Pesa Twist/Twist Step
Pierwszy Twist jest już z powrotem w Częstochowie. Pantograf jest z przodu, bo tak sobie zażyczyło MPK, a to dlatego, że na niektórych łukach ślizgacz pantografu umieszczonego na środku, mógłby spadać z drutów. Jeśli chodzi o liniowy wyjazd, to Twist nie będzie czekał do otwarcia TnB. Ma wyjechać liniowo już w przyszłym tygodniu, ale tylko na linię 2 i to tylko do czasu otwarcia linii na Błeszno. Ma pozwolenie, podobnie jak, swego czasu, warszawskie 120N.
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Szwedzi zajnteresowani tramwajami PESA Twist:
Przyjeżdża delegacja z Goeteborga. MPK wyeksportuje twista do Szwecji?
Tomasz Haładyj
- Spokojnie, to tylko propozycja Goeteborga i nie wiadomo, czy wypożyczenie dojdzie do skutku - mówi wiceprezes MPK Robert Madej.
W poniedziałek 8 kwietnia zajezdnię na Ostatnim Groszu odwiedzi delegacja z Goeteborga. Podobnie jak wizytujących ostatnio częstochowskie MPK Słowaków z Bratysławy, także Szwedów przyciągnęły wagony typu Twist. - Geoteborg planuje zakupy taboru i chciałby pożyczyć na testy jeden z naszych siedmiu niskopodłogowych tramwajów - mówi wiceprezes MPK Robert Madej.
Zaletą twistów jest mniejszy nacisk kół na szyny niż np. w podobnej długości swingach jeżdżących po Warszawie czy Szczecinie (też produkcji Pesy). Przekłada się to na wolniejsze zużycie torowisk, czyli rzadsze kosztowne remonty. "Lekkie" tramwaje produkuje też m.in. koncern Bombardier, jednak polskie twisty są znacznie tańsze. Szwedzi chcą więc je w Częstochowie dokładnie obejrzeć oraz omówić wypożyczenie jednego egzemplarza na testy.
- Oczywiście zapłaciliby za wypożyczenie oraz pokryli koszty ubezpieczenia i transportu do Goeteborga, w tym przewóz twista promem przez Bałtyk - mówi Madej. - Jednak nie wiem, czy będzie to w ogóle możliwe. Nasze tramwaje są w 85-procentach dofinansowane przez Unię Europejską. Zapytamy więc Urząd Marszałkowski, który rozdzielał fundusze, o opinię w tej sprawie.
Szwedzi pukają do Częstochowy ponieważ bydgoska Pesa nie ma żadnego wolnego egzemplarza twista. To nowy typ pojazdów eksploatowany dotąd tylko w Częstochowie. Trzydzieści twistów zamówiły też Tramwaje Śląskie, lecz budowa wagonów jeszcze się nie rozpoczęła.
Goeteborg - drugie co do wielkości miasto w Szwecji, liczące 510 tys. mieszkańców - chwali się największą siecią tramwajową w Skandynawii. Składa się na nią 12 linii, obsługiwanych przez ok. 200 wagonów stacjonujących w dwóch zajezdniach. Tramwaje goeteborskie szczęśliwie przetrwały "Dzień H" 3 września 1967 r., gdy Szwecja przeszła z ruchu lewostronnego na prawostronny. Wówczas większość sieci tramwajowych zlikwidowano, w tym w Sztokholmie, z powodu konieczności przebudowy wagonów, by miały drzwi po właściwej stronie, tj. prawej, a nie lewej. Obecnie, tak jak w całej niemal Europie, również w Szwecji buduje się nowe linie tramwajowe.
http://czestochowa.gazeta.pl/czestochow ... z2PcUQtNx7
http://www.rynek-kolejowy.pl/46226/krot ... moskwy.htm
Kilka przykładów malowania tramwajów dla Moskwy.
Kilka przykładów malowania tramwajów dla Moskwy.
-
- Posty: 457
- Rejestracja: 2011-06-02, 08:01
- Lokalizacja: Sosnowiec
Częstochowskie malowanie rządzi ! Mi się podoba biało niebieskie, ale nie wiem jak jakiekolwiek z tych malowań nawiązuje do Moskwy. Malowanie kremowe do schematu z KTMów nawiązuje chyba tylko kolorami ( http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 608_nn.jpg), przy czym jest to malowanie KMTa, a nie Moskwy. Mi się wgl. tam nie bardzo widzisz PesaMarcin N pisze:Do mnie różowe malowanie nie przemawia na żadnym pojeździe KM
Wcale nie jest powiedziane, że tamtejsze władze nie będą chciały podkreślić tej rewolucyji komunikacyjneji także zupełnie innym malowaniem wagonów. A ten różowy jakoś mi się kojarzy z barwami zespołu Infiniti Red Bull Racing Renault
http://images.thecarconnection.com/lrg/ ... 7691_l.jpg
http://images.thecarconnection.com/lrg/ ... 7691_l.jpg
-
- Posty: 457
- Rejestracja: 2011-06-02, 08:01
- Lokalizacja: Sosnowiec
Niemcy są zainteresowani zakupem Twistów