Rosyjskie wynalazki

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach produkowanych za granicą...
PAFAWAG

Rosyjskie wynalazki

Post autor: PAFAWAG » 2010-10-05, 00:45

Ten pojazd to już co prawda nie jakaś zbytnia nowość, no ale nareszcie jakaś prezentacja na żywo - KTM-30:
http://www.youtube.com/watch?v=u1N4FCKnaWo

Przyglądając mu się bliżej, można odnieść wrażenie, że prezentuje on całkiem przyzwoity poziom (techniczny i nawet [przynajmniej po części] stylistyczny). Mnie nie pasują jedynie nieco archaiczne pantografy oraz drzwi, których napęd jest (nie bardzo wiedzieć, czemu) odmienny od stosowanych na świecie - "żywcem zerżnięty" z pojazdów autobusowych...

Petersburskij Tramwajno-Mechaniczeskij Zawod również nie próżnował przez ostatnie lata - wypuścił coś takiego:
http://www.youtube.com/watch?v=DbSZfRa8dsI

I to mi się podoba. Koncepcja znana już z Czech (tramwaj czteroosiowy niskopodłogowy), całkiem przyjemna dla oka stylizacja... Wózki wydają się być na pierwszy rzut oka trochę prymitywne w stosunku do całości, ale źle pewnie nie jest. Czemu tylko znowu te autobusowe drzwi?... W każdym razie nie jest to już ta sama wiocha (za przeproszeniem) co była kilka lat temu z wagonami z napędem asynchronicznym, które były podobne najwyżej do niczego. Jeśli te LM-2008 miałyby ratować petersburką sieć, to moim zdaniem zdecydowanie stać je na to :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28824
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2010-10-05, 09:38

W sumie fajny jest ten KTM-30. Bardzo mi się spodobał. Aczkolwiek zdziwiły mnie te drzwi. No, ale pewnie tak sobie konstruktorzy wymyślili ;)

Robi naprawdę nowoczesne wrażenie. Nie wiem, czy jednak Zauważyliście on ma zbite jedno lusterko ;)

Jednakże na pulpicie znalazłem ciekawą rzecz - otóż pionowo rozrysowano wszystkie trzy człony i tam zapalają się czerwone światełka - czyżby sygnalizacja zaciśniętych hamulców ? ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2698
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Post autor: Marcin N » 2010-10-05, 09:41

http://www.ukvz.ru/catalogue/view.php?i ... d=1&flag=0

Jest jeszcze jego jednoczłonowa odmiana KTM-23.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2010-10-05, 12:28

Ma ktoś jakąś większą galerię zdjęć?
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28824
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2010-10-05, 12:52

pmaster pisze:Ma ktoś jakąś większą galerię zdjęć?
Czyżbyś chciał kupić KTM-a dla Płocka ? Ale którego ? :P

============
A propo - to jest ciekawa konstrukcja ;)

:strzałka: http://www.youtube.com/watch?v=3-k6rOvI ... re=related
Obrazek

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2698
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Post autor: Marcin N » 2010-10-05, 13:01

Dźwięki jak ze 116Nd :P
Ogólnie PTMZ słynie z ciekawych konstrukcji, jako jedyni produkowali przegubowe tramwaje w byłym ZSRR.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi » 2010-10-05, 16:00

Przyznam to ruskim, że potrafią robić piękne wnętrza wagonów. Ale już jeśli chodzi o wizerunek zewnętrzny, to nie są ładne. Zawsze tak robią. :)

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2698
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Post autor: Marcin N » 2010-10-05, 16:51

OPi pisze:Ale już jeśli chodzi o wizerunek zewnętrzny, to nie są ładne.
Nie zgodzę się z Tobą, akurat KTM-5 jest na swój sposób ładny i klimatyczny :P

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster » 2010-10-05, 17:14

J-31 pisze:Czyżbyś chciał kupić KTM-a dla Płocka ? Ale którego ?
Tego
ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28824
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2010-10-06, 08:21

pmaster pisze:Tego
... ale którego KTM-a ? :P
Obrazek

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2698
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Post autor: Marcin N » 2010-10-06, 09:55

Najpewniej KTM-23 z opcją dokupienia przegubowych KTM-30 :D

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28824
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2010-10-06, 10:36

Ciekawy jestem, czy producent pomyślał np. o doczepie do KTM-a 23 :)
Obrazek

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi » 2010-10-06, 10:46

Marcin_FTŚ pisze:Nie zgodzę się z Tobą, akurat KTM-5 jest na swój sposób ładny i klimatyczny
KTM-5? Ale żeś wymyślił. To jest dopiero grat. :D

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28824
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2010-10-06, 12:40

Grat - ale im starszy tym lepszy. W myśl zasady KTM-5 jest dobry niczym wino. Im starszy tym "klimatyczniejszy" :diabeł:
Obrazek

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2698
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Post autor: Marcin N » 2010-10-06, 12:48

J-31 pisze:W myśl zasady KTM-5 jest dobry niczym wino. Im starszy tym "klimatyczniejszy"
Dokładnie :P

Grat nie grat, w krajach byłego ZSRR wyznaje się zasadę nie ważne jak wygląda, ważne że jeździ :P

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG » 2010-10-06, 23:44

Tym bardziej, jeśli raz - nic innego nie ma, a dwa - to, co nowe, nie zawsze działa, jak należy :P

Przykładem może być chociażby wołczański Spiektr (CPEKTR) 1 #2:
http://www.youtube.com/watch?v=Nq70UsYW5-Y
Z komentarzy autora filmu wynika, że ustrojstwo może jeździć tylko zimą, gdyż w lecie, w przypadku wyższego napięcia wagon po prostu się przegrzewa. Nie wiem, jak oni to zrobili... :confused:

W Wołczańsku na uwagę zasługuje też ten kremowy KTM-19 (71-619KT) - mimo, że tamtejsze torowiska składają się z dobrych, ruskich szyn na miejscami prawie całkiem spróchniałych podkładach, ułożonych na tajdze, ze stojącymi obok słupami, którym delikatnie mówiąc do pionu daleko, podtrzymującymi trakcję wg której można sinusa rysować, to jednak zakup najpierw nowego taboru jest ciekawą drogą do odmłodzenia sieci - tramwaje na pewno stały się choć troszkę atrakcyjniejsze dla pasażerów, przynajmniej z wyglądu ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28824
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2010-10-07, 08:23

Wołżański tramwaj rzeczywiście jest niesamowicie klimatyczny. Tylko jak oni to robią, że te słupy trakcyjne jeszcze się nie przewróciły. :)
Obrazek

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi » 2010-10-07, 21:26

PAFAWAG pisze:Przykładem może być chociażby wołczański Spiektr (CPEKTR) 1 #2:
Historia Wołczańskiego Spektra, to tylko wina tamtejszych mechaników. Grzebali coś w elektronice i popsuli tramwaj. :P Kiedyś było o tym w ŚK.

BTW Nie sądziłem, że ekspertów z Wołczańska będzie stać na nowy zakup. Ciekawe, jakie miasto odsprzedało im ten w miarę nowy pojazd (bo wątpię, żeby był fabrycznie nowy, bo inaczej miałby już zepsutą elektronikę) :-P

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG » 2010-10-07, 23:20

OPi pisze:Ciekawe, jakie miasto odsprzedało im ten w miarę nowy pojazd (bo wątpię, żeby był fabrycznie nowy, bo inaczej miałby już zepsutą elektronikę)
Ja myślę, że jednak jest on nowy, zaś mechanicy coś źle zrobili przy dostosowywaniu wagonu do wołczańskich warunków. Nie sądzę, by jakieś miasto pozbywało się takich wagonów, jak Spektry.
OPi pisze:Nie sądziłem, że ekspertów z Wołczańska będzie stać na nowy zakup.
Mnie coś tu pachnie tzw. "przydziałem"... :P Tym bardziej, że jest i Spektr-1, i KTM-19, a wcześniej jeszcze KTM-8.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28824
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Rosyjskie wynalazki

Post autor: J-31 » 2018-01-11, 14:02

No i proszę. O to są konsekwencje politycznego wojowania z Rosją. Moskiewski Mosgotrans - parę lat wstecz - po przeprowadzonym przetargu wybrał ofertę Pesy. I po Moskwie miało jeździć w sumie 120 wagonów Pesa Fokstrot.
To był ogromny sukces Pesy, bo w tym przetargu wygrała z potężnym europejskim koncernem - Alstom, który od pewnego czasu już atakował Rosję, wysyłał wagony na testy. A dla Moskwy stworzyli specjalną konstrukcję, która miała być odpowiedzią na zapotrzebowanie Mosgotransu

W międzyczasie pojawiła się też szansa na sprzedaż wagonów - prawdopodobnie Pesa 121NaK - do Kaliningradu, jeden wagon nawet się tam pojawił.

Część wagonów już udało się nawet dostarczyć do Moskwy - i zdaje się, że nawet jeszcze kursują... ale, że nastąpiła zmiana polityczna w Polsce i zaczęło się wojowanie z Moskwą ;)

A Rosja do przecież taki wielkie "demokratyczne" państwo z "wielowiekowymi tradycjami" "wolności gospodarczej". Toteż poszedł приказ z Kremla i Mosgotrans znalazł sobie śliczny pretekst ekonomiczny by zerwać umowę z Pesą, natomiast Kaliningrad otrzymał "nieoficjalny" zakaz kupowania wagonów z poza Rosji ;)

Jak było naprawdę, tego pewnie się nie dowiemy, ale Rosja na gospodarcze embargo odpowiedziała również gospodarczym embargiem... i oto Pesa została z resztą produkowanych Fokstrotów w "czarnej dziurze". Natomiast o Kaliningradzie Pesa już dawno zapomniała, a tymczasem ...

... Po Moskwie jeździ już 100 wagonów Vitjaz-M, tramwaje wyprodukowała firma Transmashholding we współpracy z PC TS. Docelowo ma być ich 300. Wojujmy sobie z Rosją dalej ;)

Link i zdjęcia
:strzałka: http://infotram.pl/120-nowych-rycerzy-w ... 01823.html
Obrazek

ODPOWIEDZ