Duewag N8x/M8x
Matthai pisze:A co do środkowego człona - to jest już niskopodłogowy czy będą go dopiero wymieniać/modernizować?
Panowie, ja nie bardzo rozumiem Waszego toku myślenia. Jeśli ZKM Gdańsk wydało kasę na wagony używane. To wiedzą co kupili. A to oznacza, że nie będą ich teraz "przebudowywać" ani na niskopodłogowe, ani nie dorobią im "bulwiastego przodu".KKS pisze:Według mnie, prędzej mu zrobią bulwiasty przód niż dodatkowe drzwi...
Dlaczego ?
Bo każda modernizacja kosztuje, a szczególnie tak poważna modernizacja jak zmiany w konstrukcji wagonu - czyli przebudowa środkowego członu na niskopodłogowy połączony z dodaniem drzwi.
Gdyby ZKM Gdańsk poszukiwał niskopodłogowy tramwaj używany, to do Gdańska dzisiaj przyjechało coś innego - np. coś takiego jak do Krakowa.
A zatem jeśli co kolwiek będą w nim zmieniać, to tylko rzeczy "drobne". Może oświetlenie, może fotele, może wykładzina podłogowa
ZKM kupił wozy na *ści/a lat. Dlatego wnętrze będzie bardzo mocno dostosowane. A człon niskopodłogowy był w planach i raczej z nich nie wypadnie, gdyż prezio Adamowicz życzy sobie jak najwięcej niskiej podłogi. Za 20 lat wozy wysokopodłogowe nie będą w gdańsku mile widziane, a dopiero po tylu latach będzie można myśleć o kasowaniu N8. Zobaczymy, ja trzymam kciuki za człon niskopodłogowy z kilku względów:
1. ułatwienie wsiadania osobom mniej sprawnym ruchowo
2. zwiększenie liczby drzwi - 2*0,5 + 2*1 to za mało
1. ułatwienie wsiadania osobom mniej sprawnym ruchowo
2. zwiększenie liczby drzwi - 2*0,5 + 2*1 to za mało
Tak, tylko Kraków swoje N8S-NF ustrzelił okazyjnie i nie jest tak łatwo znaleźć i kupić niską używkę. Poza tym jacool już napisał — 20 lat to wystarczająco dużo, żeby bawić się w takie coś.J-31 pisze:Gdyby ZKM Gdańsk poszukiwał niskopodłogowy tramwaj używany, to do Gdańska dzisiaj przyjechało coś innego - np. coś takiego jak do Krakowa.
http://www.zkm.pl/visualsys/indexht.php?index=350 Polecam artykuł ze strony gdańskiego ZKMu wraz ze zdjęciami. Co do przebudowania tych nabytków to już wcześniej rozmawialiśmy na ten temat. Początkowo była mowa o kupieniu egzemplarzy identycznych jak Kraków, ale kol. Szubak uświadomił nas, że Gdańsk swoje egzemplarze sam będzie musiał przebudować. No i jest kwestia GPKM... Zakłada on stopniową wymianę taboru na niską - więc N8C raczej nie mogą zostać wysokie, tym bardziej, że jeszcze co najmniej 20 lat życia na naszych torach przed nimi...
Tyle ze N8S-LF jest zdaje sie tylko 12 sztJ-31 pisze:Gdyby ZKM Gdańsk poszukiwał niskopodłogowy tramwaj używany, to do Gdańska dzisiaj przyjechało coś innego - np. coś takiego jak do Krakowa.
Co do przerobek na niska podloge, zalezy ile te wagony maja jezdzic i za ile zostaly kupione. Zasadniczo w tym przyadku sa dwie drogi. 1/Sciagamy tani szrot, dostosowujemy go szybko do nowych warunkow i niech sobie jezdzi. Pojezdzi ile pojezdzi, a zaoszczedzona kase pakujemy w nowe wagony. 2/ Kupujemy lepsze wagony, pakujemy w nie kase, niskopodlogowe wstawki etc. i jezdza jeszcze kilkanascie, kilkadziesiat lat
Nie wiem ile kosztowaly N8S dla Krakowa (chociaz te mogly byc stosunkowo drogie, no ale tutaj jest akurat niska podloga), ale juz E1+c3 kosztuja grosze. W przypadku doczep drozszy od ceny samego wagonu jest chyba transport (cos gdzies slyszalem, ze same c3 kosztuja ok. 5tys euro za szt, silnikowe 3-4 razy wiecej)
Tutaj mi sie nasuwa jeszcze jedna mysl. Krakow w latach 90tych posciagal mnostwo GT6 z Norymbergi. Wagoniki mialy nie byc wogole modernizowane, cos na zasadzie kupimy, pojezdzi ile pojezdzi, skasujemy. No i co sie okazuje, spora czesc pojazdow jezdzi do dnia dzisiejszego, czesc ma lekko odnowione wnetrze (z nowymi fotlami). Okazalo sie bowiem, iz wystraczyla normalna eksploatacja i odpowiednie przeglady (podkreslam to ostatnie, porownajcie sobie krakowskie GT6 chocby z tymi w Szczecinie) i wagony bez zadnych wiekszych modernizacji pojezdza jeszcze do 2010.
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-136010.html Zdjęcie Sebastiana Zomkowskiego z twb.
Skoro są siedzenia i "siedzenia", to helmuty i beynesy w Poznaniu mają te drugie.
Zresztą, sam zobacz:
http://pgk.webd.pl/details.php?image_id=2526 - "zwykły" (wprawdzie dwukierunkowy, ale siedzenia ma takie same)
http://pgk.webd.pl/details.php?image_id=3298 - #668. Dodam tylko, że #668 został wyremontowany na jazdę na linię nocną...
Zresztą, sam zobacz:
http://pgk.webd.pl/details.php?image_id=2526 - "zwykły" (wprawdzie dwukierunkowy, ale siedzenia ma takie same)
http://pgk.webd.pl/details.php?image_id=3298 - #668. Dodam tylko, że #668 został wyremontowany na jazdę na linię nocną...