Problemy TŚ i proces przejęcia przez miasta

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
Peter

Post autor: Peter »

No nareszcie jakieś światełko w tunelu. Ciekawe tylko co zrobią z tym 55 milionowym długiem ? :roll:
Mam nadzieję, że jeszcze w tym roku TŚ trafi w ręce gmin, wtedy może wreszcie będziemy mogli zakończyć ten temat i zacząć może pisać coś pozytywnego. :mruga:

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

Dług na pewno pozostanie, gdyż nie sądzę, by gminy było stać na pokrycie aż takiej dużej kwoty. A co do TŚ to jest to byc moze początek wychodzenia na proste tego przedsiębiorstwa. Wprawdzie potrzeba jeszcze wielu zmian, by polepszyć sytuację TŚ na rynku, ale myślę, że stopniowo będą wychodzić z tego dołka i może za parę lat uda im się spłacić ten dług i wszystko powróci do dawnej świetności :mruga: .

Peter

Post autor: Peter »

Wychodzenie z tego długu na pewno potrwa tak jak mówisz, ale gminy muszą tramwaje przejąć, bo wtedy na bieżąco będą je mogły wreszcie dokapitalizować. :mruga:

Następny artykuł z gazeta.pl :strzałka: Link

Na razie z wnioskiem wystąpił KZK GOP.
KZK GOP przejmuje Tramwaje Śląskie

Tomasz Głogowski

Komunikacyjny Związek Komunalny GOP chce przejąć akcje Tramwajów Śląskich SA, a później rozdzielić je między 12 śląskich gmin. Najwięcej, bo 25 proc. akcji Tramwajów, dostaną Katowice.

Po latach prawdziwej wegetacji Tramwaje Śląskie SA mają wreszcie szansę wyjść na prostą. Jak napisaliśmy w "Gazecie", weszła właśnie w życie długo oczekiwana nowelizacja ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw. Na jej mocy śląskie samorządy mogą przejąć akcje państwowych jeszcze Tramwajów.

Miasta starały się o to bezskutecznie od dwóch lat, słusznie uważając, że właściciel, czyli minister skarbu, już dawno przestał interesować się spółką tramwajową ze Śląska.

Samorządowcy zastanawiali się ostatnio, jak formalnie przejąć Tramwaje. Ostatecznie - jak dowiedziała się "Gazeta" - ustalono, że o akcje do Ministerstwa Skarbu Państwa formalnie wystąpi Komunikacyjny Związek Komunalny GOP.

Dwa dni temu Związek wysłał pismo do ministerstwa, że jest gotowy do tej operacji. Nie powinno być z tym problemu. Paweł Szałamacha, wiceminister skarbu, już zapowiedział, że jeżeli tylko pojawi się taki wniosek, resort powie "tak". Prawdopodobnie przejęcie akcji nastąpi we wrześniu. Potem udziały zostaną rozdzielone między 12 gmin: Bytom, Chorzów, Czeladź, Dąbrowę Górniczą, Gliwice, Katowice, Mysłowice, Rudę Śląską, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice i Zabrze.

Na przejęcie akcji nie zgodził się tylko Będzin, mimo że ma na swoim terenie zarówno linie tramwajowe, jak i zajezdnię.

Wiadomo już, że gminy podzielą się akcjami w zależności od długości torowisk, które mają na swoim terenie. Najwięcej, bo 25 proc. udziałów w Tramwajach Śląskich, dostaną Katowice. Tuż za nimi będzie Bytom - 14,6 proc. i Chorzów - 9,3 proc.

W zamian za to gminy będą musiały inwestować w spółkę. - Najważniejszy będzie remont torów, które w większości są w opłakanym stanie - mówi Roman Urbańczyk, przewodniczący KZK GOP. - Potem przyjdzie czas na unowocześnienie taboru. Sądzę, że co roku Tramwaje będą mogły sobie pozwolić na kupno około dziesięciu nowych maszyn.

Obecna sytuacja Tramwajów jest bardzo trudna. Dług firmy sięgnął już 55 mln zł.

Egon

Post autor: Egon »

Peter pisze:
KZK GOP przejmuje Tramwaje Śląskie
Diabeł przebrał się w ornat i ogonem na mszę dzwoni :devil:.

Damhan

Post autor: Damhan »

prezes KZK pisze:Potem przyjdzie czas na unowocześnienie taboru. Sądzę, że co roku Tramwaje będą mogły sobie pozwolić na kupno około dziesięciu nowych maszyn.
Jakiś niewiarygodny dla mnie ten tekst: przecież nowy tramwaj to horrendalne pieniądze, a nie sądzę, że gminy, które przejmą tramwaje wypłacały takie fundusze, szczególnie jakby chodziło o niskopodłogowce to sa kwoty przecież liczone w milionach, a dług TŚ jest ogromny. Może po prostu chodzi o częstsze modernizacje taboru. ;)

NEO_DAB

Gminy przejmą akcje Tramwajów Śląskich...

Post autor: NEO_DAB »

¯ródło : Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.

http://www.kzkgop.com.pl/aktualnosci/pr ... p#tramwaje
Rosną szanse, by Tramwaje Śląskie były naprawdę śląskie

O bezpłatne przejęcie akcji Tramwajów Śląskich S.A. śląskie gminy walczą już od dawna, jednak do tej pory Ministerstwo Skarbu twierdziło, że nie ma prawnej możliwości przeprowadzenia takiej operacji. Teraz, po zmianie ustawy, która weszła w życie 28 lipca, będzie taka możliwość. Zgodnie z nowymi przepisami o akcje przedsiębiorstwa państwowego może wystąpić gmina, lub związek gmin.

12 miast - Bytom, Chorzów, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Katowice, Mysłowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice i Zabrze - już 1 sierpnia br. wysłały do Ministra Skarbu pismo deklarujące wolę przejęcia akcji Tramwajów. Oficjalny wniosek o ich przejęcie będzie można złożyć dopiero po podjęciu uchwał przez rady miejskie wszystkich zainteresowanych. Spodziewamy się, że nastąpi to do końca sierpnia.

Formalnie o przejęcie akcji Tramwajów Śląskich S.A. wystąpi KZK GOP, który następnie w odpowiednio ustalonych proporcjach przekaże je gminom.

Tramwaje Śląskie S.A. są jedynym przedsiębiorstwem komunikacji tramwajowej, którego nie przekazano gminom za darmo, lecz utworzono z niego spółkę akcyjną skarbu państwa. Taki sposób przekształceń doprowadził do sytuacji, w której spółka Tramwaje Śląskie S.A. jest samodzielnym podmiotem i ani gminy, na terenie których działa, ani Komunikacyjny Związek Komunalny GOP nie mają wpływu na bieżące zarządzanie, czy decyzje strategiczne spółki. Tymczasem kłopoty finansowe Tramwajów Śląskich mają istotny wpływ na jakość usług świadczonych na rzecz KZK GOP, a za pogorszenie jakości przewozów realizowanych przez Tramwaje Śląskie pasażerowie niesłusznie często winią KZK GOP.

Dbając zatem o dobro pasażerów Zarząd KZK GOP oraz prezydenci miast należących do związku, wielokrotnie apelowali do przedstawicieli władz - Marszałka Województwa Śląskiego, Ministra Skarbu, posłów i parlamentarzystów o niezwłoczne podjęcie działań zmierzających do zmiany tej sytuacji i przekazania akcji TŚ S.A. gminom, ponieważ tylko samorząd terytorialny jest w stanie usprawnić proces restrukturyzacji spółki. Teraz dzięki nowej ustawie, już bez pomocy samorządu województwa KZK GOP i gminy same walczą o przejęcie akcji TŚ.

Mamy nadzieję, że nareszcie się to uda, a Tramwaje Śląskie będą śląskie nie tylko z nazwy.
//Przeniosłem Twój post do tego tematu, bo tutaj na razie zbieramy takie informacje. Temat w końcu dotyczy sytuacji prawnej TŚ. Jak TŚ zostaną rzeczywiście przejęte to myślę, że stworzymy wtedy nowy temat. Dziękuję za info. ;) (Peter)
Ostatnio zmieniony 2006-08-18, 07:03 przez NEO_DAB, łącznie zmieniany 5 razy.

luki

Post autor: luki »

Przed chwilą przejrzałem dzisiejszy DZ,:
Gminy przejmą akcje Tramwajów Śląskich
dziś
Ministerstwo Skarbu Państwa uwolniło spółkę Tramwaje Śląskie. Gminy mogą przejąć jej akcje. Lwia ich część trafi w ręce Katowic. Kiedy zmiany prawne spowodują zmiany na torach?

Infrastruktura tramwajowa jest w fatalnym stanie, a same pojazdy są mocno przestarzałe. Śląskie gminy od dłuższego czasu zabiegały o przejęcie tego przedsiębiorstwa. Wreszcie pod koniec lipca w życie weszła nowelizacja ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, która to umożliwia.

Niedawno dwanaście gmin, na których terenie jeżdżą tramwaje, podpisało porozumienie z Komunikacyjnym Związkiem Komunalnym GOP, w którym wyrażają intencję nieodpłatnego przejęcia akcji. Później KZK GOP wystąpić ma do ministerstwa z wnioskiem o przejęcie akcji spółki i wyznaczenie terminu przekazania ich gminom.

- Kolejny ruch powinien być już bardzo szybki - uważa Marek Kopel, członek zarządu KZK GOP.

Aż 25,1 procent udziałów spółki ma przypaść Katowicom. - Tu jest największe zagęszczenie linii tramwajowych - mówi Józef Kocurek, wiceprezydent Katowic i członek zgromadzenia KZK GOP.

W wydziale komunikacji powstaje projekt stosownej uchwały. Najbliższe zaplanowane spotkanie Rady Miejskiej ma się odbyć 4 września.

Kluczowe pytanie brzmi jednak: kiedy pasażerowie odczują jakieś pozytywne zmiany? Nie ma co liczyć na nagły cud. - Czeka nas bardzo dużo pracy. Trzeba będzie podjąć decyzje dotyczące statutu spółki. Pieniądze też już z pewnością będą potrzebne. Przyszły rok w dużej mierze upłynie na przygotowywaniu dokumentacji, choćby w celu starań o dofinansowanie unijne. Na pewno trzeba będzie szukać środków pozabudżetowych - twierdzi Kocurek.

Wiadomo tyle, że pierwszeństwo przed inwestycjami w tabor ma sieć trakcyjna torowisk. Ile Katowice wniosą do spółki? - Zależy to od możliwości i potrzeb. Na razie nie sposób mówić o konkretnej kwocie. Na pewno nie będzie mała - dodaje.

Z symulacji, którą Urząd Marszałkowski wykonał przed rokiem, wynika, że minimalną kwotą, którą trzeba byłoby na początek zainwestować w Tramwaje jest ok. 17 mln zł. - Te kwoty zdążyły już istotnie wzrosnąć - uważa Marian Jarosz, wicemarszałek województwa.

Pozostaje jeszcze kwestia długów Tramwajów Śląskich, od których gminy zdecydowanie się odżegnują. - Wielkość faktycznych długów, pomijając te kredyty, które spółka aktualnie realizuje i na bieżąco spłaca, nie przekracza 10 mln zł - twierdzi Janusz Berkowski, prezes Tramwajów Śląskich w Katowicach, który do zmian nastawiony jest optymistycznie.
oto link do tego artykułu w sieci:
http://katowice.naszemiasto.pl/wydarzenia/636715.html

filimer

Post autor: filimer »

Mam nadzieję, że po przejęciu tramwajów prez miasta, w ciągu dwóch lat uda się infrastrukturę i tabor doprowadzić do stanu używalności, a w ciągu kilku następnych powstanie plan rozbudowy sieci tramwajowej na Śląsku - to wstyd, aby cała aglomeracja miała tyle tramwajów ile Kraków.

Peter

Post autor: Peter »

filimer pisze:(...) to wstyd, aby cała aglomeracja miała tyle tramwajów ile Kraków.
Wstydzić się może Misnisterstwo Skarbu, ale i tak niczego to nie zmieni w tej chwili dla mieszkańców. Co do taboru to niestety w GOPie jest o kilkadziesiąt wagonów mniej niż w Krakowie i nie pamiętam żeby ich liczebność przez ostatnie kilkanaście lat przekraczała liczbę wagonów w Krakowie. Oczywiście ostatnio w wyniku kasacji znacznie ona spadła, co jest oczywiste. W każdym razie słuszna uwaga z Twojej strony. :mruga:
Tak to już jest, że stosunek liczby wagonów do łącznej długości torowisk czy liczby mieszkańców korzystających z tramwajów w GOP zawsze należał do najniższych w Polsce.
Gdyby chcieć to znormalizować musielibyśmy dysponować taborem ok. 900 wagonów lub nawet więcej, ale czy są takie potrzeby przewozowe ? ;)
O odbudowę sieci (największej w UE) będzie dość trudno. Na pewno to będą lata i musi być świadomość samorządowców. Patrzę na to optymistycznie, szczególnie że chcą zacząć od ul. Warszawskiej. Nie zgadzam się z tym co twierdzi Pan Kocurek w tym artykule, że najpierw należy remontować infrastrukturę a potem tabor. Wszystko jest do remontu. Jak odroczy się remonty i zakup taboru na kolejne lata to zwyczajnie nie będzie już za bardzo czym jeździć po wyremontowanych i gładkich jak stół torowiskach... Ratunkiem tymczasowym może być sprowadzanie np. po cenach złomu składów 105Na właśnie z Krakowa lub na jakichś innych ustalonych zasadach odpłatności.

filimer

Post autor: filimer »

Myślę, że na dobry początek Śląsk mógłby za przykładem Krakowa ściągać tramwaje z innych miast europejskich, a dopiero potem np. z Krakowa. Poza tym na Śląsku są warunki do stworzenia sprawnej komunikacji tramwajowej, potrzeba tylko przejęcia Tramwajów przez miasta i sprawnych menadżerów, którzy wyprowadzą spółkę na prostą. Moim zdaniem jest szansa na wzięcie pieniędy z funduszy strukturalnych i na pierwszy rzut remont najbardziej potrzebujących tego odcinków plus sprowadzenie z Europy kilkunastu używanych wagonów. No i dogadania się Miast w sprawie stworzenia WSPóLNEGO PROGRAMU rozwoju sieci tramwajowej.

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

Tyle tylko, że TŚ musza najpierw uregulowac sprawę z wierzycielami, a następnie pokasowac wszystkie najgorsze wagony oraz wyremontowac te, które jeszcze nadają sie do remontu, więc czeka ich jeszcze długa droga zanim sprowadzą nowe wagony. A pomysł ściągnięcia z Krakowa używanych stopiątek wydaje mi się bezsensem. Przeciez gdyby tak wyprowadzić TŚ na prostą można by po pewnym czasie zakupić używane Tatry, czy też inne używki z zachodu, aniżeli ładowac już teraz kasę na zakup zużytych 105Na tylko po to, by można było wypełnić nimi braki taborowe.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Adrian_ pisze:pokasowac wszystkie najgorsze wagony oraz wyremontowac te, które jeszcze nadają sie do remontu, więc czeka ich jeszcze długa droga zanim sprowadzą nowe wagony.
Co nie zmienia faktu, że nowy tabor jest mega potrzebny.
Adrian_ pisze:A pomysł ściągnięcia z Krakowa używanych stopiątek wydaje mi się bezsensem. Przeciez gdyby tak wyprowadzić TŚ na prostą można by po pewnym czasie zakupić używane Tatry, czy też inne używki z zachodu, aniżeli ładowac już teraz kasę na zakup zużytych 105Na tylko po to, by można było wypełnić nimi braki taborowe.
Tak, bo braki taborowe mają naprawdę OGROMNE i potrzebują tramwajów jak ryba roweru, więc te 105-tki to nie jest wcale zły pomysł. Tatry z Zachodu (o ile w/w będzie chciał się ich pozbyć) to też dobry pomysł.
w ogóle, TŚ przydałoby się coś w stylu 205WrAs (205SlAs? :P) — nowy, w miarę tani tramwaj z kawałeczkiem niskiej podłogi. Owszem — może i to jest cofanie się w czasie, ale czasem trzeba się cofnąć, żeby pójść do przodu.

ppln

Post autor: ppln »

plocmaster pisze:Owszem — może i to jest cofanie się w czasie,
IMHO nie bo jest w części niski. Gdyby kupili 204Wr to to by było cofanie się.

Najlepiej by dla TŚ było IMHO kupić duuuużo GT6(/8)-ek bo to jest chyba najtańszy nadający się do użytku zagraniczny tramwaj

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

ppln pisze:Najlepiej by dla TŚ było IMHO kupić duuuużo GT6(/8)-ek bo to jest chyba najtańszy nadający się do użytku zagraniczny tramwaj
Tak, tylko że u Niemców już dużo tego nie zostało :chytry:

Peter

Post autor: Peter »

Ja nie jestem przeciwnikiem sprowadzania tramwajów z Zachodu, tylko uważam że jeśli już sprowadzać, to pojazdy mające góra 20 lat (czyli mogą być Tatry z Berlina). Należy się tylko zastanowić czy sprowadzanie ich jest opłacalne. 105-tki chyba wyjdą taniej no i jest jakaś unifikacja taboru, co jest korzystniejsze ze względu na powiedzmy tzw. serwis i części oraz doświadczenie mechaników. :)


I kolejna porcja informacji filmowych TVP Katowice z wczoraj => Link

Właściwy materiał od 8min. i 12sek.
Tym razem zdecydowanie najlepsze informacje od początku roku. Jedziemy m.in. we wnętrzu stodwójki. Wizutujemy zajezdnię Zawodzie i kanały rewizyjne. Na sam koniec zwiedzamy skład #726+727 (dokładnie wagon 105Na #727). ;)

Dla osób, które się tym interesują przypomnę, że tematyka dotycząca TŚ ukazywała się w tym roku w "Aktualnościach" : 16.02.2006, 12.05.2006, 11.06.2006, 16.06.2006 i wczoraj (link powyżej) 04.09.2006 - to tyle co odnotowałem w swoim archiwum. :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Ten cytat Luki przesłał 18 sierpnia.
DZ pisze:Gminy przejmą akcje Tramwajów Śląskich dziś Ministerstwo Skarbu Państwa uwolniło spółkę Tramwaje Śląskie. Gminy mogą przejąć jej akcje. Lwia ich część trafi w ręce Katowic.
Mamy dzisiaj 5 września - czy udało się w końcu te akcje przejąć i czy lokalny samorząd ma w końcu jakieś konkretne plany ? Czy oni wiedzą czego chcą ? ;)

Peter

Post autor: Peter »

Uchwały musi podjąć 12 starających się o akcje miast. Na razie zrobiły to Katowice. Trzeba poczekać. Ważne że jest furtka w postaci ustawy. :mruga:
Proszę wreszcie zrozumieć, że to jest GOP a nie pojedyncze miasto. W Warszawie właśnie tego nie rozumieją od kilkunastu lat ... Efekty widzimy.
Jedyny problem jaki jest, to zadziwiające stanowisko samorządowców Będzina (13 miasto), które brzmi "nie". Może to się zmieni. Szkoda, bo tam znajduje się przecież zajezdnia. Miejmy nadzieję, że pójdą za głosem innych miast.
Miasta nr 14 i 15 odpadły (Piekary Śl. i Wojkowice), bo zlikwidowano linie 8 i 25. Linia 25 mimo, że jest wskrzeszona w postaci kursującego wagonu 4N nie dociera już do Wojkowic.
Ostatnio zmieniony 2006-09-05, 12:20 przez Peter, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Peter pisze:Proszę wreszcie zrozumieć, że to jest GOP a nie pojedyncze miasto. W Warszawie właśnie tego nie rozumieją od kilkunastu lat ... Efekty widzimy.
Ja to rozumiem. Nie rozumieją tego urzędnicy. Nie zaliczam się do nich :D

Mam tylko nadzieję, że nie dojdzie do sprzeczki pomiędzy miastami, o to kto ile i za ile oraz za co. Bo jak znam życie, to jak chodzi o pieniądze to ludzie lubią się kłócić :mruga:

Peter

Post autor: Peter »

J-31 pisze:Mam tylko nadzieję, że nie dojdzie do sprzeczki pomiędzy miastami, o to kto ile i za ile oraz za co. Bo jak znam życie, to jak chodzi o pieniądze to ludzie lubią się kłócić :mruga:
Kłótnie może i będą, ale nareszcie ktoś będzie inwestował lub jak ktoś woli będzie miał możliwość inwestowania w tramwaje na terenie własnej gminy. O to chodzi przecież. Na Śląsku nadal jest etos pracy.
Przykładowo Wojewódzki Park Kultury i Wypoczynku już jest w rękach kilku samorządów i zaczynają się inwestycje. Pod państowymi rządami chcieli nam wyprowadzić zwierzęta z ZOO bo nie było nawet na ich wyżywienie. Urzędnicy z Warszawy są już u nas dawno "spaleni". :mruga:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Peter pisze:Urzędnicy z Warszawy są już u nas dawno "spaleni".
No i słusznie. W samej Warszawie ci sami urzędnicy też są "spaleni". :devil:

Mam nadzieję, że na Śląsku tylko urzędnicy z Warszawy są "spaleni" a nie warszawiacy :D
Peter pisze:(...) nareszcie ktoś będzie inwestował lub jak ktoś woli będzie miał możliwość inwestowania w tramwaje na terenie własnej gminy. O to chodzi przecież. Na Śląsku nadal jest etos pracy.
To oczywiście ładnie brzmi. Naturalnie TŚ mają ogromne zaległości i pewnie będą wracać do normalności przez kilka lat. A zatem dobrze się stało, że Ministerstwo oddało akcje, jest już "platforma" do inwestycji. ;)

No i z tego co widzę - zaczyna się coś dziać pozytywnego w TŚ. :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o tramwajach”