Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28658
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2018-01-12, 18:18

Ciąg dalszy historii najnowszego przetargu Tramwajów Śląskich na zakup 10 wagonów jednoczłonowych z niską podłogą. TŚ wybrały ofertę Modetransu, toteż poznański konkurent tj. Fabryka Pojazdów Szynowych "H. Cegielskiego" złożyło odwołanie do KIO. Na szczęście dla TŚ, KIO oddaliło ten wniosek, to daje szanse na podpisanie umowy z Modertransem ;)

Link
:strzałka: http://infotram.pl/odwolanie-cegielskie ... 01877.html
Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28658
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2018-01-22, 13:08

Nareszcie dzieje się coś w kwestii poprawy - a w zasadzie remontu - torowiska w Dąbrowie Górniczej. Infrastruktura tramwajowa na terenie tej gminy już od dawna prosi się o kompleksowy remont. No i udało się - a przynajmniej jego części, głównie w Centrum :)

Tramwaje Śląskie i gmina Dąbrowa Górnicza rozstrzygnęły przetarg na kompleksową przebudowę ulic i remontu linii tramwajowej w ciągu ulic Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego. W ramach remontu przewidziano również budowę ścieżki rowerowej.

Komisja przetargowa wybrała ofertę firmy Mosty Katowice. A więcej szczegółów w linku poniżej
:strzałka: http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 57468.html

=============================

A teraz coś z innej beczki - ważna i ciekawa informacja dla mieszkańców Śląska - rzecz dotyczy katowickiego Zawodzia :mruga:

Rozpoczynają się prace przy budowie - już dawno ogłaszanego - dworca przesiadkowego na Zawodziu. Na razie w pierwszym etapie wykonawca musi przeprowadzić badania geologiczne, oznacza, to że od dzisiaj w tym rejonie znika pętla tramwajowa Katowice-Zawodzie, tramwaje, które tam liniowo kończą (linie 7 i 36 oraz wybrane kursy linii nr 14, 15, 20 i 33) pojadą do zajezdni TŚ "Zawodzie"

Więcej szczegółów poniżej
:strzałka: http://infotram.pl/petla-w-katowicach-z ... 02043.html

Cieszy mnie, że w Katowicach się nie tylko "godo", ale robi. O dworcu przesiadkowym na Zawodziu słyszałem już od dawna, ale ku mojej wielkiej radości, teraz zaczynają się prace. Im szybciej tym lepiej, bo od dawna jest to nieformalny węzeł przesiadkowy. Teraz ma tam się znaleźć zarówno pętla tramwajowa, jak i autobusowa + parking (P+R). Inwestorem jest samorząd Katowic. Katowice walczą z napływem (w zasadzie zalewem) samochodów do Centrum.

I ta inwestycja ma ograniczyć napływ samochodów od strony wschodniej (głównie z Zagłębia). Prócz Zawodzia ma też powstać analogiczny dworzec na Brynowie.

Więcej szczegółów dotyczących budowy dworca przesiadkowego "Katowice-Zawodzie", poniżej :)
:strzałka: http://infotram.pl/katowice-podpisaly-u ... 00594.html
Obrazek

Awatar użytkownika
kubex
Posty: 140
Rejestracja: 2014-07-10, 19:29
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: kubex » 2018-01-22, 20:51

Spece z forum Wieżowcowego twierdzą że to centrum dałoby się stworzyć przy linii kolejowej, i do tego stworzyć stację. Jeśli tak faktycznie jest to o wiele sensowniejszym byłoby postawienie tego "dworca" przy torach i robić kolej aglo. Poza tym to dopóki nie będzie jakiejś sensownej częstotliwości tramwajów do Katowic czy Szopienic ani autobusów do Mysłowic, szczególnie w weekendy, to centrum mogą sobie budować ale pasażerom to ono się niezbyt przyda. Chociaż zadaszenie, i ogrzewanie to zawsze jakiś plus, bo z tego co pamiętam to ma powstać jakiś budynek.
Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28658
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2018-01-22, 21:49

To jest ciężki temat, czego "fachowcy" z forum Wieżowców chyba nie dostrzegają. Przystanek osobowy Katowice-Zawodzie jest usytuowany z dala od ul. 1 Maja i z daleka od dk. 79. A jeśli popatrzymy na teren wokół tego przystanku....

:strzałka: https://www.google.pl/maps/@50.2581597, ... a=!3m1!1e3

... to zauważymy, że po pierwsze jest on już zabudowany, a po drugie tam jest multum działek - władze Katowic (czyli inwestor) musiałyby po pierwsze wykupić prawa własności do większości tych działek, a tym, których trzeba byłoby wysiedlić, trzeba byłoby zapewnić jeszcze lokale zastępcze.

Pomijam już kwestię, że trzeba byłoby dobudować ulicę oraz torowisko tramwajowe ;)

Wydaje mi się, że władze Katowic wybrały teren obecnej pętli tramwajowej ze względu na własność terenu i bliskość trasy nr. 79 (ul. Bagienna) - a więc łatwość dojazdu. Idea jest taka, aby kierowcy jadący od strony Zagłębia mieli możliwość łatwego dojazdu do parkingu i dworca przesiadkowego. W wielkim skrócie same pozytywy - bliskość ważnej arterii, bliskość torowiska tramwajowego i sporo miejsca na budowę dużego obiektu.... a tego nie ma, tuż przy p.o. Katowice-Zawodzie ;)

Po za tym od dawna jest to węzeł przesiadkowy - teraz zostanie on "ucywilizowany" ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
kubex
Posty: 140
Rejestracja: 2014-07-10, 19:29
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: kubex » 2018-01-23, 08:38

Katowice Zawodzie jest akurat usytuowane beznadziejnie, właśnie przez "odłączenie" od KM. Da się je przesunąć na wschód i zrobić porządny węzeł przesiadkowy. Ale przystanki kolejowe na śląsku są często źle umiejscowione - jako przykład dam słynny już Bytom Północ który zostanie przeniesiony w lepsze miejsce i Mysłowice Brzęczkowice do którego nawet lokalni mieszkańcy czasem nie wiedzą jak dojść.
Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28658
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2018-01-23, 13:13

To jest pozostałość naszej zakręconej historii, nie tylko PRL-u, ale pewnie nawet dużo wcześniej. Gdy je budowano na początku XX wieku, przed II wojną światową, to był inny układ miasta. Po wojnie PRL rządził się innymi prawami i skomunikowanie przystanków kolejowych z komunikacją miejską ich nie interesował - bo komunikacja miejska należała do miasta a kolej była "obca". I problem ze źle usytuowanymi przystankami to jest normalka nie tylko na Śląsku, ale tak naprawdę wszędzie ;)

Natomiast z tego co obserwuję, to na Zawodziu - węzeł przesiadkowy buduje miasto, a kolej... nie bierze w tym udziału. A szkoda :roll:
Obrazek

Awatar użytkownika
kubex
Posty: 140
Rejestracja: 2014-07-10, 19:29
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: kubex » 2018-01-24, 16:21

^ A jak będzie metropolia tworzyła zarówno kolej metropolitarną jak i KM to... wtedy się będą martwić.
Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28658
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2018-01-24, 21:31

Mam wrażenie, że o tym w ogóle o tym nie pomyślano... ;)

... Albo celowo nie pomyślano, ponieważ tak patrząc na to z drugiej strony - z Zawodzia do Centrum Katowic, dojedziesz każdym tramwajem i to bardzo szybko - w ciągu 10 minut. I na dodatek tramwaje kursują bardzo często... częściej niż pociągi KŚ. Sam z tego połączenia tramwajowego często korzystałem i zdarza mi się korzystać, jak tylko bywam w Katowicach. I bardzo sobie chwaliłem :cool:

Może więc celowo pominięto kolej ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28658
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2018-02-12, 18:59

Skrobnę parę słów, bo znów nikt z naszych śląskich kolegów nie napisał. Tramwaje Śląskie wspólnie z władzami Chorzowa przymierzają się do przebudowy ul. Katowickiej (DK79 - dla goroli :retard: ). Jednakże to co wzbudza pewne zaciekawienie, to projekt przebudowy ul. Metalowców. Tramwaje Śląskie chciałyby zbudować tam drugi tor i planują, że torowisko to byłoby zalążkiem nowej linii aż do Siemianowic.

Docelowo Tramwaje Śląskie wstępnie planują, że nowa linia miałaby przebiegać dalej przez os. Węzłowiec i os. Młodych do pętli przy ul. Katowickiej w Siemianowicach Śląskich - tyle można wyczytać z Transportu Publicznego.

Hmmm .... "pętla przy ul. Katowickiej w Siemianowicach Śląskich" - Szybki rzut oka na mapę - czy oni czasami nie chcą doprowadzić tej linii do istniejącej pętli "Wełnowiec plac Alfreda" ? Bo chyba raczej nie wydaje mi się, żeby chcieli ciągnąć torowisko dalej aż do pętli "Siemianowice Plac Skargi" ? To pytanie do śląskich kolegów ;)

Jeżeli tak, to byłby prosty odcinek od Huty Kościuszko, wiaduktem (zapewne) przez tory i dalej wzdłuż ul. Siemianowickiej. To w sumie nie jest jakoś bardzo daleko ;)

A sama ulica Metalowców w Chorzowie - to jest aktualnie ślepa uliczka, która zaczyna się od ul. Katowickiej, a kończy zaraz Hutą Kościuszko w zasadzie na torach kolejowych. One oddzielają tą ulicę od Chorzowa Starego.

I co ciekawe na tej ulicy jest torowisko tramwajowe - to jest pojedynczy tor, który biegnie do zakładów Alstom Konstal i kończy się na ich terenie. Ten tor wykorzystywany jest przez Tramwaje Śląskie jako tor odstawczy.

Link do artykułu
:strzałka: http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 57691.html

Gdyby ktoś chciał skakać z radości, to podpowiem, że przebudowa torowiska na Katowickiej w Chorzowie planowane jest dopiero na lata 2019-2020. Natomiast budowa nowej linii do Siemianowic - nie wiadomo kiedy ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28658
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2018-02-12, 19:11

Sorry, to pytanie jest już nie aktualne... bo w ciągu uli Siemianowickiej - Telewizyjna w Siemianowicach jest stare torowisko tramwajowe. To chyba była 12-stka. I oni chcieliby to odbudować - kiedyś tam ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1443
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Auper » 2018-02-13, 22:17

Dokładnie, chodzi o przywrócenie linii tramwajowej przez Chorzów Stary. Przy czym dawna linia tramwajowa biegła do Chorzowskiego rynku.... a raczej do ulicy Kościuszki, bo mimo odległości zaledwie kilkudziesięciu metrów, linii nigdy nie połączono (konkretnie, fizyczne połączenie istniało, ale nie było ono wykorzystywane w ruchu pasażerskim)

Moim skromnym zdaniem, stary układ (przez ul. Kościuszki) mi osobiście wydaje się właściwszy

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o tramwajach”