wpuścił do środka...
... dobra żartowałem , ale tylko częściowo. Faktycznie postanowiłem wczoraj zapolować na ten wagon. Dużo sobie po nim obiecywałem i ... w efekcie jakoś mnie nie zachwycił. No, ale po kolei
Po pierwsze długość wagonu robi ogromne wrażenie. To prawdziwy pociąg tramwajowy. Szczególnie się to odczuwa na ciasnych zakrętach zabytkowego Śródmieścia Krakowa, kiedy to tramwaj się dosłownie wije pomiędzy kamienicami
http://imageshack.us/photo/my-images/707/protram1.jpg/
Najfajniej jest, jak się siedzi w pierwszym członie, a tramwaj skręca i wtedy wystarczy lekko odwrócić głowę, by zobaczyć tył wagonu, który jeszcze jeszcze nawet nie wjechał na zwrotnicę
Wnętrze wagonu
Jest całkiem praktyczne. O dziwo - jak na krakowskie warunki - MPK nie zdecydowano się jednak na podwójny rząd foteli (jak w niektórych 105-tkach). Fotele są pojedyncze
http://imageshack.us/photo/my-images/832/protram3.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/838/protram5.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/10/protram9.jpg/
Tył wagonu nie został wykorzystano pod miejsca siedzące. Jest tak jak w Konstalu 105Na
http://imageshack.us/photo/my-images/267/protram8.jpg/
Skoro wspominam o fotelach - są one wygodne - to warto zajrzeć na ich tył - to jeszcze jeden element, który mi się spodobał w Krakowie. MPK wykorzystało tylne oparcie foteli pod rekalmę. Bardzo ładnie to dopasowano. Z jednej strony wykorzystano przestrzeń, a z drugiej będzie mniejsza okazja do mazania przez młodzież
http://imageshack.us/photo/my-images/515/protram2.jpg/
Niskopodłogowe człony są dosyć obszerne. Ma to duże znaczenie, ze względu na spore potoki pasażerskie. A zatem ich scenografia jest jak najbardziej przemyślana
http://imageshack.us/photo/my-images/32/protram6.jpg/
Ciekawostką, która zrobiła na mnie ogromne wrażenie, to ... podświetlane krawędzie stopni wewnętrznych schodów
http://imageshack.us/photo/my-images/341/protram4.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/687/protram7.jpg/
Z tym rozwiązaniem spotykam się pierwszy raz, na pewno nie mają tego ani GT8S, ani EU8N, a już na pewno nie przypominam sobie tego w znanych mi Protramach 205WrAs
Drzwi - odskokowo przesuwne - otwierają się szybko i sprawnie. Są bardzo szerokie i zapewniają szybką wymianę pasażerską
http://imageshack.us/photo/my-images/585/protram10.jpg/
Ciekawa jest informacja pasażerska. Boczne tablice elektroniczne są obu stronne. O ile na zewnątrz niczego szczególnego nie ma, o tyle w środku SIP jest dosyć ciekawy.
Na ekranie wewnętrznym pojawia się taki obraz
http://imageshack.us/photo/my-images/41/protram11.jpg/
Jak widać obraz składa się z trzech elementów. Najbliższy widok otoczenia pętli (zdjęcie nie zawsze się pojawia), najbliższe przystanki, a obok wycinek mapki, lokalizujące tramwaj.
Zanim spojrzymy na mapkę, to warto dodać, że ta czerwona kulka obraca się. I pomiędzy przystankami wytacza się z "dołka".
Mapka
http://imageshack.us/photo/my-images/440/protram12.jpg/
Czerwona kropka pulsuje (dlatego nie widać jej było na poprzedniej fotce) i przesuwa się w miarę ruchu wagonu
===============
Jeśli jeszcze na moment wyjdziemy z wagonu, to warto popatrzeć na wózki. Bardzo łądnie wciśnięto je pod przegub
http://imageshack.us/photo/my-images/824/protram13.jpg/
Oczywiście w tramwaju aż pachnie nowością. Tyle słów zachwytu. Teraz warto by się tym przejechać - film zmontuję nieco później - natomiast kilka słów opisu.
Na początek, ważne, wagon potrafi być bardzo szybki - szczególnie na równych, prostych, wydzielonych torowiskach. W Centrum jest trochę gorzej i motorniczy pewnie musi nieco więcej uwagi zwracać na tył pojazdu.
Natomiast tramwaj zachowuje się w ruchu jak zwykły Konstal 105Na. Odgłosy są podobne. Czy MPK zechce przebudować kolejne Konstale na Protramy ? Skoro chcą z jakiegoś powodu uciekać od 105-tek, to Protram w tej wersji - z tym napędem - chyba nie będzie dla nich alternatywą.
Cóż, zobaczymy
... dobra żartowałem , ale tylko częściowo. Faktycznie postanowiłem wczoraj zapolować na ten wagon. Dużo sobie po nim obiecywałem i ... w efekcie jakoś mnie nie zachwycił. No, ale po kolei
Po pierwsze długość wagonu robi ogromne wrażenie. To prawdziwy pociąg tramwajowy. Szczególnie się to odczuwa na ciasnych zakrętach zabytkowego Śródmieścia Krakowa, kiedy to tramwaj się dosłownie wije pomiędzy kamienicami
http://imageshack.us/photo/my-images/707/protram1.jpg/
Najfajniej jest, jak się siedzi w pierwszym członie, a tramwaj skręca i wtedy wystarczy lekko odwrócić głowę, by zobaczyć tył wagonu, który jeszcze jeszcze nawet nie wjechał na zwrotnicę
Wnętrze wagonu
Jest całkiem praktyczne. O dziwo - jak na krakowskie warunki - MPK nie zdecydowano się jednak na podwójny rząd foteli (jak w niektórych 105-tkach). Fotele są pojedyncze
http://imageshack.us/photo/my-images/832/protram3.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/838/protram5.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/10/protram9.jpg/
Tył wagonu nie został wykorzystano pod miejsca siedzące. Jest tak jak w Konstalu 105Na
http://imageshack.us/photo/my-images/267/protram8.jpg/
Skoro wspominam o fotelach - są one wygodne - to warto zajrzeć na ich tył - to jeszcze jeden element, który mi się spodobał w Krakowie. MPK wykorzystało tylne oparcie foteli pod rekalmę. Bardzo ładnie to dopasowano. Z jednej strony wykorzystano przestrzeń, a z drugiej będzie mniejsza okazja do mazania przez młodzież
http://imageshack.us/photo/my-images/515/protram2.jpg/
Niskopodłogowe człony są dosyć obszerne. Ma to duże znaczenie, ze względu na spore potoki pasażerskie. A zatem ich scenografia jest jak najbardziej przemyślana
http://imageshack.us/photo/my-images/32/protram6.jpg/
Ciekawostką, która zrobiła na mnie ogromne wrażenie, to ... podświetlane krawędzie stopni wewnętrznych schodów
http://imageshack.us/photo/my-images/341/protram4.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/687/protram7.jpg/
Z tym rozwiązaniem spotykam się pierwszy raz, na pewno nie mają tego ani GT8S, ani EU8N, a już na pewno nie przypominam sobie tego w znanych mi Protramach 205WrAs
Drzwi - odskokowo przesuwne - otwierają się szybko i sprawnie. Są bardzo szerokie i zapewniają szybką wymianę pasażerską
http://imageshack.us/photo/my-images/585/protram10.jpg/
Ciekawa jest informacja pasażerska. Boczne tablice elektroniczne są obu stronne. O ile na zewnątrz niczego szczególnego nie ma, o tyle w środku SIP jest dosyć ciekawy.
Na ekranie wewnętrznym pojawia się taki obraz
http://imageshack.us/photo/my-images/41/protram11.jpg/
Jak widać obraz składa się z trzech elementów. Najbliższy widok otoczenia pętli (zdjęcie nie zawsze się pojawia), najbliższe przystanki, a obok wycinek mapki, lokalizujące tramwaj.
Zanim spojrzymy na mapkę, to warto dodać, że ta czerwona kulka obraca się. I pomiędzy przystankami wytacza się z "dołka".
Mapka
http://imageshack.us/photo/my-images/440/protram12.jpg/
Czerwona kropka pulsuje (dlatego nie widać jej było na poprzedniej fotce) i przesuwa się w miarę ruchu wagonu
===============
Jeśli jeszcze na moment wyjdziemy z wagonu, to warto popatrzeć na wózki. Bardzo łądnie wciśnięto je pod przegub
http://imageshack.us/photo/my-images/824/protram13.jpg/
Oczywiście w tramwaju aż pachnie nowością. Tyle słów zachwytu. Teraz warto by się tym przejechać - film zmontuję nieco później - natomiast kilka słów opisu.
Na początek, ważne, wagon potrafi być bardzo szybki - szczególnie na równych, prostych, wydzielonych torowiskach. W Centrum jest trochę gorzej i motorniczy pewnie musi nieco więcej uwagi zwracać na tył pojazdu.
Natomiast tramwaj zachowuje się w ruchu jak zwykły Konstal 105Na. Odgłosy są podobne. Czy MPK zechce przebudować kolejne Konstale na Protramy ? Skoro chcą z jakiegoś powodu uciekać od 105-tek, to Protram w tej wersji - z tym napędem - chyba nie będzie dla nich alternatywą.
Cóż, zobaczymy
¯adna nowość, bo identyczne można od kilku lat spotkać w Gdańsku i jeszcze gdzieś (niech mnie ktoś oświeci)J-31 pisze:Ciekawa jest informacja pasażerska. Boczne tablice elektroniczne są obu stronne. O ile na zewnątrz niczego szczególnego nie ma, o tyle w środku SIP jest dosyć ciekawy.
Na ekranie wewnętrznym pojawia się taki obraz
http://imageshack.us/photo/my-images/41/protram11.jpg/
Jak widać obraz składa się z trzech elementów. Najbliższy widok otoczenia pętli (zdjęcie nie zawsze się pojawia), najbliższe przystanki, a obok wycinek mapki, lokalizujące tramwaj.
Rozruch chopperowy to właśnie rozruch impulsowy (nazywany też tyrystorowym). Może chodziło Ci o falowniki i silniki asynchroniczne?Coffee pisze:Ale po co tyrystorowy, jak mają chopperowy z rozruchem impulsowym?
Bardziej prawdopodobne, że - tak jak prototyp - jednak dostaną silniki asynchroniczne właśnie.J-31 pisze:Wg. mnie MPK powinno przy okazji tych przebudów zamówić napęd tyrystorowy do tych wagonów, to wtedy mogło by być jeszcze lepiej
Dla mnie tyrystorem to jest 105NT (trochę inny układ), więc wole to nazwać Chopperem.TLG pisze:(nazywany też tyrystorowym)
Tak, zgadza się.TLG pisze:Może chodziło Ci o falowniki i silniki asynchroniczne?
Raczej tak zwłaszcza, że w N8S, GT8S (a w zasadzie w tedy N8C i GT8C, bo też mają mieć inną elektrykę) chcieli zmieniać na silniki asynchrioniczne.Bardziej prawdopodobne, że - tak jak prototyp - jednak dostaną silniki asynchroniczne właśnie.
Obiecywałem filmy, więc kolejny - będzie trochę dźwięków. Oczywiście Protram 405N-Kr #4001
http://www.youtube.com/watch?v=hoNAjG_K ... e=youtu.be
Miłego oglądania
http://www.youtube.com/watch?v=hoNAjG_K ... e=youtu.be
Miłego oglądania
- Wojtek-MKM
- Posty: 574
- Rejestracja: 2010-08-06, 13:41
- Lokalizacja: Kraków Czyżyny