Mijanki i zwrotnice w GOPie

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
szubak

Mijanki i zwrotnice w GOPie

Post autor: szubak » 2004-11-29, 14:54

Niedawno wraz z kolegami milosnikami KM z Krakowa wybralismy sie do GOPu i w zwiazku z tym mam kilka pytan odnosnie tamtejszej sieci tramwajowej.

W wielu miastach sposob sterowania zwrotnicami rozwiazano w rozmaity sposob. W Kraku wszystkie pojazdy od paru lat sa wyposazone w niewielkie urzadzenie w kabienie motorniczego ktorym kierujacy zmienia ustawienie zwrotnic. Oczywiscie na wszystkich skrzyzowaniach sa zamontowane odpowiednie urzadzenia. Czujniki do nich znajduja sie zazwyczaj nad torami, na drutach.
Na jakiej zasadzie odbywa sie zmiana przelozenia zwrotnic w GOPie? Z tego co zaobserwowalem w tramach nie ma do tego celu zadnych urzadzen, a zwrotnica zmienia sie w zaleznosci od tego, czy tramwaj przejedzie przed nia pobierajac prad z sieci, lub tez nie. Taki sposob byl kiedys stosowany chyba we wszystkich polskich miastach. Ale to tylko takie moje przypuszczenia i czy ktos mogly wyjasnic to doladniej? ;)

I jeszcze jedno pytanie. Jak wiadomo siec w GOPie sklada sie z ogromnej ilosci jednotorowych tras z mijankami po drodze.
Na jakich zasadach opiera sie sterowanie ruchem (sygnalizacja) na mijankach? Czy motorniczy za kazdym razem musi wysaisc z pojazdu i nacisnac przyscisk na sygnalizatorze?

Z gory dzieki za odpowiedzi ;)

51

Post autor: 51 » 2004-11-29, 15:44

daleko mi do GOPu, ale postaram sie odpowiedzieć
1) zwrotnice działają w ten sposób, że motorniczy najeżdżając na tzw. sanki wybiera kierunek poprzez jazdę z napędem lub tylko z rozbiegu, chodzi o to, że jadąc "z prądem" załącza obwód pomiędzy siecią górną, a torami i zwotnica zmiania położenia- to na jakie precyzuje znak wiszący na drutach- takie Z z dwoma kwadraciakmi poniżej
system ten ma kilka wad- zwrotnica może zostac zmieniona przez nastepny tamwaj jeżeli nie zachowa on bezpiecznej odległości, dochodzi wtedy do wykolejenia się (wytramwajenia?) ostatniego wagonu

2) z tego co wiem to w GOPie maja mnóstwo systemów zabezpieczania jednotru- na rozkład, automatycznie poprzez najechanie na pewien odcinek sieci i w oiońcu porzez dość skomplikowany system ręczny z przyciskami w szafce

luki

Post autor: luki » 2005-01-31, 13:05

51 pisze:daleko mi do GOPu, ale postaram sie odpowiedzieć
1) zwrotnice działają w ten sposób, że motorniczy najeżdżając na tzw. sanki wybiera kierunek poprzez jazdę z napędem lub tylko z rozbiegu, chodzi o to, że jadąc "z prądem" załącza obwód pomiędzy siecią górną, a torami i zwotnica zmiania położenia- to na jakie precyzuje znak wiszący na drutach- takie Z z dwoma kwadraciakmi poniżej
system ten ma kilka wad- zwrotnica może zostac zmieniona przez nastepny tamwaj jeżeli nie zachowa on bezpiecznej odległości, dochodzi wtedy do wykolejenia się (wytramwajenia?) ostatniego wagonu
No tak, ale zapomniałeś o zdalnym sterowaniu przez Citadisy - 116Nd, mianowicie na trasie lini 6/41 są dodatkowe wykrywacze sygnału i sygnalizatory przy zwrotnicy pokazujące kierunek ustawienia. Jeśli nie dojdzie do przestawienia zdalnego bądź będzie jechać wagon starego typu trzeba skorzystać z kontaktu, metodą z poborem prądu lub bez.
51 pisze: 2) z tego co wiem to w GOPie maja mnóstwo systemów zabezpieczania jednotru- na rozkład, automatycznie poprzez najechanie na pewien odcinek sieci i w oiońcu porzez dość skomplikowany system ręczny z przyciskami w szafce
Są cztery typy zabezpieczeń odcinków jednotorowych.
1) ręczna - na obu końcach są puszki z żarówką i miejscem na kluczyk. Odcinek wolny to żarówka się świeci, jak tramwaj jedzie to motorowy gasi kluczykiem, po przejechaniu trasy ponownie włącza. W razie równoczesnego przekręcenia na obu krańcach, po 3 sekundach sygnał zapala się ponownie, pierwszeństwo jest ustalone poprzez znak przy skrzynce.

2) sygnalizacja przekaźnikowa
3) -||- ślizgowa

te sygnalizacje działają na podstawie załączników na trakcji i sygnalizatorów. Działanie jest proste ale nie będę się rozpisywać

4) odcinki bez zabezpieczeń - tramwaje kursują wg. rozkładu, na trasie brak systemów mijankowych (m.in trasy 9,12). W czasie awarii i opóźnień ruch prowadzony jest z pomocą dyspozytora poprzez radio.

105Na

Post autor: 105Na » 2005-02-02, 20:25

Co do zwrotnic to dodam trzy grosze...:)
Z prądem nie zawsze znaczy przejechać z wciśniętą jazdą do tego również zalicza się ogrzewanie...a tak jako ciekawostkę bez prądu w prawo, z prądem w lewo, Citadisy sterują zwrotnicami za pomocą autokomputera w którym znajduje się rozkład jazdy zależnie od kierunku jazdy komputer ustawia odpowiednio zwrotnice, jak również wzbudza sygnalizatory na skrzyżowaniach.
Do sygnalizacji nalezy dodać, że sygnalizacja ręczna, ślizgowa, sztywny rozkład, jazda na drążek pozwala na prowadzenie pociągów następnych na odcinku jednotorowym, natomiast w przypadku sygnalicazji wzbudzanej katygorycznie zabronione jest prowadzenie pociągów następnych jak również jazdy składu na dwóch podniesionych pantografach.

Robson

Post autor: Robson » 2005-02-02, 21:28

U nas sklady jeźdza tylko na dwóch pantografach i mamy 3 sygnalizacje wzbudzane. I nic takiego sie nie dzieje równiez nie raz ze dwa składy wjeźdzaja na odcinek ale nie zawsze z tej samej strony :P

105Na

Post autor: 105Na » 2005-02-03, 15:05

Robson pisze:U nas sklady jeźdza tylko na dwóch pantografach i mamy 3 sygnalizacje wzbudzane. I nic takiego sie nie dzieje równiez nie raz ze dwa składy wjeźdzaja na odcinek ale nie zawsze z tej samej strony :P
?? na czołówkę jeżdżą?? aby <b>napewno</b> jest to wzbudzanka a nie ślizgowa??

Robson

Post autor: Robson » 2005-02-04, 00:06

Nie no raz sie juz czołówa zdarzyła i było jedno zrerzenie tramwaj w tramwaj na dodatek na pętli ale co zrobic. My mamy wzbudzana bo z jednej strony załacza a z drugiej wyłacza.

105Na

Post autor: 105Na » 2005-02-04, 15:22

Robson pisze:Nie no raz sie juz czołówa zdarzyła i było jedno zrerzenie tramwaj w tramwaj na dodatek na pętli ale co zrobic. My mamy wzbudzana bo z jednej strony załacza a z drugiej wyłacza.
Slizgowa też działa na takiej zasadzie z tym że w niej nie ma kontaktów a dodatkowy przewód przy trakcji prowadzony w zdłuż całego odcinka jednotorowego...
a jak faktycznie macie wzbudzankę to możliwe że ta z systemem zliczania wzbudzań, u nas była pewnego czasu testowana...

Robson

Post autor: Robson » 2005-02-04, 22:04

Niee u nas niema zliczania :P <b>poprostu</b> sa to wmiare krótkie odcinki ze albo pokaze motorniczy ze jedzie jeszcze jeden skład jesli wie albo motorkowy z naprzeciwka patrzy czy cos jeszcze nie jedzie. Orginalne ale skuteczne System wzbudzano-wzrokowy :P W gorzowie nie ma tylu linii ze najwieksza czestotliwosc w jedna strone to 5 min czyli w najgorszym wypadku srednio co 2,5 minuty mijaja sie wagony

105Na

Post autor: 105Na » 2005-02-04, 23:39

Robson pisze:Niee u nas niema zliczania :P <b>poprostu</b> sa to wmiare krótkie odcinki ze albo pokaze motorniczy ze jedzie jeszcze jeden skład jesli wie albo motorkowy z naprzeciwka patrzy czy cos jeszcze nie jedzie. Orginalne ale skuteczne System wzbudzano-wzrokowy :P W gorzowie nie ma tylu linii ze najwieksza czestotliwosc w jedna strone to 5 min czyli w najgorszym wypadku srednio co 2,5 minuty mijaja sie wagony
kurcze myslałem że Gorzów ma trzy linie w układzie trójkąta? i wszystkie dwutorowe.....? czy mógłbyś mi to nieco przybliżyć?

TheMiejskaKarta
Posty: 1
Rejestracja: 2018-03-21, 22:48

Re: Mijanki i zwrotnice w GOPie

Post autor: TheMiejskaKarta » 2018-06-06, 17:11

Wiem,że dyskusja była dawno,ale z tego co wiem,w GOP-ie teraz mamy sterowanie na podczerwień.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29136
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Mijanki i zwrotnice w GOPie

Post autor: J-31 » 2018-06-08, 21:47

Oj to musiałbym zajrzeć do GOP-u. Pewnie - tradycyjnie na jesieni. Musiałbym to zobaczyć ;)

Ja co roku wpadam do Śląskich Tramwajów, teraz już głównie na dni otwarte, ale jeszcze do niedawna podróżowałem śląskimi tramwajami samodzielnie i z tymi mijankami bywało różnie:

- było zapowiadanie przez radio
- była sygnalizacja na "klucz"
- gdzieniegdzie była też sygnalizacja

Natomiast - oczywiście wierzę Ci, że TŚ wykorzystują teraz sterowanie na podczerwień. Firma się ładnie rozwija i wcale mnie to nie dziwi, że sięgnęli po tą technologię - ale jak napisałem powyżej aż z ciekawości muszę zobaczyć na własne oczęta :)

A tak z ciekawości zapytam, gdzie konkretnie TŚ zastosowało podczerwień ? ;)

ODPOWIEDZ