MZK kupi 18 nowoczesnych tramwajów.
Toruński MZK przygotowuje przetarg na zakup 18 supernowoczesnych tramwajów. Pierwsze niskopodłogowe wozy wyjadą na tory w naszym mieście w 2014 roku. Zastąpią wysłużone Konstale. Inwestycja pochłonie kilkadziesiąt mln zł.
- Planowany termin ogłoszenia przetargu na tramwaje to wrzesień-październik. MZK dopina jeszcze sprawę finansowania inwestycji - mówi Marcin Kowallek, szef wydziału gospodarki komunalnej toruńskiego magistratu. - Ponieważ to duże zamówienie unijne, skomplikowana procedura i liczymy się z odwołaniami, chcemy rozstrzygnąć przetarg do połowy przyszłego roku. Planujemy, że pojazdy trafią do Torunia od wiosny 2014 roku do połowy roku 2015.
Miejski Zakład Komunikacji zamówi 18 niskopodłogowych tramwajów: dziewięć 30-metrowych, pięcioczłonowych, które mogą przewozić ok. 180-200 pasażerów, i drugie tyle 20-metrowych, trzyczłonowych, mieszczących ok. 120 podróżnych.
Obecnie przewoźnik dysponuje 55 wagonami chorzowskiej firmy Konstal, 18 z nich przeszło gruntowny remont. Nowe wozy zastąpią część wysłużonych, które zostaną sprzedane innemu przewoźnikowi, lub trafią na złom.
Ile mogą kosztować nowe tramwaje? - Nie chcę o tym mówić przed rozstrzygnięciem przetargu - zastrzega Kowallek. - Na pewno konkurencja będzie duża, a pojazdy będą ciche i komfortowe dla pasażerów.
Dla porównania, Olsztyn za 15 niskopodłogowych tramwajów zapłaci 120,6 mln zł. Kontrakt realizuje firma Solaris z podpoznańskiego Bolechowa. Ale tramwaje dla Olsztyna będą droższe niż te dla naszego miasta, bo stolica Warmii kupuje pojazdy dwukierunkowe, które mogą jeździć w dwie strony i nie potrzebują pętli. Nasze będą tradycyjne. Z kolei bydgoska Pesa dostarcza siedem wozów dla Częstochowy za ponad 50 mln zł. Model Twist, zaprojektowany specjalnie dla miast średniej wielkości, ma 32 metry długości, trzy człony połączone przegubami, 45 miejsc siedzących i 163 stojące. Tramwaj jest klimatyzowany, może się rozpędzić do prędkości 70 km na godz. W Polsce jeżdżą pojazdy jeszcze kilku innych marek, m.in.: w Poznaniu niemieckie Siemensy i wozy z Alstom Konstalu, w Krakowie, Gdańsku i Łodzi kanadyjskie Bombardiery, a we Wrocławiu Skody.
Producent z naszego regionu nie może liczyć na fory w przetargu - byłoby to sprzeczne z prawem. Jak zaznaczają urzędnicy, o wyborze tramwajów dla Torunia zadecydują kryteria określone w zamówieniu, głównie cena.
Dlaczego nowe wozy pojawią się dopiero w 2014 roku? Producent musi mieć czas, żeby je dla nas zbudować.
- Poza tym dopiero wtedy te tramwaje będą miały tak naprawdę po czym jeździć - wskazuje Kowallek.
Do tego czasu miasto zakończy projekt "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu", który polega na rozbudowie linii na Bielany i do Portu Drzewnego oraz budowie systemu zarządzania ruchem i systemu informacji pasażerskiej. W ramach inwestycji wszystkie przystanki zostaną przystosowane do tramwajów niskopodłogowych.
Trasa na Bielany będzie miała 1,9 km długości. Zacznie się na skrzyżowaniu ul. Bema oraz Sienkiewicza i ma biec ulicami: Sienkiewicza, Gagarina do pętli przy Szosie Okrężnej. Ułoży ją warszawski Budimex kosztem 47 mln zł. Wykonawca drugiej linii - do Portu Drzewnego - nie został jeszcze wybrany. Trasa poprowadzi przez centra handlowe na terenia dawnego Polchemu do budowanego właśnie przez o. Rydzyka kościoła i kompleksu basenów z hotelem i SPA przy ul. Starotoruńskiej.
System informacji pasażerskiej ma działać od listopada 2013 - po uruchomieniu trasy do miasteczka uniwersyteckiego. Wykona go za 4,5 mln zł hiszpańska spółka GMV Innovating Solutions. Na przystankach pojawi się 65 świetlnych tablic podających aktualną godzinę, czas przyjazdu najbliższego tramwaju, informacje o awariach składów i ostrzeżenia o zagrożeniach. Hiszpanie wyposażą także tramwaje w odbiorniki GPS, które pozwolą ustalić ich lokalizację i urządzenia do transmisji danych, stworzą również centrum dyspozytorskie w zajezdni przy ul. Sienkiewicza. System zarządzania ruchem obejmuje m.in. "zieloną falę", czyli zapewnienie składom na trasie zielonego światła. Dzięki temu tramwaje mają mknąć przez miasto szybciej.
http://torun.gazeta.pl/torun/1,79568,12 ... wajow.html