Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29024
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2017-09-26, 18:02

Szkoda, bo coś słyszałem, że TŚ rozważały modernizację jednego z wagonów, ale z zachowaniem dwukierunkowości - to pewnie coś się zmieniło. ;)

No cóż - jest przetarg, również na dwukierunkowce, to pewnie w ten sposób sobie odbiją. Zanim zmodernizują resztę PT, to pewnie dojadą nowe tramwaje ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29024
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2017-10-03, 22:22

kubex pisze:
2017-07-30, 01:08
Odkopię, bo warto:
Jadą przetargi!
Przetarg na solówki:
  • 8 jednoczłonów jednokierunkowych
  • 2 jednoczłony dwukierunkowe
  • długość min. 13,5m
  • co najmniej 20%LF (liczyłem że będzie 100...)
Przetarg na 2 i 3 członowce
  • 27 dwuczłonów jednokierunkowych:
  • długość 22m-25m
  • co najmniej 60%LF (znowu - liczyłem na więcej)
  • 8 trójczłonów jednokierunkowych
  • długość 30m-32m
  • co najmniej 70%LF
Ja nie rozumiem po technicznemu, ale SSC podaje m.in.: że w wieloczłonach ma być klima, po raz pierwszy w TŚ (nie wiem co do jednoczłonów).
Już wiemy, że na razie TŚ mają dwie oferty FPS i Modertransu. No i teraz znalazłem ciekawostkę. Otóż Tramwaje Elbląskie sp. z o.o. w połowie tego roku rozstrzygnęło przetarg na odstawę trzech nowych tramwajów. Mają być jednoczłonowe z określoną długością 14-15,5 m. I z wymaganym udziałem części niskopodłogowej - co najmniej 30% w stosunku do powierzchni dla osób stojących.

Umowę podpisano z Modertransem. Wykonawca ma czas na realizację kontraktu - 24 miesiące. Czyli zanim TŚ otrzymają nowe wagony, będziemy wiedzieli jak wyglądają oferowane TŚ tramwaje przez Modertrans ;)

Awatar użytkownika
kubex
Posty: 142
Rejestracja: 2014-07-10, 19:29
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: kubex » 2017-10-05, 19:17

Mamy otwarcie ofert w przetargu na przeguby - Solaris&Stadler i Pesa, ta druga jest tańsza ale obie są ponad budżetem. A w przypadku solówek to FPS wniósł odwołanie, które - nie oszukujmy się - nie zmieni nic i prawdopodobnie wygra Modertrans.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29024
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2017-10-05, 20:39

Ja tylko dodam, że część z tych nowych - z obecnego przetargu - wagonów dwukierunkowych zasili, legendarną już linię 38, w Bytomiu. W przyszłym roku ma się zmienić cała infrastruktura na ul. Piekarskiej włącznie z ulicą, chodnikami, pojawią się słupy sieci trakcyjnej - TŚ chce je zdemontować ze ścian okolicznych domów. ;)

Jeżeli nie będzie obsuwy w terminie, to remont tej ulicy ma się zacząć w II kwartale 2018 i zakończyć pod koniec 2018 roku. Linia 38 docelowo zostanie przedłużona do pl. Sikorskiego, czyli tu ...
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 266932923/

... a po jej trasie na razie mają kursować zamiennie nowo zakupione tramwaje dwukierunkowe wraz z eN-kami ;)

Oznacza to, że powoli możemy żegnać się z tymi klimatami :]
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 266932923/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 266932923/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 266932923/

Awatar użytkownika
kubex
Posty: 142
Rejestracja: 2014-07-10, 19:29
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: kubex » 2017-10-05, 21:27

No cóż, Nki jeszcze nie znikają ale starzeją się te tramwaje, więc prędzej czy później będzie trzeba je wycofać. A co do klimatu - wątpię żeby były jakieś większe zmiany, a słupy to tak niewielka zmiana że niektórzy nawet nie zauważą. Jedyne co to linia zostanie przedłużona.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29024
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2017-10-05, 22:19

Z tego co się orientuję cała ulica Piekarska - włącznie z jezdnią i chodnikami - idzie do remontu. Nieco zmieni się również torowisko - z tego co zrozumiałem będzie nawet odcinek dwutorowy, przy okazji zostaną przebudowane przystanki, tak aby były wyższe i łatwiej wsiadało się do tramwajów. TŚ nie zdecydowało się jednak na tzw. "przystanki wiedeńskie". Będzie klasycznie. Natomiast końcówka linii ma pozostać bez zmian, co nadal wymuszać będzie wagony dwukierunkowe ;)

Jedno jest pewne - na przedłużeniu linii 38 bardzo skorzystają pasażerowie, bo na pl. Sikorskiego będzie im wygodniej przesiąść się do tramwajów jadących m.in do Katowic. ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29024
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2017-10-16, 11:59

Wraca temat najnowszego przetargu Tramwajów Śląskich na 10 wagonów częściowo niskopodłogowych - jednoczłonowych. Z czego osiem ma być jednokierunkowe, a dwa dwukierunkowe (dla linii 38 w Bytomiu).

Przetarg wciąż trwa, ale HCP Cegielski już składa skargę do KIO na TŚ, że - cytuję "przewoźnik źle interpretuje własne kryteria oceny ofert."...

... czytaj TŚ nie są zainteresowane ich ofertą, bo oferta z Modertransu jest tańsza - i oni właśnie o tym się dowiedzieli. Decyzja TŚ może być słuszna i coś mi się wydaje, że oni chyba bardzo nie chcą HCP ;)

KIO - ostatecznie oddaliło wniosek Cegielskiego, ale ten zapewne nie złoży broni i będzie walczyć dalej. Ten przetarg ma szansę się przedłużyć, ze względu na odwołania :cool:

Link do artykułu
:strzałka: http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 56553.html

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29024
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2017-12-22, 23:13

Mamy ciąg dalszy sprawy najnowszego przetargu TŚ na 10 wagonów. Komisja przetargowa dzisiaj otworzyła oferty. TŚ wybrały ofertę Modertransu ;)

:strzałka: http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 57233.html

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4314
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Przemek » 2017-12-22, 23:19

Czyli to samo, co w Elblągu. Ciekaw jestem jaką konstrukcję zaproponował Cegielski. Czy było to coś bliższe Pumy czy 123N?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29024
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2017-12-22, 23:46

Puma była niska w 100% więc raczej coś bliżej 123N ;)

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1480
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Auper » 2017-12-23, 00:00

Oj, z tego co pamiętam to gdzieś było mówione że raczej będzie to konstrukcja inna niż ta dla Elbląga, śląskie bodajże mają mieć znacznie większy udział niskiej podłogi.. Jest może ktoś w stanie potwierdzić bądź zaprzeczyć?

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4314
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Przemek » 2017-12-23, 00:03

No mi chodzi o wysokość podłogi w "wysokich wejściach". W końcu Cegielski zaproponował ponad 60% niskiej podłogi w 13,5 metrach długości wagonu. Nie jest wcale powiedziane, że musi to być konstrukcja wzorowana na stopiątce, jak Moderusy.

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1480
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Auper » 2017-12-23, 00:35

No własnie, a z tego co pamiętam to w Elblągu Pesa oferowała coś na wzór modernizowanych konstali aniżeli krótkich Twistów czy co tam oni mają?

a--j
Posty: 64
Rejestracja: 2017-12-12, 02:33

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: a--j » 2017-12-23, 01:16

To Modertrans.

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1480
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Auper » 2017-12-23, 16:50

Jeezu, jasne że tak, wszystko pomieszałem kompletnie ;) Dobra o nic nie pytałem

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29024
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2018-01-12, 18:18

Ciąg dalszy historii najnowszego przetargu Tramwajów Śląskich na zakup 10 wagonów jednoczłonowych z niską podłogą. TŚ wybrały ofertę Modetransu, toteż poznański konkurent tj. Fabryka Pojazdów Szynowych "H. Cegielskiego" złożyło odwołanie do KIO. Na szczęście dla TŚ, KIO oddaliło ten wniosek, to daje szanse na podpisanie umowy z Modertransem ;)

Link
:strzałka: http://infotram.pl/odwolanie-cegielskie ... 01877.html

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29024
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2018-01-22, 13:08

Nareszcie dzieje się coś w kwestii poprawy - a w zasadzie remontu - torowiska w Dąbrowie Górniczej. Infrastruktura tramwajowa na terenie tej gminy już od dawna prosi się o kompleksowy remont. No i udało się - a przynajmniej jego części, głównie w Centrum :)

Tramwaje Śląskie i gmina Dąbrowa Górnicza rozstrzygnęły przetarg na kompleksową przebudowę ulic i remontu linii tramwajowej w ciągu ulic Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego. W ramach remontu przewidziano również budowę ścieżki rowerowej.

Komisja przetargowa wybrała ofertę firmy Mosty Katowice. A więcej szczegółów w linku poniżej
:strzałka: http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 57468.html

=============================

A teraz coś z innej beczki - ważna i ciekawa informacja dla mieszkańców Śląska - rzecz dotyczy katowickiego Zawodzia :mruga:

Rozpoczynają się prace przy budowie - już dawno ogłaszanego - dworca przesiadkowego na Zawodziu. Na razie w pierwszym etapie wykonawca musi przeprowadzić badania geologiczne, oznacza, to że od dzisiaj w tym rejonie znika pętla tramwajowa Katowice-Zawodzie, tramwaje, które tam liniowo kończą (linie 7 i 36 oraz wybrane kursy linii nr 14, 15, 20 i 33) pojadą do zajezdni TŚ "Zawodzie"

Więcej szczegółów poniżej
:strzałka: http://infotram.pl/petla-w-katowicach-z ... 02043.html

Cieszy mnie, że w Katowicach się nie tylko "godo", ale robi. O dworcu przesiadkowym na Zawodziu słyszałem już od dawna, ale ku mojej wielkiej radości, teraz zaczynają się prace. Im szybciej tym lepiej, bo od dawna jest to nieformalny węzeł przesiadkowy. Teraz ma tam się znaleźć zarówno pętla tramwajowa, jak i autobusowa + parking (P+R). Inwestorem jest samorząd Katowic. Katowice walczą z napływem (w zasadzie zalewem) samochodów do Centrum.

I ta inwestycja ma ograniczyć napływ samochodów od strony wschodniej (głównie z Zagłębia). Prócz Zawodzia ma też powstać analogiczny dworzec na Brynowie.

Więcej szczegółów dotyczących budowy dworca przesiadkowego "Katowice-Zawodzie", poniżej :)
:strzałka: http://infotram.pl/katowice-podpisaly-u ... 00594.html

Awatar użytkownika
kubex
Posty: 142
Rejestracja: 2014-07-10, 19:29
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: kubex » 2018-01-22, 20:51

Spece z forum Wieżowcowego twierdzą że to centrum dałoby się stworzyć przy linii kolejowej, i do tego stworzyć stację. Jeśli tak faktycznie jest to o wiele sensowniejszym byłoby postawienie tego "dworca" przy torach i robić kolej aglo. Poza tym to dopóki nie będzie jakiejś sensownej częstotliwości tramwajów do Katowic czy Szopienic ani autobusów do Mysłowic, szczególnie w weekendy, to centrum mogą sobie budować ale pasażerom to ono się niezbyt przyda. Chociaż zadaszenie, i ogrzewanie to zawsze jakiś plus, bo z tego co pamiętam to ma powstać jakiś budynek.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29024
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2018-01-22, 21:49

To jest ciężki temat, czego "fachowcy" z forum Wieżowców chyba nie dostrzegają. Przystanek osobowy Katowice-Zawodzie jest usytuowany z dala od ul. 1 Maja i z daleka od dk. 79. A jeśli popatrzymy na teren wokół tego przystanku....

:strzałka: https://www.google.pl/maps/@50.2581597, ... a=!3m1!1e3

... to zauważymy, że po pierwsze jest on już zabudowany, a po drugie tam jest multum działek - władze Katowic (czyli inwestor) musiałyby po pierwsze wykupić prawa własności do większości tych działek, a tym, których trzeba byłoby wysiedlić, trzeba byłoby zapewnić jeszcze lokale zastępcze.

Pomijam już kwestię, że trzeba byłoby dobudować ulicę oraz torowisko tramwajowe ;)

Wydaje mi się, że władze Katowic wybrały teren obecnej pętli tramwajowej ze względu na własność terenu i bliskość trasy nr. 79 (ul. Bagienna) - a więc łatwość dojazdu. Idea jest taka, aby kierowcy jadący od strony Zagłębia mieli możliwość łatwego dojazdu do parkingu i dworca przesiadkowego. W wielkim skrócie same pozytywy - bliskość ważnej arterii, bliskość torowiska tramwajowego i sporo miejsca na budowę dużego obiektu.... a tego nie ma, tuż przy p.o. Katowice-Zawodzie ;)

Po za tym od dawna jest to węzeł przesiadkowy - teraz zostanie on "ucywilizowany" ;)

Awatar użytkownika
kubex
Posty: 142
Rejestracja: 2014-07-10, 19:29
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: kubex » 2018-01-23, 08:38

Katowice Zawodzie jest akurat usytuowane beznadziejnie, właśnie przez "odłączenie" od KM. Da się je przesunąć na wschód i zrobić porządny węzeł przesiadkowy. Ale przystanki kolejowe na śląsku są często źle umiejscowione - jako przykład dam słynny już Bytom Północ który zostanie przeniesiony w lepsze miejsce i Mysłowice Brzęczkowice do którego nawet lokalni mieszkańcy czasem nie wiedzą jak dojść.

ODPOWIEDZ