[Śląskie] Infrastruktura tramwajowa

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29292
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2018-01-23, 13:13

To jest pozostałość naszej zakręconej historii, nie tylko PRL-u, ale pewnie nawet dużo wcześniej. Gdy je budowano na początku XX wieku, przed II wojną światową, to był inny układ miasta. Po wojnie PRL rządził się innymi prawami i skomunikowanie przystanków kolejowych z komunikacją miejską ich nie interesował - bo komunikacja miejska należała do miasta a kolej była "obca". I problem ze źle usytuowanymi przystankami to jest normalka nie tylko na Śląsku, ale tak naprawdę wszędzie ;)

Natomiast z tego co obserwuję, to na Zawodziu - węzeł przesiadkowy buduje miasto, a kolej... nie bierze w tym udziału. A szkoda :roll:

kubex
Posty: 143
Rejestracja: 2014-07-10, 19:29
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: kubex » 2018-01-24, 16:21

^ A jak będzie metropolia tworzyła zarówno kolej metropolitarną jak i KM to... wtedy się będą martwić.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29292
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2018-01-24, 21:31

Mam wrażenie, że o tym w ogóle o tym nie pomyślano... ;)

... Albo celowo nie pomyślano, ponieważ tak patrząc na to z drugiej strony - z Zawodzia do Centrum Katowic, dojedziesz każdym tramwajem i to bardzo szybko - w ciągu 10 minut. I na dodatek tramwaje kursują bardzo często... częściej niż pociągi KŚ. Sam z tego połączenia tramwajowego często korzystałem i zdarza mi się korzystać, jak tylko bywam w Katowicach. I bardzo sobie chwaliłem :cool:

Może więc celowo pominięto kolej ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29292
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2018-02-12, 18:59

Skrobnę parę słów, bo znów nikt z naszych śląskich kolegów nie napisał. Tramwaje Śląskie wspólnie z władzami Chorzowa przymierzają się do przebudowy ul. Katowickiej (DK79 - dla goroli :retard: ). Jednakże to co wzbudza pewne zaciekawienie, to projekt przebudowy ul. Metalowców. Tramwaje Śląskie chciałyby zbudować tam drugi tor i planują, że torowisko to byłoby zalążkiem nowej linii aż do Siemianowic.

Docelowo Tramwaje Śląskie wstępnie planują, że nowa linia miałaby przebiegać dalej przez os. Węzłowiec i os. Młodych do pętli przy ul. Katowickiej w Siemianowicach Śląskich - tyle można wyczytać z Transportu Publicznego.

Hmmm .... "pętla przy ul. Katowickiej w Siemianowicach Śląskich" - Szybki rzut oka na mapę - czy oni czasami nie chcą doprowadzić tej linii do istniejącej pętli "Wełnowiec plac Alfreda" ? Bo chyba raczej nie wydaje mi się, żeby chcieli ciągnąć torowisko dalej aż do pętli "Siemianowice Plac Skargi" ? To pytanie do śląskich kolegów ;)

Jeżeli tak, to byłby prosty odcinek od Huty Kościuszko, wiaduktem (zapewne) przez tory i dalej wzdłuż ul. Siemianowickiej. To w sumie nie jest jakoś bardzo daleko ;)

A sama ulica Metalowców w Chorzowie - to jest aktualnie ślepa uliczka, która zaczyna się od ul. Katowickiej, a kończy zaraz Hutą Kościuszko w zasadzie na torach kolejowych. One oddzielają tą ulicę od Chorzowa Starego.

I co ciekawe na tej ulicy jest torowisko tramwajowe - to jest pojedynczy tor, który biegnie do zakładów Alstom Konstal i kończy się na ich terenie. Ten tor wykorzystywany jest przez Tramwaje Śląskie jako tor odstawczy.

Link do artykułu
:strzałka: http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 57691.html

Gdyby ktoś chciał skakać z radości, to podpowiem, że przebudowa torowiska na Katowickiej w Chorzowie planowane jest dopiero na lata 2019-2020. Natomiast budowa nowej linii do Siemianowic - nie wiadomo kiedy ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29292
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2018-02-12, 19:11

Sorry, to pytanie jest już nie aktualne... bo w ciągu uli Siemianowickiej - Telewizyjna w Siemianowicach jest stare torowisko tramwajowe. To chyba była 12-stka. I oni chcieliby to odbudować - kiedyś tam ;)

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1516
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Auper » 2018-02-13, 22:17

Dokładnie, chodzi o przywrócenie linii tramwajowej przez Chorzów Stary. Przy czym dawna linia tramwajowa biegła do Chorzowskiego rynku.... a raczej do ulicy Kościuszki, bo mimo odległości zaledwie kilkudziesięciu metrów, linii nigdy nie połączono (konkretnie, fizyczne połączenie istniało, ale nie było ono wykorzystywane w ruchu pasażerskim)

Moim skromnym zdaniem, stary układ (przez ul. Kościuszki) mi osobiście wydaje się właściwszy

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29292
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2018-03-12, 11:53

Dzisiaj zaczyna się przebudowa mostu nad potokiem o nazwie Julka w rejonie granicy Bytomia i Zabrza. Oznacza to zmiany w funkcjonowaniu komunikacji tramwajowej na Śląsku, a konkretnie dwóch linii 5 i 30. W związku z tym:

1. linia nr. 5 od dzisiaj kursuje w relacji Zabrze Zaborze pętla Lompy – Zabrze Biskupice pętla,
2. linia nr. 30 zostaje skrócona do odcinka Bytom pl. Sikorskiego – Bytom Bobrek Osiedle pod Brzozami; aczkolwiek pojedyncze kursy będą kierowane z pl. Sikorskiego w Bytomiu do Zajezdni Gliwice jako linia 59
Linia 30 / 59 będzie obsługiwana taborem dwukierunkowym

3. KZK GOP uruchamia linię nr. 0 w relacji Katowice pl. Wolności – Chorzów Stadion Śląski,

4. w związku z utrudnieniami KZK GOP uruchomi autobusową linię zastępczą T-5, w relacji: Bytom Bobrek Ratusz – Zabrze Biskupice Zamkowa.

Prace wykonuje firma TOR-KRAK, a planowany termin zakończenia robót, to 10.07.2018 r.

Więcej info:
:strzałka: http://infotram.pl/linie-tramwajow-slas ... 03406.html

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29292
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2018-11-08, 23:07

Mocno obsuwa się w czasie remont linii tramwajowej na ul. Piekarskiej w Bytomiu. Remont wstępnie planowano w tym roku, ale nic z tego nie wyszło. Toteż Tramwaje Śląskie informują, że przewidują przetarg w I-szym kwartale przyszłego roku. Natomiast sam remont - o ile nie będzie odwołań - zaczął by się na wiosnę 2019 roku i potrwał by 12 miesięcy. :cool:

Linia trochę się zmieni, na jej krańca dobudowany zostanie dodatkowy drugi tor.
A po remoncie, TŚ planują - docelowo - wysłać tam dwa pociągi. Jeden kurs ma być obsługiwany dalej N-ką, a drugi już nowym wagonem z Modertransu - na którego dostawy wciąż czekamy ;)

:strzałka: https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 60101.html

Na czas remontu linia 38 zostanie zawieszona ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29292
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2019-01-03, 22:14

Nareszcie dobra wiadomość dla mieszkańców Zagłębia. Tramwaje Śląskie podpisały umowę z firmą NDI na remont ciągu linii tramwajowej łączącej Sosnowiec i Będzin, podzielony mniej więcej na odcinki:

- w Sosnowcu na ul. Będzińskiej - ogólnie od ul. Nowopogońskiej aż do granicy z Będzinem (wiadukty), m.in. wraz z rozjazdami w rejonie pętli Będzińska

- w Będzinie w ciągu ul. Małobądzkiej od granicy z Sosnowcem (wiadukty) do ronda Czeladzkiego

Wykonawca ma obowiązek zapewnić pełny ruch pociągów w trakcie trwania remontu, będzie to po prostu ruch wahadłowy po jednotorach - czyli standard, ale tam nie ma jakiegoś super wielkiego ruchu, więc spokojnie sobie poradzą.

Cóż. Ten ciąg ulic jest mi doskonale znany byłem tam wielokrotnie i wielokrotnie jechałem tam tramwajami, więc rzekłbym - nareszcie ;)

Więcej info
:strzałka: https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 60474.html

Teraz mam nadzieję na ciąg dalszy remontu zarówno w Będzinie (w ciągu Ale<font color=red><b>ji</b></font> Kołłątaja przez Koszelew do Dąbrowy Górniczej) jak i w samej Dąbrowie Górniczej... tamże jednak remont ma być też przeprowadzony wraz z przebudową m.in. al. Piłsudskiego ;)

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2816
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Re: [Śląskie] Infrastruktura tramwajowa

Post autor: Marcin N » 2019-01-23, 14:51


Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29292
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Śląskie] Infrastruktura tramwajowa

Post autor: J-31 » 2019-01-23, 18:20

Pomysł z tą inwestycją jest dobry, ale złą ideą będzie jeśli z powodu tej inwestycji przedłużona linia 38 będzie nadal obsługiwana - nawet naprzemiennie - N-ką. To może być za mały wagon :cool:

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2816
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Re: [Śląskie] Infrastruktura tramwajowa

Post autor: Marcin N » 2019-02-11, 16:31


Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2816
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Re: [Śląskie] Infrastruktura tramwajowa

Post autor: Marcin N » 2019-04-17, 12:22


Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29292
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Śląskie] Infrastruktura tramwajowa

Post autor: J-31 » 2019-04-17, 13:39

Pomysł ciekawy, ale czy ma sens. Nowy odcinek oplecie Pekin i to prawie na około. A przecież były plany aby tą linię przedłużyć wzdłuż ul. Braci Mieroszewskich do Dąbrowy Górniczej... no i chyba nici z tego będą ;)

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2816
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Re: [Śląskie] Infrastruktura tramwajowa

Post autor: Marcin N » 2019-04-17, 18:49

Plany do Dąbrowy to były owszem, ale za poprzedniego ustroju. Niestety decyzja o przedłużeniu tej linii w głąb osiedla wywołała falę sprzeciwów mieszkańców którzy uważają, że tramwaj w tej części osiedla jest zbędny.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29292
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [Śląskie] Infrastruktura tramwajowa

Post autor: J-31 » 2019-04-17, 20:48

Bo tak naprawdę, to co chcą zbudować TŚ, jest zbędne, rozumiałbym, gdyby tą linię poprowadzono gdzieś dalej po za Pekin np. do Kazimierza.

Tutaj, w obecnym układzie komunikacyjnym, spokojnie wystarczyłoby poprowadzenie kilku, baaa nawet jednej, lokalnej linii autobusowej, z rozsądną częstotliwością - na zasadzie dowozówki do tramwaju.

Przy czym określenie częstotliwości jako "rozsądną", czyli na pewno nie to co jest teraz w tym rejonie, gdzie autobusy PKM-u kursują co godzinę. Wystarczyłoby gdyby ta linia miała częstotliwość zbieżną do 15-stki, tak aby można było przesiąść się z autobusu do tramwaju to mogłoby mieć sens. ;)

Po za tym na dokładnie na skrzyżowaniu Braci Mieroszewskich / Marszałka Edwarda Rydza-Śmigłego mamy linię 815 do Katowic (Piotra Skargi), a skrzyżowanie dalej, czyli w al. ks. Blachnickiego dodatkowe dwie linie 808 i 811 - one wspólnie tworzą węzeł wprost do Katowic, z całkiem ciekawą częstotliwością. I są szybciej w Katowicach niż 15-stka ;)

Pomijam już lokalne linie autobusowe PKM-u w różnych kierunkach, chociażby np. do Dworca Głównego w Sosnowcu - a tu można przesiąść zarówno na pociąg jak i na 15-stkę, ale jak widziałem wiele osób jednak korzysta z pociągów KŚ ;)

Wydaje mi się, że największym problemem ZTM-u jest to, że oni nadal nie widzą potrzeby stworzenia linii dowozowych. Wszystko jest po staremu. Czyli tramwaj kursuje sobie, autobusy jeżdżą sobie, oczywiście z częstotliwościami 1h. Jak Ci autobus ucieknie... to trzeba brać taryfę, albo dobrego sąsiada z samochodem ;)

No, ale TŚ podjęły taką decyzję - zatem niech budują ;)

ODPOWIEDZ