Pesa Twist/Twist Step

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o polskch konstrukcjach tramwajów...
Awatar użytkownika
mati555
Posty: 17
Rejestracja: 2014-01-10, 16:39
Lokalizacja: Warszawa

Re: Pesa Twist/Twist Step

Post autor: mati555 »

Nie zauważyłem daty xD. Zresztą mieszkam w Warszawie więc..., no nie ważne :D

Już się nie tłumacz. //Mrozard.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pesa Twist/Twist Step

Post autor: J-31 »

No i na reszcie udało mi się zaliczyć kolejną Pesę... tym razem śląską Pesę Twist-Step. Bardzo chciałem zobaczyć te wagony, obejrzeć je na żywo i przejechać się tym. No i ....

:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 7266932923

... Jestem pod bardzo pozytywnym wrażeniem Zarówno wystrój wagonu jak i jego aranżacja jest bez większych zarzutów. Jedyne czego mi brakuje, to automatów biletowych. Wszędzie w Polsce w nowych wagonach montuje się obecnie automaty... na Śląsku ich nie ma. Co prawda tu i ówdzie takowe pojawiają się na przystankach, ale nikt w Tramwajach Śląskich ani w KZK nie pomyślał o ich instalacji w nowych tramwajach (w nowych autobusach też ich próżno szukać - np. PKM Sosnowiec). Dziwne to trochę ;)

Tramwaj ma twarde fotele...

:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 7266932923

... ale na szczęście rekompensuje to dosyć przyjemne zawieszenie - jest ono porównywalne z Pesą 120Na "Swing" - znaną zarówno w Warszawie jak i w Gdańsku czy Szczecinie ;)

Jedyne co mnie zastanawia, to tramwaj bardzo głośno zachowuje się na betonowych torowiskach w Centrum Katowic. Zarówno na zewnątrz jak i w środku. Co więcej na tychże torowiskach tramwaj jakby rzęził a nawet trzeszczała mu podsufitka. Nie stwierdziłem takich odgłosów... na torowiskach nie zabetonowanych np. na katowickim Zawodziu.

Jeśli mogę tutaj - a propo - coś napisać, to prawdę rzekłszy martwi mnie stan torowisk, po których te tramwaje kursują. O ile w obrębie Katowic i na liniach węzłowych z Katowic do Świętochłowic a także przez Dąb do Chorzowa - jest OK, torowiska są bez zarzutu, a niektóre linie nadal jeszcze są remontowane (np. na Gliwickiej), o tyle stan torowisk lokalnych w Sosnowcu (na ul. Będzińskiej - czyli rejon Pogoni) i Będzinie, czyli tam gdzie kursują będzińskie Twist-Stepy, obsługujące linię 45... woła o pomstę do nieba. Obawiam się, że te tramwaje długo tam nie pożyją, no chyba, że 15-stka szybko wróci do Katowic, a wraz z nią będzińskie Pesy. ;)

Chyba szybko się na to nie zanosi, bo na Piłsudskiego jeszcze ostro trwają prace torowe na rozjazdach. Za to, muszę przyznać, że torowisko na ul. Sosnowieckiej jest teraz naprawdę nie do poznania :)

Wracając do Pesy Twist-Step. Jest ona w pełni porównywalna chociażby z krakowskim Bombardierem NGT8. I choć pewnie niektórzy z Was bardzo będą się ze mną spierać (bo niby jak można porównać Bombardiera do jakiejś tam Pesy), to oba tramwaje są naprawdę dosyć zbliżone do siebie:

1. Oba wagony mają po jednym stopniu na krańcach

2. Oba wagony mają twarde fotele

3. Oba wagony mają odsuwane okna - ale oczywiście MPK zamówiło wagony z klimatyzacją... Tramwaje Śląskie zrezygnowały z klimy - to chyba był błąd ;)

4. Oba wagony są w miarę ciche i dosyć przyjemne w podróżowaniu - ale o ile dobrze pamiętam Bombardier NGT8 ma nieco bardziej sztywne zawieszenie niż Pesa Twist Step.

Aranżacja Pesy Twist Step - jest bardzo fajna, bardzo mi się spodobała. Tramwaje Śląskie bardzo ładnie połączyły dwa w jednym.

Po pierwsze na krótkie odcinki tramwaj może zabrać sporą liczbę pasażerów stojących. W skrajnych członach zostawiono sporo wolnej przestrzeni.

:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 7266932923

A jednocześnie - ponieważ specyfika komunikacji tramwajowej znacznie odbiega od tego co znamy w pozostałych polskich miastach - czyli tramwaje międzymiastowe, kursujące na naprawdę długi relacjach, nie porównywalnych z innymi miastami, toteż, tramwaj posiada bardzo dużo miejsc siedzących.

:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 7266932923
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 7266932923

I tu przy okazji wielkie brawa dla Pesy... nie popełnili makabrycznego błędu poznańskiego konkurenta Zakładów Cegielskiego, czyli HCP 118N "Puma"... korytarze pomiędzy nadbudową wózków są wprawdzie wąskie, ale mimo znacznie szersze niż w "Pumie" i dają szansę na przejście pomimo zatłoczenia.

Porównajcie sami ;)

Pesa Twist-Step
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 7266932923

HCP 118N "Puma"
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 9174246717
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 9174246717

W "Pumie" miałem problem z przejściem... w pustym wagonie, nie chcę nawet myśleć co by było, gdybym musiał przejść przez ten korytarz w zatłoczonym tramwaju. W Pesie nie miałem z tym większych problemów ;)

Informacja pasażerska. Zrobiła na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Połączono tradycję z nowoczesnością. I dodano do tego jeszcze mapę miasta. Jest to świetny pomysł. Mapa co prawda jest bardzo mała i dosyć ograniczona obszarowo, ale może komuś pomóc. ;)

Wygląda to tak
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 7266932923

W katowickich Twist-Stepach, przynajmniej na linii 35 nadal trasę zapowiada pani Joanna Bartel i jest ona świetna w tej roli. Jej "wykrzykiwanie" przystanków pobudza śpiącego :lol:

Nie wiem jak jest na innych liniach. I nie wiem jak jest w będzińskich na linii 45 - niestety, ze względu na opóźnienie pociągu nie udało mi się już załapać na linię 45... tylko mijałem się z tymi tramwajami na ul. Będzińskiej w Sosnowcu ;)

I jeszcze jedno co mnie trochę dziwi. Kompletnie nie rozumiem po co Tramwaje Śląskie zdecydowały się na paski na drzwiach. Ani to ładne, ani praktyczne. Przez chwilę miałem wrażenie, że jadę więźniarką. ;)

Natomiast bardzo ładne jest to ciemno szare obramowanie okien, ładnie to się komponuje i dobrze, że zrezygnowano z tego "błękitu" znanego z pierwszego wagonu ;)

Po cichu planuję wizytę w Częstochowie - może uda mi się tam dotrzeć... w celu złapania się na częstochowskiego Twista - byłaby okazja do porównania obu wagonów, szczególnie, że są one bardzo zbliżone do siebie ;)

A póki co, gdyby ktoś z Was chciał przejechać się śląską Pesą Twist-Step, to zapraszam na film :)
:strzałka: https://www.youtube.com/watch?v=J7FYkU7rZWI

wojtek1611
Posty: 457
Rejestracja: 2011-06-02, 08:01
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Pesa Twist/Twist Step

Post autor: wojtek1611 »

J-31 pisze: Jedyne czego mi brakuje, to automatów biletowych. Wszędzie w Polsce w nowych wagonach montuje się obecnie automaty... na Śląsku ich nie ma. Co prawda tu i ówdzie takowe pojawiają się na przystankach, ale nikt w Tramwajach Śląskich ani w KZK nie pomyślał o ich instalacji w nowych tramwajach (w nowych autobusach też ich próżno szukać - np. PKM Sosnowiec)
Zarząd KZK najwidoczniej wychodzi z założenia że skoro oni nie potrzebują automatów w swoich samochodach to w autobusach i tramwajach też są zbędne :lol:
Aczkolwiek jest to dość denerwujące. Szczególnie że automaty przy przystankach (których jest naprawdę niewiele) są już dość wiekowe i ich stan pozostawia wiele do życzenia. Trudno kupić bilet tak, żeby automat nie chciał nie przyjąć jakiejś monety.
J-31 pisze:o tyle stan torowisk lokalnych w Sosnowcu (na ul. Będzińskiej - czyli rejon Pogoni) i Będzinie, czyli tam gdzie kursują będzińskie Twist-Stepy, obsługujące linię 45... woła o pomstę do nieba.
Pesy miały tam nie kursować, ale z tego co czytałem remont tej trasy jest uwzględniony w najnowszych planach TŚ.
J-31 pisze:W katowickich Twist-Stepach, przynajmniej na linii 35 nadal trasę zapowiada pani Joanna Bartel i jest ona świetna w tej roli. Jej "wykrzykiwanie" przystanków pobudza śpiącego :lol:
Nie wiem jak jest na innych liniach. I nie wiem jak jest w będzińskich na linii 45 - niestety, ze względu na opóźnienie pociągu nie udało mi się już załapać na linię 45... tylko mijałem się z tymi tramwajami na ul. Będzińskiej w Sosnowcu ;)
W będzińskich jest tak samo (oczywiście tylko po Polsku :mruga: )
J-31 pisze:I jeszcze jedno co mnie trochę dziwi. Kompletnie nie rozumiem po co Tramwaje Śląskie zdecydowały się na paski na drzwiach. Ani to ładne, ani praktyczne. Przez chwilę miałem wrażenie, że jadę więźniarką. ;)
Być może mniejsze ryzyko że osoba nietrzeźwa w porę je zauważy ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pesa Twist/Twist Step

Post autor: J-31 »

A propo - Wojtek - a czyj głos zapowiada przystanki w będzińskich Pesach ? ;)

wojtek1611
Posty: 457
Rejestracja: 2011-06-02, 08:01
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Pesa Twist/Twist Step

Post autor: wojtek1611 »

Też pani Joanna Bartel ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pesa Twist/Twist Step

Post autor: J-31 »

Mamy dzisiaj wyjątkowo dobry dzień dla bydgoskiej Pesy. Bo o to MPK Częstochowa podpisała właśnie kontrakt na dostawę 10 wagonów Pesa Twist II. ;)

Link
:strzałka: http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 57397.html

Mam nadzieję, że tym razem producent zastosuje desing zbliżony do TŚ - jest o wiele ładniejszy. No, ale to już mały szczegół, generalnie Pesa Twist to dosyć dobra konstrukcja, jak widać dobrze się sprawdza, zatem gratulacje dla MPK za dobry wybór :)

kubex
Posty: 143
Rejestracja: 2014-07-10, 19:29
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Re: Pesa Twist/Twist Step

Post autor: kubex »

Oby nie było w nich błędów konstrukcyjnych, tak jak w poprzedniej serii dla Częstochowy czy tej dla TŚ.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor produkcji krajowej”