Pesa Jazz

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o polskch konstrukcjach tramwajów...
Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28535
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pesa Jazz

Post autor: J-31 » 2014-10-11, 17:11

Pewnie niektórzy już to wiedzą, ale Ci co jeszcze nie wiedzą - to właśnie się dowiedzą. :cool:

Tak sobie dzisiaj przeglądałem http://www.skyscrapercity.com w poszukiwaniu większej ilości zdjęć Pesy 122NbT - wiadomo w jakim celu :mruga: - no i przypadkowo natknąłem się na post usera o nicku "darols" a w nim wywiad z prezesem TW Krzysztofem Karosem. No i dowiedziałem się kilku ciekawostek:

1. O tym, że TW chciałoby do połowy października odebrać #3601, tramwaj musi jeszcze przejechać 5 tys km bez zjazdów i innych awarii - to wiedziałem z Wawkomu

2. Aczkolwiek plany TW są takie, że TW chciałoby przyspieszyć dostawę Jazz-ów Duo, ponieważ lada chwila będą im usilnie potrzebne do obsługi linii 11 (dowozówka do II linii metra od strony Bemowa). Prawdopodobnie 4 kolejne wagony dotrą w listopadzie. ;)

3. Teraz najważniejsze, celowo zostawiłem to na koniec :mruga: Otóż jak na pewno Wiecie Pesa zaprezentowała Jazz-a z ... żółtymi zderzakami. TW chcą aby docelowo wszystkie Jazz-y Duo tak wyglądały. I to jeszcze nie koniec ! TW stwierdziły, że te tramwaje z szarymi listwami wyglądają kijowo, więc TW chciałoby aby górna listwa była - czerwona. Ostateczna decyzja w tej sprawie należy jednak do ZTM-u ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: Pesa Jazz

Post autor: TLG » 2014-10-11, 18:54

Generalnie Jazz ma to szczęście, że jego "budowa" pozwala na zastosowanie miejskiego schematu, który oglądamy na autobusach i tramwajach po NR i NG.
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

wojtek1611
Posty: 457
Rejestracja: 2011-06-02, 08:01
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Pesa Jazz

Post autor: wojtek1611 » 2014-10-11, 23:32

J-31 pisze: I to jeszcze nie koniec ! TW stwierdziły, że te tramwaje z szarymi listwami wyglądają kijowo, więc TW chciałoby aby górna listwa była - czerwona.
Wyglądały by lepiej, choć ja pokusił bym się o walnięcie w tym miejscu żółtych pasów (jak na elementach niżej/nad szybami).

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28535
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pesa Jazz

Post autor: J-31 » 2014-11-12, 20:03

Warszawa i Gdańsk - te dwa miasta zamówiły wagony PESA Jazz. Tyle tylko, że Warszawa swój pierwszy wagon otrzymała już daaawno temu... i nadal on nie jeździ z pasażerami. Zdaje się, że wagon jest w trakcie testów SIP-u - z którym ponoć są spore problemy.

Wagon ani razu nie został zaprezentowany mieszkańcom i w zasadzie to co dzieje się z nim jest tajemnicą. Tylko wtajemniczeni wiedzą, co dzieje się z tym wagonem i co będzie się działo. Wagon już dawno miał odbywać testy liniowe, z pasażerami - ale wciąż nie jeździ. Błąka się jedynie turystycznie po mieście.

Tymczasem Gdańsk teraz otrzymał swojego pierwszego Jazz-a ... i już go zaprezentowano mieszkańcom. Była impreza. A za dwa tygodnie będzie jeździł z pasażerami.

Co do tej imprezy można by rzec - typowa kiełbasa wyborcza, bo przecież w najbliższą niedzielę wybory. Prawda jest jednak taka, że każdy nowy autobus lub nowy tramwaj w ZKM-ie jest bardzo szybko prezentowany. ZKM i władze miasta organizują imprezę.

Dla porównania w Warszawie, owszem organizuje się imprezy... ale tylko dla VIP-ów.
:strzałka: http://trojmiasto.gazeta.pl/trojmiasto/ ... xSlotI3img
Poniżej artykuł w sprawie pierwszego gdańskiego Jazz-a i fotki ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
Burmistrz
Posty: 119
Rejestracja: 2012-07-28, 16:31
Lokalizacja: Pcim Dolny

Re: Pesa Jazz

Post autor: Burmistrz » 2014-11-12, 20:18

Dobra, tylko jak Jazz u nas wyjedzie na trasę to nie będzie co chwila nagłówków "Najnowszy warszawski tramwaj blokuje ruch".

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28535
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pesa Jazz

Post autor: J-31 » 2014-11-12, 20:28

Przecież on już jeździ po mieście (w ramach testów) i jakoś nie blokuje ruchu ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
Burmistrz
Posty: 119
Rejestracja: 2012-07-28, 16:31
Lokalizacja: Pcim Dolny

Re: Pesa Jazz

Post autor: Burmistrz » 2014-11-12, 22:08

Bo pewnie są to drobne pierdółki, ale możliwe że z ich powodu kurs wypadłby z rozkładu.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: Pesa Jazz

Post autor: TLG » 2014-11-12, 22:50

J-31 pisze:Warszawa i Gdańsk - te dwa miasta zamówiły wagony PESA Jazz. Tyle tylko, że Warszawa swój pierwszy wagon otrzymała już daaawno temu... i nadal on nie jeździ z pasażerami. Zdaje się, że wagon jest w trakcie testów SIP-u - z którym ponoć są spore problemy.
Wagon otrzymał świadectwo dopuszczenia - nic nie stoi na przeszkodzie, by woził ludzi. Jeżeli ZKM zdecydowało odebrać swoje wagony to jest sprawa ZKM.
Wagon ani razu nie został zaprezentowany mieszkańcom i w zasadzie to co dzieje się z nim jest tajemnicą. Tylko wtajemniczeni wiedzą, co dzieje się z tym wagonem i co będzie się działo. Wagon już dawno miał odbywać testy liniowe, z pasażerami - ale wciąż nie jeździ. Błąka się jedynie turystycznie po mieście.
Gdyby PESA chciała to przecież nic nie stoi na przeszkodzie, by zaprezentowała warszawiakom swój wagon. W Grudziądzu przecież prezentowano Fokstrota.
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28535
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pesa Jazz

Post autor: J-31 » 2014-11-22, 21:27

Warszawska PESA Jazz, #3601, wczoraj miała swoją premierę z pasażerami - wagon kursował na popołudniowym dodatku na linii 23. TLG - jak wyczytałem na Wawkomie - już miał okazję by przejechać się tym wagonem... ja się dopiero zbieram, mając nadzieję, że go gdzieś upoluję w przyszłym tygodniu :)
Obrazek

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: Pesa Jazz

Post autor: TLG » 2014-11-23, 09:40

J-31 pisze:TLG - jak wyczytałem na Wawkomie - już miał okazję by przejechać się tym wagonem...
Nie mogłem sobie odmówić tej przyjemności. Przytoczę więc moją opinię z rzeczonego postu:
Mam mieszane uczucia po pierwszym kontakcie z tym wagonem. Ma swoje plusy dodatnie i plusy ujemne.
Zawieszenie twarde tak, jakby w ogóle nie było II stopnia. Każdą nierówność, każdy krzyżak - wszystko się czuje. Tego problemu z racji konstrukcji już się nie rozwiąże. Natomiast to, co jeszcze można zmienić czyli wykonanie niektórych elementów wewnątrz woła o pomstę do nieba. Wyglądają jak wycięte siekierą. To samo widać w zabudowie sufitu (zamontowane byle jak). PESA jakby nie chciała się nauczyć, że o odbiorze produktu świadczą też drobne szczegóły. Lustro weneckie jest w tym wszystkim najmniejszym problemem. Ja na przykład bardzo lubię oglądać swoje odbicie :chytry:
Plusów dodatnich parę też się znajdzie. Dużo miejsca, płaska podłoga,wygodne miejsca nad wózkami, dosyć cichy zespół napędowy.
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28535
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pesa Jazz

Post autor: J-31 » 2014-11-26, 18:35

No i ja w końcu dorwałem Jazz Duo. Kupę śmiechu miałem, bo najpierw na niego czekałem ok. 40 min, a potem postanowiłem go szukać na al. Solidarności i w ten sposób... minąłem się z nim. Dzisiaj obsługiwał linię 26. Goniłem go aż na Wiatraczną :-P

Warto było. Generalnie tramwaj byłby super... gdyby nie to zawieszenie ;)

Wg. mnie chyba największym minusem jest twarde zawieszenie. TLG opisał to bardzo dokładnie. Niepokoi mnie to o tyle, że zastanawiam się czy nie odbije się to na przyszłej eksploatacji tych wagonów. Tam wszystko rezonuje - na każdym rozjeździe, łączeniu, etc.

Np. szybka jazda przez most Śląsko-Dąbrowski, trząsł się praktycznie cały sufit.. na każdym łączeniu torów. Zastanawiam się jak długo będą działać te monitory skoro praktycznie cała siła wstrząsów obiega niemalże całe pudło wagonu, to się w końcu kiedyś odbije na elektronice. Niemalże każdą częścią wagonu czuć każdą najmniejszą nierówność, łączenie etc.

Może Pesa to poprawi w trakcie produkcji. Chociaż raczej powątpiewam :]

Sporym plusem jest jego pojemność, ale żeby nie było zbyt różowo - ponieważ człony II i IV są krótsze w porównaniu ze Swingiem, toteż fotele które tam pozostawiono - są dosłownie wciśnięte. Jest tam mało miejsca na nogi.

W ogóle wagon ma bardzo mało miejsc siedzących, ale w przypadku PESY to już z tego co widzę jest normą.

Myślę, że to będzie dobry wagon do obsługi linii 31 (na krótkim odcinku są duże potoki pasażerskie), natomiast nie wiem jak będzie na 11-stce - ale na tą ostatnią linię jeszcze sobie długo poczekamy ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Re: Pesa Jazz

Post autor: ep40 » 2014-12-18, 11:43

Wczoraj miałem okazję się przejechać gdańskim Jazzem.
http://i.imgur.com/kjvf8fB.jpg
Muszę potwierdzić, że tramwaj wpada w dość zauważalne drgania, Swing dla porównania jedzie bardzo płynnie i chyba lepszej amortyzacji niż w Swingu nie da się zrobić.
Za to muszę przyznać, że w Jazzie praca napędu jest znacznie cichsza i ogólnie sprawia dość pozytywne wrażenie.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28535
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pesa Jazz

Post autor: J-31 » 2014-12-18, 12:02

Dzięki za info ep40. To ważna informacja. Oznacza to, że z jakiegoś powodu producent dla tej wersji wprowadził jakąś modyfikację zawieszenia Jazz-Duo. No i teraz będzie twardo :cool:

Aż ciekawy jestem jakie będą krótkie Jazzy - no ale na to poczekamy aż dopiero pewnie do wiosny przyszłego roku ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28535
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pesa Jazz

Post autor: J-31 » 2015-01-19, 23:16

Ponieważ nikt nic nie pisze, to ja skrobnę. W Warszawie mamy już drugiego Jazz-a Duo. #3602, jest to bodajże wagon, który był demonstrowany w zeszłym roku na jednej z wystaw. Trochę różni się wizualnie od #3601... ten ostatni nie otrzymał jeszcze homologacji i nadal jest w trakcie prób. Z postów jakie ostatnio wnikliwie czytam na Wawkomie, wychodzi na to, że są z nim jakieś problemy techniczne, ale szczegółów nikt nie chce podać ;)

U producenta stoi jeszcze 6 szt. gotowych Jazz-ów (siódmy właśnie przyjechał). Wg. terminów, do końca zeszłego roku miało być ich 10 w Warszawie. Całość do listopada br. - obawiam się, że to chyba nie realne, szczególnie, że PESA ma też inne kontrakty ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: Pesa Jazz

Post autor: TLG » 2015-01-20, 08:40

J-31 pisze:Ponieważ nikt nic nie pisze, to ja skrobnę. W Warszawie mamy już drugiego Jazz-a Duo. #3602, jest to bodajże wagon, który był demonstrowany w zeszłym roku na jednej z wystaw. Trochę różni się wizualnie od #3601... ten ostatni nie otrzymał jeszcze homologacji i nadal jest w trakcie prób.
Otrzymał homologację. Nie został odebrany przez spółkę, gdyż wciąż nie spełnił warunku przejechania bez awarii wskazanego przebiegu.
Z postów jakie ostatnio wnikliwie czytam na Wawkomie, wychodzi na to, że są z nim jakieś problemy techniczne, ale szczegółów nikt nie chce podać ;)
Biada temu, kto by je podał, po trzykroć biada
Jezus nadchodzi! Udawaj, że jesteś zajęty.

ODPOWIEDZ