Tramwaje w Toruniu - tabor, infrastruktura

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
Hussar

Post autor: Hussar »

Jak znam toruńskie MZK to po prostu przerobią składy na solówki i voilla, problem rozwiązany :D i tak już puszczają solówki wszędzie gdzie się da, wbrew jakiemukolwiek zdrowemu rozsądkowi...

Z drugiej strony, będą potrzebne tramwaje dwukierunkowe do obsługi linii na dworzec główny, ale to jak znam życie zostanie załatwione przez zakup demobilu - helmutów albo "zemsty Gliwic"

solariskuba

Post autor: solariskuba »

Od kiedy są zmiany tras , wyjeżdżają na nie tylko cztery składy, a reszta to solówki.

solka

Post autor: solka »

Hussar pisze:Jak znam toruńskie MZK to po prostu przerobią składy na solówki i voilla, problem rozwiązany :D i tak już puszczają solówki wszędzie gdzie się da, wbrew jakiemukolwiek zdrowemu rozsądkowi...

Z drugiej strony, będą potrzebne tramwaje dwukierunkowe do obsługi linii na dworzec główny, ale to jak znam życie zostanie załatwione przez zakup demobilu - helmutów albo "zemsty Gliwic"
Jeżeli chodzi o przerobienie składów na solówki to w większości przypadków tak jest. Ale tramwajów dwukierunkowych na pewno nie będzie. ;)

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

MZK kupi 18 nowoczesnych tramwajów.

Toruński MZK przygotowuje przetarg na zakup 18 supernowoczesnych tramwajów. Pierwsze niskopodłogowe wozy wyjadą na tory w naszym mieście w 2014 roku. Zastąpią wysłużone Konstale. Inwestycja pochłonie kilkadziesiąt mln zł.
- Planowany termin ogłoszenia przetargu na tramwaje to wrzesień-październik. MZK dopina jeszcze sprawę finansowania inwestycji - mówi Marcin Kowallek, szef wydziału gospodarki komunalnej toruńskiego magistratu. - Ponieważ to duże zamówienie unijne, skomplikowana procedura i liczymy się z odwołaniami, chcemy rozstrzygnąć przetarg do połowy przyszłego roku. Planujemy, że pojazdy trafią do Torunia od wiosny 2014 roku do połowy roku 2015.

Miejski Zakład Komunikacji zamówi 18 niskopodłogowych tramwajów: dziewięć 30-metrowych, pięcioczłonowych, które mogą przewozić ok. 180-200 pasażerów, i drugie tyle 20-metrowych, trzyczłonowych, mieszczących ok. 120 podróżnych.

Obecnie przewoźnik dysponuje 55 wagonami chorzowskiej firmy Konstal, 18 z nich przeszło gruntowny remont. Nowe wozy zastąpią część wysłużonych, które zostaną sprzedane innemu przewoźnikowi, lub trafią na złom.

Ile mogą kosztować nowe tramwaje? - Nie chcę o tym mówić przed rozstrzygnięciem przetargu - zastrzega Kowallek. - Na pewno konkurencja będzie duża, a pojazdy będą ciche i komfortowe dla pasażerów.

Dla porównania, Olsztyn za 15 niskopodłogowych tramwajów zapłaci 120,6 mln zł. Kontrakt realizuje firma Solaris z podpoznańskiego Bolechowa. Ale tramwaje dla Olsztyna będą droższe niż te dla naszego miasta, bo stolica Warmii kupuje pojazdy dwukierunkowe, które mogą jeździć w dwie strony i nie potrzebują pętli. Nasze będą tradycyjne. Z kolei bydgoska Pesa dostarcza siedem wozów dla Częstochowy za ponad 50 mln zł. Model Twist, zaprojektowany specjalnie dla miast średniej wielkości, ma 32 metry długości, trzy człony połączone przegubami, 45 miejsc siedzących i 163 stojące. Tramwaj jest klimatyzowany, może się rozpędzić do prędkości 70 km na godz. W Polsce jeżdżą pojazdy jeszcze kilku innych marek, m.in.: w Poznaniu niemieckie Siemensy i wozy z Alstom Konstalu, w Krakowie, Gdańsku i Łodzi kanadyjskie Bombardiery, a we Wrocławiu Skody.

Producent z naszego regionu nie może liczyć na fory w przetargu - byłoby to sprzeczne z prawem. Jak zaznaczają urzędnicy, o wyborze tramwajów dla Torunia zadecydują kryteria określone w zamówieniu, głównie cena.

Dlaczego nowe wozy pojawią się dopiero w 2014 roku? Producent musi mieć czas, żeby je dla nas zbudować.

- Poza tym dopiero wtedy te tramwaje będą miały tak naprawdę po czym jeździć - wskazuje Kowallek.

Do tego czasu miasto zakończy projekt "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu", który polega na rozbudowie linii na Bielany i do Portu Drzewnego oraz budowie systemu zarządzania ruchem i systemu informacji pasażerskiej. W ramach inwestycji wszystkie przystanki zostaną przystosowane do tramwajów niskopodłogowych.

Trasa na Bielany będzie miała 1,9 km długości. Zacznie się na skrzyżowaniu ul. Bema oraz Sienkiewicza i ma biec ulicami: Sienkiewicza, Gagarina do pętli przy Szosie Okrężnej. Ułoży ją warszawski Budimex kosztem 47 mln zł. Wykonawca drugiej linii - do Portu Drzewnego - nie został jeszcze wybrany. Trasa poprowadzi przez centra handlowe na terenia dawnego Polchemu do budowanego właśnie przez o. Rydzyka kościoła i kompleksu basenów z hotelem i SPA przy ul. Starotoruńskiej.

System informacji pasażerskiej ma działać od listopada 2013 - po uruchomieniu trasy do miasteczka uniwersyteckiego. Wykona go za 4,5 mln zł hiszpańska spółka GMV Innovating Solutions. Na przystankach pojawi się 65 świetlnych tablic podających aktualną godzinę, czas przyjazdu najbliższego tramwaju, informacje o awariach składów i ostrzeżenia o zagrożeniach. Hiszpanie wyposażą także tramwaje w odbiorniki GPS, które pozwolą ustalić ich lokalizację i urządzenia do transmisji danych, stworzą również centrum dyspozytorskie w zajezdni przy ul. Sienkiewicza. System zarządzania ruchem obejmuje m.in. "zieloną falę", czyli zapewnienie składom na trasie zielonego światła. Dzięki temu tramwaje mają mknąć przez miasto szybciej.

http://torun.gazeta.pl/torun/1,79568,12 ... wajow.html

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

I skończy się to tym, że MZK kupi 18 nowoczesnych ... Swingów :P

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

Bydgoszcz kończy budowę trasy do Dworca PKP, na początku roku 2013 zaczyna budowę Tramwaju do Fordonu a w Toruniu nadal nic:
Miasto kupi mniej tramwajow.Przez Karawele.

Zamiast 18 niskopodłogowych tramwajów Toruń kupi tylko 12 pojazdów - oznajmił prezydent Michał Zaleski. Powód? Rezygnacja z budowy linii tramwajowej do centrum o. Rydzyka w Porcie Drzewnym, którą miały obsługiwać składy. - To skandal! - grzmiał na sesji radny Maciej Cichowicz.
Informacja o rezygnacji z kupna 6 pojazdów zaskoczyła uczestników czwartkowej sesji rady miasta. Najpierw Zaleski powiedział to, co wiemy już od kilku dni. Ponieważ firma Karawela zrezygnowała z budowy centrum handlowego na terenie dawnego Polchemu, magistrat odkłada plany przedłużenia linii tramwajowej do kompleksu budowanego przez szefa Radia Maryja. - Na dzisiaj nie będziemy w stanie wykazać w studium wykonalności napełnienia (pasażerami - red.) tej linii. Sam kompleks obiektów rekreacyjno-wypoczynkowo-sakralnych w sąsiedztwie Portu Drzewnego nie będzie wystarczający - tłumaczył prezydent. - W związku z tym należy się spodziewać, że to zadanie nie będzie realizowane.

- Po drugie, zanosi się na to, że nie będziemy mogli kupić 18 składów tramwajowych - ciągnął Zaleski. - Trwają ustalenia w tej sprawie, ale zanosi się na to, że ograniczymy je do 12.

Prezydent wskazał, że ostateczna decyzja musi zapaść jeszcze w tym miesiącu, bo miasto składa wniosek o unijne dofinansowanie inwestycji. Wyraził też nadzieję, że niewykorzystane pieniądze z Brukseli zostaną przeznaczone na inne zadania w projekcie BiT City.

Maciej Cichowicz z Platformy zauważył, że rezygnacja z kupna 6 tramwajów to "osłabienie całego projektu". - Czy wynika to z tego, że MZK nie ma zdolności kredytowej? - pytał.

Odpowiedział mu Marcin Kowallek, szef wydziału gospodarki komunalnej toruńskiego magistratu. - Nowy tabor miał obsługiwać linię na zachód Torunia i na Bielany - wyjaśnił. - Mniejsze zakupy to wynik rezygnacji z budowy trasy do Portu Drzewnego.

- To największy skandal finansowy w mieście w tym roku! - zdenerwował się Cichowicz. Oburzyło go to, że miasto, przygotowując wielomilionową inwestycję, nie przygotowało żadnej alternatywy dla budowy linii tramwajowej do Portu Drzewnego, np. poprowadzenia torów na Wrzosy albo połączenia pętli przy ul. Olimpijskiej na Skarpie z trasą na ul. Skłodowskiej-Curie. - Wówczas mielibyśmy jasno określoną liczbę pasażerów do studium wykonalności - wskazał.

Kowallek bronił magistratu. Urzędnicy zaplanowali linię do kompleksu o. Rydzyka, bo miasto miało podpisaną umowę z Karawelą. Firma miała dołożyć 9 mln zł do nowej trasy, a pasażerowie hipermarketu wypełnić pojazdy.

http://torun.gazeta.pl/torun/1,35576,12 ... awele.html

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2832
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Re: Tramwaje w Toruniu - tabor, infrastruktura

Post autor: Marcin N »

Takie o znalazłem na facebooku. Dziś o 7:00 pierwsza Pesa dotarła do MZK.
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos ... e=54CA074D
Autorem fotki jest Wojciech Osmański.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: Tramwaje w Toruniu - tabor, infrastruktura

Post autor: TLG »

Malowanie fikuśne, ale w sumie... czemu nie? Wygląda dosyć klasycznie, ale chyba nieco mniej siermiężnie niż warszawskie.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w Toruniu - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 »

Wygląda fajnie. Trzeba tylko poczekać jak mu zamontują wszystkie brakujące osłony. I będzie git :)

wojtek1611
Posty: 457
Rejestracja: 2011-06-02, 08:01
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Tramwaje w Toruniu - tabor, infrastruktura

Post autor: wojtek1611 »

Na facebooku Pesy pojawiły się zdjęcia kompletnego tramwaju (ze wszystkimi osłonami itp.) - LINK. No nie powiem, świetnie się prezentuje w tym malowaniu :D

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w Toruniu - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 »

Super. Teraz to wygląda naprawdę świetnie :)

Awatar użytkownika
Rudy
Posty: 384
Rejestracja: 2009-12-06, 20:31
Lokalizacja: Wrocław/Slough UK

Re: Tramwaje w Toruniu - tabor, infrastruktura

Post autor: Rudy »

Nad światłami z przodu jedynie bym czarny kolor zostawił a nie żółty.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w Toruniu - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 »

Rudy pisze:Nad światłami z przodu jedynie bym czarny kolor zostawił a nie żółty.
Twoje życzenie ciałem się stało :mruga:

Tak wygląda #302 ;)
:strzałka: http://bi.gazeta.pl/im/48/f3/ff/z167739 ... ni-MZK.jpg

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1518
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Tramwaje w Toruniu - tabor, infrastruktura

Post autor: Auper »

No i wygląda to co najmniej fantastycznie...;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o tramwajach”