Pesa Twist/Twist Step

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o polskch konstrukcjach tramwajów...
Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2832
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Post autor: Marcin N »

Generalnie dość fajny sprzęt, design przodu i tyłu zdecydowanie lepszy niż w Swingach, jedyne co razi to szerokie słupki między oknami. No i ciekawe jakby się prezentował z pantografem na środkowym członie i czemu Częstochowa zamówiła go akurat w takiej konfiguracji.

kszyszek

Post autor: kszyszek »

Pierwszy Twist jest już z powrotem w Częstochowie. Pantograf jest z przodu, bo tak sobie zażyczyło MPK, a to dlatego, że na niektórych łukach ślizgacz pantografu umieszczonego na środku, mógłby spadać z drutów. Jeśli chodzi o liniowy wyjazd, to Twist nie będzie czekał do otwarcia TnB. Ma wyjechać liniowo już w przyszłym tygodniu, ale tylko na linię 2 i to tylko do czasu otwarcia linii na Błeszno. Ma pozwolenie, podobnie jak, swego czasu, warszawskie 120N.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

A trudno byłoby uzyskać bezterminowe pozwolenie na wszystkie częstochowskie linie?

kszyszek

Post autor: kszyszek »

W ogóle się nie da uzyskać takiego pozwolenia. Twisty zostały zakupione, z wykorzystaniem środków unijnych, do obsługi linii nr 3. Dopóki nie zostanie skończona, mogą warunkowo kursować na linii 2, ale od otwarcia TnB przez 5 lat będą mogły kursować tylko na 3.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Dobrze chociaż, że tylko 5. Ale to i tak kretynizm.

kszyszek

Post autor: kszyszek »

Widział ktoś już drugiego Twista? Może kręcił się po terenie fabryki, bo podobno jest gotowy i w przyszłym tygodniu będzie już w Częstochowie.

karski1

Post autor: karski1 »

Sorki za odkop, ale odnośnie PESY - czy ona (wersja kolejowa) musi mieć dostosowane torowiska jak to muszą mieć bombardiery w przypadku tramwajów?
Czy na każdych torach PESA pojedzie?

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Szwedzi zajnteresowani tramwajami PESA Twist:
Przyjeżdża delegacja z Goeteborga. MPK wyeksportuje twista do Szwecji?
Tomasz Haładyj

- Spokojnie, to tylko propozycja Goeteborga i nie wiadomo, czy wypożyczenie dojdzie do skutku - mówi wiceprezes MPK Robert Madej.
W poniedziałek 8 kwietnia zajezdnię na Ostatnim Groszu odwiedzi delegacja z Goeteborga. Podobnie jak wizytujących ostatnio częstochowskie MPK Słowaków z Bratysławy, także Szwedów przyciągnęły wagony typu Twist. - Geoteborg planuje zakupy taboru i chciałby pożyczyć na testy jeden z naszych siedmiu niskopodłogowych tramwajów - mówi wiceprezes MPK Robert Madej.

Zaletą twistów jest mniejszy nacisk kół na szyny niż np. w podobnej długości swingach jeżdżących po Warszawie czy Szczecinie (też produkcji Pesy). Przekłada się to na wolniejsze zużycie torowisk, czyli rzadsze kosztowne remonty. "Lekkie" tramwaje produkuje też m.in. koncern Bombardier, jednak polskie twisty są znacznie tańsze. Szwedzi chcą więc je w Częstochowie dokładnie obejrzeć oraz omówić wypożyczenie jednego egzemplarza na testy.

- Oczywiście zapłaciliby za wypożyczenie oraz pokryli koszty ubezpieczenia i transportu do Goeteborga, w tym przewóz twista promem przez Bałtyk - mówi Madej. - Jednak nie wiem, czy będzie to w ogóle możliwe. Nasze tramwaje są w 85-procentach dofinansowane przez Unię Europejską. Zapytamy więc Urząd Marszałkowski, który rozdzielał fundusze, o opinię w tej sprawie.

Szwedzi pukają do Częstochowy ponieważ bydgoska Pesa nie ma żadnego wolnego egzemplarza twista. To nowy typ pojazdów eksploatowany dotąd tylko w Częstochowie. Trzydzieści twistów zamówiły też Tramwaje Śląskie, lecz budowa wagonów jeszcze się nie rozpoczęła.

Goeteborg - drugie co do wielkości miasto w Szwecji, liczące 510 tys. mieszkańców - chwali się największą siecią tramwajową w Skandynawii. Składa się na nią 12 linii, obsługiwanych przez ok. 200 wagonów stacjonujących w dwóch zajezdniach. Tramwaje goeteborskie szczęśliwie przetrwały "Dzień H" 3 września 1967 r., gdy Szwecja przeszła z ruchu lewostronnego na prawostronny. Wówczas większość sieci tramwajowych zlikwidowano, w tym w Sztokholmie, z powodu konieczności przebudowy wagonów, by miały drzwi po właściwej stronie, tj. prawej, a nie lewej. Obecnie, tak jak w całej niemal Europie, również w Szwecji buduje się nowe linie tramwajowe.

http://czestochowa.gazeta.pl/czestochow ... z2PcUQtNx7

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Ciekawe którym portem będą go wysyłać, fajnie by było jakby ze Świnoujścia bo bym go uchwycił. :)

Awatar użytkownika
Suchy
Posty: 156
Rejestracja: 2007-07-04, 14:44
Lokalizacja: Nowa Wieś (gm. Nisko)
Kontakt:

Post autor: Suchy »

http://www.rynek-kolejowy.pl/46226/krot ... moskwy.htm
Kilka przykładów malowania tramwajów dla Moskwy.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Wow. Jestem pod wrażeniem 120 wagonów dla Moskwy. To naprawdę spora niespodzianka i wielki plus dla PESY. :P

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2832
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Post autor: Marcin N »

Ładne jest to kremowe malowanie, tak nawiązuje do wagonów KTM-19 ;) Różowe jest paskudne.

wojtek1611
Posty: 457
Rejestracja: 2011-06-02, 08:01
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: wojtek1611 »

Marcin N pisze:Ładne jest to kremowe malowanie, tak nawiązuje do wagonów KTM-19 ;) Różowe jest paskudne.
Wszystko zależy od gustu. Moim zdaniem ten różowy nie jest taki zły ;)

Anita5

Post autor: Anita5 »

Kremowe podoba mi się najmniej, za to różowe najbardziej. Interesujący jest motyw tych białych linii, które układają się w sensowny obrazek. :smile2:

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2832
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Post autor: Marcin N »

[fquote="Anita5"]za to różowe najbardziej[/fquote]
Jakież to kobiece... ;)

Do mnie różowe malowanie nie przemawia na żadnym pojeździe KM, dość ładne jest jeszcze to niebiesko-białe. Niemniej jednak moim faworytem pozostaje to kremowe ;)

Awatar użytkownika
Rumpel
Posty: 643
Rejestracja: 2010-12-31, 01:02
Lokalizacja: Czeladź Scorpio: 379 619km

Post autor: Rumpel »

Marcin N pisze:Do mnie różowe malowanie nie przemawia na żadnym pojeździe KM
Częstochowskie malowanie rządzi ! ;) Mi się podoba biało niebieskie, ale nie wiem jak jakiekolwiek z tych malowań nawiązuje do Moskwy. Malowanie kremowe do schematu z KTMów nawiązuje chyba tylko kolorami ( :strzałka: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 608_nn.jpg), przy czym jest to malowanie KMTa, a nie Moskwy. Mi się wgl. tam nie bardzo widzisz Pesa ;)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

Wcale nie jest powiedziane, że tamtejsze władze nie będą chciały podkreślić tej rewolucyji komunikacyjneji także zupełnie innym malowaniem wagonów. A ten różowy jakoś mi się kojarzy z barwami zespołu Infiniti Red Bull Racing Renault ;)
http://images.thecarconnection.com/lrg/ ... 7691_l.jpg

wojtek1611
Posty: 457
Rejestracja: 2011-06-02, 08:01
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: wojtek1611 »

Niemcy są zainteresowani zakupem Twistów

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Akurat Chociebuż to jedno z najbiedniejszych miast Niemiec, w którym tramwaje jeżdżą głównie dlatego że wzięli na nie federalne dotacje i jakoś głupio je zwinąć, ale zawsze coś

ppln

Post autor: ppln »

Twist też raczej nie jest drogim tramwajem, te częstochowskie to najtańszy niskopodłogowy tramwaj (co oczywiście w pewnej mierze jest zasługą dumpingu Pesy), a za taką cenę jest rewelacyjny.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor produkcji krajowej”