Tramwaje na wschodzie

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach produkowanych za granicą...
Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Tak, zmieni się — prawie cała komunikacja tramwajowa zostanie wyparta przez marszrutki.
Cała komunikacja naziemno-elektryczna (zwłaszcza trolejbusy) we WNP jest skazana na wymarcie — przestarzała, wyeksploatowana infrastruktura i tabor, brak inwestycji we w/w, ludzie wolą jeździć marszrutkami niż zdezelowanymi Ziutkami czy KTM-ami.
Czemu? Rachunek ekonomiczny — przy niemiłosiernie powykrzywianym torowisku i zniszczonym taborze czas przejazdu jest taki sam jak Transitem z godnym następcą Ayrtona Senny za kierownicą, że nie wspomnę o koszcie biletu.
A czemu nikt nie próbuje tego zmienić — bo wszystkim jest to na rękę. Miasto nie musi ładować pieniędzy w utrzymanie KM, busiarze zarabiają, mieszkańcy cieszą się, że jeżdżą szybciej i taniej. I tak to postępuje. :nuts:

[ Dodano: Sob 09 Wrz, 06 22:07 ]
Jak to jest z taborem (zwłaszcza tramwajowym) w Moskwie? Ciekawi mnie to.

danio

Post autor: danio »

Z taborem jest różnie. Owszem, niektóre wagony są nowe, ale mimo to w fatalnym stanie technicznym. Poza tym tam nadal ludzie myślą, że jest ZSRR :roll:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

plocmaster pisze:A czemu nikt nie próbuje tego zmienić — bo wszystkim jest to na rękę. Miasto nie musi ładować pieniędzy w utrzymanie KM, busiarze zarabiają, mieszkańcy cieszą się, że jeżdżą szybciej i taniej. I tak to postępuje. :nuts:
No i niestety Masz dużo racji, bo gdyby było inaczej, to władze tychże miast już dawno by wzięło się ostro za remont zarówno infrastruktury jak i taboru :mruga:

danio

Wschód się cywilizuje

Post autor: danio »

Oto jakie zdjęcie znalazłem w rosyjskiej galerii km

LVS-2005

Kiedy zobaczyłem to zdjęcie zdziwiłem się, bo myślałem, że w St. Petersburgu prócz nowych "potworków" [tak nazywam różne dziwne wschodnie konstrukcje] nie ma nic nowego. A tu proszę - nie dość, że to tramwaj wieloczłonowy, to i niskopodłogowy.

Proszę też spojrzeć jak zmienia się architektura St. Petersburga. Rosja (bynajmniej ta zachodnia) w końcu cywilizuje się. Miejmy nadzieję, że będzie tam coraz lepiej.

EDIT
Potworki:
1 ; 2 ;3

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

danio pisze:Potworki:
1 ; 2 ;3
Ten na pierwszej fotce byłby nawet, nawet. Tylko ten pancerny pantograf... Ruskie musi być "gniotsa, nie łamiotsa" :retard:

Podi

Post autor: Podi »

Ten wagon na samej górze stworzyli ci sami sławienni projektanci, którzy wymyślili KMT-5.

danio

Post autor: danio »

u2w pisze:
danio pisze:Potworki:
1 ; 2 ;3
Ten na pierwszej fotce byłby nawet, nawet. Tylko ten pancerny pantograf... Ruskie musi być "gniotsa, nie łamiotsa" :retard:
Uwielbiam jak moja siostra cioteczna mówi z ruskim akcentem "Lada ruska ja maszina, nie gniotsa nie lamiotsa" :)

Swoją drogą pantograf bardzo ładny :retard:

ppln

Post autor: ppln »

Eee, Stemman Fb-700 ładniejszy :) A tak poza tym to ten przegubowy z niskim kawłkiem wygląda całkiem nieźle :)

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

Cóż, pierwszy wagon (ten na samej górze) nie zachwyca designem, zwłaszcza z przodu. Z kolei 3 pozostałe wagony, do których podane są odnośniki ujdą nawet w tłoku. Szczególnie jednak podoba mi sie wagon na pierwszym zdjęciu.
ppln pisze:Stemman Fb-700 ładniejszy
Połówkowe OTK-1 również są dobrymi pantografami, ale nie orientuję się, czy poza Polska jeszcze gdzieś sie je stosuje.
Podi pisze:Ten wagon na samej górze stworzyli ci sami sławienni projektanci, którzy wymyślili KMT-5.
To niestety widać :(.
A tak przy okazji również mam nadzieję, ze stan komunikacji tramwajowej będzie z dnia na dzień się polepszał. Przede wszystkim brakuje tam nowszych wagonów, zaś większość tramwajów to zwykle Tatry w sile wieku. Ale ważne, że idzie ku lepszemu :).

Robson

Post autor: Robson »

Adrian_ pisze:Połówkowe OTK-1 również są dobrymi pantografami, ale nie orientuję się, czy poza Polska jeszcze gdzieś sie je stosuje.
OTK-2 jest połówkowy. Jak dobrze pamiętam to polska myśl techniczna.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Niezbyt urodziwy ten przód, ale ogólnie może być, zwłaszcza jak na ten kraj. Poza tym fajne przejście z części wysokiej do niskiej.
Szkoda, że takich tramwajów jest niewiele, natomiast większosć kupowanego taboru stanowią potworki…

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Ciekawe czy ktoś z Was zauważył jeden, ważny aspekt tych wszystkich... jak to Nazwaliście "potworki" (? :mruga: ). One wszystkie zostały wyprodukowane w Rosji, przez rosyjskie firmy, rosyjskich robotników. I kto wie, czy te tramwaje nie przeżyją samego Putina. :retard:

Bartek

Post autor: Bartek »

danio pisze:Potworki:
1 ; 2 ;3
Ten trzeci przypomina mi Karosę Axer :D

Erwuzet_6

Post autor: Erwuzet_6 »

Ehhhh, wszyscy źle patrzycie na zachodnie konstrukcje, a zapominacie o jednej zasadniczej przewadze KTM 5 i innych radzieckich wozów - prostocie. Może są dla niektórych brzydkie (nie dla mnie oczywiście ;) ), ale są tak proste w budowie, że nawet będąc w skrajnie złym stanie technicznym żaden system komputerowy go "niezastopuje" i nadal będzie mógł jeździć, no i byle zajezdnia jest w stanie taki naprawić. A co jest w rosji ważniejsze, nowoczesność czy niezawodność? Oczywiście, że to drugie.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Niestety z trwałością tego sprzętu już trochę gorzej. Wagony mają o 1/3 mniejszą żywotność niż 105N. Oczywiście nastawnik bezpośredni jest takim elementem, gdzie - poza popalonymi stykami - nie ma się co zepsuć. Kompletny brak utrzymania i planowania remontów także nie pozostaje bez znaczenia. Prostota prostotą, jednak w wielu rosyjskich miastach najbardziej pożądanym wagonem jest jednak Tatra T6B5 (znana także jako T3M). I nawet Rosjanie radzą sobie z przekształtnikiem tyrystorowym. Wobec permanentnego kryzysu taborowego pojawiły się nawet na Uralu wagony typu Spektr będące kopią T6B5.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

TLG pisze:w wielu rosyjskich miastach najbardziej pożądanym wagonem jest jednak Tatra T6B5
Sam chętnie bym ujrzał taką Tatrę w Polsce.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

ep40 pisze:Sam chętnie bym ujrzał taką Tatrę w Polsce
Z taką Tatrą to nie bardzo - na łukach by wychodził poza skrajnie. Prędzej T6A2 (już niedługo w Szczecinie) lub T6A5. Ale to już inny temat na dyskusję.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

TLG pisze:Prędzej T6A2 (już niedługo w Szczecinie)
Szczecin kupił krótkie Tatry? :shocked:

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

plocmaster pisze:Szczecin kupił krótkie Tatry?
Kupić to jeszcze nie kupił, ale i tak kupi. To nie miejsce do dyskutowania tego tematu.

Erwuzet_6

Post autor: Erwuzet_6 »

TLG, w sumie masz racje, ale KTM 5 mają jeszcze jedną zalete - są (a raczej były) tanie, a na zmodernizowane Tatry lub choćby ukraińskie K1 nie każdy zakład komunikacyjny stać.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor produkcji zagranicznej”